brap wrote:
Motoren har det på ingen måte bedre med turbo, og definitivt ikke på grunn av ekstra motstand i eksosanlegget. Jeg håper han mente at motoren arbeider mer effektivt med turbo, siden man får utnyttet energi i form av pulstog i eksosanlegget til å overlade innsugsluften, energi som ellers bare ville gått med til å lage lyd og varme.
Nettopp, så hvorfor ikke bruke denne energien til no effetkøkning? Det faktisk 30% av effekten i forbrenningen som "forsvinner" i form av eksos i en sugemotor. Motoren har det nok ikke bedre med en turbo, men heller ikke mye værre. Hvir en tar en sugemotor og monterer turbo, si at vi dobbler dreimomentet. Den faktiske kraftøkningen på råden er ikke mere enn 20%mere på den turboladete motoren i forrhold til en sugemotoren.
brap wrote:
Den store ulempen med turbo er at luften varmes opp når den komprimeres, noe som gir økt fare for detonasjon. Dette må igjen motvirkes vha for eksempel ladeluftkjølere som gir ekstra vekt, lavere kompresjon som gir lavere effekt, og ekstra kjøling i form av tykkere blanding, som gir økt forbruk, eller vann som lager korrosjon.
Det er riktig at temperaturen øker når en komprimerer gasser. Dette er pga at under høyere trykk beveger molekylene seg fortere, derfor økt varme. Dette er vel kun et problem om en ikke senker kompressjonen, ikke intercooler, ikke vannkjøler, ikke retarderer tenningen eller lader masse. TRor ikke en intercooler veier så veldig mye?
Dessuten; lavere kompression gir lavere effekt enn hva? motor før turbo? eller motor med høyere komp men mindre boost?.. hm, trokke det..
brap wrote:
Økt motstand i eksosanlegget fører bare til trykk som virker mot stempelet på eksostakten og stjeler krefter som kunne vært brukt til å dytte sykkelen fremover.
Hvis vi snakker om seriøs effektøkning, er vel turbo det beste. Eksosgassene er uansett bortkastet, men som du sier så stjeler turboen LITT av motorens krefter, men den gir jo deretter mange flere nm da. En kompressor feks stjeler jo effekten direkte fra de (ca) 30% originale hestene for å drives.
freddy wrote:
Veit at hill climb og drag race folka bruker turbo, så dem har sikkert god greie på detta.. Er en her i bygda som har turbo på en 1000ccm yamaha motor 250hk.. Er også mulig å få 500hk i en hayabusa.
Vel for å si det sånn til den som spurte om turbo i utgangspunktet:
Jeg jobber for tiden med å anskaffe meg en turbo som skal på hillcliberen min. JEg antar at jeg var på ditt stadie da jeg begynte å undersøke om dette til å begynne med. Det å få en turbo til å funke på en sykkel er i og for seg enkelt men; du vil sikkert ikke ende opp med et drittdyrt motorhavari? Etter å kjøpt meg to bøker om dette temaet. spurt masse rundt om kring på forum etc, holdt jeg på å gi opp prosjektet (Og da snakker vi om en hillclimber)
Skal du bygge et kit selv, og få det til å bli kjørbart og holdbart. Da tror jeg du må kunne MYE om turbo. Det er altså ikke bare å kjøpe en turbo, slenge denne på sykkelen og tro at det blir bra. Det utrolig vanskelig bare å finne rett turbo, og når du har gjort det (noe som ikke er sikkert) er det mange graver (er det det det heter?) å gå i . . Dessuten blir det uansett dyrt.
Men nå holder det på å skli ut her, må si meg enig med lassie lenger opp på sia, det var vel ikke hvor vidt vi synes han skal montere turbo eller ikke han spute om..??
Rune
Forresten; anbefaling av bok, maximum boost av Bell !!
.