Er det FRP man skal stemme ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure
It’s my birthday

Post by Ragnhild »

medic1136 wrote:
Og hvem er det som har bestilt den målingen da. AP. Sånne målinger blir til hva den som betalere for den ønsker.
Ser vel mer ut som at det er Sponheim og Dørum som har bestilt denne.

Mer interessant er det vel at Ap, SV og Sp har omtrent samme IQ'n. Da er det jo en sjanse for at det alternativet skal funke.

Uansett, hvis vi vil beholde den standarden vi har på velferdssamfunnet vårt, må vi også være villige til å betale for det.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Kriz wrote:Jeg har aldri hatt noe imot svensker :P Og det med somaliere er sant, så på et fakte program der ei jente fra somalia prata om at hu hadde blitt oppdratt til å hate nordmenn osv, dette er jo høl i hue, så derfor sa jeg
er vel mest somaliere som ikke er gode hue
som forresten skulle hatt en i immelom gode og hue :P Og at du ikke liker slike holdninger er jo selvfølgelig din formening, men hva mener du vi skal gjøre da somaliere kommer hit, blir lært opp til å slå å denge nordmenn og får ros hjemme hvis dem gjør det, og hvis dem blir banka opp for dem mer bank hjemme... vi kan jo evt sende foreledrene ut og få fosterforeldre?
Vi må selvsagt ta tak i det. Det er ikke barna det i såfall er noe galt med, for det har vel aldri vært noe galt i at barna hører på sine foreldre. Jeg vil anta at man kunne begynne ved skolene. Vi alle trenger å få en bedre holdning og tolaranse til andre mennesker, så å feks innføre et sosial-fag for å bedre et slikt problem ville kanskje ikke vært så dumt. Men sannsynligvis vil vi trenge mange andre tiltak også. Kanksje skulle man inføre litt psykiatri på grunnskolene også? ;)

Jeg tror det er masse misforståelser ute å går, fra både vår side og dems side. Ved å bryte barierer og bli "venner" så kommer vi lenger i allefall enn å føre en "hat mot hat"-kampanje. Støter vi dem lenger fra oss så får vi reaksjonen vi forventer. Man vet man aldri får venner på den måten. Men vi må også sette grenser, og vise respekt for hverandre.
Veien til at to kulturer skal lære og forstå hverandre, (ikke minst forandre en innarbeidet kultur) så må det tid og innsats til. Jeg tror vi kjenner dette området for lite til å kunne gjøre dette riktig. Vi takler det ikke og aner i liten grad hva vi skal gjøre - på en human måte.
Ekstremister har vi også i Norge. Og ved å vise dem motstand, forakt og fordømmelse så skyver vi de lenger inn i ekstremistiske miljøer i stedet for hensikten (vi hadde da vi ytret denne fordømmelsen og forakten) med å få dem UT derfra.
Tror derfor ikke løsningen er så enkel som man i utgangspunktet tror, og det er veldig lett å gjøre vondt værre.
Ingen er tjent med et hat-hat forhold.
Det er også ytret tanker om at det i fremtiden vil bli god bruk for invandrere i helsetjenesten, da ingen nordmenn lenger er villig til å ta slike jobber.
- IKKE mine ord, bare så det er sagt, men likevel en tankevekker.
Det er opp til hver enkelt å vurdere om dette er sannsynlig eller ei.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Kriz

Post by Kriz »

Så vi skal tilpasse oss dem? det er jo vi som slipper dem inn i landet for å få et bedre liv...
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Kriz wrote:Så vi skal tilpasse oss dem? det er jo vi som slipper dem inn i landet for å få et bedre liv...
Har ikke snakket om at vi skal tilpasse oss dem, men heller at vi må få dem til forstå. Og noe av jobben ligger i å forsøke å forstå hverandre.

Hvordan få dem til å forstå "vestlig tenking", ved å vise dem forakt?
Hvordan skal vi nå inn til dem, om vi lukker ørene og bare forviser dem?
Da kommer vi ingen vei.
Dette er psykologi, og vi trenger å forstå oss selv like mye som dem trenger å forstå seg selv, samt at vi alle trenger å forstå hverandre. Eller blir det kommunikasjonsproblemer, misforståelser og uvennskap. Begge tviholder på sin "rett" og ingen gidder å komme til "kjernen" av problemet.
Det vi - hver enkelt av oss - sannsynligvis gjør er å skyte i blinde, og håpe at noe treffer.
Dette er en ny situasjon både for oss og dem, og vi har ingen lang erfaring eller kompetanse nok til å hamle opp med slike type problemer.
Men vilje til å hjelpe har vi (de aller felste av oss). Vi blir bare frustrerte for vi vet ikke helt hvordan.

Det er ikke instansene eller institusjonene som får gjort hele jobben, men hvordan vi håndterer og takler det der ute i hverandre, når vi møter hverandre. Hvordan kan vi få dem til å forstå og respektere oss om vi møter dem med forakt?
Da, ødelegger vi for oss selv og andre som måtte ha som hensikt å få oss til å stole på hverandre og å lære oss å "leve i fred" med hverandre.

Vi kan spørre oss selv (alle sammen - norsk, invandrer eller hva...) :
Har vi interesse i leve i et felleskap eller ikke?
Image
Kriz

Post by Kriz »

De kommer hit, da får vel dem følge våre regler, vi slipper dem jo inn hit for å gi dem et bedre sted å bo, ikke sånn at de skal misbruke det... Vi skal ikke tilpasse våre regler etter dem, dem som må tilpasse seg. Kan jo ikke drepe noen bare pga en spydig kommentar? også drapstrusler... har fått noen av dem... ingen fra nordmenn! enda det er flere nordmenn så er det ingen nordmenn som vil drepe meg, men det er 3 utlendinger som vil drepe meg... festlig heh?
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Jeg nevnte noe om misforståelser og kommunikasjon.
Hadde det vært en felles forståelse tror jeg ikke det hadde vært noen problem. TROR...
Men vi aner ikke hva de møter til daglig, og om det ender i en slags "paranoid" mistenksomshet fra demses side, så kan man forstå at det største forsvar er angrep. Kanskje møter de liten respekt ellers og derfor har en angst for å sette seg i respekt?
Om de befinner seg på Maslows behovspyramide, kan man forstå deres forsvar.
Nå mener ikke jeg at vi skal GI i materielle ting, men gi i form av forståelse.
Vanlige norske parforhold kan ende i drap. Hvorfor det?
Fordi det er snakk om store problemer med respekt, forsåelse og kommunikasjon dem i mellom, samt sjalusi og følelsen av ikke å ha nok kontroll om omverdenen. De setter seg i en slags "offerolle"-situasjon som man må forsvare seg mot, fordi å ta ansvar for konsekvensene man satte seg blir tunge å bære. Også er det mangel på tillit. Altså en overvekt av mistrosikhet.
Det svikter altså på det sosiale planet.
Kan vi gjøre noe med slike tilfeller, enten det dreier seg om nordmenne eller invandrere?
Kanskje... Men da tror jeg det må innføres i grunnskolen som et eget fag. Et fag i sosialisering, og med større selvinnsikt og forståelse som resultat.

Å slå hardt ned på, er som å bli sinna på et barn uten å gjøre en innsats til å la barnet forstå hvorfor det blir straffet.
Da er jeg redd alt kommer til å bli så mye mye værre. Da har vi til slutt mange mange mennesker som lever i et "offerrolle"-mønster som ender i hatefull og bitter holdning mot andre (eller visse grupper mennesker).
Forstår vi oss selv som menneske, så tror jeg ikke så mye annet trenger å bli sagt.
Det jeg snakker om er alltså en bevisstgjøring.
Image
Kriz

Post by Kriz »

Jeg forstår hva du mener, men er det virkelig så vanskelig å dritte i å drepe folk? må jo skjønne at man ikke kan gå rundt å drepe folk...

Også Gruzzi, må du skrive så veldig lange innlegg hele tia? jeg hate å lese... derfor jeg aldri leser bøker :lol:
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

hehehe.... slipp meg aldri til ordet! :lol:

En annen tanke. Om dere gidder å lese... ;)
Er om fengselsinsatte... Normenn først og fremst.
Det ganske nylig oppdaget at over 40% av narkomane og fengselsinnsatte lider av ADHD. Tenk for en god "behandling" disse menneskene har fått!
Det har HELT SIKKERT hjulpet. (Not!).
De har blitt mistolket opp gjennom hele livet av både skolevesen og andre etater, ikke minst av fengselet som en institusjon.
Hva med feks invandrere?
Hva slags "riktig" behandling skal vi gi dem?
Kanskje disse også lider av traumer, manier, depresjoner eller annet....
Gir vi de også en rolle som "håpløse" og "problem"-barn (- voksne selvsagt) så kan man vel likvel gi blaffen?
Vi ønsker jo ikke å gi dem en fair sjanse likvel?
Slikt skjer også med vanlige norske innbyggere selvsagt.

Jeg mener ikke at vi skal gi de sjanse på sjanse på sjanse ved å la de gjøre gale ting ved å gi en klapp på skulderen. Er ikke det jeg tenker på i det hele tatt. Men å nå inn til dem og få dem til forstå. Og ved å klare det må vi selv lære oss å forstå dem.

For det er slettes ikke "alle" det er snakk om, men NOEN. Hva vet de/vi om disse "noen"?
Ikke så stort annet enn at de er et "problem", akkurat slikt vi mente - en gang - om ADHD-lidende eller andre lidende.
Vi må gi de behandling og vi må gi de RIKTIG "behandling". ;)
Spørsmålet er bare, hva er "riktig" behandling?

Nå snakker ikke jeg spesiellt til deg Kriz. Har bare behov for å få sagt det liksom. ;)
Et eksempel:
Om en venn har "kjørt seg fast". Snur vi ryggen til og slamrer med døra og slenger noe sarkastisk til fyren når vi blir frustrerte over ikke å bli "hørt" (og tar sjansen på at fyren gjør noe overilt?)
Eller fortsetter vi å bruke tid på å få denne vennen til forstå?
Om det hadde vært en riktig god venn tror jeg det siste.
Vi ville gjort alt som sto i vår makt av de mest pedagogiske innsikter vi måtte besitte i få denne vennen til å unngå å gjøre noe virkelig ille.
En slik metode å møte en venn i nød i, tror jeg er nærmere en løsning enn å snu ryggen til å "fordømme" han og gi han opp i ren frustrasjon.

Vel... nå tror jeg jeg begynner å gå tom...
Og godt er vel det. :lol:

Da overlater jeg plassen til noen andre, så skal jeg forsøke å holde meg unna eller i allefall fatte meg i korthet neste gang. ;)
:lol:
Last edited by SoloTwin on 04 May 2005 00:18, edited 1 time in total.
Image
Ragnhild
It’s my birthday

Post by Ragnhild »

Gruzzi
Enig med du, selv om jeg ikke ville brukt fullt så mage ord (bare 99, der du har brukt 100)

For å si det enkelt, hvis vi oppfører oss ordentlig mot andre, vil de oppføre seg ordentlig mot oss.
Dette gjelder kanskje særlig de som har fått diagnosen ADHD, der er forståelse og tilrettelegging alfa og omega.

Min erfaring med asylsøkere er 100% positiv, møt dem på en ordentlig måte, og de møter deg på samme måte. Har hatt arbeidslederansvar for asylsøkere og vi sleit "litt" med kommunikasjonen. Min engelsk er bra, men når de snakker dårligere engelsk enn meg, og vi skal diskutere et praktisk problem går det, men ikke når vi kommer over på mer generelle emner.

Og der tror jeg vi har litt igjen. Gi innvandrerne et godt tilbud med norskopplæring kombinert med arbeid sammen med nordmenn "på gølvet". Og etter et slikt introduksjonsopplegg i kanskje trekvart år, si at OK nå har vi gitt deg en innføring i det norske samfunnet, nå er det opptil deg å skaffe deg utdanning, arbeid, bolig.
Et slikt opplegg vil gi en mykere overgang for begge parter og innvandrerne vil få tid til å bygge seg opp et nettverk og sette seg inn i vårt samfunn. Og har dermed en sjanse til å skaffe seg det som trengs av kunnskaper for å leve her, uten å måtte begynne på siden av vår samfunnsorden.
De fleste innvandrerne vil bo og jobbe her, og leve her på like vilkår med oss. Det er opp til oss å lære dem det de trenger for å leve her sammen med oss. Og for å lære dem vår sammfunnsordning, må vi kjenne deres sammfunnsordning og kulturelle bakgrunn. Ingen kommer hit uten en historie, en bakgrunn som styrer deres oppførsel. De har kanskje ikke ADHD, men de trenger å lære og vi må lære oss å ta imot dem uten å tro at vi er best i klassen uansett.
Image
rerell

Post by rerell »

Gruzzi, =D>
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ragnhild61 wrote:Gruzzi
For å si det enkelt, hvis vi oppfører oss ordentlig mot andre, vil de oppføre seg ordentlig mot oss.
Beklager men det funker ikke slik in the real world. :roll: Ok, jo det ville funket slik om alle i hele verden hadde vært snille som lam, og alle i hele verden aldri hadde opplevd noe jævelig = Det funker ikke slik i den virkelige verden. :o
Ragnhild
It’s my birthday

Post by Ragnhild »

Gixxerman wrote:
Ragnhild61 wrote:Gruzzi
Beklager men det funker ikke slik in the real world. :roll: Ok, jo det ville funket slik om alle i hele verden hadde vært snille som lam, og alle i hele verden aldri hadde opplevd noe jævelig = Det funker ikke slik i den virkelige verden. :o
Try it, and you will be surprised
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hva med han karen som går hjem fra byen en sen kveld og blir knivstukket uten videre. Hadde det ordnet seg om han hadde sagt: Hei, skal vi være venner ?

Den virkelige verden er for kompleks for slikt,så det funker ikke. Jeg skjønner på den annen side at jo flere nordmenn som åpner armene jo fler innvandrere vil sikkert gjøre det samme, men det kommer alltid til å være fremmedfrykt, og vold og kriminalitet vil aldri slutte, aldri.

Det kan være så enkelt som dette: En kar har aldri hatt noen ting imot innvandrere, men han blir grisebanket av en slik gjeng. Dette kan være nok til at han kommer til innerst inne å hate innvandrere resten av livet.

Det går ann å gjøre ting bedre, men det tar veldig lang tid, og det blir aldri(som sagt før) helt bra fordi det kommer alltid nye pøbler til verden.
rerell

Post by rerell »

Gixxerman wrote:Den virkelige verden er for kompleks for slikt,så det funker ikke.
Vad är ditt förslag? Stoppa invandring? Skrämma folk till "lydnad" genom hot om hårdare straff? Se dig runt i världen. Fungerar sådana metoder någonstans - och är det i så fall ett ställe där du skulle vilja bo?

När ska folk lära sig att sluta generalisera så jävligt? "Somalier är si och så". :roll: Vet du hur många norska män som misshandlar sina fruar hemma? Det är många. Betyder det att du, som norsk man, accepterar att kvinnor ser på dig som en kvinnomisshandlare? Du kanske rent utav borde sitta av lite tid i fängelse, eller kanske betala lite extra skatt? Du är ju man och potentiell sex- och våldsbrottsling - du ska ta din del av ansvaret... eller? Kanske inte blev så logiskt va?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei, nei, nei.... Eneste jeg står for 100% er at vi burde redusere trafikken inn. Å stoppe den helt vil aldri skje uansett. Det beste hadde vært(as if) om det hadde vært strengere regler fra dag én.
Jeg har ingen gode forslag for akkurat hvordan man skal gå frem for å stoppe kriminalitet blandt vanskeligstilte, men i første hånd bør man være tydeligere med stoppskiltet før en del av de kommer inn. Det er akkurat det samme som det er for våpen i USA. Dess færre våpen tilgjengelig, dess færre drap vil bli begått fordi det er dårligere tilgang på våpen.

Og btw rerell... Vi vet om norsk kriminalitet, men nå går samtaleemnet i innvandring... :wink:
Post Reply