Hvilken mc for en høy mann?
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Re: Hvilken mc for en høy mann?
og noen sykler/førere har behov for abs andre ikke...
Han, og antakelig mange flere, det er jo en grunn til at det er såpass få sykler uten ABS, til tross for at det er gammel teknologi.boxer wolf wrote:Siden du spørr: Gixxerman! http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 16#p113591TageSK wrote: Men hvem vil ha en sykkel uten ABS?
[TaSK]
AtW
Hva legger du i "behov"? Jeg ser ikke på det som en behovssakm, jeg ser på det slik at endel ønsker å ha et kjøretøy som man i størst grad "kontrollerer selv", men en mer "ren kjørefølelse".mekkern wrote:og noen sykler/førere har behov for abs andre ikke...
AtW
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
en del av fks."turbussene" er såpass tunge i sessen at eventuelle blokkeringer av bremsene ikke så godt merkes at det kan være vanskelig å dosere optimalt...og det er stort sett disse som kommer med dette fra fabrikk også..
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Eller så har det noe med sikkerhet, og viljen til å betale for sikkerhet å gjøre.mekkern wrote:en del av fks."turbussene" er såpass tunge i sessen at eventuelle blokkeringer av bremsene ikke så godt merkes at det kan være vanskelig å dosere optimalt...og det er stort sett disse som kommer med dette fra fabrikk også..
[TaSK]
Det er jo ganske åpenbart at mange som kjører MC setter kjøreglede over sikkerhet når det gjelder noen valg, det ligger litt i å kjøre MC i det hele tatt. Man har allerede oftret endel sikkerhet for å sitte på en tohjuling.
AtW
AtW
- boxer wolf
ATWindsor wrote:Man har allerede oftret endel sikkerhet for å sitte på en tohjuling.
AtW
Det er det ingen tvil om, men jeg kan ikke helt se nødvendigheten av å ofre mer sikkerhet enn det man er nødt til. Men det er sikkert bare meg,

Si det du mener, og men det du sier.
Det har med hvordan man liker å kjøre i mine øyne, folk som kjører MC er allerede inneforstått med at man er villig til å ofre sikkerhet for kjøreglede, at endel er villig til å ofre sikkerheten i ABS for en mer "ren" kjøring (dvs at man kontrollerer ting i større grad selv), har jeg ingen problemer med å forstå. Hadde det dog vært et sikkerhetstiltak uten bakdeler hadde jeg vært helt på linje med deg.boxer wolf wrote:ATWindsor wrote:Man har allerede oftret endel sikkerhet for å sitte på en tohjuling.
AtW
Det er det ingen tvil om, men jeg kan ikke helt se nødvendigheten av å ofre mer sikkerhet enn det man er nødt til. Men det er sikkert bare meg,
AtW
Forøvrig er ytelsen til ABS på MC ganske interessant. Såvidt jeg kan huske fra noen undersøkelser jeg har sett, så er hovedgevinsten at folk rett og slett ikke tør å bremse så hardt som de bør når det er bløtt (uten abs), ikke kortere bresemlengde eller så veldig mye mindre sannsynlighet for velt.
- mekkern
akkurat som på bil-abs gir lengre bremselengde-men enklere å betjene...
Jeg vet ikke om jeg er helt enig, på bil så gjør ABS det enklere å foreta unnamanøvre, problemet er ikke at folk ikke tlør å bremse hardt nok i redsel for å velte. Går man på høyt nok nivå kan man vel trekke en sammenlikning såklart, men jeg mener det er to ganske forskjellige ting.mekkern wrote:akkurat som på bil-abs gir lengre bremselengde-men enklere å betjene...
AtW
- indianeren
Kan nesten anbefale en gammel '40talls indian.. der sitter man utrolig godt selv om man er over 185, og den har abs bremser foran som standard.
"front brake designed to drag, not to grab!" var salgsargumentet den gangen:)
Ducatien min har bra bremser og kjøreegenskaper, men er nok laget for noen vesentlig kortere og lettere enn meg. Men til korte (<30mil) turer er den gøyal:)
Men i fare for å bli arrestert for villblogging, så må jeg si at abs(moderne) makes sense på en gatesykkel.
ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Panikk er panikk..og selv "verdensmestere" kan gjøre feil.
Men en av/på knapp skulle jeg hatt på abs'en, siden jeg elsker grusveier:)
Selv tror jeg at en KTM 950(990) adventure hadde passet meg bra, med et bedre sete.. til langtur og herjing (uten frykt for riper) på grusveier...
....hvis jeg ikke kutter ut moderne sykkel helt nå da..
"front brake designed to drag, not to grab!" var salgsargumentet den gangen:)
Ducatien min har bra bremser og kjøreegenskaper, men er nok laget for noen vesentlig kortere og lettere enn meg. Men til korte (<30mil) turer er den gøyal:)
Men i fare for å bli arrestert for villblogging, så må jeg si at abs(moderne) makes sense på en gatesykkel.
ABS'en vil kompensere for de situasjonene man panikkbremser eller er ukonsentrert mht underlaget. Man er kanskje ikke like innbitt og konsentrert på langtur..
Men en av/på knapp skulle jeg hatt på abs'en, siden jeg elsker grusveier:)
Selv tror jeg at en KTM 950(990) adventure hadde passet meg bra, med et bedre sete.. til langtur og herjing (uten frykt for riper) på grusveier...
....hvis jeg ikke kutter ut moderne sykkel helt nå da..
Ingen benekter at ABS kan ha sikkerhetsmessige fordeler, men det ser ut til at mange mener fordelen ikke er verd det.indianeren wrote: Men i fare for å bli arrestert for villblogging, så må jeg si at abs(moderne) makes sense på en gatesykkel.
AtW
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Man har vel bare behov for å slå av ABS når man vil låse hjula?
....og det er få situasjoner på MC at man vil låse hjul (gruskjøring effeks).
Et låst hjul som sklir har LAVERE friksjon enn like før det begynner å skli. ABS sørger for å holde oppbremsingen akkurat rundt området der det har høyest friksjon. Jeg tror det er svært få førere som klarer å dosere bremsene så man får maksimal brems, UTEN å låse hjulene. Så i praksis er ABS 'bedre' for de fleste førere.
Det er bare når man får et sjikt mellom hjulet og veibanen (sand, vann, slaps osv.) at det kan lønne seg å låse hjulet for å bryte gjennom dette sjiktet.
Enkelte slipper opp på bremsen når de kjenner at ABS jobber og DÈT fører til lengre bremselengde.
Et låst hjul som sklir har LAVERE friksjon enn like før det begynner å skli. ABS sørger for å holde oppbremsingen akkurat rundt området der det har høyest friksjon. Jeg tror det er svært få førere som klarer å dosere bremsene så man får maksimal brems, UTEN å låse hjulene. Så i praksis er ABS 'bedre' for de fleste førere.
Det er bare når man får et sjikt mellom hjulet og veibanen (sand, vann, slaps osv.) at det kan lønne seg å låse hjulet for å bryte gjennom dette sjiktet.
Enkelte slipper opp på bremsen når de kjenner at ABS jobber og DÈT fører til lengre bremselengde.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- indianeren
Jo, men på grus vil man kanskje bruke bakbremsen som et brekk... slædding:)
Og uten å ha prøvd, så vil jeg nesten tro at abs'en vil hindre effektiv brems på grus... den vil kanskje pulsere for mye, siden det er varierende friksjon...og evt at differensialet mellom for og bakhjul oscillerer for mye ?
Og uten å ha prøvd, så vil jeg nesten tro at abs'en vil hindre effektiv brems på grus... den vil kanskje pulsere for mye, siden det er varierende friksjon...og evt at differensialet mellom for og bakhjul oscillerer for mye ?
ABS hadde ihvertfall for noen år siden dårligere brenmselengde enn man fikk "for hånd". Spesielt på tørt føre. ABS forsøker som oss å holde maksimal glidefriskjson, men ei heller ABSen får det helt til.Galilee wrote:Man har vel bare behov for å slå av ABS når man vil låse hjula?
Ellers er det sant det du sier til sist der, jeg hadde oppkjøring med en sykkel med abs., pga at jeg var vant til å ikke ha ABS tok det litt tid før jeg vente meg av med å slippe opp litt når jeg kjente ABSen riste i henda.
Forøvrig mener jeg at å låse hjulet litt er relativt uproblematisk i de fleste tilfeller når det ikke er midt i en sving. Hvilket bringer meg over på noen interessant, hvordan fungerer abs i svinger om man bremser? Og hvordan fungerer om man svinger og bremser samtidig (på mc), noen som har noen erfaringer og/eller innspill angående dette? Det vil jo i alle tilfeller hemme en unnamanøver å bremse, men om man ønsker å bremse maks samtidig som man unnamanøvrer på MC, så kan det vel ha noe for seg.
AtW
AtW