Skal ha sykkelen med inn i stua

Prat om tung MC.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jalmar? :lol:
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

JEG??? Jeg har da vært brannmann i millitæret. Og vi brukte mye tid på å studere "trekanter" i den tiden. Mye "hot" kan man si... :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

tenkte bare at du var det siste leddet i firkanten :wink:
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Googlet litt og fant ut av det. I tillegg til de 3 kjente komponentene i 3-kanten, snakker man nå om interne kjemiske reaksjoner i en brannsone (kjedereaksjoner).
Så nå har 3 blitt til 4.
Last edited by Banditbiker on 20 Sep 2005 17:25, edited 1 time in total.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

tror nok de holder seg til den vanlige branntrekanten på mindre undervisningssteder. Blir nok litt for avansert å forklare diverse kjemiske kjedereaksjoner for barne/ungdomsskoletrinnet :wink:
Image
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Gixxerman wrote:Anntennelseskilde ? :roll:
Jeg er ikke brannmann men hvis du med "anntenelseskilde" mener det som setter noe i fyr (og flamme) så er det der varme delen kommer inn...
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Var det ikke slik at halon bandt oksygenet i luften og dermed kvalte brannen, og da selvfølgelig alt annet levende i nærheten som trengte oksygen??? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

bbolstad wrote:det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
nix, de gamle halonsystemene drepte ikke annet enn brann og ozonlaget, en av de store fordelene med disse anleggene var at de ikke drepte menneskene som var inni rommet. CO2 anlegg derimot kveler både brann og mennesker.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Takk Pelsen. Da husket jeg feil. Begynner å bli lenge siden min "karriere" som brannmann :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

min feil.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

pelsen wrote:
bbolstad wrote:det er den bererømte "bryting av en kjemisk reaksjon", skjer gjerne ved å tilføre et nytt kjemisk stoff. ombord på fly og båter finnes det mye nye fancy smancy slukkemetoder med rare rare navn. Tar jeg ikke helt feil er halotron og inergen slike gasser, men dette må jeg lese meg opp på. Saken er vel at en organisme skal kunne overleve mens brannen blir slukket, i motsetning til de gamle halon systemene, som stort sett drepte alt.
nix, de gamle halonsystemene drepte ikke annet enn brann og ozonlaget, en av de store fordelene med disse anleggene var at de ikke drepte menneskene som var inni rommet. CO2 anlegg derimot kveler både brann og mennesker.
Kan du da forklare hvorfor jeg,og arbeidskameratene mine, ble kjeppjagd ut fra bygn.297 i Raufossfabrikken? Det var en Lørdag,og vi hadde turnus. Den dagen skulle vi overhale ruller på transportbanen i lakkanlegget. Du vet lagre og kjeder, i kombinasjon med våt bil-lakk,det går tungt etter hvert som avleiringer bygger seg opp. Selvfølgelig var det en tørkesone i dette robotiserte lakkanlegget. Og der var brannslukningen tatt hånd om av et halonanlegg. Midt i andre økta går halonalarmen,og vi følger instruksen i sånne tilfeller; UT AV BYGNINGEN, FORT!
Nå skjedde dette på ettervinteren i 1987,så det er en stund siden. Men halongassen ble av industrivernleder og brannsjefen i dengangen Raufoss Ammunisjonsfabrikker A/S regnet som farlig for mennesker uten røykdykkerutstyr........... Siden den fortrengte luft,og dermed fjernet et av grunnlagene for brann.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Desmo wrote:Kan du da forklare hvorfor jeg,og arbeidskameratene mine, ble kjeppjagd ut fra bygn.297 i Raufossfabrikken? Det var en Lørdag,og vi hadde turnus. Den dagen skulle vi overhale ruller på transportbanen i lakkanlegget. Du vet lagre og kjeder, i kombinasjon med våt bil-lakk,det går tungt etter hvert som avleiringer bygger seg opp. Selvfølgelig var det en tørkesone i dette robotiserte lakkanlegget. Og der var brannslukningen tatt hånd om av et halonanlegg. Midt i andre økta går halonalarmen,og vi følger instruksen i sånne tilfeller; UT AV BYGNINGEN, FORT!
Nå skjedde dette på ettervinteren i 1987,så det er en stund siden. Men halongassen ble av industrivernleder og brannsjefen i dengangen Raufoss Ammunisjonsfabrikker A/S regnet som farlig for mennesker uten røykdykkerutstyr........... Siden den fortrengte luft,og dermed fjernet et av grunnlagene for brann.
:?: :?: :?: :?: :?:
Vil du virkelig ha en forklaring på hvorfor bygningen evakueres når brannalarmen går :?: :?: :?: :?:

Det er snakk om en gass man kan overleve å puste inn når man evakuerer.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Halon#Fire_extinguishing for en fin forklaring hvordan halon slukker brann. Siden forklarer også hvordan levende organismer blir påvirket av å bli utsatt for gassen.

Og hvorfor måtte dere egentlig forlate lokalene når det brant i fabrikken? Så rart....
il4
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

brap wrote:Se http://en.wikipedia.org/wiki/Halon#Fire_extinguishing for en fin forklaring hvordan halon slukker brann. Siden forklarer også hvordan levende organismer blir påvirket av å bli utsatt for gassen.

Og hvorfor måtte dere egentlig forlate lokalene når det brant i fabrikken? Så rart....
Det var ikke en brannalarm,og heller ingen brann. Men den alarmen som gikk når halonanlegget ble utløst. Om det var en av oss som drev med vedlikehold,eller noe annet som utløste den husker jeg ikke.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply