Genialt eller ren idioti?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

TDK wrote:
ATWindsor wrote:
Eike_Oak wrote:Så front mot front med en helt lik bil som din med samme fart vil være som å treffe fjellveggen?

*tenke seg om* Ja, det kan være korrekt
Jepp, det både kan være og er korrekt ;) Problemet for oss MC-folk er at vekten sjelden er på vår side. Men der blir ting straks mer komplisert, blant annet er det lite sannsynlig at man blir sittende på sykkelen under hele kollisjonen. Det som teller er stort sett hva man treffer med kroppen og hvor fort, å feks gli inn i en bil i 70 km/t "bare som menneske" (når man kun veier kasnkje 1/20-part av bilen) er nesten like ille som å gå inn i en fjellvegg.

AtW
Men hvis du som motorsyklist treffer en bil, men blir kastet av sykkelen og uten å treffe bilen selv flyr avgårde og sklir langs asfalten til du stopper.
F.eks i 70km/t. Da vil du jo komme fra dette mye bedre enn du ville gjort med en bil?
Korrekt, om man ikke treffer bilen (eller andre ting) og sklir avgårde, så stopper du hverken særlig fort eller brutalt. Se feks i motoGP de kan ramle av sykklen i høy høy fat, og treffer de ikke noe går det stort sett fint. Men langs veien er det mye å treffe.

Jalmar: Jeg har ikke så mye data på det, men jeg ville tro spennvidden i skade er mye større med MC, kolliderer du med en bil kan du få en uheldig treff og død momentant, eller være heldig å ikke treffe bilen i det hele tatt, og klare deg med mindre skader. Så i beste fall kan det nok være sikrere å kollidere med MC, men i gjennomsnitt er det neppe det.

AtW
Pollti

Post by Pollti »

Har en kamerat som kræsja rett i fronten på en bil i et lyskrsyss. Ulykka var så idiotisk å se på at den fremkalte generell latter fra omgivelsene og meg inkludert. Han lå livløs på panseret av bilen med knekt nakke og stein død. Farten hans var ca 20 km/t og bilen stod nesten stille.
Tilfeldigheter og flaks avgjør tror jeg. (Bank i bordet)
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Kanskje noe som fester hjelmen til resten av kjøredressen slik at hjelmen ikke kan beveges så mye at nakken brekker hadde vært en smart oppfinnelse?
- Skyt her -
TDK

Post by TDK »

Eike_Oak wrote:Kanskje noe som fester hjelmen til resten av kjøredressen slik at hjelmen ikke kan beveges så mye at nakken brekker hadde vært en smart oppfinnelse?
Mhm, husker et program om Nascar jeg så på tv, der de sa at det flest døde av i den sporten var av nakkeskader under kollisjon. Derfor hadde de laget to stropper som var festet til hjelmen, som gjorde at nakken ikke kunne beveges så mye at det ble farlig uansett situasjon. Det hadde reddet mange liv de siste årene. Dette er vel litt vanskeligere å utføre på en mc ettersom det ikke er noe bak hjelmen din å feste stroppene i. Det er det jo i nakkestøtten på en bil...
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
ATWindsor

Post by ATWindsor »

TDK wrote:
Eike_Oak wrote:Kanskje noe som fester hjelmen til resten av kjøredressen slik at hjelmen ikke kan beveges så mye at nakken brekker hadde vært en smart oppfinnelse?
Mhm, husker et program om Nascar jeg så på tv, der de sa at det flest døde av i den sporten var av nakkeskader under kollisjon. Derfor hadde de laget to stropper som var festet til hjelmen, som gjorde at nakken ikke kunne beveges så mye at det ble farlig uansett situasjon. Det hadde reddet mange liv de siste årene. Dette er vel litt vanskeligere å utføre på en mc ettersom det ikke er noe bak hjelmen din å feste stroppene i. Det er det jo i nakkestøtten på en bil...
Problemet i nascar (og andre bilsporter) er at kroppen stoppes fort av belter, mens resten av hodet fortsetter, når nakken ikke er lengre får man en "piskebevegelse" med hodet, og bunnen av kraniet går tvert av. Dette er neppe noe som skjer ofte på mc (og om det skulle skje så er det ikke sikkert man overlever kreftene på kroppen), da man ikke har belte. Sidelengs bøyning av nakken ville jeg også tro oftere er en fordel en en ulempe, kanskje også forlengs (for å beskytte hodet). Så personlig tror jeg det blir vanskelig å lage noe slikt for mc.

AtW
Winalot

Post by Winalot »

forresten, om det er noen som vet hvorfor det heter nakkestøtter, når det egentlig er hodestøtter det snakkes om? :?
Image
NeoN

Post by NeoN »

Winalot wrote:forresten, om det er noen som vet hvorfor det heter nakkestøtter, når det egentlig er hodestøtter det snakkes om? :?
er det relevant :?
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Winalot

Post by Winalot »

nei, sant nok :lol:

beklager, continue on :oops: :)
Image
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Det jeg tenkte på var at vi (som oftest) faller av sykkelen, og hvis vi treffer med hodet først vil jo vekten av kroppen og farten den har bygd opp under fallet hvile på nakken ett halvt sekund. Ikke så vanskelig å tenke seg at den muligens brekker då?
- Skyt her -
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Eike_Oak wrote:Det jeg tenkte på var at vi (som oftest) faller av sykkelen, og hvis vi treffer med hodet først vil jo vekten av kroppen og farten den har bygd opp under fallet hvile på nakken ett halvt sekund. Ikke så vanskelig å tenke seg at den muligens brekker då?
Men nakken bøyer unna, alternativet er at vekten går rett på kraniet, noe som ihvertfall ikke er gunstig, mennesker tåler stort sett å "lande på hodet" fra lav høyde nettop fordi nakken tar støyten vekk fra hodet, sille jeg tro. Såklart kan nekken knekke til tider, og det er jo uhedlig. Og det er kasnkje muligheter for å bare hindre overbelstaning av nakken, men jeg tro det er vanskelig. Jeg er kankje litt uklar, men det jeg mener er at nakkens beveglihet i de fleste fallsituasjoner antaklig er en fordel.

AtW
brap

Post by brap »

TDK wrote: Mhm, husker et program om Nascar jeg så på tv, der de sa at det flest døde av i den sporten var av nakkeskader under kollisjon. Derfor hadde de laget to stropper som var festet til hjelmen, som gjorde at nakken ikke kunne beveges så mye at det ble farlig uansett situasjon. Det hadde reddet mange liv de siste årene. Dette er vel litt vanskeligere å utføre på en mc ettersom det ikke er noe bak hjelmen din å feste stroppene i. Det er det jo i nakkestøtten på en bil...
Systemet heter HANS (Head and neck support) og det festes ikke i nakkestøtten. http://hansdevice.com/

HANS vil ikke kunne fungere for mc verken på bane eller i trafikken, siden det hindrer bevegelsen, og vi derfor dør av andre grunner enn nakkeskade.
il4
Jalmar

Post by Jalmar »

ATWindsor wrote: Såklart kan nekken knekke til tider, og det er jo uhedlig.
AtW
:lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
NeoN

Post by NeoN »

er det ingen bedrifter som kan utvikle en slik nakke beskyttelse for mc da :D
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
ATWindsor

Post by ATWindsor »

NeoN wrote:er det ingen bedrifter som kan utvikle en slik nakke beskyttelse for mc da :D
Man skal jo aldri si aldri, jeg tror det er vansklig å lage noe tilsvarende for MC, men en eller annen gang i framtiden er det sikkert en kløktig fyr som finner på noe.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Men uansett vil jo hjernen kollidere et par-tre ganger inne i skallen, og det kan være skadelig det også. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply