Vedlikehold av kjede-tråden!
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Et tap på 3-4% pr vinkeldrev, heter det vel. Men hva har det egentlig med noe som helst å gjøre?
Hvor ofte opplever man med kjedesykkel, at man konkurrerer med en kardang- og tenker? "puh! det var godt jeg hadde kjede nå, ellers så hadde han kjørt fra meg" ... eller motsatt?
Og ellers varierer jo effekten mere fra mod til mod, enn at disse 4-8 hestene er avgjørende ... for de fleste ... vil jeg tro.
Jeg foretrekker helt klart kardang, men har kjede. Det er likevel ikke noe stort problem ... selv med en ganske tilfeldig og til tider dårlig behandling ... ikke mye kos altså, varer kjedene 30.000 km. Og da er det vel greit nok? Hæ? Ka?
Hvor ofte opplever man med kjedesykkel, at man konkurrerer med en kardang- og tenker? "puh! det var godt jeg hadde kjede nå, ellers så hadde han kjørt fra meg" ... eller motsatt?
Og ellers varierer jo effekten mere fra mod til mod, enn at disse 4-8 hestene er avgjørende ... for de fleste ... vil jeg tro.
Jeg foretrekker helt klart kardang, men har kjede. Det er likevel ikke noe stort problem ... selv med en ganske tilfeldig og til tider dårlig behandling ... ikke mye kos altså, varer kjedene 30.000 km. Og da er det vel greit nok? Hæ? Ka?
- Johnnykn
- Posts: 179
- Joined: 01 Feb 2016 13:21
- MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Da var olje slangen plukket ut og skal erstattes.Johnnykn wrote:Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur![]()
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass??
Vakuum slangen var korrekt montert og OK

Selve Scottoileren var godt skrudd fast og kunne ikke fjernes uten å skru løst festet (tror jeg) Ville ikke bryte på.
Tror jeg kjøper inn en Dual Injector for montering.
Ser ut til at Scottoiler`en har fått gode tilbakemeldinger

- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Selv pleier jeg å gjøre rent kjedet regelmessig. Avhengi av hvordan jeg har kjørt i det siste. Mye grus/sand osv. = oftere. Hadde jeg kjørt gatesykkel hadde jeg nok tatt meg bryet til å gjøre det ett par -3 ganger i året da å.
Faktisk rengjort det i dag.



Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Faktisk rengjort det i dag.



Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Kjedet mitt rengjør jeg ganske regelmessig, selv om jeg kjører på asfalt på tørre veier 95% av tiden. Jeg føler ikke jeg MÅ, men synes det er terapi og gjøre slikt. Ca to ganger i måneden så vasker jeg kjedet med parafin og smører det opp i forbindelse med en vask av sykkelen. Det er en god følelse og kjøre med rent og nysmurt kjede. Om det utgjør noen forskjell i praksis vet jeg ikke 

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte(Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?

Bare for å

Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en....

Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!!


Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)
Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.
Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger

drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.

NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.
Kawasaki ZZR 1400 Black
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.
Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.
Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker
Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.
Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker

- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.EasyRider wrote:Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte(Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
Bare for å![]()
Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en.... [emoji14]
Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!!eller
Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)
Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.
Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger)
drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.
[img]http://www.manchestermotorbikecentre.co.uk/large/wurth%20dry%20chain%20lube175143.jpg[/img]
NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Og det stemmer jo bra også. Er bare en dårlig myte de der at dem ikke går på bakhjulet. Men må jo bare ERTE bitte littEpylypzon wrote:
De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.
Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Kawasaki ZZR 1400 Black
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Hmm dry lube skal i hvert fall være enkel å rengjøre. Er så dritt lei kjedeolje overalt. Men om det funker vil tiden viseBjerknez wrote:Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.
Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.
Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker

Er jo ikke verre en å gå tilbake til gode gammel kjedeolje igjen.
Når det gjelder Autosmøring (scottoiler) er jeg dritt lei av det. Bare klin overalt. Enda min var stilt inn på ganske så magert. Men jeg synes den kliner. Nå er jeg usikker på hva slags olje det var i min (satt på sykkelen når jeg kjøpte den) kan jo ha vært gammel brukt 20 000km biltema olje for det jeg vet.
Da har jeg hatt bedre erfaring med en god kjedespray og la den tørke etter påføring når kjeden har vært varm. Men er dritt lei fett og klin. Prøver dry lube så får vi se

Kawasaki ZZR 1400 Black
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Prøv motul sin så blir du nok fornøyd 
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
- Johnnykn
- Posts: 179
- Joined: 01 Feb 2016 13:21
- MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet
Jeg blir provosert
Noen som har forslag om et billigere netttsted??

Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund



+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet

Jeg blir provosert

Noen som har forslag om et billigere netttsted??
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Har du prøvd wemoto?Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com![]()
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund![]()
![]()
![]()
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet![]()
Jeg blir provosert
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/
- Johnnykn
- Posts: 179
- Joined: 01 Feb 2016 13:21
- MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Wemoto sender ikke olje til Norge. De tar 7,84 i porto, som er en mer edruelig kostnad fremfor Scottoiler.comDrGreve wrote:Har du prøvd wemoto?Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com![]()
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund![]()
![]()
![]()
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet![]()
Jeg blir provosert
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/
MC-deler.no leverer olje og dual injector til ca samme pris som Wemoto, så det blir å støtte en norsk nettbutikk

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Kanskje ikke nettbutikk, men siden BMW tilbyr en variant av ScottOiler til F-serien må man forvente at de også har/skaffer olje.Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com![]()
-------------------
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
De kjører ikke nødvendigvis billigsalg på oljene, men heller ikke dyrere enn andre steder.
Re: Vedlikehold av kjede-tråden!
Ad rensing av kjede. Ligg unna Aceton, bremserens og bensin. WD-40 derimot - like trygt som kjederens.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]