Skal ha sykkelen med inn i stua
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Googlet litt og fant ut av det. I tillegg til de 3 kjente komponentene i 3-kanten, snakker man nå om interne kjemiske reaksjoner i en brannsone (kjedereaksjoner).
Så nå har 3 blitt til 4.
Så nå har 3 blitt til 4.
Last edited by Banditbiker on 20 Sep 2005 17:25, edited 1 time in total.
- Sirupsnapp
Jeg er ikke brannmann men hvis du med "anntenelseskilde" mener det som setter noe i fyr (og flamme) så er det der varme delen kommer inn...Gixxerman wrote:Anntennelseskilde ?
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata
Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
nix, de gamle halonsystemene drepte ikke annet enn brann og ozonlaget, en av de store fordelene med disse anleggene var at de ikke drepte menneskene som var inni rommet. CO2 anlegg derimot kveler både brann og mennesker.bbolstad wrote:det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Kan du da forklare hvorfor jeg,og arbeidskameratene mine, ble kjeppjagd ut fra bygn.297 i Raufossfabrikken? Det var en Lørdag,og vi hadde turnus. Den dagen skulle vi overhale ruller på transportbanen i lakkanlegget. Du vet lagre og kjeder, i kombinasjon med våt bil-lakk,det går tungt etter hvert som avleiringer bygger seg opp. Selvfølgelig var det en tørkesone i dette robotiserte lakkanlegget. Og der var brannslukningen tatt hånd om av et halonanlegg. Midt i andre økta går halonalarmen,og vi følger instruksen i sånne tilfeller; UT AV BYGNINGEN, FORT!pelsen wrote:nix, de gamle halonsystemene drepte ikke annet enn brann og ozonlaget, en av de store fordelene med disse anleggene var at de ikke drepte menneskene som var inni rommet. CO2 anlegg derimot kveler både brann og mennesker.bbolstad wrote:det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
Nå skjedde dette på ettervinteren i 1987,så det er en stund siden. Men halongassen ble av industrivernleder og brannsjefen i dengangen Raufoss Ammunisjonsfabrikker A/S regnet som farlig for mennesker uten røykdykkerutstyr........... Siden den fortrengte luft,og dermed fjernet et av grunnlagene for brann.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

Desmo wrote:Kan du da forklare hvorfor jeg,og arbeidskameratene mine, ble kjeppjagd ut fra bygn.297 i Raufossfabrikken? Det var en Lørdag,og vi hadde turnus. Den dagen skulle vi overhale ruller på transportbanen i lakkanlegget. Du vet lagre og kjeder, i kombinasjon med våt bil-lakk,det går tungt etter hvert som avleiringer bygger seg opp. Selvfølgelig var det en tørkesone i dette robotiserte lakkanlegget. Og der var brannslukningen tatt hånd om av et halonanlegg. Midt i andre økta går halonalarmen,og vi følger instruksen i sånne tilfeller; UT AV BYGNINGEN, FORT!
Nå skjedde dette på ettervinteren i 1987,så det er en stund siden. Men halongassen ble av industrivernleder og brannsjefen i dengangen Raufoss Ammunisjonsfabrikker A/S regnet som farlig for mennesker uten røykdykkerutstyr........... Siden den fortrengte luft,og dermed fjernet et av grunnlagene for brann.

Vil du virkelig ha en forklaring på hvorfor bygningen evakueres når brannalarmen går

Det er snakk om en gass man kan overleve å puste inn når man evakuerer.
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Halon#Fire_extinguishing for en fin forklaring hvordan halon slukker brann. Siden forklarer også hvordan levende organismer blir påvirket av å bli utsatt for gassen.
Og hvorfor måtte dere egentlig forlate lokalene når det brant i fabrikken? Så rart....
Og hvorfor måtte dere egentlig forlate lokalene når det brant i fabrikken? Så rart....
il4
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Det var ikke en brannalarm,og heller ingen brann. Men den alarmen som gikk når halonanlegget ble utløst. Om det var en av oss som drev med vedlikehold,eller noe annet som utløste den husker jeg ikke.brap wrote:Se http://en.wikipedia.org/wiki/Halon#Fire_extinguishing for en fin forklaring hvordan halon slukker brann. Siden forklarer også hvordan levende organismer blir påvirket av å bli utsatt for gassen.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo