Smøring av kjede

Prat om tung MC.
RockeRolf

Re: Smøring av kjede

Post by RockeRolf »

LordShaft:
LETT er vel nøkkelordet, samt ei go gammeldags fille for å stryke over kjedet etter den LETTE innoljinga :)
Kjedet skal ikke "vaskes" i olje.

Havregrøt:
For de som har lest mine høyst interessante og uendelig korrekte doseringer om temaet Smøring av Motorsykkelkjede er det innlysende at jeg er av den formening at kjedespray er et triks for å forkorte levetiden av kjedet!
Et dårlig triks, men dog; et triks.

Ei LETT innoljing av kjedet tillater derimot kjedet å jobbe som det skal, uten at det angripes av rust. Da lever det lykkelig til sine dagers ende, i stedet for å males i stykker av en slipepasta bestående av veistøv, salt, småstein, rester av fotgjengere og denne fryktelige kjedesprayen som ingen egentlig har kunnet forklare hensikten med.

Og du verden så pent det er å se på en sykkel med blankt, rent og pent kjede. Skinnende av et LETT lag med olje. Kontra noe som ser ut som en skitten og tilsjasket ullsokk som har forulykket i en motorsykkeltransmisjon.

Kan beskjedent nok nevne at bl.a Honda nå har begynt å presisere i sine brukermanualer at det er olje som skal brukes. Høyst sannsynlig etter å ha snappet opp mine velfunderte meninger og betraktinger om temaet her inne. Godt hjulpet av et oversettelsesprogram selvfølgelig.
Swellpretty
MC: Multistrada V4S

Post by Swellpretty »

+1 \:D/

gottta love it!
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

RockeRolf wrote:LordShaft:
LETT er vel nøkkelordet, samt ei go gammeldags fille for å stryke over kjedet etter den LETTE innoljinga :)
Kjedet skal ikke "vaskes" i olje.

Havregrøt:
For de som har lest mine høyst interessante og uendelig korrekte doseringer om temaet Smøring av Motorsykkelkjede er det innlysende at jeg er av den formening at kjedespray er et triks for å forkorte levetiden av kjedet!
Et dårlig triks, men dog; et triks.

Ei LETT innoljing av kjedet tillater derimot kjedet å jobbe som det skal, uten at det angripes av rust. Da lever det lykkelig til sine dagers ende, i stedet for å males i stykker av en slipepasta bestående av veistøv, salt, småstein, rester av fotgjengere og denne fryktelige kjedesprayen som ingen egentlig har kunnet forklare hensikten med.

Og du verden så pent det er å se på en sykkel med blankt, rent og pent kjede. Skinnende av et LETT lag med olje. Kontra noe som ser ut som en skitten og tilsjasket ullsokk som har forulykket i en motorsykkeltransmisjon.

Kan beskjedent nok nevne at bl.a Honda nå har begynt å presisere i sine brukermanualer at det er olje som skal brukes. Høyst sannsynlig etter å ha snappet opp mine velfunderte meninger og betraktinger om temaet her inne. Godt hjulpet av et oversettelsesprogram selvfølgelig.
En kan vel nesten ikke presisere nok hvor viktig det er å sette det inn LETT med olje ;-) Jeg har tydeligvis hatt på tungt :roll:
Glimrende innlegg =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Tung sykkel = tung oljing
Lett sykkel = lett oljing

Eller? :^o
havregr0t
MC: Aprilia RST Futura

Post by havregr0t »

RockeRolf wrote:Kan beskjedent nok nevne at bl.a Honda nå har begynt å presisere i sine brukermanualer at det er olje som skal brukes. Høyst sannsynlig etter å ha snappet opp mine velfunderte meninger og betraktinger om temaet her inne. Godt hjulpet av et oversettelsesprogram selvfølgelig.
Mulig du har rett. Kan jeg ikke vite noe om.

Hva med alle disse firmaene som har utviklet kjedespray'er? Hvorfor er Honda mer troverdige enn DuPont etc.? Honda er ingen ekspert på kjeder.

Igjen - jeg kan ikke vite om Honda har rett eller ikke. Det jeg savner i denne debatten er noen som kan vise til vitenskapelige tester og ikke hva folk "føler" gir lengst levetid til et drev.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

han med like patetisk dårlig nick som Rocke Rolf wrote: Hva med alle disse firmaene som har utviklet kjedespray'er? Hvorfor er Honda mer troverdige enn DuPont etc.? Honda er ingen ekspert på kjeder.
Honda har nok en smule sakkunnskap mht. motorsykkelkjeder siden de leverer en god del kjededrevne motorsykler ut på verdensmarkedet med kvalitetsgaranti. Ja noen sier at de selger flere hundre motorsykler i året.
Jeg vil tro at Honda derfor gjør sine vurderinger om krav og spesifikasjoner til underleverandører av kjeder, på lik linje med underleverandører av alle mulige andre komponenter som ikke blir produsert "in house".

Så en viss sakkunnskap bør vi nok tilskrive Hondakonsernet. Også med hensyn til kjeder. Eller hva tror du?

Hvorfor Honda er mer troverdig enn DuPont etc. (Bel Ray, Motul, Shell osv.) med hensyn til bruk av kjedespray kontra LETT bruk av olje er etter min ringe mening at Honda ikke lager kjedespray og/eller oljer, og derav heller ikke har et fortjenestepotensiale her.
Selv mener jeg at de som selger kjedespray har skapt et kunstig behov som de igjen tjener penger på.
Slik som produsentene av de diettpakkene og skjønnhetsfremmende midlene jeg har blitt lurt til å kjøpe, uten at det finnes et snev av behov for dem.

Men det er min mening og ikke vitenskapelig verifisert eller etterprøvd.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Både Honda, Ducati, BMW, Yamaha osv har orginale kjede og drev... disse produserer de ikke selv, men de går god for at dette er det kjedet som passer seg "best" til deres sykkel... Så at de har god peiling på kjeder er det ikke noe tvil om. Eller hvertfall større kunnskap til det enn Ola og Kari Nordmann...
RockeRolf wrote:
Slik som produsentene av de diettpakkene og skjønnhetsfremmende midlene jeg har blitt lurt til å kjøpe, uten at det finnes et snev av behov for dem.
Med dagens stadige økning i fastfood og ekstremt dårlig mat, er kanskje ikke de diettpakkene så feil av deg å trykke i seg alikevell ;-)
Nå har jeg ingen formening om hvor skjønn du er, men kan ikke ta skade av å prøve vell haha :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
havregr0t

Post by havregr0t »

RockeRolf wrote:
han med like patetisk dårlig nick som Rocke Rolf wrote: Hva med alle disse firmaene som har utviklet kjedespray'er? Hvorfor er Honda mer troverdige enn DuPont etc.? Honda er ingen ekspert på kjeder.
Honda har nok en smule sakkunnskap mht. motorsykkelkjeder siden de leverer en god del kjededrevne motorsykler ut på verdensmarkedet med kvalitetsgaranti. Ja noen sier at de selger flere hundre motorsykler i året.
Jeg vil tro at Honda derfor gjør sine vurderinger om krav og spesifikasjoner til underleverandører av kjeder, på lik linje med underleverandører av alle mulige andre komponenter som ikke blir produsert "in house".

Så en viss sakkunnskap bør vi nok tilskrive Hondakonsernet. Også med hensyn til kjeder. Eller hva tror du?

Hvorfor Honda er mer troverdig enn DuPont etc. (Bel Ray, Motul, Shell osv.) med hensyn til bruk av kjedespray kontra LETT bruk av olje er etter min ringe mening at Honda ikke lager kjedespray og/eller oljer, og derav heller ikke har et fortjenestepotensiale her.
Selv mener jeg at de som selger kjedespray har skapt et kunstig behov som de igjen tjener penger på.

Men det er min mening og ikke vitenskapelig verifisert eller etterprøvd.
Greit nok. Ikke usannsynlig at du har mye rett.

Når det gjelder Honda's kunnskaper på kjeder tviler jeg faktisk på at de vet så veldig mye om dem. Jeg jobber selv i et firma som selger maskineri for mangfoldige milliarder i året og selv en del av "kjernekomponentene" vi bruker vet vi egentlig ikke så mye om. Det er selvsagt satt krav til underleverandørene, og så godt det lar seg gjøre er dette testet, men alle er klar over at usikkerheten er temmelig høy. Skal jeg gjette er Hondas, og alle andre motorsykkelprodusenters, fokus på sikkerhet. Så lenge kjedet ikke ryker tror jeg ikke de bryr seg så hardt om hvor lenge det varer.

Fascinerende hvor mye dette temaet er diskutert på alle mulige forum. Til tross for dette har jeg ikke funnet en eneste artikkel eller et eneste innlegg hvor noen viser til tester. Selvsagt ikke så enkelt å teste hvis det kun er små forskjeller som viser seg etter 20 000 timer (omtrent 2.5 år med kontinuerlig drift 24/7), men noe burde være mulig å få til.

http://www.motorcyclistonline.com/howto ... index.html

Interessant at en såkalt ekspert på smøring av kjeder heller ikke har mye vitenskap å vise til. Han nevner at man bør rengjøre og smøre kjedet ca. hver 50. mil (gudene vet hvor tallet kommer fra). Han sier derimot ingenting om hvordan man skal klare å rengjøre kjedet. Istedet påpeker han at det ikke nødvendigvis er noen god ide å bruke parafin ("I think") ettersom parafin kan ødelegge o-ringene og legge igjen en film på kjedet. Så etter å ha lest det der er man like langt.

Selv kjøpte jeg Weldtite TF2 sist. Har egentlig ingen særlig formening om hvor bra den fungerer. Det eneste jeg kan si er at kjedet nå ikke ser ut som den ullsokken du så fint beskrev tidligere etter at det er smurt. Så utifra en visuell bedømning av kvalitet er den spray'en utvilsomt bedre enn alt annet jeg tidligere har brukt. Har derimot aldri brukt kun et LETT lag med olje. Kan jo prøve det også selv om jeg fortsatt er like blank på hvordan jeg eventuelt skal vurdere om oljen fungerer eller ikke. Skal ikke nekte for at å bare spraye på noe er utrolig lettvint og derfor tiltaler meg. Men jeg bytter selvsagt til olje hvis jeg finner bevis for at det er bedre.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Kjære Grøten
At du jobber i et selskap som har dårlig innsikt i kvalitet og utførelse på kjernekomponenter i maskinene dere leverer, samt "lever med" det du betegner som en stor usikkerhet omkring samme kvalitet får meg til å krysse fingrene og håpe at deres produkter er langt pokkerivold unna der jeg og alle andre arbeider, bor, kjører eller flyr. For ikke snakke om det vi skal spise.
At du velger å trekke Honda eller andre konsern inn under samme kvalitetsmessige elendigheta som der du jobber er ditt valg. Deg om det.

Du skriver at du ikke er i stand til å sjekke om olje og/eller spray fungerer som det skal. Kan du forklare med enkle ord hva slags funksjon du er ute etter?
Hva burde disse boksene og flaskene tilføre etter din mening?
Du skriver allikevel at den siste gugga du kjøpte er bedre enn alt annet du har brukt.
Bedre på hvordan måte?
havregr0t

Post by havregr0t »

RockeRolf wrote:Kjære Grøten
At du jobber i et selskap som har dårlig innsikt i kvalitet og utførelse på kjernekomponenter i maskinene dere leverer, samt "lever med" det du betegner som en stor usikkerhet omkring samme kvalitet får meg til å krysse fingrene og håpe at deres produkter er langt pokkerivold unna der jeg og alle andre arbeider, bor, kjører eller flyr. For ikke snakke om det vi skal spise.
At du velger å trekke Honda eller andre konsern inn under samme kvalitetsmessige elendigheta som der du jobber er ditt valg. Deg om det.

Du skriver at du ikke er i stand til å sjekke om olje og/eller spray fungerer som det skal. Kan du forklare med enkle ord hva slags funksjon du er ute etter?
Hva burde disse boksene og flaskene tilføre etter din mening?
Du skriver allikevel at den siste gugga du kjøpte er bedre enn alt annet du har brukt.
Bedre på hvordan måte?
Vanskelig å diskutere med noen som tydeligvis er bitter for at hans blogg ikke er like populær som diverse piker i rosa tank-tops.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6986581

Bare ett eksempel. Men hvem bryr seg vel om kollisjonsputer?

Bedre på hvordan (hvilken) måte spør du? Det står da tydelig beskrevet i mitt innlegg; " Så utifra en visuell bedømning av kvalitet er den spray'en utvilsomt bedre enn alt annet jeg tidligere har brukt."

Mulig jeg burde begynner å skrive alle innleggene mine med uthevet tekst slik at du klarer å få det med deg?
Post Reply