Page 3 of 4

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 13:26
by Guinss
Impervium wrote:(La oss bare si en gang for alle at det er fint mulig å måle amper av et batteri.)
jeg trodde ikke det var mulig jeg? så vidt jeg vet bruker man amperemeteret mellom batteriet og noe som bruker strøm, for å måle hvor mange ampere som går fra batteriet.

flott at du har fått tak i multimeter. du kan feilsøke rundt sikringene, pleier å være sånn kabelsko du kan komme til ganske lett. og så bør du kanskje skru opp tenningslåsen og måle på de forskjellige ledningene inni der. har gjort det selv en gang, er ikke så mye jobb, 2 skruer ellernoe ;)

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 15:50
by Impervium
Ser ut som tenningslåsen virker..
Jeg har ikke peiling på hva det kan være..
Virker som om det skulle være en kortslutning et sted, men det stemmer jo heller ikke logisk sett, for da burde jo det være gnist i batteriet når en kobler til polene med tenningen på..

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 16:11
by VFRlusa
Impervium wrote:Ser ut som tenningslåsen virker..
Jeg har ikke peiling på hva det kan være..
Virker som om det skulle være en kortslutning et sted, men det stemmer jo heller ikke logisk sett, for da burde jo det være gnist i batteriet når en kobler til polene med tenningen på..
Dette gjør du:
1. Har du sjekket kabelen fra minus (jord) til festepunktet på ramma, at den sitter godt, er fri for rust og skitt?
Hvis det er i orden:
2. Plassèr minus på multimeter etsted på ramma, og pluss mot en av kablene som går inn i tenninga. Her skal du måle ca.12V.
Så kan vi ta det derfra.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 17:15
by Impervium
1: Var ikke noe problem der.
2: Sjekket flere steder på rammen, får 12V.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 17:39
by VFRlusa
Impervium wrote:1: Var ikke noe problem der.
2: Sjekket flere steder på rammen, får 12V.
Good job! Da må nesten problemet ligge i selve tenninga, sånn logisk sett.
Hadde vært fint å vite hvilke kabler som går til hva... :-k

Edit: Er vel et relè inni der som er gåent..hva tror du RockeRolf? Men tror du trygt kan sette pluss (gå utenom tenninga) på en av de andre kablene i tenninga (tykkeste, ikke gul?). Den går til starteren, og da burde du få start. Bare sånn for å være helt sikker på at man har funnet feilen.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 30 Jan 2009 19:03
by Impervium
Jeg kan forresten nevne at grunnet dårlig lys gjorde jeg en brøler i antagelsen om hvilken kabel som gikk til tenningen. :P
Jeg har testet den jeg nå vet går til tenningen, men jeg ønsker ikke prøve å gjøre "bypass" på den..
Vil ikke ødelegge mer :?

Re: Virago som ikke starter

Posted: 31 Jan 2009 16:26
by RockeRolf
Det du trenger er hjelp fra en som k a n feilsøke på elektriske opplegg! Det er nesten umulig å sitte på nett å guide deg ut over det rent basiske som batteritilstand og det du har blitt hjulpet gjennom til nå.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 31 Jan 2009 17:16
by Guinss
Impervium wrote:Jeg kan forresten nevne at grunnet dårlig lys gjorde jeg en brøler i antagelsen om hvilken kabel som gikk til tenningen. :P
Jeg har testet den jeg nå vet går til tenningen, men jeg ønsker ikke prøve å gjøre "bypass" på den..
Vil ikke ødelegge mer :?
har du prøvd å åpne tenningen da? foreslå det i ett tidligere innlegg.
Pleier å være 3-4 loddepunkter inni tenningen, der du kan måle med mulitmeteret.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 07 Feb 2009 13:15
by Impervium
Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..

Re: Virago som ikke starter

Posted: 07 Feb 2009 13:28
by Guinss
Impervium wrote:Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..
prøv å bevege på ledningene som går inn i tenningslåsen da

skruene til tenningslåsen, skal det gå an å komme til fra undersiden.

vanskelig å løse dette problemet når du ikke får sjekket noe så viktig som tenningslåsen.

har du sjekket av det er strøm på begge sidene av sikringene? pleier å være loddepunkter inni sikringsholdern som du kan måle på ;-)

Re: Virago som ikke starter

Posted: 10 Feb 2009 17:04
by Babelfisken
Impervium wrote:Denne feilen har enda til gode å bli løst.
Jeg kommer meg ikke inn i tenningslåsen, av naturlige årsaker står ikke disse skruene noe særlig tilgjengelig.
Så nå må jeg trolig bite i det sure eplet og trille sykkelen ned på Yamaha..
På min sykkel var det torx skruer på tenningslåsen, lett tilgjengelig. Dessuten kunne jeg lett koble fra ledningen som bare er en kort sladd til undersiden av instrumentene og sjekke de enkelte lederene i kontakten, evt koble sammen de rette ledningene for å simulere tenningslås.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 24 Feb 2009 22:45
by hondaboy
sjekk den kabelstrømpa som ligger og gnisser ved styrekrona før den går inn i lykta di maybee :?

Re: Virago som ikke starter

Posted: 26 Feb 2009 12:25
by PerTore
OK, fakta om batterier/strøm/spenning:

-man kan IKKE måle strømmen på et batteri med multimeter. Det eneste du gjør da, er og ta sikringen på ampere-meteret i multimeteret. Du kan derimot belaste batteriet med dertil egnet testutstyr mens du avleser batterispenning. DETTE er eneste måten og TESTE et batteri på. Syrevekten på et batteri er 1.28 fulladet, men vanskelig og få målt på de fleste mc-batterier, da disse ofte er lukket (såkaldte velikeholdsfrie batterier) Syrevekten skal være lik i alle celler, 6 celler i et 12v Batteri.

-Et toppladet batteri (målt noen timer etter lading) vil ligge på ca 12,6-12,8V.

- De relevante tekniske data på et batteri vil være Spenning (6V, 12V, 24V) Amperetimer (Ah) og startstrøm. Startstrømmen angir max uttak av batteriet v/ bruk av starter. Startstrømmen er den størte forskjellem mellom Startbatterier og Fritids/velikeholds/truck-batterier

Nok om det...,

Det du skal gjøre er og kople voltmeteret på batteriet og sjekke spenning MENS du prøver og starte. Ramler spenninga ned i kjelleren her, er batteriet kaputt.

Den enkleste måten og sjekke hele jordingssiden av batteriet på, er og kople en startkabel mellom batteri minussiden, og et godt jordingspunkt PÅ MOTOR. Starter den da, er det feil i jordingskabelen/motorjording en eller annen plass.

Starter den derimot ikke, er ihvertfall hele minussiden eleminert som feilkilde.

Lykke til

Re: Virago som ikke starter

Posted: 16 Mar 2009 12:52
by Impervium
Har testet med 2 batteri. Er nok ikke batteriet som er problemet her. R6'n min starter og går som en klokke på begge batteriene. Viragoen gjør derimot ikke.

Re: Virago som ikke starter

Posted: 16 Mar 2009 16:17
by Ola M
Hadde et lignende problem med min sykkel. Døde plutselig helt, alle sikringer ok, lett dunking på tenningslåsen kunne få den til å våkne igjen. Løsningen? En god dusj med 5-56 oppi låsen, kom ganske rustfarget ut igjen. Tok senere litt låsolje oppi, problemet har ikke kommet tilbake. Rett og slett irr / rust på kontaktene inni.