Om en sykkel ser pen ut, altså det ser ut som noen har vært forsiktig med den, da har du et godt utgangspunkt. I noen svært få tilfeller kan det være folk som er petimeter på det tekniske, men som ikke bryr seg om plasten er sprukket her, og det mangler en skrue der... Men oftest er en pen sykkel en godt behandlet sykkel. Helt original er også en fordel, mange som trimmer vet ikke hva de holder på med. Hvis servicer er fulgt og den er ok behandlet har heller ikke km-stand all verden å si.
Om du tenker på R-sykkel, hva med en Honda CB600 / 650 f.eks. Da sitter du litt mer oppreist, men har fortsatt veldig hissig motor.
https://kellox.no/content/uploads/2020/ ... 6_FRQ.jpeg
2021 CB650R
2017 - 2019 CB650F
Jeg mener at det kan være lurt å trene med moped i deler av sentrum der det er 30 km/t. Balanse, bremse, geare, bruke speil, krypkjøre osv. Men etter landeveien, eller i trafikk over 40 km/t får man bare et sånn "overlevelsesinnstinkt" om å komme seg raskest unna / hjem.
Og kjøper du sykkel først kan du jo også øvelseskjøre, eller få sykkelen bringt til en kjøregård der man kan trene. Da på grunnleggende ting, sånn at man er trygg på selve sykkelkjøringa før man skal ut i trafikk. Man starta jo ofte på en åpen plass når man skulle kjøre bil første gang også, bare for å få inn prinsippene.
Trafikkbilde osv er jo kjørelæreren til for å "lære" deg, så læringskurven blir uansett bratt når du er til første time.