Dekk!

Prat om tung MC.
Keihin

Re: Dekk!

Post by Keihin »

RockeRolf wrote:Dette med asfalt i nord kontra sør.
Går ut fra at det er på Arctic Circle Raceway (ACR) du har hentet erfaringene fra? Da er det isåfall riktig det du skriver (men 8000 på Våler eller Rudskogen???)

Asfaltkvaliteten på veier vedlikeholdt av Statens Vegvesen (ved kontraktører) er enhetlig over hele landet med ganske strenge regler mht. kvalitet og beskaffenhet. Ingen trenger frykte økt slitasje på dekk om man tar turen oppover pga. asfaltkvalitet. Da e det heller de flotte veiene de har der oppe som kan gi utslag. Både på dekk og forholdet til politivesenet.

PS: dette med nyasfaltering og kvalitet på slikt er en stor del av det jeg jobber med. Så dette er ikke synsing.
Når var du sist nordover på E6? Jeg er opprinnelig fra området omtalt her: http://www.helgeland-arbeiderblad.no/ny ... 918008.ece

Veiene, inkludert E6 i Nordland er en sammenhengende orgie av 10-20cm dype hjulspor og gapende hull i asfalten. Å kjøre MC på dise veiene kan i beste fall beskrives som slalåm... Løfter du blikket slik du har lært, risikerer du å bli sendt luftbåren rett på skogen. Hjelper lite med strenge regler for ny asfalt når veien ikke har sett en asfaltlegger på 10 år. Jeg tør anbefale en befaring.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Venta på at noe slikt skulle komme.
Jeg snakker om selve kvaliteten på asfalten mht. slitasje på dekk. Det er ingenting som tilsier at asfalten nordpå er grovere/sliter mer på dekk enn dekket lengre sør. OM han da ikke snakker om ACR kontra Våler, Rudskogen osv. For da kan jeg skjønne det.

Og dårlig E6 finner man flere steder enn sør i Nordland. Er mye rart fra Saltdalen og sørover. Skal være enig i det. Men fra Fauske og videre nordover er det fantastiske veier med få unntak. Kjørte 2002 R1 fra Mo i Rana og nordover sist sommer (befaring kan du sikkert kalle det). Både nordlige Nordland, Troms og Finnmark har mange veldig gode veier som er som skapt for motorsykkel. Snart vil forhåpentligvis strekninga Langfjord-Talvik-Alta bli ferdig, og et direkte livsfarlig veistykke er en saga blott. Tok Finland og Sverige når jeg skulle sørover, og der kan du begynne å snakke om dårlig dekke. For ikke å snakke om kjedelige veier.
Keihin

Post by Keihin »

Helt enig i at veikvalitet har lite med slitasje på MC-dekk å gjøre, men det du skrev måtte jeg jo tolke som at veiene var flotte nordover ;-)

Vi kan vel heller si at slike veier øker "slitasjen" på felger...

ACR har som kjent en spesiell (grov) asfalt, men om den sliter så forferdelig mye mer dekk enn andre baner vet jeg ikke? Mer grep -> mer fart i sving -> mer slitasje ja.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Låner tråden litt...

Noen som kan si meg forskjellen på Pilot Power og Pilot Power 2CT?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

RockeRolf wrote:Dette med asfalt i nord kontra sør.
Går ut fra at det er på Arctic Circle Raceway (ACR) du har hentet erfaringene fra? Da er det isåfall riktig det du skriver (men 8000 på Våler eller Rudskogen???)

Asfaltkvaliteten på veier vedlikeholdt av Statens Vegvesen (ved kontraktører) er enhetlig over hele landet med ganske strenge regler mht. kvalitet og beskaffenhet. Ingen trenger frykte økt slitasje på dekk om man tar turen oppover pga. asfaltkvalitet. Da e det heller de flotte veiene de har der oppe som kan gi utslag. Både på dekk og forholdet til politivesenet.

PS: dette med nyasfaltering og kvalitet på slikt er en stor del av det jeg jobber med. Så dette er ikke synsing.
hehehe så at folk langt oppi nord bruker opp et sett med samme dekk som meg og samme sykkel, på 3000km, ehh hva sier det deg ? Om du jobber med dette så vet du vel pokker meg like godt som andre at det er forskjellig asfalt i landet vårt ! Våkne opp !

Og jeg snakker ikke på bane, men på offentlig vei.

Enhetlig asfalt hahaha den var god du. Røyka sokka dine idag ? Dette vil si at det er samme asfalt i hele Norge. Ok, du får bare prøve å overbevise meg...
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Samme saklighetsnivået hver gang noen stiller spørsmål omkring dine, til tider, bombastiske utsagn Gixxermann. Er ikke noe personangrep skjønner du. Bare en diskusjon (derav diskusjonsforum?).

Men jeg skal klargjøre litt omkring dette med enhetlige krav til asfaltens beskaffenhet. For å hjelpe deg litt.

Statens vegvesen (staten, det er oss) leier inn flere kontraktører (MESTA, Lemminkäinen etc, etc) til å asfaltere.
Disse kontraktørene jobber på anbud. De får klare spesifikasjoner på tykkelse, oljetype, friksjon, knusningsgrad på masser etc. når anbudene blir lyst ut. De må forholde seg til dette. Som alle andre anbudsjobber. Er regler omkring dette ser du.

Vi har gitte regler for hva som tolereres bla. ang. ruhet og friksjon på det ferdige produktet. Delvis må dette dokumenteres av kontraktør, delvis måler Statens Vegvesen dette selv.

Så kommer det viktige: REGELVERKET OG SPESIFIKASJONENE ER LIKELYDENDE I KONGERIKET NORGE.

Så da lurer jeg på: Kan du Gixxermann komme med et eksempel på veg i Nordnorge som har en asfalt som sliter mer på dekk enn lengre sør i landet? Hvor har du vært og opplevd at delkkene blir "spist til frokost"?
Har du en ide om hvorfor akkurat Nordnorge har slik en merkelig dekksugen asfalt?

At dine venner nordpå brenner av et såpass "mykt" dekk på 3-4000 km ser jeg ikke på som unormalt. At du bruker 8000 km. på det samme kan nok ha andre årsaker enn at asfalten her sør er så "snill" mot dekkene dine. Bare rent tankespinn fra min side altså.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

*Moderert* Kall meg bombastisk, eller hva du føler for, det hjelper lite om ekspertisen feiler.
Asfalttypen/kvaliten er så til DE GRADER FORSKJELLIG gjennom dette vidstrakte land, at du som "ekspert" burde vite, at dette er et faktum.

... og vi snakker ikke bare ny kontra gammel her da.

Grov asfalt spiser i det minste dekk. Hvor du vil plassere denne hen i kongeriket, får du velge selv. Du har sikkert noen kalkyler eller liknende for å regne deg frem til det vi andre vet fra før.

Har du tenkt deg om først og fremst, at det ikke byttes asfalt like ofte på alle plasser i HELE landet...

Enhetsasfalt hehe jaja, da er vel alle trafikanter happy da ettersom jo såklart, all asfalt i hele Norge byttes samtidig, óg til samme type.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

På en merkelig måte klarte du å besvare veldig mange spørsmål utrolig godt Gixxermann.
Vi regner denne som oppklart.
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Jarle wrote:Låner tråden litt...

Noen som kan si meg forskjellen på Pilot Power og Pilot Power 2CT?
2CT står for "two compound technology"...altså to forskjellige hardhetsgrader i samme dekket.Hardere på midten enn på sidene.Vanlig pilot power har samme hardhetsgraden i hele dekket.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Synes at det er m e g e t betenkelig at MODERATOR går inn i ettertid å redigerer hva andre (her Gixxermann) har skrevet. Dette så lenge han hverken har vært direkte injurierende overfor andre (enn seg selv), eller ført et språk som man bør regne som utilbørlig på et forum som dette.

I det minste bør MODERATOR klart og tydelig markere at et innlegg er redigert av moderator. Ikke bare prøve å "mikse seg inn" i selve innlegget slik som her oppe.

Om MODERATOR mener at enkelte må beskyttes overfor seg selv er dette sikkert prisverdig. Jeg, som bruker, mener dette ikke var nødvendig her.
Det neste blir vel at man er NØDT å kopiere dem man diskuterer med slik at sammenhengen i tråden skal bevares grunnet at enkelte er inne og modererer alt og ingenting i ettertid.

Er det slik folk vil ha det?
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Så var det på an igjen da.

Hvilken gummi anbefales i år?

Sykkelen er fortsatt en liten R6 :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Pilot Power 2ct er fremdeles kongen på gata.
Get your knee down and prey!
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Så at BT016 gjorde det bedre enn 2CT i en test i Bike. Har ikke noen erfaring med dekk til større sykler, men kommer til å sette BT016 på RSV'en.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

I mine øyner er det bare to dekk...

Pilot Power 2ct og Metzeler M3
Jeg selv kjører på Metzeler M3 dekkene nå og er veldig fornøyd!

Bridgstone har jeg ingen erfaring med, men vet mange slet og var missfornøyd med de tidligere. De nye i år eller i fjor har jeg ikke hørt noe om enda.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Akkurat slengt på sprell nytt Pilot Power framhjul igjen... Klar for grep til sommeren =D>
Bakhjul kommer vel litt ut i sesongen ;-)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Post Reply