hva går best av en 2-takter og en 4-takter??
- VaraStreet
- Posts: 144
- Joined: 26 Apr 2005 19:26
- Location: Trondheim
- Contact:
At CBR ikke har 15hk er fordi den har katalysator. Samma med Virago'n som også har katatlysator. Den stjeler noen hester. Min Honda Varadero har 15hk orginalt (uten katalysator) men med "effektpotte" så får du 18hk...Så at Honda ikke får ut 15 hk er bare tull. Kan ta ut over 20 hk på en 125cc 4t.
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Prøv å finne en likedan...

Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Atw, ja vi er enig med at totakter motor kan utnytte mer på samme volum som 4 takter, men en v8 motor med 125ccm sylindere er ikke det mest praktiske å ha i en motorsykkel..
Og det er kanskje theoretisk mulig at 17% effektøkning gir mer en 5km/t farts endring men vi lever i virkeligheten hvor ting pleier å skje litt annerledes, det er jo friksjon, tyngdekraft osv osv så mye å ta hensyn til.
Og det er kanskje theoretisk mulig at 17% effektøkning gir mer en 5km/t farts endring men vi lever i virkeligheten hvor ting pleier å skje litt annerledes, det er jo friksjon, tyngdekraft osv osv så mye å ta hensyn til.
Hehe, teori er jo lagd spesifikt for å beskrive virkligheten, tyngdekraften er forresten lik uansett hvor fort du kjører (ihvertfall om du er godt under lyshastighet), også friksjonen er veldig lik i større hastigheter, det er vindmotstanden som i praksis gjør all forskjellen.Kriz wrote:Atw, ja vi er enig med at totakter motor kan utnytte mer på samme volum som 4 takter, men en v8 motor med 125ccm sylindere er ikke det mest praktiske å ha i en motorsykkel..
Og det er kanskje theoretisk mulig at 17% effektøkning gir mer en 5km/t farts endring men vi lever i virkeligheten hvor ting pleier å skje litt annerledes, det er jo friksjon, tyngdekraft osv osv så mye å ta hensyn til.
AtW
- VaraStreet
- Posts: 144
- Joined: 26 Apr 2005 19:26
- Location: Trondheim
- Contact:
Sikkert med størst tanke på holdbarhet...ATWindsor wrote:Fordi det er dyrere? Kasnkje skaper det en spissere effektkurve? Utslipp? Slitasje?ChristR wrote:Så hvorfor gjør de ikke det og plomberer den?VaraStreet wrote:Kan ta ut over 20 hk på en 125cc 4t.
Alle vet at effekt et par hester mere betyr mye for sånne små sykler. Det er det man må satse på.
AtW
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Prøv å finne en likedan...

Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Ja, har vi ikke vært enige om det hele tiden da?Æ'ndalitten wrote:Da er svaret på spørsmålet:
2-takt går raskere/ tar ut mer krefte enn en 4-takter med samme syllindervolum.
Men ved lovlig kjøring (15HK) er 4-takt hakket bedre grunnet bedre bunndrag. (Hvis ikke går 2-takt bedre.)
Er vi da enige i det svaret?
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Det var noen her som skreiv at 4t har bedre bunndrag enn 2t. Dem bruker jo 2 taktere i trail sykkler, og der er BUNNdrag.
Det er litt feil hverfall på orginalsykkler.
Viss du ser på tekniske data på 125 er så har alle full effekt ved 9000-11000omdreinger, samma om det er 4t eller 2t. Det sier jo at det egentlig ikkje er noe som heiter bunndrag på 125. Orginale 2taktere er laget med "plombering" på eksossida enten ved løs plombering i svane/eksosventil eller at sylinderen har lite hull for ekos. Da blir det jo motstand og bra mottrykk i eksos, dette medfører at den drar bra alerede fra 2000-3000 rpm. Alle veit at ein 2 takter går mye fortere opp i turtall enn ein firtakter noe som fører til at akselerer mye kjappere.
Ett god eksempel, classic'en min har det 2t maskin i, nedplombert til underkant av 13hk, kompisen min har shadow med 4t og 15hk. Vi kjører opp til skolen i lag og hver dag når me starte på stigningen opp til Voss så greier ikkje han å holde følge. Fordi i svingene må man ned i 20-30km/h og 2 takteren er mye kvikkere opp igjen i fart. Når eg er ferdig med bakken så er han komt halvegs...
Bensinforbruket er litt høyere på 2takteren, eg kjører på 0,5 på og shadowen på 0,3 på mila. Men i tilleg så må jo 2takteren ha litt olje og.
Kjørte selv 4 takter i fjor og gikk over til 2 takter i år og vil egentlig råde alle som skal kjøpe seg seg 125 om å prøve begge deler. Det er ikkje mer futt i ein 125 enn ka man nett trenger så i mine auger så er det ingenting annet enn 2 takter som gjelder...
Det er litt feil hverfall på orginalsykkler.
Viss du ser på tekniske data på 125 er så har alle full effekt ved 9000-11000omdreinger, samma om det er 4t eller 2t. Det sier jo at det egentlig ikkje er noe som heiter bunndrag på 125. Orginale 2taktere er laget med "plombering" på eksossida enten ved løs plombering i svane/eksosventil eller at sylinderen har lite hull for ekos. Da blir det jo motstand og bra mottrykk i eksos, dette medfører at den drar bra alerede fra 2000-3000 rpm. Alle veit at ein 2 takter går mye fortere opp i turtall enn ein firtakter noe som fører til at akselerer mye kjappere.
Ett god eksempel, classic'en min har det 2t maskin i, nedplombert til underkant av 13hk, kompisen min har shadow med 4t og 15hk. Vi kjører opp til skolen i lag og hver dag når me starte på stigningen opp til Voss så greier ikkje han å holde følge. Fordi i svingene må man ned i 20-30km/h og 2 takteren er mye kvikkere opp igjen i fart. Når eg er ferdig med bakken så er han komt halvegs...
Bensinforbruket er litt høyere på 2takteren, eg kjører på 0,5 på og shadowen på 0,3 på mila. Men i tilleg så må jo 2takteren ha litt olje og.
Kjørte selv 4 takter i fjor og gikk over til 2 takter i år og vil egentlig råde alle som skal kjøpe seg seg 125 om å prøve begge deler. Det er ikkje mer futt i ein 125 enn ka man nett trenger så i mine auger så er det ingenting annet enn 2 takter som gjelder...
- VaraStreet
- Posts: 144
- Joined: 26 Apr 2005 19:26
- Location: Trondheim
- Contact:
Har selv kjørt mot orginale nsr og rs når min var orginal, og 2 takterne ble liggende etter i bakkene...
Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Prøv å finne en likedan...

Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
- VaraStreet
- Posts: 144
- Joined: 26 Apr 2005 19:26
- Location: Trondheim
- Contact:
Nå ja, er jo samme motor i Shadowen da...Varaderon har jo noen ekstra kilo å drasse på å da 

Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
Prøv å finne en likedan...

Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm