Page 3 of 3
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 06 Sep 2009 20:42
by inunf
Abus Granite Detecto, skivelås med alarm. Et bra alternativ til ingenting, for ikke f. om jeg tør å montere alarm på RSV'en.
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 18:53
by noekult
Skivelås med alarm tror jeg er bra investering

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 22:13
by tshansen
Scotty wrote:Nå kan jo ikke den bestemte erfaringen dekke alle andre alarmer på motorsykler da. Den du hadde var kanskje litt problematisk, men mange alarmer er utrolig enkle. F.eks scorpio alarmen, om man ikke skal ha noe med tenningen å gjøre, så er det så og si ingen problemer. Bare å koble + på batteriet, for så noen få ledninger på blinklyskablene og jord.
Hadde forøvrig italiensk jeg også så.. gikk helt supert

Ja det går sikkert fint en liten stund, men så begynner problemene! Men er bare å ta ett kjapt søk rundt om på diverse store forum rundt om i verden....så vil du nok få litt mere innsikt i hvor stort dette problemet faktisk er....
Så min personlige anbefaling er å gi F

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 22:19
by Scotty
Jaja. Nå har jeg gått 2 år elektronikk og har begynt på elektro ing. utdanning, så kan et par ting. Altså jeg sier selvsagt ikke at det bare er å kjøre på med alarm, da det er mange som skaper problemer. Men jeg
vet at Scorpio alarmen får man ikke noe problemer med overhodet. Da det er ikke noe som påvirker tenning eller lignende. Det er spenningen i blinklysene som påvirker alarmen, og det er teknisk sett den eneste koblingen man har til motorsykkelens elnett utenom +- på batteriet. Ikke noe annet surr som mange andre alarmer har.
Om man skal ha en inviklet alarm som har fjernstart, påvirker tenning og andre komponenter på flere måter, så blir det gjerne problemer ja. Og det setter gjerne mange av tanken på alarm overhodet. Men det finnes forskjellig grad av alarm. Altså, nå virker jeg sikkert som en talsmann for Scorpio alarmer, heh, men jeg må bare få sagt at det er bare å gå for en slik alarm! Den er enkel og gjør det man ønsker, holder tyver unna. Eneste påvirkningen på elnettet er fra blinklysene til alarmen, og det er altså bare når alarmen er aktivert. Og man bare setter på noen få klips på ledningene, så ingen kutting trengs. Får man problemer så tar det bokstavelig talt 5 sekunder å koble av lednigene som fjerner alarmen fullstendig, når man har dem foran seg.
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 22:38
by inunf
Men alarmen tapper fortsatt batteriet for strøm. Strøm du trenger for å starte. Det er her forskjellen mellom Mito og 748/916/RSV ligger. En Mito kan du trille i gang med å vralte to skritt. Startmotoren er liten, og stiller ikke så høyt krav til batterispenningen. Til sammenligning har jeg sett tre voksne menn som prøvde å trillstarte en RSV. De klarte det ikke, bakhjulet bare låste seg. Den stakkars startmotoren trenger all den strømmen den kan få, og batteriene er gjerne så små som mulig for å spare vekt og fysisk plass.
Hvordan er det med faren for krypspenning, kortslutning og korrodering av ledere når du bruker slike strømtyver da? Har du noen sinne hatt gleden av å feilsøke elsystemet på en italiensk motorsykkel med korroderte ledere? Det er ikke spesielt morsomt skal jeg si deg.
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 22:56
by Scotty
De fleste med erfaring med alarm skriver da det at det skaper et 'helvete' og mye problemer og lignende, men jeg har egentlig sett lite av folk som har klaget av at det tapper for strøm slik at man ikke får startet sykkelen. Når det er snakk om at alarmen tar strøm fra batteriet så er jeg selvsagt enig, men det er jo i grunn ikke det som har blitt diskutert tidligere her.
Korrosjon er vel gjerne ikke akkurat vanlig på elnettet på MC? Da det er godt isolert og ikke ligger i vann akkurat. Til forskjell fra en standard ledning uten korrosjon så er det bare kontaktoverflaten som er påvirket? Isåfall med riktig verktøy så skal det ikke være noe stort problem. Ellers så ja, jeg har feilsøkt endel på elnettet på Mitoen, men det er selvsagt en enkel sak da det ikke er i nærheten av antall komponenter til andre sykler.
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 23:03
by mekkern
alle som bruker "strømtyver"clips skulle hatt bank...
eneste som funker i årevis er lodding og krympestrømpe... hvis en ikke tar den helt ut og bruker fortinnede ledere og spesielle korrosjonsfrie kabelsko...dette er best når det gjelder vibrasjoner pga at det kan viberere av der det er loddet-lederen blir "stiv" og knekker...etter noen mill ristinger da...
Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål
Posted: 07 Sep 2009 23:08
by RockeRolf
Vel. En alarm som kun hyler, piper og blinker kan vel alltids eksistere i nogenlunde smertefritt samkvem med tandert italiensk (eller robust japansk/engelsk) el-anlegg over tid OM man har en vedlikeholdslader som man enkelt og greit kan plugge inn hjemme, OG at alle koblinger gjøres skikkelig! Og da mener jeg kabelsko, kabelskjøter og kontaktpunkter som ikke er funnet i bunnen av kjøkkenskuffa sammen med vinåpnere, batterier og stoppenåler, men deler kjøpt hos en leverandør av kvalitetsgreier (Wurth, GS, etc.). Og kobla opp med skikkelig krympeverktøy/lodding.
Krympestrømper og strips er også et must. Tape og ledninger som henger varer som regel ikke lenge.
Alarmer med immobilizerfunksjon er det uansett grunn til å advare på det sterkeste mot.
Ser flere og flere sykler nå kommer med utilitykontakter ferdig lagt opp (spes. ""allroadere" og touringmaskiner). Og dette har nok to årsaker: Tilkobling av GPS, Laderuttak og annet "nødvendig" forenkles, samt at el-anlegget er blitt så komplekst at de vil unngå alle ryktene om dårlige el-anlegg som oppstår når allverdens handymen begynner å dra og klippe i ledningene uten å vite helt hva de gjør.