Andre flagg på 17.mai

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Erlend
Posts: 77
Joined: 21 Mar 2009 20:57

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Erlend »

Eg mener at bare norske flagg bør tillates og de som bærer andre flagg bør bøtlegges eller settes i fengsel. =D>
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by thomasgsxr »

Erlend wrote:Eg mener at bare norske flagg bør tillates og de som bærer andre flagg bør bøtlegges eller settes i fengsel. =D>
tar det som ironi
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by xadox »

De fleste taxisjåførene i Drammen er utlendinger og de fleste kjører med norske flagg på bilene sine hver 17. mai... Om noen skulle vifte med et annet flag er det bare å ignorere og ikke hisse seg opp over det...

Vi kommer nok ikke til å se noen andre enn norske flag på 17. mai... :)
1.3.1.2
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Speedy Gonzales »

Hvordan kan folk sammenligne det å bære ett flag som er laget av unger, klubber osv med ett ekte flagg??

Om pakistaneren hadde kommet med ett flagg av en klubb han tilhørte hadde eg ikkje reagert i det hele tatt.
Om svensken eller samen hadde komt med flaggene deres så hadde eg reagert.
Det å bære flagg, gå i tog der du synger og skriker ut stygge slagord har jo vært tradisjon siden togene begynte å gå!
Det er jo en del av feiringen våres.

Eg ser virkelig frem til den dagen alt er lov og folk kommer med bilder av Bin laden, Putin og Saddamen og hyler ut hyllester til desse folkene på VÅRES dag!

Eg skjønner bare ikkje hvorfor en utlending skal gå med sitt flagg på Norges dag.

Vennligst forklar meg hvordan dette kan være å vise respekt ovenfor oss ?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by erazar »

Jeg vil også flagge med norges flagg på norges nasjonaldag! At de som opprinnelig hører under ett annet flagg også vil gå i 17. mai tog ser jeg på som veldig positivt, for min del kan de også gjerne ta på sin folkedrakt og dermed vise at de er fremmedkulturelle, men alikevel velger å hedre norge og dets nasjonaldag. Når det gjelder flagg konkret synes jeg ikke de skal ta med seg ett annet flagg enn det norske. Vi feirer den norske nasjonaldagen og det er faktisk det, vi feirer ikke noe annet denne dagen.

Er jeg på besøk i et annet land og blir bedt om å gå i tog eller være med på en annen form for markering i det landet, tar jeg flagget til det landet og representerer det. Mitt norske flagg kan jeg vifte med i 17. mai toget i Norge.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Desmo-Dude »

frode wrote:
Desmo-Dude wrote:For meg blir det litt som å bli bedt i bursdag til Per, men du gir presangenen til Pål.
Hehe, da kan jeg bare konstatere at vi har et litt annerledes syn på hva en fri nasjon og en nasjonaldag går ut på. Hvis jeg skulle følge din (imho noe søkte) analogi, så ville jeg heller si at det er som å bli bedt i bursdag til Per, og å kunne velge hva slags innpakningspapir man vil ha på gaven.
For å sette ting veldig på spissen...hadde det vært ok om det ikke ble flagget med det norske flagget,men at folk hadde valgt å flagge med alle mulige andre flagg i stedet.Så lenge du/de visste at det var Norge som en fri nasjon vi feiret?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Juliet »

Hm...når statsråd vingler er det ikke rart at man er uenige ellers heller.

Hva er et flagg? Jeg trodde et flagg var nettopp et signal om en tilhørighet, en "patriotisme" el "nasjonalisme" i positivt fortegn. Et tegn på stolthet av i denne sammenheng egen nasjonalitet og tilhørighet. Hvis vi hadde hatt et flagg som var helt hvitt som det sto "NORGE" på, og viftet med dem i 17. mai toget, og det kom innflyttere og viftet med hvite flagg det sto"SVERIGE", "DANMARK", "ENGLAND", KINA" osv.... hva er de de ønsker å fortelle da...? Er dette et søkt eksempel? Mulig jeg ikke vet betydningen av flagget slik jeg trodde, men jeg har ikke skjønt at det er hverken nødvendig eller riktig å vifte med andre nasjonaliteters flagg på den norske nasjonaldagen. De norske flaggene selges jo på rimi.... jeg mener at hvis utenlandske statsborgere eller norske statsborgere med fremmed opprinnelse eller bakgrunn ønsker å feire Norge så er det mer riktig å bruke det norske flagg enn de tilhørende andre nasjonaliteter, så har jeg tenkt. I fjor kom det til slutt frem at det var en bitteliten gruppe mennesker (var det tre stk...?) som hadde foreslått dette, og så hadde det blitt en storm uten sidestykke. Det endte med at ingen egentlig så poenget med debatten for de fleste var enige om at det ikke var noe stort ønske om flere flaggnasjonaliteter. Jeg har ikke fått med meg at dette er tatt opp igjen i år, hadde jeg ikke visst bedre ville jeg tatt det for en 1. april-spøk. Om noen dukker opp med "feil" flagg så får de bare gjøre det, men å "oppfordre" til det i offentlig sammenheng skjønner jeg ikke .... Vi feirer jo ikke at Norge er et godt land å bo i, men at Norge en gang kjempet for sin egen uavhengighet. Norge er vel ellers langt fra så patriotisk som mange andre land. :-k

Jeg har også hørt ett eller annet om "respekt for flagget". Det lærte vi noe om allerede på barneskolen, sikkert andre i barnehagen de som gikk i det. Noe a la "-flagget skal bæres med ydmykhet og stolthet og man skal ha respekt både for flagget og nasjonen. Flagget og nasjonen er to deler av det samme." Husker ikke helt jeg, men det er noe i den duren. Jeg ser poenget til dere som mener at "et flagg er et flagg" og har man flagg i 17. Mai tog så er det det som feires. Jeg har ikke oppfattet regelen om flaggbæring og flagget som symbol så lettvint. Et flagg er ikke heller bare et flagg. Det finnes regler for både heising/firing, form, størrelse etc. Om en fotballklubb går med en banner eller plakat med logoen sin på så er ikke det av samme "rang" som nasjonalflagget.

Av ren nysjerrighet søkte jeg litt på lovdata og fant dette:
Forskrift om fremmed flagg på kommunal bygning

Forskrift om adgang til i særlige tilfelle å benytte fremmed lands flagg ved siden av det norske flagg på kommunale offentlige bygninger.
Fastsatt ved kgl.res. 6. juli 1933 med hjemmel i lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes offentlige bygninger del I annet ledd. Fremmet av Utenriksdepartementet.



1. Et fremmed lands flagg kan heises ved siden av Norges flagg på eller fra kommunale offentlige bygninger og eiendommer eller bygninger og eiendommer som for den vesentligste del benyttes av kommunale institusjoner, når dette av hensyn til internasjonal høflighet finnes ønskelig.

2. Et fremmed lands flagg skal dog ved sådanne anledninger ikke gis en mere fremtredende plass enn Norges flagg.
Det var det eneste jeg klarte å finne om nasjonalflaggets betydning/verdi. Vet ikke om dette kan overføres til 17. mai feiring og bæring av flagg der, men jeg ser ikke helt bort fra det...?


(min ringe mening/oppfatning....rett meg gjerne der jeg tar feil)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Rambler »

Det som jeg synes er mest spesiellt å tenke på er hvor mye dette betydde i 1814, 1905 og under og like etter 2. verdenskrig. Tyskerne forbød slike markeringer og symboler, for da forstod virkelig folk betydningen av å være en fri nasjon. Gjør vi det i dag? Min mening er nei. Nasjonalstaten Norge bygges ned med rekordfart og om noen år er landet kanskje bare et stedsnavn i EU. Mange av våre folkevalgte ønsker ikke å "selge norge", men tvert i mot gi det bort!

Selv mener jeg faktisk at hvis folk ikke ser betydningen av å feire 17. mai med norske flagg, så betyr det heller ikke noe om man feks. skulle ønske å bruke det danske eller svenske unionsflagget eller for så hvidt EU-flagget. Dette siste er kanskje værst siden EU i langt større grad enn svenskene og danskene sikter mot 100% kontroll av alle områder de får makt over. Feks. får "hundre millioner" østeuropeere nøyaktig samme rettigheter i norge som en hvilken som helst annen nordmann. Og vi kan selvsagt fritt reise til østeuropa og søke jobb der. Som "dansk koloni" og i den svenske unionstiden hadde vi i det minste vår egen valutta. Ikke en gang dette vil EU tillate på sikt. Praktiskt talt alle eu-ordninger er overgansordninger.

Hvem vet om vi i det hele tatt vil få kjøpt norske flagg i fremtiden?
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Desmo-Dude »

Når det gjelder flaggets "verdi" ,så bør i hvertfall alle som har vært i militæret her inne ha en viss peling.Skulle man være så uheldig å la flagget berøre bakken f.eks. så var det jo nesten kakebu.

Er det forresten noen som flagger i dag,og hvorfor,og med hvilket flagg?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by tshansen »

Jeg flagger i dag! Å det er det Norske flagget som vaier i vinden!!

8. Mai 1945 er vel kanskje ett lite hint for de som ikke vet det ;-)
Det er vel ytterst få av den yngre genrasjonen som i det hele tatt tenker på å flagge i dag. Det er rart hvor fort en glemmer... :?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Andre flagg på 17.mai

Post by Rambler »

I dag for 64 år siden gav Karl Dönitz ordre om å oppgi Festung Norwegen. Terboven ønsket å holde norge som en siste skanse for nazismen. Alternativet for ham var jo likevel bare dødsdom eller selvmord. Han inviterte visst til og med Hitler til å komme til Norge, men han svarte at han ikke ville bli "konge på Gol".

Mange har latterliggort "gutta på skauen" som kom traskende hjem på denne dagen, men faktum var at alle fryktet et voldsomt, siste slag om Norge. Et slikt slag ville ødelegge mange ganger mer enn hele resten av krigen til sammen. Mange menneskeliv hadde gått tapt, og kanskje hadde ikke alle her på forumet fått muligheten til å bli født?
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
Post Reply