Bryr vi oss, mener vi noe, eller er det greit :?:

Prat om tung MC.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

du vet vel ikkje om det finnes noe slikt i Bergens området ?
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Sjekk mc03.no
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Har vel vært litt ymse de oppleggene der, veldig avhengig av hvem som har dem.

For de som liker å lese - og deretter forsøke å omsette teori i praksis kanjo "Full Kontroll" være verdt en titt. Tror det er NMCU somhar den. (selv fikk jeg en svensk kopi av en kompis)

T'Weed
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Alt er avhengig av hvem som gjør hva i hvilken sammenheng, sammen med hvem for hvem.
Jeg var på et MC03-kurs her i Trondheim i vår, og mener jeg hadde igjen for det. Nå stiller jo ikke jeg i klassen for erfarne førere, men heller sånn i klassen for uerfarne førere med behov for og viten om at jeg trenger mer kunnskap og ikke minst erfaring. Må regne med at jeg gjør en eller flere fatale feil fordi jeg tror jeg kan fordi jeg har kjørt en masse MC i sommer.

Full kontroll er utgitt av NMCU i samarbeid med Veivesenet i 2001, og kan sikkert skaffes fra NMCU (NMCU.ORG)
Anbefales
Det står også en del nyttig i tråden om kjøreteknikk her på forumet, og sikkert på andre forum òg, for den del.
Image
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Vel, erfaren eller ikke - man bør søke å finslipe ferdighetene uansett. Bare det å være fokusert hjelper mye. Den dagen man lar fornøyelsen med å kjøre ta fullstendig overhånd i den tro at man har lært det som læres kan, kan man fort få svi.

T'Weed (uvanlig snusfornuftig mann)
Lupo

Post by Lupo »

Full kontroll ligger gratis tilgjengelig på nettet! Sammen med et par andre gode artikler på: http://nmcu.org/kompetanse/index.html
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Bra Lupo :)
Image
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Det er sikkert bare jeg som ikke leser NMCU.ORG, men jeg henter denne allikevel, som et apropos til den diskusjonen vi har hatt på en tråd om eggedelere.

Nyheter juli 2005
The Road to Success

Parlamentsmedlem og leder for EUs Trafikksikkerhetsprogram, den tidligere rallyføreren Ari Vatanen (i midten) følger nøye med på forklaringen til FEMAs generalsekretær, Antonio Perlot (delvis skjult).
FEMA benyttet MEP Ride, den årlige motorsykkelturen med medlemmer i Europaparlamentet, til å lansere sin rykende ferske rapport om MC-vennlige rekkverk. I rapporten, som har fått det talende navnet The Road to Success, forklarer FEMA hvorfor det er så viktig at EU får opp øynene for dette rimelige og effektive trafikksikkerhetstiltaket.

Hvert år blir hundrevis av europeiske motorsyklister drept eller alvorlig kvestet i sammenstøt med ubeskyttede rekkverksstolper. Rimelige og enkle, ettermonterbare løsninger finnes allerede på markedet. Det eneste som mangler er politisk vilje til å ta løsningene i bruk.

Under samlingen utenfor Europaparlamentet i Strasbourg hadde FEMA sørget for å det var montert opp et par eksempler på MC-vennlige rekkverk med underskinne. Dermed fikk parlamentsmedlemmene ved selvsyn forståelse av hvor effektiv denne innretningen er. FEMAs arbeidsgruppe for rekkverk delte ut rapporten, som ble svært godt mottatt.

Det var mange nikkende hoder blant de parlamentsmedlemmene som besøkte FEMAs utstilling. Parlamentsmedlem og leder for EUs Trafikksikkerhetsprogram, den tidligere rallyføreren Ari Vatanen, sa i sin tale at han helt klart så at dette var et svært effektivt tiltak som umiddelbart måtte tas i bruk.

Mange land i Europa, som f.eks Tyskland og Frankrike, har kommet langt når det gjelder å sette opp MC-vennlige rekkverk. Andre land, som f.eks Portugal og Spania har til og med fått MC-vennlige rekkverk inn i lovgivningen sin.

Nå gjenstår det bare at Nullvisjonslandet Norge adopterer noen av de samme progressive holdningene. Foreløpig ser det dårlig ut: Her insisterer jo vegmyndighetene til og med på å bruke wirerekkverk - den verste av alle rekkverkstyper.

Du kan lese rapporten The Road to Success her: http://www.fema.ridersrights.org/crashbarrier2005
Image
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Jeg vet ikke mer enn det som står her
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 436660.ece
Og det betyr ikke at jeg tror at ulykken hadde ført til færre skader hvis disse to hadde hatt fullt kjøreutstyr.
Men jeg tror at også mopedkjøring kan føre til større skader enn ei dongerybukse tåler.
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild61 wrote:Jeg vet ikke mer enn det som står her
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 436660.ece
Og det betyr ikke at jeg tror at ulykken hadde ført til færre skader hvis disse to hadde hatt fullt kjøreutstyr.
Men jeg tror at også mopedkjøring kan føre til større skader enn ei dongerybukse tåler.
Dette er litt interessant, ikke at jeg tror disse hadde fullt kjøreutstyr. Men det illustrerer noe jeg har lurt på en stund, selv med fullt kjøreutstyr er i de fleste tilfeller overkroppen foran så og si totalt ubeskyttet mot støt, er det et stort sikkerhetsproblem?

AtW
Guido Brasletti

Post by Guido Brasletti »

ATWindsor wrote:Men det illustrerer noe jeg har lurt på en stund, selv med fullt kjøreutstyr er i de fleste tilfeller overkroppen foran så og si totalt ubeskyttet mot støt, er det et stort sikkerhetsproblem?

AtW
Image

Det er nok ikke så dumt med en slik under jakka?
Her er det slått mange fluer i en smekk. Ryggskinne, frontplate samt skulder og albuebeskyttelse som holder seg på plass der hvor de SKAL være...

Selv har jeg et pent lite arr på albuen etter å ha tryna med ei allværsjakke med CE-godkjent beskyttelse inni. Albuebeskyttelsen sklei unna, og jeg fikk et sår fylt med smeltet Goretex'en og nylonfor...

Nei, da er det bedre å ta ut evt. orginalmontert beskyttelse i en sånn jakke og kjøre med en safetyjakke under...
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ja, sånne safety-jakker virker bra, men hvordan fungerer de feks under en skinndress?

AtW
Lupo

Post by Lupo »

Kjører med en sånn Dainese beskyttelsesdrakt for overkroppen. Funker utmerket! Meget komfortabelt og sannsynligvis en del mer sikkert enn vanlige beskyttelse som sklir rundt alle veier. Har forresten en del av den samme beskyttelsen som løse deler med kraftige stropper, bruker dem på tråsykkel med stort hell.

CE-merking er noe dritt forresten, det eneste det sier er at produsenten har gjort kvalitetstester, ikke hvor bra utfallet av disse ble. Har kikket på en del forskjellige innebygde CE-merkede kræsjputer og det er svært store forskjeller ute å går!

Trikset med beskyttelsesdrakter er å prøve jakker/dresser med beskyttelsen på for å finne noe som passer. Den tar ikke mye mer plass enn vanlig beskyttelse, men kanskje jakken bør være et lite hakk større en normalt?

I vanlige klær er tett passform ekstremt viktig, nettopp for at beskyttelsen skal holde seg på plass. Med en slik jakke under kjøredressen blir ikke passformen fullt like viktig. Har en rimelig løs syntetjakke over beskyttelsen og kjører gjerne med denne halvåpen på sommeren. Jakken festes i i buksen, så det er ingen fare for at den sklir opp, ned eller snurrer mange runder rundt livet med armene på slep. Uten dainese-drakten under måtte jakken vært helt tett hele tiden.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Fant denne reportasjen på et annet forum. Den er ikke helt on-topic. Men den er så nær,at jeg vil legge linken her; http://www.dm.af.mil/pa/mac/news.htm

Det er bilder fra en svensk mc-messe. Og de viser hvordan en VW Golf ser ut etter å ha fått en motorsykkel i høyre side. Sykkelen skal ha kjørt i ca. 250 km/t. Alle omkom.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
dilletanten

Post by dilletanten »

FYTTI RAKKERN!! :shock:

det er større krefter ute og går her, en hva de fleste av oss noen gang kan forestille seg!

hildrande du! SE på det der a! er det mulig?!? :shock:
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Post Reply