De siste dagene, og særlig i dag, har jeg prøvd å finne ut hvor faen vognkort del 2 er. Ringte Vegvesenet for å forhåndsbestille nytt skilt til 1. juli, fant ut at det lar seg gjøre om jeg betaler omregistreringen og leverer vognkort del 2, for det var ikke levert inn. Så da begynte en lang jakt på det, jeg skriver like greit det jeg har lært om sykkelen min her siden jeg har jobbet så mye for informasjonen (hopp gjerne til siste avsnitt for det ble langt)
Sykkelen ble importert fra Italia av en forhandler i Tønsberg for temmelig nøyaktig 3 år siden, og ble førstegangsregistrert på en som kjøpte den 26. juni 2006, la oss kalle han Malvin. Men det var noe feil med sykkelen (forgasseren som jeg nevnte), så Malvin leverte den tilbake til forhandleren dagen etter. Men da var allerede papirene levert til Vegvesenet, så de avtalte tydeligvis at forhandleren skulle selge sykkelen videre i Malvins navn. Enten har Malvin mottatt vognkortene og videresendt til forhandleren, eller så har forhandleren mottatt de siden det var han som sto for importen. Uansett havnet del 1 i en ringperm hos forhandleren (det er tydelig, for det er skriblet på, har hull til permen og kaffeflekker), og trolig del 2 og. Sykkelen ble avregistrert 21. juli 2006, kanskje del 2 ble levert inn eller kastet da? Jeg vet ikke, og det gjør ingen andre heller.
Etterhvert ble hvertfall sykkelen solgt til Ålesund, til Ingolf. Ingolf fant også feilen på forgasseren, noe som ikke forhandleren hadde opplyst om, så han holdt tilbake restsummen på sykkelen og forhandleren holdt sannsynligvis tilbake vognkort del 2. Ingolf har ikke lappen på MC, og han omregistrerte heller aldri sykkelen i sitt navn, men han eide den sannsynligvis i et år eller to, og det var han som bl.a. byttet forgasseren på den. For ca et år siden solgte Ingolf sykkelen til kameraten sin, Bjørgulf, som jeg kjøpte sykkelen av. Bjørgulf kontaktet Malvin og via post fikk de fylt ut en salgsmelding og levert inn. Vegvesenet som mottok den, har tydeligvis godtatt den, for jeg har en utskrift fra Autosys fra 12. juni 2009 som viser at sykkelen er på vei til å bli omregistrert til Bjørgulf. Men i Bergen godtas ikke det, det ville forsåvidt vært greit nok om ikke sykkelen hadde hatt så mange eiere siden sist den hadde skilt.
Så til det som er så rart, jeg har vognkort del 1, og det har altså fulgt sykkelen hele veien, mens del 2 er sporløst forsvunnet. Jeg har brukt dagen på å snakke med alle som har tatt i sykkelen siden den kom til landet, og ingen av de har delen. Malvin har ikke sett vognkortet (og ble ganske overrasket over at jeg har et vognkort med hans navn og adresse på!), forhandleren sjekket i permen sin og den var ikke der, men jeg ser at del 1 har vært der. Ingolf kan kanskje ha den, men han var enig i forhandleren om historien at han ikke betalte hele sykkelen og han tror ikke han fikk det, og han sto midt i en flytting og visste ikke hvor det evt kunne være. Han lovde å lete, og gi beskjed om han fant, men sannsynligvis har han det ikke.. Bjørgulf, som jeg kjøpte av, har heller ikke hatt del 2, siden Malvin og Bjørgulf kun fylte ut en gammeldags salgsmelding.
TL;DR (betyr "for langt; leste ikke" hvis noen lurte): Nå har jeg "kontroll" på alle tre eiere og en forhandler som har eid sykkelen siden den kom til landet, og jeg og Malvin har avtalt at han leverer inn en tapsmelding, siden han er siste registrerte eier (eneste i Norge og, så vidt jeg forstår ut i fra vognkortet). Historien over har blitt forkortet ganske kraftig på skjemaet (noe som "forsvunnet under rydding")

Så nå sender jeg et ferdig utfylt skjema kalt "melding om tap av kjennemerke/vognkort", sammen med kopi av utskriften til Autosys og kopi av vognkort del 1, siden han faktisk ikke har sett sykkelen på 3 år og ikke har noe bevis for at jeg snakker sant på telefonen
