jaantoore - Finito! 25.7 update
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Tyga carbon 9. juli
Takk!
Ja, det er mye deiligere på sykkelen
Har montert delene nå, skal bare skifte bremseklosser og sette på bakfelgen så kommer det nye bilder.
Ja, det er mye deiligere på sykkelen
Har montert delene nå, skal bare skifte bremseklosser og sette på bakfelgen så kommer det nye bilder.
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Tyga carbon
flere bilder
Har fått på begge felgene med nye dekk
Skifta bremseklosser både foran og bak
polert felger,ramme og diverse kåpedeler
Og IKKE minst fått montert carbon.
Det eneste som mangler nå er en motor som er skrudd sammen.. :rull: Mangler fortsatt delene fra pjme, som jeg bestilte forje søndag, og det er enda ikke sendt!
Garasjen "min":
Skal skifte blinklys, derfor er skiltopphenget tatt av
Ble desverre ikke helt perfekte bilde, ogde jeg synes var best, fant jeg av en eller annen grunn ikke igjen på kameraet.. MEN kommer nok flere senere
Blir glad for innspill og slik da
Har fått på begge felgene med nye dekk
Skifta bremseklosser både foran og bak
polert felger,ramme og diverse kåpedeler
Og IKKE minst fått montert carbon.
Det eneste som mangler nå er en motor som er skrudd sammen.. :rull: Mangler fortsatt delene fra pjme, som jeg bestilte forje søndag, og det er enda ikke sendt!
Garasjen "min":
Skal skifte blinklys, derfor er skiltopphenget tatt av
Ble desverre ikke helt perfekte bilde, ogde jeg synes var best, fant jeg av en eller annen grunn ikke igjen på kameraet.. MEN kommer nok flere senere
Blir glad for innspill og slik da
Re: jaantoore - Tyga carbon montert 10. juli
Ser bra ut... Fått på gromdekk og
Akkurat slengt på samme bak men i 190 da
Akkurat slengt på samme bak men i 190 da
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Tyga carbon montert 10. juli
Takk.
Er verre å få på 190 på denne da.. valgte å ta original størrelse jeg da, selv om det kanskje hadde sett litt bedre ut med 160.
Er verre å få på 190 på denne da.. valgte å ta original størrelse jeg da, selv om det kanskje hadde sett litt bedre ut med 160.
Re: jaantoore - Delebestilling motatt! 19.7
Ser bra ut! Ble det rett størrelse på stempelet nå da?
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Delebestilling motatt! 19.7
Det ble ikke så værst nå nei, sylinderborring på 54,02 og stempel på 53,99 så nå skal det gå bra tenker jeg. Bedre enn 53,95 håper jeg
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Delebestilling motatt! 19.7
De siste dagene har det blitt et par timer i timen.
Splittet motoren for en stund tilbake. nå var det på tide å få det sammens igjen også!
Slik startet gårsdagen, en motor fullstendig i deler..
Så ble det å begynne å sette inn de nye lagrene, her brukte jeg metoden med å varme opp blokka med varmepistol, for deretter å kjøle ned lagrene med en frysespray.. Da gikk lagrene ned i blokka uten merverdige problemer.. Her må det slås på ytterringen for å ikke skade lageret!
Nuddelkoking i garasjen? Neida.. her varmer jeg lageret som skal på høyresiden av veiven i en kasserolle med 2-taktsolje. Varmet det opp til 100 grader mens jeg kjølte ned veivakselen.. Førte lageret så bent og langt inn på akselen før jeg tok messingrøret jeg hadde liggende og banket det inn det siste stykket..
Borret et hull i benken så veivakselen gikk igjennom, ble mye lettere å jobbe med
Så var det påtide å få veiva med lager ned i høyre-blokka..
Var nødt til å være forsiktig med å bruke for mye varme på varmepistolen her da du er nødt til å sette inn simmeringen først, etter å ha gjort dette en stund kom den på plass etter noen slag
Her et bilde av veiva og balanse akselen nedi blokka:
Så var det girkassa som sto for tur. Det var faktisk overaskende hvor lett det var å sette sammen denne.. Tok vel 10 minutter eller noe sånt.
Denne filmen vil jeg annbefale for dere som setter sammen girkassa for første gang:
Så var de 2 blokkene forent, det er litt mikkmakk, men det går greit liksom. Veivlageret på venstesiden skal ikke settes inn på samme måte som i høyre siden, her skal lageret først i blokka, deretter på veiva.
På med stempel:
Måling av squish: Måtte ta den tynneste, men ble fortsatt litt mye altså
Her et siste bilde av motoren, helt komplett, mangler bare å få den montert i ramma.
Håper dere setter pris på dette og liker at dere kommeterer! :g
Splittet motoren for en stund tilbake. nå var det på tide å få det sammens igjen også!
Slik startet gårsdagen, en motor fullstendig i deler..
Så ble det å begynne å sette inn de nye lagrene, her brukte jeg metoden med å varme opp blokka med varmepistol, for deretter å kjøle ned lagrene med en frysespray.. Da gikk lagrene ned i blokka uten merverdige problemer.. Her må det slås på ytterringen for å ikke skade lageret!
Nuddelkoking i garasjen? Neida.. her varmer jeg lageret som skal på høyresiden av veiven i en kasserolle med 2-taktsolje. Varmet det opp til 100 grader mens jeg kjølte ned veivakselen.. Førte lageret så bent og langt inn på akselen før jeg tok messingrøret jeg hadde liggende og banket det inn det siste stykket..
Borret et hull i benken så veivakselen gikk igjennom, ble mye lettere å jobbe med
Så var det påtide å få veiva med lager ned i høyre-blokka..
Var nødt til å være forsiktig med å bruke for mye varme på varmepistolen her da du er nødt til å sette inn simmeringen først, etter å ha gjort dette en stund kom den på plass etter noen slag
Her et bilde av veiva og balanse akselen nedi blokka:
Så var det girkassa som sto for tur. Det var faktisk overaskende hvor lett det var å sette sammen denne.. Tok vel 10 minutter eller noe sånt.
Denne filmen vil jeg annbefale for dere som setter sammen girkassa for første gang:
Så var de 2 blokkene forent, det er litt mikkmakk, men det går greit liksom. Veivlageret på venstesiden skal ikke settes inn på samme måte som i høyre siden, her skal lageret først i blokka, deretter på veiva.
På med stempel:
Måling av squish: Måtte ta den tynneste, men ble fortsatt litt mye altså
Her et siste bilde av motoren, helt komplett, mangler bare å få den montert i ramma.
Håper dere setter pris på dette og liker at dere kommeterer! :g
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
Er imponert over alt arbeidet du gjør! Well done!
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
Takk, synes det er ganske morsomt
Nå er motoren i ramma, og det er vel ikke mange timene før det blir en prøvetur
Nå er motoren i ramma, og det er vel ikke mange timene før det blir en prøvetur
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
Bra jobba!
Hva ble squishklaringa?
Hva ble squishklaringa?
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
1.2 ca ble den med tynneste pakning.
- ToreLo
- Posts: 845
- Joined: 24 May 2009 23:39
- MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
Imponerende mekking må jeg si! Stå på!
Ellers ganske koselig julestemning i garasjen din
Ellers ganske koselig julestemning i garasjen din
- jaantoore
- Posts: 117
- Joined: 25 Feb 2010 21:59
- MC: Aprilia RS 125, 03 SBK
- Location: Eide på Nordmøre
Re: jaantoore - Montering av motor! 24.7
Hehehe, ja koselig med julestjerne.. Så kaldt som det har vært her om kveldene så blir jo denne stemningen bare enda sterkere
Men..
Idag har det skjedd mye med sykkelen for å si det mildt
Startet dagen med å lakkere svanen som hadde mistet lakken pga regnvær før lakken rakk å herde..
Ble værtfall litt bedre da
Så begynte jeg med motoren..
Dette gikk faktisk utrolig greit med en garasjejekk og 2 hjelpende hender... Motoren sto fast i sykkelen i løpet av 10 min
Men så.. kom sataansfestet på sylinderen som sikkert kostet meg 20 minutter :djevel: Men fikk jo det på plass til slutt også..
Ellers så ble det veldig mye småtteri som måtte gjøres som til sammen ble veldig mye tid.
- Få på startmotor
- Koble til alle ledninger
- Gå over feste og sruer med momentnøkkel
- Koble til clutchen.
- Koble til oljepumpe
- Ha på forgasser.
- Luftfilter
-smøre kjede og montere dette.
- Stille inn kjede
- Koble til kjøle kretsen og fylle denne.
- Skru på alle kåpene osv..
Husk å koble til jordingsledningene!
Litt bilder av sykkelen "ferdig" uten sidekåper
DHar nå også kjørt den rundt 5 mil og det er ingen ulyder i det hele tatt, i tillegg går den smoothere enn jeg noen gang har kjent den vært Dette tror jeg blir bra.
Imorgen blir det å kjøre så mye som mulig for å få kjørt den inn
Legg gjerne igjen en kommentar :g
Jan Tore
Men..
Idag har det skjedd mye med sykkelen for å si det mildt
Startet dagen med å lakkere svanen som hadde mistet lakken pga regnvær før lakken rakk å herde..
Ble værtfall litt bedre da
Så begynte jeg med motoren..
Dette gikk faktisk utrolig greit med en garasjejekk og 2 hjelpende hender... Motoren sto fast i sykkelen i løpet av 10 min
Men så.. kom sataansfestet på sylinderen som sikkert kostet meg 20 minutter :djevel: Men fikk jo det på plass til slutt også..
Ellers så ble det veldig mye småtteri som måtte gjøres som til sammen ble veldig mye tid.
- Få på startmotor
- Koble til alle ledninger
- Gå over feste og sruer med momentnøkkel
- Koble til clutchen.
- Koble til oljepumpe
- Ha på forgasser.
- Luftfilter
-smøre kjede og montere dette.
- Stille inn kjede
- Koble til kjøle kretsen og fylle denne.
- Skru på alle kåpene osv..
Husk å koble til jordingsledningene!
Litt bilder av sykkelen "ferdig" uten sidekåper
DHar nå også kjørt den rundt 5 mil og det er ingen ulyder i det hele tatt, i tillegg går den smoothere enn jeg noen gang har kjent den vært Dette tror jeg blir bra.
Imorgen blir det å kjøre så mye som mulig for å få kjørt den inn
Legg gjerne igjen en kommentar :g
Jan Tore
Re: jaantoore - Finito! 25.7 update
Nice, bra jobbet! Er ingenting som er så digg som å få start på en nyoverhalt motor.
1,2 mm squishklaring var i meste laget. Ser du har VMH-topp. Hva med å få tak i en innsats som har gir høyere komp? Gjerne slik at du kan bruke en sylinderpakning som er 0,5-1 mm tykkere enn originalt og fortsatt få rn squishklaring på 0,8 mm. Det vil gi både bedre mellomregister pga. bedre komp, og bedre toppeffekt pga. høyere porthøyde. Vinn-vinn, altså
1,2 mm squishklaring var i meste laget. Ser du har VMH-topp. Hva med å få tak i en innsats som har gir høyere komp? Gjerne slik at du kan bruke en sylinderpakning som er 0,5-1 mm tykkere enn originalt og fortsatt få rn squishklaring på 0,8 mm. Det vil gi både bedre mellomregister pga. bedre komp, og bedre toppeffekt pga. høyere porthøyde. Vinn-vinn, altså