Undersøkelse om lysbruk
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Re: Undersøkelse om lysbruk
Synes jeg har ganske bra nærlys så jeg bruker fjernlys stort sett bare når jeg vil bli sett av bilen(e) foran, typisk når jeg skal forbi, inbiller meg at fjernlys i bakspeilet er litt lettere å fange inn i sideblikket for sjåføren, uten at det da ødelegger noe for hastighetsbedømmelse og sånt. Har forøvrig heller ikke så stor tro på at fjernlys i fullt dagslys klarer å blende så mye at det ødelegger nevneverdig for hastighets og avstandsbedømmelse.
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Min GS er ikke GW-komfort, men den begynner å få like mange lys, lamper og markeringslys som en GW.SoloTwin wrote:Sikkert bare kommet i komfort-alderen.TageSK wrote: Det er synd å si det, men eftersom jeg blir eldre linger sykkelen mer og mer på en GoldWing
[TaSK]Kjenner den synke innover meg jeg i alle fall...
Og så veier den fremdeles 350 kg mindre (eller deromkring)
[TaSK]
- SoloTwin
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Mente vel egentlig ikke det, var bare et forsøk på være litt morsom.
Det er sent, så jeg sier god natt.
Det er sent, så jeg sier god natt.

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A

-
- MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...
Folk blinker så masse til meg når jeg kjører high beam, så jeg tar hintet ...
- Rookie on pRrreciousss -
- TageSK
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
Blinker de fordi du blender dem, eller fordi de vil fortelle deg at du har glemt fjærlyset på?Prookie wrote:Folk blinker så masse til meg når jeg kjører high beam, så jeg tar hintet ...
Det skal svært mye til å bli blendet s man ikke se i fullt dagslys!
[taSK]
Stikkordet er vel irriterende, eller eventuelt grad av blending. Man blir ikke fullt ut blendet, men det er ikke veldig ålreit.
Jeg bruker nærlys, har skiftet til en Xenon liknende pære, kjører aktivt og har refleksstriper i dressen.
Passer som regel på å ikke ligge bak større kjøretøy. Plasserer meg slik i traffikken at jeg har best mulig
oversikt og er mest mulig synlig for andre. Man kan selvfølgelig aldri utelukke unntak...
Passer som regel på å ikke ligge bak større kjøretøy. Plasserer meg slik i traffikken at jeg har best mulig
oversikt og er mest mulig synlig for andre. Man kan selvfølgelig aldri utelukke unntak...
Merka at det er uaktuelt å ligge bak selv suv-type biler. Ser jo ikke en dritt, selv med ubehagelig lang avstand til "kassebilen". Kjører forbi så fort det lar seg gjørejhhweb wrote:Jeg bruker nærlys, har skiftet til en Xenon liknende pære, kjører aktivt og har refleksstriper i dressen.

Lekte litt med fjernlys da sykkelen var ny for meg, men fant fort ut at det var en ting jeg ikke ville bry meg med. Flere grunner sikkert. En grunn er at mange blir forstyrret hvis det er sterkt lys, og vet at mange sliter med å henge med i trafikkbildet som det er og ser ingen vits i å forstyrre dem mere. En annen grunn er at "lysglorier" kan skjule ting bak. Altså hvis jeg kjører med sterkt fjernlys i gitt situasjon, vil ikke min kjørekompis bak meg bli sett av motgående bil som skal kjøre forbi. osv..

Har forresten hvite striper i sort dress, ser visstnok ut som et juletre i tunneller

---------------------------------------
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.
Mc står i kjelleboden, stort sett i deler. Blir dullet med og klargjort for en fin vår, med en sykkel som jeg vet er tipp topp. Vinteren er digg sånn sett. Tenker litt på annen farge for lakkering, men tipper jeg prøver å holde den mest mulig original. Håper uansett på et minimum av skruer til overs når sykkeln er klar.