Hvilket lys bruker du når du kjører?
Fjern- eller nærlys
Det er delte meninger om man skal kjøre med nær- eller fjernlys på dagtid.
Jeg har blitt fortalt at en av grunnene til at man tidligere sa at man burde kjøre med fjernlys var at lysene på eldre mc ikke var av de beste.
Dagens motorsykler har gode lys, så gode at det er direkte plagsomt å få fjernlyset rett i frontruta, og så gode at nærlyset er bra nok i dagslys.
Det ser man jo selv når man kjører bil.
Og en annen ting...
Hvis du vil irritere bilistene så kjør med fjernlys!
Men vi motorsyklister trenger ikke å få enda flere bilister negativt innstilt til oss....
-FemIce-
Jeg har blitt fortalt at en av grunnene til at man tidligere sa at man burde kjøre med fjernlys var at lysene på eldre mc ikke var av de beste.
Dagens motorsykler har gode lys, så gode at det er direkte plagsomt å få fjernlyset rett i frontruta, og så gode at nærlyset er bra nok i dagslys.
Det ser man jo selv når man kjører bil.
Og en annen ting...
Hvis du vil irritere bilistene så kjør med fjernlys!
Men vi motorsyklister trenger ikke å få enda flere bilister negativt innstilt til oss....
-FemIce-
Det er egentlig ikke så veldig delte meninger lenger, selv Trygg Trafikk anbefaler fjernlys, og en rapport fra TØI gir også tyngde til argumentasjonen:
Mange faresituasjoner for mc-føreren oppstår fordi at trafikken rundt ikke kan se deg - ved å gjøre deg mer synlig reduserer du risikoen.
I praksis vil dette si at man bør først og fremst plassere seg slik at bilistene har mulighet å se deg, og bruke fjernlys under vanlige dagslysforhold. I skumringen eller ved andre suboptimale lysforhold bør man naturligvis følge vanlig sunn fornuft og unngå å blende andre.
Argumentasjonen om svakt lys på eldre mc-er føler jeg at utgår, siden lysstyrken i mc-lys hovedsaklig begrenses av reflektorstørrelse og -utforming. Moderne sykler har mindre reflektor enn de gamle/klassiske designene, og dermed også dårligere lys. Denne trenden kommer ikke til å ta slutt før de finner en bra måte å bygge inn automatisk høydejustering for xenon-lys i mc.
Personlig synes jeg det er bedre med en småirritert bilist som er klar over at jeg er i området enn en bilist som bryter vikeplikten og gjør sykkelturen min til en flygetur.
Mange faresituasjoner for mc-føreren oppstår fordi at trafikken rundt ikke kan se deg - ved å gjøre deg mer synlig reduserer du risikoen.
I praksis vil dette si at man bør først og fremst plassere seg slik at bilistene har mulighet å se deg, og bruke fjernlys under vanlige dagslysforhold. I skumringen eller ved andre suboptimale lysforhold bør man naturligvis følge vanlig sunn fornuft og unngå å blende andre.
Argumentasjonen om svakt lys på eldre mc-er føler jeg at utgår, siden lysstyrken i mc-lys hovedsaklig begrenses av reflektorstørrelse og -utforming. Moderne sykler har mindre reflektor enn de gamle/klassiske designene, og dermed også dårligere lys. Denne trenden kommer ikke til å ta slutt før de finner en bra måte å bygge inn automatisk høydejustering for xenon-lys i mc.
Personlig synes jeg det er bedre med en småirritert bilist som er klar over at jeg er i området enn en bilist som bryter vikeplikten og gjør sykkelturen min til en flygetur.
il4
Hoveproblemet på MC er vel sjeldent at øyet ikke registerer at noe er der, hovedproblemet er vel snarere at hjernen ikke gjør det. Så det beste alternativet er det som gir størst sannsynighet for at bilisten aktivt og bevisst oppfatter at du er der.brap wrote:Det er egentlig ikke så veldig delte meninger lenger, selv Trygg Trafikk anbefaler fjernlys, og en rapport fra TØI gir også tyngde til argumentasjonen:
Mange faresituasjoner for mc-føreren oppstår fordi at trafikken rundt ikke kan se deg - ved å gjøre deg mer synlig reduserer du risikoen.
I praksis vil dette si at man bør først og fremst plassere seg slik at bilistene har mulighet å se deg, og bruke fjernlys under vanlige dagslysforhold. I skumringen eller ved andre suboptimale lysforhold bør man naturligvis følge vanlig sunn fornuft og unngå å blende andre.
Argumentasjonen om svakt lys på eldre mc-er føler jeg at utgår, siden lysstyrken i mc-lys hovedsaklig begrenses av reflektorstørrelse og -utforming. Moderne sykler har mindre reflektor enn de gamle/klassiske designene, og dermed også dårligere lys. Denne trenden kommer ikke til å ta slutt før de finner en bra måte å bygge inn automatisk høydejustering for xenon-lys i mc.
Personlig synes jeg det er bedre med en småirritert bilist som er klar over at jeg er i området enn en bilist som bryter vikeplikten og gjør sykkelturen min til en flygetur.
Brukes det ikke andre lyspæretyper i dag? Xeon osv? Og pæren i seg selv bestemmer jo også endel av lysstyrken?
AtW
er vel Xenon lys som har blitt mer vanlig de siste årene, jeg for min del kjører kun med fjernlys der det trengs 

Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Bruker nærlys... og folk blinker forsatt til meg og tror jeg kjører på fult lys... så antar de fleste får med seg at jeg kommer
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Kjører alltid med fjernlys, med samme argumentasjon som brap. Har satt i H4 innsats og det hender at noen blinker og ikke liker at jeg ikke blender. Men det er like mye seteknikk som at jeghar lyset for høyt justert (sett fra bilførerens sete). Det er fullt mulig å bruke blikket slik at du ikke blir blendet av en bil med 1000-metere. Det var pensum på mørkekjøringa sist på -70 tallet, og teknikken er fremdeles like brukbar.
Og hvis mitt bruk av fjernlys gjør at jeg kommer hel hjem, ser jeg ingen grunn til å bry meg med en billist som lar seg irritere. (Hvis det nå ikke er co-piloten som blir irritert
)
Og hvis mitt bruk av fjernlys gjør at jeg kommer hel hjem, ser jeg ingen grunn til å bry meg med en billist som lar seg irritere. (Hvis det nå ikke er co-piloten som blir irritert


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jeg bruker kun unntaksvis fjernlys nå. Lysene på R1 er såpass gode at jeg ikke har nevneverdige problemer med å bli sett. En viktig observasjon jeg har gjort er at det ikke bare er styrken på lyset som er viktig, men lysarealet på sykkelen. Her er R1 fronten spesielt bra med sine 2 store klare lykter. Helt klart forskjell fra alt annet jeg har kjørt.
Kjører jeg med langlys får jeg mye blinking tilbake, noe jeg ikke vil ha siden jeg vil vite om det er Onkel de maser om
Kjører jeg med langlys får jeg mye blinking tilbake, noe jeg ikke vil ha siden jeg vil vite om det er Onkel de maser om
