Page 3 of 4

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 03 Nov 2016 20:30
by Tobben84
JK95 wrote:
Tobben84 wrote:Kjøpte meg en 2013 ktm 690 enduro r jeg med 14000 km på telleren. Denne veier jo kun 138 kg og oppleves som et lite leketøy offroad sammelignet med min forhenværende Tiger 800 xcx. Med komfortsal og liten vindskjerm har jeg heller ingen problemer med å cruise en dag avgårde. Skjønner ikke hvorfor jeg hadde så dyr sykkel før :thumleft
Har selv lyst på en slik, men må bli som nr.2-baik, ser ikke for meg det er en langhelgssykkel, men mulig komfortsal hjelper? :-k

Btw, ser duer bosatt i trønderhovedstaden, bodde ikke du sørpå?
Funker fint å cruise på min altså, men seff mye mindre comfort enn de som gjør det aller best. Ergonomi er det mest avgjørende for meg, og der treffer stort sett Ktm blink for meg, spesielt i motard/sm segmentet.

Ja, bodde sørpå før ja :thumleft

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 03 Nov 2016 20:56
by JK95
Tøft 8) Jeg synes GSX-R 600 er komfortabel jeg, så da er sikkert ikke 690 feil heller \:D/
Enn å flytte til mine strøk uten å si noe?! :shock: Håper du har meldt deg inn i Bikes&Burgers Trondheim?

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 03 Nov 2016 21:07
by Tobben84
JK95 wrote:Tøft 8) Jeg synes GSX-R 600 er komfortabel jeg, så da er sikkert ikke 690 feil heller \:D/
Enn å flytte til mine strøk uten å si noe?! :shock: Håper du har meldt deg inn i Bikes&Burgers Trondheim?
Nei, har ikke det, men skal sjekke det ut :thumleft

Til trådstarter, så ville jeg anbefalt en prøvetur på 690. Tror at høyden kan oppleves annerledes på en såpass lett sykkel hvor det også er veldig enkelt å bruke et bein i bakken i gangen(godt mulig du har masse erfaring med dette fra før, så da får du bare stryke forslaget :D )

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 03 Nov 2016 21:29
by Snikkeren
Tobben84 wrote:
Til trådstarter, så ville jeg anbefalt en prøvetur på 690. Tror at høyden kan oppleves annerledes på en såpass lett sykkel hvor det også er veldig enkelt å bruke et bein i bakken i gangen(godt mulig du har masse erfaring med dette fra før, så da får du bare stryke forslaget :D )
Joda, jeg er kjent med den teknikken. Men den forutsetter jo planlagt stopp. På vei/grusvei er jo det forsåvidt greit, men det kan være litt mer utfordrende i terrenget.
Jeg har på ingen måte avskrevet 690 Enduro R, men jeg tror den blir for dyr uansett. Tanken er jo en herjesykkel jeg ikke trenger å være redd for, til en rimelig penge.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 04 Nov 2016 09:38
by mekkern
KTM 300 EXC
Har tittet litt på denne. Ca110kg m bensin.
Men er jo lang i beina jeg da.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 04 Nov 2016 12:41
by Kikken
Snikkeren wrote:...Har jo sett litt på Suzuki, men da DRZ 400. Den er også veldig aktuell. DR350 og 650 føler jeg blir litt for gammel.
Kjøpte meg en 05-modell DRZ400S i oktober - den har nå fått montert (de medfølgende) Trelleborg/Mitas Army Special 644 vinterdekk med "nubbar". Holder nå på å "gjenlære" gamle vinterkjøringskunster fra tenårene - både kveldsturer og jobbpendling.

140kg og 40hk med 6000km serviceintervall - Storkoser meg \:D/

Høyden er ikke så farlig - disse synker godt ned så fort du får beinet over.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 04 Nov 2016 19:38
by Snikkeren
Kikken wrote:
Snikkeren wrote:...Har jo sett litt på Suzuki, men da DRZ 400. Den er også veldig aktuell. DR350 og 650 føler jeg blir litt for gammel.
Kjøpte meg en 05-modell DRZ400S i oktober - den har nå fått montert (de medfølgende) Trelleborg/Mitas Army Special 644 vinterdekk med "nubbar". Holder nå på å "gjenlære" gamle vinterkjøringskunster fra tenårene - både kveldsturer og jobbpendling.

140kg og 40hk med 6000km serviceintervall - Storkoser meg \:D/

Høyden er ikke så farlig - disse synker godt ned så fort du får beinet over.
Kommer jeg over en sånn en til en fornuftig pris, på rett tidspunkt (når jeg har spart nok penger), så kan det godt hende det blir en sånn.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 07 Nov 2016 23:35
by Snikkeren
Honda med CRF 250 Rally:
http://www.motorcyclenews.com/news/new- ... ilan-2016/

Dessverre øker vekten til 157 kg. Om dette er tørrvekt eller kjøreklar vekt står det ikke noe om.

Nei, no synes jeg det er på tide at KTM kommer med 390 Adventure'en det har vært rykter om.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 08 Nov 2016 09:22
by ole m.
Sykkelen ser fin ut den, Snikkeren. Men en Rally på 250 ccm, knapt 25 hk og 157 kg, hvem er det som vil ha det? :evil: Denne burde vært minimum 450, helst rundt 700 ccm.

Image

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 08 Nov 2016 11:29
by Snikkeren
Ja, var det jeg også tenkte. Og vekten vil nok ikke øke så veldig mye selv om den økes til 450 ccm.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 08 Nov 2016 22:35
by ole m.
Her er en mer interessant Honda, Africa Twin Enduro Sports concept bike. Får bare håpe de klarer å produsere noe som ligner på dette.

Image

Image

Image

Image

Image

http://www.advpulse.com/adv-bikes/honda ... s-concept/

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 08 Nov 2016 22:39
by Snikkeren
Ja, jeg så den der. Den ser jo dritfet ut, men da snakker vi jo ikke liten lett herjesykkel lengre.


Skulle ønske det var flere alternativer i 450 ccm klassen med normale service intervaller.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 09 Nov 2016 08:09
by knutk
Hva med Beta? det har ikke vært mye nevnt.

Kjenner ikke noe til dem, men her er et eksemplar:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=85541572

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 09 Nov 2016 08:16
by Snikkeren
Av det jeg har sett på YouTube, så får Beta mye skryt. Men vi snakker da om sykler som trenger hyppige oljeskift, og rebuild etter xxx timer.

Re: Liten og lett herjesykkel.

Posted: 09 Nov 2016 09:13
by knutk
Der er andre som er mye mer kvalifisert å svare på dette med driftstid enn undertegnede.

Men jeg sitter igjen med inntrykk av at om man skal ha en lett sykkel som ikke er et gjesp å kjøre tror jeg man må akseptere hyppigere service -intervall enn om man velger en slappfisk.

Dog har jeg snakket med en del eiere av slike sykler, og de sier at de ikke anser det som et stort problem. Kjører man løp øker vedlikeholdet, men til moderat kjøring holder motoren lenger enn antydet (hva nå det måtte være verdt). De hevder at an merker på motor når det er dags å skifte stempel m/tilbehør, og de anser det ikke som en stor sak.