Dette blir nok en flott tur Jeg bor like ved grensa til Russland og er med jevne mellomrom over. Har også for noen år tilbake kjørt strekningen dere skal ta, men ikke med MC. Den gang var veistandarden ikke noe å skryte av, men nå har Russland oppgradert veinettet sitt betraktelig og selve hovedveien mellom Murmansk og St. Petersburg har nå høy standard. Drar dere derimot utenfor hovedveien finner dere nok veier av ymse kvalitet. Veien til Umba og til Revda er stort sett asfaltert, men har mye telehiv og hull i asfalten. Når det gjelder formalitetene på grenseovergangen så har dette blitt veldig greit og faktisk ganske effektivt. Meg bekjent så trenger du kun visum og grønt forsikringskort, du må også fylle ut tolldeklarasjon på kjøretøy. Har ikke hørt noe om at det er spesielle regler i forhold til mc og visum. Tidligere måtte man ha sjåførstempel i visumet, men det er lenge siden. Lykke til med reisen og nyt gjestfriheten på den russiske landsbygda
Når dere kommer over til Norge må dere kjøre via Tana og Ifjordfjellet på vei til Honningsvåg, det er en veldig fin strekning.
Ser ut til at dere har tenkt på det meste, så det går nok fint. Det som er viktig i Russland er å la autoritetene få gjøre jobben sin og la de ta den tiden de ønsker.
Hvis dere vil innom Finland så er det kun 10 km fra E6 i Neiden og inn til grensebutikkene på finsk side. Men det er uten tvil raskeste vei til Honningsvåg gjennom Finland.
ketilf wrote:Ser ut til at dere har tenkt på det meste, så det går nok fint. Det som er viktig i Russland er å la autoritetene få gjøre jobben sin og la de ta den tiden de ønsker.
Hvis dere vil innom Finland så er det kun 10 km fra E6 i Neiden og inn til grensebutikkene på finsk side. Men det er uten tvil raskeste vei til Honningsvåg gjennom Finland.
Ja, mulig å bare ta en svipptur nedom å
Har litt erfaring med noe jeg tror er litt av samme kultur fra før, kjørte jo denne runda for 2 år siden:
Har såvidt begynt å pakke. Ihvertfall finne frem litt. Sikkert noen som lurer på hvordan man pakker til slik tur.
Her er ei liste, som sikkert blir endret litt underveis.
Høyre sideveske:
Kasserolle
Stekepanne
Kopp
Tallerken
Bestikk
Salt
Pepper
Snyltekopp
Kniv
Gassbrenner
Gassbeholder 230gram
Stativ gassbeholder
Venstre sideveske:
Telt
Liggeunderlag (luft)
Sovepose
Mygghatt/netting
Har jo vært på 2-3 ukers turer hvert år siden 2010, bortsett fra 2011. Og 3-5 helgeturer med telt hvert år ellers. Så litt erfaring har en jo fått opp igjennom.
I 2014 til Athen hadde jeg med dette(ser kanskje mye ut, men summerer man blir det ikke mer enn ca 50kg. Da er sideveskene inkludert)., men det blir ikke aktuelt på en slik tur vi skal på nå.
Det er jo fult mulig å dra på langtur uten å ha med seg så mye [emoji56] det kommer jo selvfølgelig på hvor du har tenkt å kjøre hva en pakker med seg [emoji106]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
Jøss... tuller du? Veier sideboksene mine 8 kilo uten noe oppi? er det så mye vekt å spare på slike soft bagger?
Artig å følge med på pakkingen din. Jeg har litt OCD når det kommer til å ha system i sysakene når jeg pakker. Ting skal ligge på riktig plass, slik at jeg kan finne det i blinde. Fortsett å hold oss oppdatert
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------ 2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------ Instagram YouTube MyRoute-app
LordShaft wrote:Jøss... tuller du? Veier sideboksene mine 8 kilo uten noe oppi? er det så mye vekt å spare på slike soft bagger?
Artig å følge med på pakkingen din. Jeg har litt OCD når det kommer til å ha system i sysakene når jeg pakker. Ting skal ligge på riktig plass, slik at jeg kan finne det i blinde. Fortsett å hold oss oppdatert
Men nå er det viktig å ha litt tyngde på drivhjulet med tanke på fremkommelighet, jeg kjører ofte med stein i sidekassene for å slippe stadig hjulspinn på asfalten ved forbikjøringer osv...