? Ser ikke bilene Mc folka elleR? Eller driter dem i oss?

Prat om lett MC.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Re: ? Ser ikke bilene Mc folka elleR? Eller driter dem i oss?

Post by bandit »

Onkel blå har nok viktigere ting å tenke på enn å inspisere lyspærer på motorsykler. Man får kjøpt H7 pærer med "Xenon look" dvs litt blålig skjær. Det er jo bare å si at man bruker en sånn pære.. Men jeg tviler som sagt på at man noensinne får problemer med polisen pga dette. Har hvertfall aldri hørt om noen som har fått pes pga ettermontert xenon. Husk at 95% av UP og den norske befolkning forøvrig knapt vet hva som er bak og frem på en motorsykkel..
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Mogen
MC: Suzuki GSX-R 750 k9

Post by Mogen »

Skal bestille xenon kit til sykkelen....
Kjenner ein som driver med import av xenon, der eit kit koster ca 1000-1500kr... \:D/
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Problemet er vel om du blender møtende trafikk. Om jeg kjører med to på sykkelen så kommer lyset litt høyt. Om jeg blender og blir påkjørt har jeg ikke bedret kjøresikkerheten min.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
bandit

Post by bandit »

Vanligvis er jeg veldig solidarisk og medmenneskelig. Empati er faktisk en av mine sterkere sider.

MEN når det kommer til motorsykkel, er det litt annerledes. Jeg vil MYE heller sjenere motkommende trafikk med et sterkt blendende hovedlys enn å bli meid ned av en bilist som ikke så meg (i tide)..

Regel nr.1 i trafikken: Bli sett!!! 8)

EDIT: Egentlig blender ikke Xenon lyset så mye, men det blålige lyset gjør at folk legger mer merke til deg 8)
'05 Honda CBR 1000RR

mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

er det på grunn av at du blir sett at det er påbudt med selvjusterende lykter med HID. lykter? :lol:
det blender helt jævlig om kveld/natt med HID pærer når lykta er litt feil.og da blir det som møllen_trekker mot lyset...det er ikke alle på veien som er 20 år gamle og får nattesynet raskt tilbake... :roll:
oddkirka
MC: Honda CBR125 05=)

Post by oddkirka »

æ har mine lys justert akkurat som æ vil ha de. sånn at æ ser hele veien foran mæ =)
-E.Everett
bandit

Post by bandit »

mekkern wrote:er det på grunn av at du blir sett at det er påbudt med selvjusterende lykter med HID. lykter? :lol:
det blender helt jævlig om kveld/natt med HID pærer når lykta er litt feil.og da blir det som møllen_trekker mot lyset...det er ikke alle på veien som er 20 år gamle og får nattesynet raskt tilbake... :roll:
Alle som har tatt mørkekjøringskurs vet at man ikke skal se direkte inn i frontlyktene på møtende trafikk. :shock:
Man ser på veien/veiskulderen i eget kjørefelt, og så vet man hvor/når møtende trafikk passerer ved hjelp av sidesynet.. :roll:

Uansett så er jeg ikke helt med på dette med møll-effekten. Vil heller tro det er motsatt, eller hvordan reagerer dere når dere møter en semitrailer som har glemt å slå av 1000-meterne i grillen? Jeg blinker med langlysa og holder meg godt til min side hvertfall.. :)
'05 Honda CBR 1000RR

Mogen

Post by Mogen »

bandit wrote: Uansett så er jeg ikke helt med på dette med møll-effekten. Vil heller tro det er motsatt, eller hvordan reagerer dere når dere møter en semitrailer som har glemt å slå av 1000-meterne i grillen? Jeg blinker med langlysa og holder meg godt til min side hvertfall.. :)
hehe, godt poeng....
Men det mange gjør er at dei har xenon i fjernlyset slik at du kan blende ned til normal pære med møtende trafikk, og kjøre med fjernlys når du kjører fremst (eller som oftest alene), eller bruke fjernlyset/xenon som eit signal på uaktsome biler....
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Enig. Man skal se mot løsningen/åpningen, ikke mot problemet / hindringen.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
bandit

Post by bandit »

Jeg burde visst montert Xenon pærer i baklykten også:

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=10270
'05 Honda CBR 1000RR

Mogen

Post by Mogen »

Du var ein av dei heldige som kom uskadd ut av ulykker som dette...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

hvis en mann/dame på65+ ikke ser noe vil hun/han nok trekke mot det de ser...øynene går også mot lys i bevegelse..ikke alle som er bevisste på å se i høyre vegkant...ikke alle i trafikken reagerer som vi tror...ref hun som spiste på støvelen din...
bandit

Post by bandit »

Ja, det er sant. Man kan slett ikke stole på at andre trafikanter er rasjonelle til enhver tid. Men når det er sagt, så tror jeg hvertfall at I DE FLESTE TILFELLER er det bedre å ha et ekstra skarpt kjørelys. Før jeg monterte Xenon, kjørte jeg alltid med langlysa når jeg tråklet til og fra jobb.. Jeg merker tydelig at de andre trafikkantene blir mer obs og viker unna når jeg kjører med fjernlys eller xenon :)

PS. Xenon i fjernlys er ikke noe særlig, det tar opptil 15 sekunder før full lysstyrke oppnås..!
'05 Honda CBR 1000RR

Mogen

Post by Mogen »

Eg har tenkt og ha det på nærlys...
Men er det noen som vet om det går an og koble to pærer på ein boks?!?
slik at det går an å på fjer og nær?
O_o

Post by O_o »

Er det ikke noen gode, lovlige, og billigere alternetiv da? F.eks. Philips Motovision? Image

Kan vanlige billyspærer brukes på mc, eller byr det på problemer? Som Philips X-treme Power? Evt. Osram Nightbreaker?

På min sykkel lyser bare ett lys om gangen (venstre side - nærlys, høyre side - fjernlys). er det mulig å få både nærlys og fjernlys til å lyse i begge? (Nærlys x2 eller fjernlys x2) Må lykt/kontakt/ledninger og slikt skiftes da? Fatter ikke hvorfor de ikke kunne laget det slik at begge lyser samtidig fra fabrikk :-k
Post Reply