Page 3 of 4
Posted: 24 Apr 2006 09:51
by Gixxerman
You are trying to access a restricted area...

Posted: 24 Apr 2006 10:11
by bandit
De har et litt sært opplegg på det forumet, du er nødt til å registrere deg som medlem for å få tilgang til innholdet, er sikkert derfor du får den meldingen. Linken funker fint for meg, og sikkert for toriamos ettersom han også har regga seg der inne

Posted: 24 Apr 2006 10:19
by toriamos
Oooookeeeey - det ser meget ut som du har rett bandit. Skruen SKAL være på undersiden, kan selvfølgelig ikke være den skruen som pilen refererer til på mitt bilde.
Skal grave litt på underisden av forgasserne og se hva jeg finner.
Ingen tvil:

Posted: 24 Apr 2006 17:15
by toriamos
Jepp, der var`n:
Alt hadde nå vært godt som gull om ikke det elektriske hadde begynt å tulle. Har merka en tid at tomgangen går ned et lite hakk når hovedlysbryteren slås på. I dag bestemte lysene seg for å ikke virke i det hele tatt. Hadde demontert delser av et blinklys som har fått litt medfart. Demonterte kåpa over instrumentene også (to skruer) etter remontering funker ingen lys, med unntat av varsellampene. Det rare er at nå er det kun mulig å starte sykkelen i fri. Før kunne jeg starte den i hvilken som helst gear.
Noen som vet hvor jeg skal begynne å feilsøke? HAR sjekka sikringenen.
Posted: 24 Apr 2006 17:18
by Gixxerman
Tittei ! Fant du en ny venn

Er så deilig når det blir litt fremgang i sakene.
EDIT: Hmm, du har samme symptomer som jeg har på min faktisk. Mine blinkere er fjerna, men dette var før jeg kjøpte den. MEN, nærlyset mitt gikk jo plutselig, og om jeg bytter fra nærlys til fjernlys så endres tomgangen ørlite granne. Alle mine sikringer er også inntakte.
Posted: 24 Apr 2006 17:24
by pelle
Har du prøvd å starte den i gir etter at du har tatt vekk sidestøtten? Jeg spør fordi at på sykkelen som jeg kjører på skolen er det en ledning som går fra til klutsj hendelen som er slitt istykker og da går det ikke ann å starte den i gir uten at støtten er tatt vekk.
Posted: 24 Apr 2006 17:31
by Gixxerman
Hæh ? Kan heller ikke starte min i gir med støtta nede, men på min sykkel så må jo clutchen inn for å få start, så det er vel forskjellig fra sykkel til sykkel.

Posted: 24 Apr 2006 17:40
by toriamos
Mange nyere sykkler har vel den sikkerhetsfunksjonen at den ikke kan startes med støtta nede, min har det ikke.
Mulig at min SKAL ha den funksjonen at motoren starter kun i fri, og at det er først nå det virker. Synd at lysene ikke virker samtidig. Sånn er livet. Tomgangen er i alle fall mer behagelig.
Er mye småsnusk med det elektriske på denne sykkelen tror jeg, den fusker og oppfører seg usympatisk i stritt regnevær også.
Posted: 24 Apr 2006 19:03
by bandit
Er aldri noe gøy når man for problemer med el.anlegget. Men her skal du få to gode råd:
-Begynn å feilsøk (gå over kontakter osv) de stedene hvor du nylig har "gjort noe" på sykkelen..! Det er neppe noe sammentreff at ting begynner å tulle seg rett etter at du har
-Hvis du ser irring på kontakter, puss ned med mellomgrovt sandpapir, smør inn kontakten med vasilin, og koble sammen igjen. Bytt ut, eller skjøt ledninger som er skadet. Bruk skikkelige kabelsko og kabelskotang når du spleiser ledninger. Sammentvinning og teiping av ledninger er en "landeveisløsning" som bare brukes i nødtilfeller..
Et voltmeter er helt uunnværlig når du skal feilsøke. Ved hjelp av det kan du måle deg frem til hvor kontakten brytes. Siden det er flere lys som har tatt kvelden samtidig, er det nærliggende å anta at det er en felles ledning som har dårlig kontakt, og det må i såfall være en (minus) ledning som går til jord. Det KAN også være irring/dårlig kontakt i selve sikringsholderen. Eneste måte å avsløre dette på er å måle om det er 12V like FØR sikringen, og like ETTER sikringen..
PS Sjekk ALLE sikringene, ikke bare den som skal gå til nærlys.
Posted: 24 Apr 2006 19:07
by bandit
toriamos wrote:
Er mye småsnusk med det elektriske på denne sykkelen tror jeg, den fusker og oppfører seg usympatisk i stritt regnevær også.
Jeg hadde dette problemet på en Bandit 400 en gang. Problemet i mitt tilfelle var vanninntreningin mellom tennplugg og pluggledning. Løsningen ble å tre over noen o-ringer på plugghetten, slik at den satt strammere nedpå.. Hvis motoren begynner å gå ujevnt og fuske i regnvær er det mest sannsynlig en dårlig elektrisk kontakt et sted, ofte mellom coil/fordeler/tennplugger. Det KAN også være at det kommer vann inn i luftfilteret, men det skal store mengder til før dette gir merkbare utslag..
Posted: 24 Apr 2006 19:25
by toriamos
Hva lysene angår: Sykkelen ramla i bakken (teleløsning og grus er en dårlig kombinaskjon) på høyre side, på høyre side har vi bryterne for lys. Har mye lyst til å skru opp litt her og undersøke. Får hoppe i det mens det er lyst.
Posted: 24 Apr 2006 21:27
by toriamos
Problemet har i alle fall noe med denne å gjøre:

Kjøre og parklys virker, men ikke langlys eller blinklys. Ikke hornet heller. Trodde en stund at det var en sikring, men så enkelt var det ikke. Ikke det at å finne en 15A sikring til MC er så enkelt heller. Tre bensinstasjoner og Clas Ohlsson måtte jeg innom før jeg gav opp. Fikk da den geniale ideen å koble sammen polene med noe annet ledende, desverre kom jeg til å sprenge en annen sikring i iveren, men fikk slått fast at feilen ikke skyldes en sikring.
Synd at jeg har meget begrensete evner mht elektrisitet eller så kunne jeg har feiet over sykkelen med motstandsmåler og kost meg i timesvis.
En sånn har jeg, men vet ikke helt om den kan brukes eller hvordan:

Posted: 24 Apr 2006 22:21
by Tumbleweed
Den der vil fungere slik at du ser om det går strøm mellom to punkter. Altså ikke så veldig brukbar. Du skulle nok hatt ett billig multimeter som bla måler motstand (som du er inne på selv).
Har du åpna switch-huset? Kan godt være mye irr inni der, og kanskje har det oppstått overledning/kortslutning i støtet når sykkelen på en vennlig, men bestemt måte la seg på siden.
Åpne, og sørg for at alle bare koblingspunkter ikke er i kontakt med hverandre. Hvis det er mye irr kan du spraye med wd40 eller noe, dette vil også fortrenge noe av fukten. Hvis det er skruterminaler kan det lønne seg å løsne litt, og sjekke at det er god kontakt før du strammer til igjen. Lirk og røsk og gå over alt du kan gå over.
Edit: ting skal normalt fungere om alt er i orden - med en spiker eller noe i stedet for sikring. Men dette er litt hazardiøst....
Posted: 24 Apr 2006 22:49
by toriamos
Tumbleweed wrote:
Har du åpna switch-huset? Kan godt være mye irr inni der, og kanskje har det oppstått overledning/kortslutning i støtet når sykkelen på en vennlig, men bestemt måte la seg på siden.
Har ikke åpna huset enda. Mørket kom og la seg mens jeg kasta bort tida på å jakte etter sikringer. Skal skru opp og titte litt i morra. Ganske avslørende at bryterne til alle ting som ikke fungerer sitter på venstre handlebar (hva heter det egentlig på norsk?) Horn, langlys, hurtigbryter for langlys, blinklys - alle sitter på venstre hb.
Ellers... Spiker - tja, hvorfor ikke..? - Vel, må ha sikringer uansett så jeg tar meg heller en tur innom merkeverkstedgjengen.
Posted: 24 Apr 2006 23:14
by bandit
Jeg tror nok du nærmer deg svaret på gåten nå, det ligger nok i bryterhuset på venstre siden ja..! Litt merkelig det med at du ikke kan starte den når den står i gir og støtta er nede. Hvis du starter den i fri, setter den i gir (uten å løse clutchen) og så tar ned støtten; stopper motoren da? I såfall høres det ut som at det skal være sånn. Hvis den ikke stopper når du tar ned støtta i gir er det noe galt en plass.. Du får nok ordna lysene imorgen i alle fall.. Lykke til!
