Turbo på MC

Prat om tung MC.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Jøssenavn, han spurte da ikke om det var lurt å bygge turbo, han spurte om erfaringer og tips.

Det er faktisk noen som liker å skru og få til ting på egenhånd :wink:

Etter hva jeg vet om turbo så hadde jeg gått for en 1000-1100ccm, "nothing beats cubic-inch", det gjelder med turbo også.
Sjekk ebay, der fant jeg et komplett sett til min, jeg kjøpte det ikke da, siden jeg bare cruiser :)
Norris

Post by Norris »

har hatt både r1 og r6.r1 kan virke litt stivere,dvs at man må styre/jobbe litt mer i svinger en på r6,men draget ut av svingene på 1000 er pure rocknroll :D
prøvde en srad 6oo og min r1 virker som en 250 i forhold,så det at 600 er så vilt mye mer smidig syntes jeg er ganske overdrevet
2001 vRak6
Norris

Post by Norris »

lassie wrote:Jøssenavn, han spurte da ikke om det var lurt å bygge turbo, han spurte om erfaringer og tips.

Etter hva jeg vet om turbo så hadde jeg gått for en 1000-1100ccm, "nothing beats cubic-inch", det gjelder med turbo også.
Sjekk ebay, der fant jeg et komplett sett til min, jeg kjøpte det ikke da, siden jeg bare cruiser :)
window shopper
2001 vRak6
Littel

Post by Littel »

Takk for din erfaringen PosøR1 ;) Hadde vært fint med flere eventuelt, krever moderator "øst og vest" at vi skal starte ny tråd om 600 vs 1000? :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

..eller midt i mellom?
Men det er ikke så mange fullblods R-sykler mellom 600 og 1000cc foruten GsxR og Ninja. Kanskje CBR900RR eller Suzuki RF900R
hadde gjort susen? Selv skal jeg ha meg VFR750 til våren, UTEN turbo 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

PosøR1 wrote:
lassie wrote:Jøssenavn, han spurte da ikke om det var lurt å bygge turbo, han spurte om erfaringer og tips.

window shopper
Kan ikke stemme, trenger ikke flere vinduer :shock:
Keihin

Post by Keihin »

Gixxerman wrote:Blir sikkert fort lei den turboen til tider kan jeg tro, når hjulet spretter opp i øst og vest så blir det liksom ikke artig mer :roll:
Du aner ikke hvor feil du tar ;)

Turbo på MC er livet hvis man er glad i power og brutale utganger. Marklund og MC Xpress kan høyst anbefales. Koster litt, men det får du igjen i en sykkel som bare funker og er 100% kjørbar på vei.

Jeg har prøvd 750 med turbo og har nå hatt snurrbo på min R1 i 2 sesonger. Blir mellomregisteret som avgjør det for min del. Jeg har alltid kjørt 1000 og klarer ikke sykler som ikke har effekt før 7-8K. På R1 våkner turboen rett over 4K og da er det bare å klipe seg fast og la gliset vokse. Hver gang =)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Prøvde bare å skape litt diskusjon :smt001
mirsco

Post by mirsco »

Turbo fra Mc-Xpress er virkelig annbefalt, som Keihin sa rett over 4000 og da jobber den. Sykkelen er også brukbar som "vanlig" sykkel. I følge Erik Marklund selv, har motoren det mye bedre med Turbo, om du kjører "normalt" eller "hardt", pga motstand. Dette var spesielt på litt mindre motorer som eks en Gsxr 600. Vi har hatt Turbo på sykkelen i flere år fra Mc-Xpress, og sykkelen er som ny. De bygger en gate racers som holder.

Ja, er bare 15år. Men det var gamlingen som sa jeg skulle skrive.
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
brap

Post by brap »

mirsco wrote:I følge Erik Marklund selv, har motoren det mye bedre med Turbo, om du kjører "normalt" eller "hardt", pga motstand. Dette var spesielt på litt mindre motorer som eks en Gsxr 600.
Motoren har det på ingen måte bedre med turbo, og definitivt ikke på grunn av ekstra motstand i eksosanlegget. Jeg håper han mente at motoren arbeider mer effektivt med turbo, siden man får utnyttet energi i form av pulstog i eksosanlegget til å overlade innsugsluften, energi som ellers bare ville gått med til å lage lyd og varme. Den store ulempen med turbo er at luften varmes opp når den komprimeres, noe som gir økt fare for detonasjon. Dette må igjen motvirkes vha for eksempel ladeluftkjølere som gir ekstra vekt, lavere kompresjon som gir lavere effekt, og ekstra kjøling i form av tykkere blanding, som gir økt forbruk, eller vann som lager korrosjon.

Økt motstand i eksosanlegget fører bare til trykk som virker mot stempelet på eksostakten og stjeler krefter som kunne vært brukt til å dytte sykkelen fremover.
il4
mirsco

Post by mirsco »

Ikke pga ekstra motstand i eksos annlegget, pga at motoren får mindre motstand og jobbe mot på en liten motor. En 2takter ville derrimot tjent på det. Jeg nevnte virkelig ingen ting om motstand i eksos? Motoren jobber selvsagt lettere, når den har mer krefter og jobbe med.
Kan ta på meg og ha formulert dårlig i det forige innlegget. =)
Gutt på 15, som er født og oppvokst på mc. Har selv en shadow og en Trail sykkel, gamlingen har en xx Turbo som Erik Marklund (mc-xpress) har bygd, med 263gamp på hjulet. Er også diverse annen stasj på den=)
Littel

Post by Littel »

Høres bra ut at mc-express turbo-kita er veldig holdbare :)
Yamaha R6 Rød 2002
Ex: Suzuki GSX-R 600 Gul 1999
Ex-Ex: Honda VFR 400 Rød 1989
Ex-Ex-Ex: Motorhispania RX 50 Gul 2001
freddy

Post by freddy »

Veit at hill climb og drag race folka bruker turbo, så dem har sikkert god greie på detta.. Er en her i bygda som har turbo på en 1000ccm yamaha motor 250hk.. Er også mulig å få 500hk i en hayabusa.

Trur leve tiden på motorn blir relativt dårlig hvis du ikke forsterker den (veiv, stempel osv..).
adoniz

Post by adoniz »

brap wrote: Motoren har det på ingen måte bedre med turbo, og definitivt ikke på grunn av ekstra motstand i eksosanlegget. Jeg håper han mente at motoren arbeider mer effektivt med turbo, siden man får utnyttet energi i form av pulstog i eksosanlegget til å overlade innsugsluften, energi som ellers bare ville gått med til å lage lyd og varme.
Nettopp, så hvorfor ikke bruke denne energien til no effetkøkning? Det faktisk 30% av effekten i forbrenningen som "forsvinner" i form av eksos i en sugemotor. Motoren har det nok ikke bedre med en turbo, men heller ikke mye værre. Hvir en tar en sugemotor og monterer turbo, si at vi dobbler dreimomentet. Den faktiske kraftøkningen på råden er ikke mere enn 20%mere på den turboladete motoren i forrhold til en sugemotoren.
brap wrote: Den store ulempen med turbo er at luften varmes opp når den komprimeres, noe som gir økt fare for detonasjon. Dette må igjen motvirkes vha for eksempel ladeluftkjølere som gir ekstra vekt, lavere kompresjon som gir lavere effekt, og ekstra kjøling i form av tykkere blanding, som gir økt forbruk, eller vann som lager korrosjon.
Det er riktig at temperaturen øker når en komprimerer gasser. Dette er pga at under høyere trykk beveger molekylene seg fortere, derfor økt varme. Dette er vel kun et problem om en ikke senker kompressjonen, ikke intercooler, ikke vannkjøler, ikke retarderer tenningen eller lader masse. TRor ikke en intercooler veier så veldig mye?

Dessuten; lavere kompression gir lavere effekt enn hva? motor før turbo? eller motor med høyere komp men mindre boost?.. hm, trokke det..
brap wrote:
Økt motstand i eksosanlegget fører bare til trykk som virker mot stempelet på eksostakten og stjeler krefter som kunne vært brukt til å dytte sykkelen fremover.
Hvis vi snakker om seriøs effektøkning, er vel turbo det beste. Eksosgassene er uansett bortkastet, men som du sier så stjeler turboen LITT av motorens krefter, men den gir jo deretter mange flere nm da. En kompressor feks stjeler jo effekten direkte fra de (ca) 30% originale hestene for å drives.
freddy wrote: Veit at hill climb og drag race folka bruker turbo, så dem har sikkert god greie på detta.. Er en her i bygda som har turbo på en 1000ccm yamaha motor 250hk.. Er også mulig å få 500hk i en hayabusa.
Vel for å si det sånn til den som spurte om turbo i utgangspunktet:

Jeg jobber for tiden med å anskaffe meg en turbo som skal på hillcliberen min. JEg antar at jeg var på ditt stadie da jeg begynte å undersøke om dette til å begynne med. Det å få en turbo til å funke på en sykkel er i og for seg enkelt men; du vil sikkert ikke ende opp med et drittdyrt motorhavari? Etter å kjøpt meg to bøker om dette temaet. spurt masse rundt om kring på forum etc, holdt jeg på å gi opp prosjektet (Og da snakker vi om en hillclimber)

Skal du bygge et kit selv, og få det til å bli kjørbart og holdbart. Da tror jeg du må kunne MYE om turbo. Det er altså ikke bare å kjøpe en turbo, slenge denne på sykkelen og tro at det blir bra. Det utrolig vanskelig bare å finne rett turbo, og når du har gjort det (noe som ikke er sikkert) er det mange graver (er det det det heter?) å gå i . . Dessuten blir det uansett dyrt.

Men nå holder det på å skli ut her, må si meg enig med lassie lenger opp på sia, det var vel ikke hvor vidt vi synes han skal montere turbo eller ikke han spute om..??

:)

Rune

Forresten; anbefaling av bok, maximum boost av Bell !!

.
brap

Post by brap »

adoniz wrote:...
Det er kjempefint å få flere opplyste innlegg inn i tråden, men jeg vet ikke om jeg liker måten du prøver å farge opplysningene mine.

Jeg prøvde å forklare noen av avveiningene man må gjøre når man skal overlade en forbrenningsmotor, og litt om virkemåten til en turbo, slik OP spurte om i den første postingen. All form for trim vil innebære at man bytter inn litt av en egenskap for å få litt av en annen. Man må også vite hva man egentlig prøver å oppnå, før man velger teknikken man har tenkt å bruke.

Som jeg nevnte i min første post i tråden er turbo bra for å gi relativt mye ytelse for relativt lav pris, og helt perfekt til drag/akselerasjonssport (sånn som hillclimberen din) og for å få høyere toppfart. Her kan man kjøre på høy boost, løpet varer kort slik at overoppheting ikke trenger å skje, og man trenger ikke noe forutsigbar effektkurve siden man ikke skal svinge. Jeg nevnte også at det ikke nødvendigvis var det optimale på svingete vestlandsveier, og står inne for det også, men det betyr ikke at jeg er "anti-turbo". Jeg er ikke "pro-turbo" heller, men jeg ser på turbo som en av mange måter å trimme en forbrenningsmotor.

Jeg har derimot ingen som helst meninger om hva som er moralsk riktig eller annet tøv som ikke har noe med de tekniske aspektene ved å overtrykkslade en motorsykkelmotor.

På tampen vil jeg også anbefale en bok, Sportbike Performance Handbook av Kevin Cameron, som er helt ypperlig for alle som liker grafer, formler og figurer, og som omhandler de aller fleste relevante former for trim og modifikasjoner av bane/gateorienterte sykler.
il4
Post Reply