Dag 2. Stryn - Geiranger - Trollstigen - Romsdalen - et sted å sove.
Ruten er delt i to siden Google Maps er for feig til å kjøre ned Trollstigen.
Dag 2 begynte kaldt som pokker og når jeg sier "begynte" så mener jeg rett etter midnatt. Telting i 1000 meters høyde og fuktigheten fra elva og myra fjernet effektivt all varme fra min underisolerte kropp. I 3-tiden var jeg fullt påkledd og skalv som et aspeløv. Så begynte regnet...og det regnet og regnet. Fikk kanskje 2 timer søvn.
Sto opp i ni tiden når regnet hadde sluttet og fyrte opp den Kongelige Norske Spritbrenner, designet for å holde stakkars store sterke karer velfødd med sodd og kaffe i 40 blå mens de holder tilbake den Sovjetiske invasjonen. Naturligvis fikk jeg ikke skikkelig fyr i den, fikk varmet en stusselig kopp kaffe til ca kroppstemperatur. Momser i meg to brødskiver før...
...været kommer som et godstog opp dalen. Det er 4 minutter mellom bildene. Pissregn igjen, jeg faller inn i teltet og sover en time til i fullt utstyr. Denne gangen stoppet det ikke så hvis det skulle bli noe tur måtte jeg bare sette igang. Til slutt følte jeg meg noenlunde uthvilt. Kald, fuktig og trøtt istedetfor frossen, blaut og i svime. Pakket det jeg kunne inni teltet, heiv det sykkelen, rev ned teltet og trøkket det nedi bagen så fort jeg kunne.
Sykkelen var selvsagt tungstartet, men jeg kom meg av gårde. Ned gamleveien til ca 400 m høyde, inn på nye veien og opp fjellet igjen. Sjelden jeg er glad for tunneler, der var det tørt! Ut på toppen kan jeg konstatere 5 grader pluss, lav og tett overskyet grøt og SLUDD! 9 juni, god sommer.
Selv med så mørk himmel blir man blendet av all snøen, så jeg måtte ha solvisiret nede. Det hadde ikke fått Fogtech-smurning og dugget som pokker. Raintechen hadde problemer med sludd og jeg gnei litt av den av med hansken. Så ... vintertemperatur, mørk himmel som allikevel blender, visir som dugger på innsiden og er tett av dråper på utsiden, hanskene blaute, hender og kropp kald og jeg aner ikke om været blir bedre. God tur! Det falt meg så vidt inn å snu, det falt meg aldeles ikke inn å stoppe for bilder. Det var ihvertfall ikke glatt.
Heldigvis lå Djupvasshytta der som en oase i ørkenen, det måtte litt viljestyrke for krumme frosne fingre rundt bremsehendelen.
For et vær...
Åååå-ååhh, akkurat det jeg trengte. Glovarm, sterk kaffe og vaffel med rømme og syltetøy. Nesten som om det kom rundt halsen til en St Bernhard fra Røde Kors.
Jeg gir visiret en skikkelig rens og kjører på med Raintech og Fogtech. Og som det burde stått på pakken...
... kommer solen fram. Dette funker jo veldig bra!
Alle dine trollbehov dekket.
Fire middelaldrende tyskere på BMWer (en R1150R utenfor bilde) på vei fra Geiranger og kunne rapportere elendig vær. De hadde uflaks, jeg hadde tro på at værskifte var permanent. Etter at hanskene er tørket og kroppen varm er klar for tur, humøret er på topp!
Joda, ser bra ut.
En skikkelig seter. Ta deg gjerne et øyeblikk med en stykke tykk brunost, se på bildet og klikk følgende link for korrekt bakgrunnsmusikk:
http://www.boksasp.no/lyd/hulderlokk.mp3
Alt jeg kan høre i øyeblikket er de fire japanske melkespannene som jafser i seg tettere og tettere luft etterhvert som vi stiger ned mot Geiranger, vakker musikk det og.
Etter noen glimrende hårnåler og sveipende svinger nedover møter jeg et par busslass turister.
Geiranger, endelig.
Prater litt med bussjåføren, sikkert kollega av Kjell "Kjellen" Bigset, som kjører en FJ1200 på fritiden. Jeg spør om veien til Dalsnibba og han kan opplyse at den går fra Djupvasshytta og er et gjørmehøl på denne tiden. Fast grus går fint, gjørme holder jeg meg langt unna. Får bli en annen gang.
Kaffepause på 0 m.o.h. Endel båter, inkludert hurtigruta. De små shuttlebåtene skyfler turister og deres deilige utenlandske valuta inn til trollsjappene. Føler meg litt meta-turist, her for å se på turistene.
Men men, det ble en sen start idag, har mange mil igjen. Bare å sale opp...
...og kjøre ca 10 min. Man kjører ikke forbi Ørnesvingen...
Panorama hjelper ikke her, det er ingen måte å formidle følelsen av dybde og mektig natur gjennom foto. Utrolig syn. D'ekje so høgt, men det e steike bratt.
Det som ser ut som små gule løv som flyter på vannet er en flokk kajakker. Ikke verst.
Jeg tar til meg inntrykkene så langt det går. Det er et problem av og til, dette med å ta til seg inntrykk. Når har du sett det nok? Hjernen kan ikke lagre minnet av hvert eneste foton som treffer hornhinnen, minnekortet kan ihvertfall ikke lagre nok. Se mer eller kjøre mer? Mange mil eller lange utsikter? Når man er alene er det ihvertfall lett å si "ja det er flott ja, men avgårde". Og det er akkurat det jeg gjør.
En ny klatring, en ny vidde, en ny nedstigning. Det er lite trafikk, bobilene er stort sett høflige og slipper meg forbi, helt greie forbikjøringsmuligheter også. En turistbuss blinker meg forbi og jeg gir han et solid vink som takk. Har perfeksjonert forbikjøringsvinket med gasshånden. Full gass, tøm andregiret, clutch inn, gassarmen ut i fint vink, hånda på plass igjen og clutch ut.
Dagens fergetur, ikke lange turen over.
Norske båtnavn er traurige greier. Hva gjør den? Legger kabel i fjorden. Hva kaller vi den? Fjordkabel. Kom igjen! I England ville den hett Illustrious Champion of Electricity, Communications and Prosperity med mottoet "Damn the Deep Fjords, Full Speed Ahead".
Vi får ihvertfall skikkelig fergemat, kaffe og svele. Jeg overbeviser de fire middelaldrende østerrikerne til å kjøpe svele også. Ingen kantinedame, putt penger på glasset.
VENT NÅ LITT jammen er det to japsesykler sammen med BMWene! Hva kan ha skjedd på grensen? Neida, spøk til side. BMW er naturligvis en glimrende tursykkel og de er innenfor budjsettet til noen som har råd og tid til tre uker i Norge - da er man gjerne middelaldrende også. Jeg har motorsykkelsmak som en 46 åring selv om jeg ennå ikke har bikket 30, synes det er bedre enn de lokale unge motorsyklistene som tidvis blåser forbi meg i dongeri og joggesko.
Gjennom Valldalen.
Ved Gudbrandsjuvet, en veldig smal elvedal der sidene har tålt erosjonen og bare elvebunnen graver seg nedover. Her bygges det flittig som endel av Turistveg-prosjektet. Har tidvis vært miljømurring om dette, at man skal la naturen være i fred og ikke bygge for mye fornøyelse oppå. Spar meg! Dette er ikke uberørt natur, her har det vært vei i hundre år og gardsdrift i tusen, dette er berørt natur. Vil du ha edelt og jomfruelig, ta på deg fjellskoene og gå dit selv, så kan busslassene med turister få noe også. Det er nok natur til alle.
Opp en ny dal...
...der det bratter seg fint til.
Endelig er vi på Trollstigen anleggsplass.
Jeg er så spent på utsikten at jeg like godt mister hjelmen i bakken og skraper opp visiret. Jaja, det er en slitedel.
Denne tradisjonelle gravemaskinen ble brukt av budeiene for å laste nasjonalromantikk ombord i dampbåtene som skulle til museumet.
Lykke til lille vanndråpe.
Du har et langt fall foran deg.
Et virkelig langt fall!
Mer turistvegbygging, dette utsiktspunktet blir utrolig bra.
Jeg bytter "ta bilde av meg" med en sveitser, håper hans bilde hadde mindre ølvom. Jeg er slankere enn dette!
Så litt ny bildeteknologi, det vertikale panorama. Ble veldig bra synes jeg, bare ta en vertikal sekvens med portrettorientering og la programmet (PTGui) sy det sammen. Vet ikke hva det skal hete, pitchorama? Vertorama?
Vestsiden av dalen med Bispen øverst, 1462 m. Ikke veldig høyt sånn generelt blant fjell, men med tanke på at dalbunnen bare er noen titalls meter over havet så tårner den virkelig.
Østsiden. De med et øye for geologi vil se at den nedre tredjedelen er utelukkende materiale fra ras. Jeg har lært meg et nytt ord, "rasvifte" og speider etter de hele tiden. Etter isbreen hadde skjært til en fin dal og smeltet bort, ble fjellsiden (som ikke lenger hadde støtte) ustabil og mye har rast ut. Er man nervøs kan man trøste seg med at det er et selvstabilisernde system. Til slutt er det ikke mer stein som kan falle, ikke sant?
Ikke noe vinkellureri her, det er ganske langt under fotsålene.
Artige små lekebiler og lekebusser som prøver å komme seg gjennom de 11 hårnålene.
Fotoner absorbert, hukommelse brent inn, minnekort fylt opp, sveiv i gang motor og kjør. Jeg kjenner magen hadde satt pris på noe annet en brødskive med spekepølse og suser inn til Åndalsnes gjennom skogen og langs en eldre vei ved siden av elva.
Noen andre trenger litt næring også, bensin, kjedesmurning og en slurk 10W40.
Kjekk liten kafé på kaia, du kan ane teltet mellom fallostreet og et av Marinens slagskip.
Fin Jaguar, elendig parkering. Kan ikke huske sist jeg så en dyr bil parkert bra. Hva er greia?
Nå snakker vi.
NEI GÅVEKK DU FÅKKE! Ok da, ta litt av deigen. AAAAA HERREGUD plutselig svermer hundrevis av dem rundt.
Magen full, tanken full, siktglasset fullt, det er ivei på E136. Farlig for lappen denne veien her, slake svinger, bred vei, kjempegod sikt. Jeg strekker bena til GSXen litt for langt. Si hva du vil om å kjøre for fort, men det er TEIT å risikere sertifikatet eller i verste fall fengselsstraff på et sted man ikke er kjent med hvor de lokale lennsmenn pleier å skyte laserpistol. Noen kjører for fort der det ikke er trygt, men mange fler kjører for fort der det faktisk går an - men blir du tatt, ikke grin til meg. Du vet hva fartsgrensen er, du vet hva straffen er. Farten blir uansett kraftig redusert av...
... den mektige Trollveggen! Totalt 1700 m fra Raumas overflate til topps, ca 1000m i fritt fall. Og her snakker vi rasvifte dere. All grusen og steinen som ligger i røysa under...har falt ned fra veggen. Du ser at selve veggen kurver innover der materiale har falt ut, millioner på millioner av tonn.
Ikke mitt bilde (desverre, hadde tjent noen kroner på det), men slik så det ut i 1998 når to hundre tusen tonn stein falt 900 m rett ned og slo ut 2.2 på finsk seismikk. Bare et tynt lite lag oppå de tusenvis av rasene som ligger der fra før...
Et virkelig spesktakulært stykke fjell.
Andre siden er vel ikke akkurat stygg... men definitivt mindre fotografert. Isbreen tok en høyresving her, på vei nordvest, så den har slitt mykere mot denne siden og hardere mot Trollveggen. Resultatet er relativt slakt og stabilt fjell her, bratt og ustabilt på andre siden.
Man hvor var vi, E136 ja. Jeg legger merke til at trailerne holder 80 gjennom 60-sonen, så jeg går ut ifra at ingen laseronkler er på vakt. Jeg gjetter riktig, men det hadde blitt hjemtur i baksetet til en viss stasjonsvogn hvis de tok meg i et sårbart øyeblikk. Gøy, men TEIT. Jeg har jo ikke hastverk. Eneste jeg stopper for er...
...POKKER nå har jeg gjort det. Ikke fulgt med på skiltene og endt opp i Sør Amerika.

Neida, oppdrett av lama er jo ganske utbredt nå, sikkert mange som har sett de før.
E136 strekker seg videre østover.
Nok myggmos til en god proteinshake. Jeg stopper på Dombås for en sigg og litt planlegging av overnatting. Vågå passer fint.
Tilskyet kveldssol i slak u-dal. Jeg kommer til Vågåmo litt før kl ti. Siden det er en stund til det blir mørkt tar jeg meg god tid til å sette opp teltet sikkelig.
Se der ja, ser solid ut.
Mye bedre inni også nå, la ikke merke til badet og TVen natten før. Kald pils, pizzarester fra Åndalsnes og Band of Brothers på TV. Aaahhh, dette villmarkslivet har virkelig noe for seg allikevel.
Dag 1 var 12 timer og ca 48 mil, dag 2 11 timer og 38 mil. En dag igjen, fremdeles noen fjelloverganger igjen og utrolig nok...plass igjen på minnekortet, dog har jeg måttet gå ned til 4 megapixel. Dag 3 imorgen!