2009 Yamaha YZF-R1

Prat om tung MC.
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Re: 2009 Yamaha YZF-R1

Post by Speedy Gonzales »

Kriston wrote:Det med busen var ironisk ment. En mer deformert sykkel skal du lete lenge etter.

Når det kommer til Yamaha R1 skal jeg ikke uttale meg så mye om hvor gode kjøreegenskaper den har, men kan se for meg at det ikke er den mest svingevillige sykkelen.
Virker litt i overkant tung.

Se for eksempel her.

R1`en kom ikke akkurat så veldig godt ut.

Ser det at den ikkje kom så godt ut på bane og 2 sek senere enn nr 1 synst eg var mye, men allikavel skriver de:

"Men de har helt åpenbart klart å lage en motor med en ekstremt anvendelig effektkurve,
for den er raskest 60-100, nest raskest 60-140, og tredje raskest
10-160 (alt i ett gir, 5. eller 6.). Mye tyder på at den er et veldig
fornuftig valg for ræsersykkel til veibruk"

Mc24 skriver f.eks "Den kan flikkes fra høyre til venstre som en 600, og fra hard innbremsing til ekstreme nedlegg går på null tid og med minimal innsats. Dette er definitivt en av R1 sine styrker i forhold til Ducatiene"

Har lest flere tester av denne sykkelen og det eg har merket meg er at gang på gang står det at dette er og vil bli en av vinnerene.

Yamaha har også greid å gå ned i vekt på sykkelen samt at de har gått fra 50 til 55 profil på dekkene som skal gjøre den lettere å styre, uten at eg helt ser problemet fra før av. Det er ikkje akkurat en liten 600 ccm vi snakker om her.

Du skriver også at du ikkje skal utale deg for mye om kjøreegenskaper, men du gjør det jo allikavel. Og da har eg enda ett spm til deg.
Har du noen gang kjørt noe større enn 125 ccm?
Og da mener eg ikkje at du har kjørt strekningen utenfor huset til foreldrene dine, men f.eks prøvd å kjøre fort og fint på svingete veger eller bane?

Hvis ikkje vil eg anbefale deg til å la meningene dine ligge igjen i hodet for eg tror det er svært få som finner det av interesse av hva en som kun har kjørt 125 ccm tenker og mener.

Vil også anbefale deg at hvis du skal utale deg om noe du f.eks ikkje har så mye greie på så leser du først litt om saken før du poster noe.
Derfor eg sjelden deltar i diskusjoner når guruene her inne begynner å snakke :)

At det finnes bedre og dårligere sykkler er eg ikkje i tvil om.
Trakker eg deg eller noen andre på tærene no så beklager eg det.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Stipa
It’s my birthday

Post by Stipa »

speedy gonzales 2 wrote: Hvis ikkje vil eg anbefale deg til å la meningene dine ligge igjen i hodet for eg tror det er svært få som finner det av interesse av hva en som kun har kjørt 125 ccm tenker og mener.

Vil også anbefale deg at hvis du skal utale deg om noe du f.eks ikkje har så mye greie på så leser du først litt om saken før du poster noe.
.
+1 =D>
Yamaha YZF R1 2003 (x)
Yamaha YZF R1 1999 (x)
Image
Kriston
MC: Ducati 1198S Corse

Post by Kriston »

Du skriver også at du ikkje skal utale deg for mye om kjøreegenskaper, men du gjør det jo allikavel. Og da har eg enda ett spm til deg.
Har du noen gang kjørt noe større enn 125 ccm?
Og da mener eg ikkje at du har kjørt strekningen utenfor huset til foreldrene dine, men f.eks prøvd å kjøre fort og fint på svingete veger eller bane?

Hvis ikkje vil eg anbefale deg til å la meningene dine ligge igjen i hodet for eg tror det er svært få som finner det av interesse av hva en som kun har kjørt 125 ccm tenker og mener.
Jeg sa at jeg ikke skal uttale meg så mye om kjøreegenskapene til en R1, og det gjorde jeg heller ikke.

Og ja, jeg har kjørt mye mer enn bare 125. Dvs at denne ("Hvis ikkje vil eg anbefale deg til å la meningene dine ligge igjen i hodet for eg tror det er svært få som finner det av interesse av hva en som kun har kjørt 125 ccm tenker og mener") setningen kan slettes og glemmes.

Faktisk så bestilte jeg en splitter ny Yamaha r6 i dag, men jeg tviler på at denne har bedre kjøreegenskaper enn den tidligere sykkelen min sett bort ifra aks og toppfart.
Faren min har en Ducati 1098R som jeg har kjørt opp helt til hytta mi (Jotunheimen) med, hvor det er helt fantastiske veier.
Onkelen min eier en Yamaha R1 05 modell som jeg også har fått prøve en tur.
Dvs. at jeg allerede er mer klassifisert enn deg til å dele mine meninger i denne saken? Du har jo tross alt bare en gammel Yamaha r6.
Derfor eg sjelden deltar i diskusjoner når guruene her inne begynner å snakke
Vel, det er i grunn bra at du sjeldent deltar i diskusjoner da du tydeligvis ikke har så mye interessant å si.
Jeg har lest mye om mye så det jeg sier står jeg på.
Jeg burde vel kanskje skrive det samme?
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Du sa at du ville tro at den var dårlig i svinger og til og med kanskje ikkje beregnet til å kjøre i svinger med?

Du sier at du er mer kvalifisert enn meg pga du har bestillt deg en ny R6 og at du har prøvekjørt en ducati og en r1. Du har sikkert ikkje kjørt lange stykke når du prøvde de heller.

Så vennligst fortell meg hvordan du kan si at du er mer kvalifisert enn meg? Mulig du er det, mulig du ikkje er det.

At du har bestillt deg en Yamaha R6 idag forteller da vel ingenting om hvordan du kjører?? Eg blir ikkje noen gud på å kjøre sykkel selv om eg kjøper meg en moto gp sykkel...

Hvor langt det er opp til hytten din på jotunheimen og vegstandarden der vet eg ikkje, men dra meg baklengs inn i fuglekassen hvis du har kjørt noe i nærheten av hva den ducatien kan klare. Og fordi du har kjørt kanskje noen få mil/km kvalifisierer deg vel overhodet ikkje til å bedømme verken den eller noen andre tunge motorsykkler????

Eg synst da eg ga mer info om R1`en enn deg som bare sa at den var dårlige i svinger og kanksje ikkje var beregnet til å svinge med? :-k
Eg kunne postet info kopiert ifra internett i det uendelige, men finner det svært lite unødvendig da eg vil tro at trådstarter som skal ha seg en så dyr og ekstrem sykkel allerede har gjort litt research..

Hehe, neida. du trakker meg overhodet ikkje på tærene.
Er bare så lut lei av at folk (spesiellt 125ccm gutta som tror de kan kjøre hva som helst pga de kjører "racing" sykkel) slenger ut en kommentar der store deler av posten består av synsing og ikkje fakta eller kunnskaper.

Istedenfor at du sier at du ikkje tror at den er noe god i svinger og at sykkelen er dårlig pga den må klare mer enn bare å kjøre rett frem så kan du f.eks linke til den linken og spørre hva folk som faktisk kjører litt aktivt har å si om denne saken.
Kanksje det er en som har testet denne skikkelig og kan gi sin personlige vurdering.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Dette ser ut til å utvikle seg i en lite givende retning. Hva om vi avslutter diskusjonen der, og heller kommer oss tilbake til topic? :-s
Jarle
MC: Antall km i 2012: 997

Post by Jarle »

Det er kanskje like greit... Ting som å si at RS125 har bedre kjøreegenskaper enn en ny R6 sier vel litt...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Post by icemanx »

litt offtopic men samtidig ontopic..

startet selv på ducati 748'n jeg har nå.. ble anbefalt å starte på noe annet en R, men det har gått fint til nå.. nå er jeg serdeles rolig i trafikken og har null behov for å kjøre kneskrap etter gata samt kjøre 450km/t heletiden..

det det i bunn og grunn koker ned til.. hvor god selvkontroll har du ( i forhold til å kjøre som en idiot ) osv..

jeg synes ikke det er noe galt å starte på den sykkelen man virkelig vil ha.. sålenge man kjører etter forhold og eget kunnskapsnivå.. desverre finnes det mange gode eksempler på folk som ikke skulle hatt mye power som dem hadde på første sykkelen..

kjørelæreren min lo av meg når jeg fortalte hvordan sykkel jeg skulle ha og sa at om 6 mnd så har du mista lappen..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
aagefs
MC: Suzuki GN 125

Post by aagefs »

Stemmer som IcemanX sier. Gjerne start på drømmesykkelen din dersom du føler deg klar for den og har alt annet i orden. Har du kontroll på deg selv så får du fint til å kjøre hvilken som helst sykkel, uten at det skal trenge å gå ut over sikkerheten. At du har en rå R-sykkel betyr ikke at du må kjøre i 200+ første dagen. Ta det ett steg av gangen, bli kjent med sykkelen og dens egenskaper, før du begynner på "ting du ikke kan".
Image
FreddyYZF-R125Dude
MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08

Post by FreddyYZF-R125Dude »

+1 =D>
bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg. 8)
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917
Northman

Post by Northman »

Nå er det vel gjerne slik at de som har horn som vokser ut av hjelmen ofte ikke har selvinnsikten til å bedømme det til at sinna-mc = kvesta fører, spesielt i "ung" alder, man lærer etterhvert som åra, og mila, ruller på. Tipper dette er grunnen til at de aller fleste er skeptisk til en R1 som førstegangssykkel.

Ikka at det nødvendigvis skjer, men det har skjedd et par ganger.

Gjør det du har lyst til, kjøp det du vil kjøpe, kjør det du vil kjøre. Prøv å ikke gå over lik mens du gjør det.
It is better to exist unknown to the law.
aagefs
MC: Suzuki GN 125

Post by aagefs »

Sykkelen i seg selv er ikke farlig: Det er måten du bruker den på som avgjør hvor farlig dette blir. Ikke kjør fortere enn du har erfaring til.

Generellt sett: Kjør som du har vett til, og ikke gjør ting som du har ingen erfaring med. Prøv deg frem, ta ett steg om gangen.
Image
Kriston
MC: Ducati 1198S Corse

Post by Kriston »

speedy gonzales 2 wrote:Du sa at du ville tro at den var dårlig i svinger og til og med kanskje ikkje beregnet til å kjøre i svinger med?

Du sier at du er mer kvalifisert enn meg pga du har bestillt deg en ny R6 og at du har prøvekjørt en ducati og en r1. Du har sikkert ikkje kjørt lange stykke når du prøvde de heller.

Så vennligst fortell meg hvordan du kan si at du er mer kvalifisert enn meg? Mulig du er det, mulig du ikkje er det.

At du har bestillt deg en Yamaha R6 idag forteller da vel ingenting om hvordan du kjører?? Eg blir ikkje noen gud på å kjøre sykkel selv om eg kjøper meg en moto gp sykkel...

Hvor langt det er opp til hytten din på jotunheimen og vegstandarden der vet eg ikkje, men dra meg baklengs inn i fuglekassen hvis du har kjørt noe i nærheten av hva den ducatien kan klare. Og fordi du har kjørt kanskje noen få mil/km kvalifisierer deg vel overhodet ikkje til å bedømme verken den eller noen andre tunge motorsykkler????

Eg synst da eg ga mer info om R1`en enn deg som bare sa at den var dårlige i svinger og kanksje ikkje var beregnet til å svinge med? :-k
Eg kunne postet info kopiert ifra internett i det uendelige, men finner det svært lite unødvendig da eg vil tro at trådstarter som skal ha seg en så dyr og ekstrem sykkel allerede har gjort litt research..

Hehe, neida. du trakker meg overhodet ikkje på tærene.
Er bare så lut lei av at folk (spesiellt 125ccm gutta som tror de kan kjøre hva som helst pga de kjører "racing" sykkel) slenger ut en kommentar der store deler av posten består av synsing og ikkje fakta eller kunnskaper.

Istedenfor at du sier at du ikkje tror at den er noe god i svinger og at sykkelen er dårlig pga den må klare mer enn bare å kjøre rett frem så kan du f.eks linke til den linken og spørre hva folk som faktisk kjører litt aktivt har å si om denne saken.
Kanksje det er en som har testet denne skikkelig og kan gi sin personlige vurdering.
Jeg er ikke en 125 gutt, jeg er et menneske. :shock:
Beklager om det har oppstått en misforståelse angående dette.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

nasty fights er noe jeg liker :D

men over til 1000 vs 600

jeg begynnte selv med en 600...dvs hadde en 750 føre lappen, men når jeg tok lappen kjøpte jeg en 600..
den var kul den...di første ukene... brukte den til bergen.. og på vei tilbake angret jeg bittert på at jeg ikke kjøpte 1000 med en gang.. eller kanskje en 900.
drømte fort om turbo mont og div.... så kom igjen.. kjøp deg en 1000...dvs ny R1... sinnsykt fet sykkel.. Mattsvart er den og digg :D
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Espen^^
MC: Yamaha Yzf600R Thundercat

Post by Espen^^ »

Eg begynte med 600. den drar skinnet av pølsa i starten. men mye vil ha mer. sånn er det alltid.
Men før man kjøper seg 600 eller 1000 bør ma prøve en sånn sykkel først.

Eg og hadde kjørt mye cross osv når eg tok lappen. ble faktisk litt skremt over kossen 600 R sykkel gikk.
det som iriterer med er at man nesten aldrig får brukt sykkelen skikkelig i frykt for lappen osv.

Lykke til med valget. du kommer til og kose deg både med r6 eller r1 :)
bengtern
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Post by bengtern »

du kan jo kjøpe 78 kw versionen, og når du får nok av det, får du de til å sette den opp :P vet ikke om det kommer mye avgifter på det jeg?
Nå:Gsx-r600 k8
Post Reply