DETTE ER DET VERSTE JEG HAR HØRT på lenge!!!!!!!
- SoloTwin
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Virker som han begynner å ta til seg tingene litt. Så "tiltakene" har tydeligv hjulpet!
TAKK FOLK!!!
Men det mangler mange vesentlige ting som må fram - likevel:
1. Det er at Terje Assum skriver dette til privatpersoner så hans utspill kommer ikke ut til "folket" eller myndighetene. Det har hans tidligere uttalelser gjort.
2. Han har fremdelens ikke forstått essensen i mc-problematikken, nemlig at sterke farger antagelig ikke hjelper en døyt. Det er hos bilistene vi må jobbe, nemlig med deres bevisshet. De ser oss uansett ikke, nettopp fordi vi IKKE utgjør noen trussel for deres ve og vel.
3. Han har ikke åpenlyst innrømmet at hans analyser stammer så langt tilbake som til 1982 og frem til 2002, uten å ta for seg de siste analysene fra 2004 som finnes.
4. ...??? Noen som har fler argumenter?
Se gjerne denne linken:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=53837#53837
(Oppfordringen)
TAKK FOLK!!!
Men det mangler mange vesentlige ting som må fram - likevel:
1. Det er at Terje Assum skriver dette til privatpersoner så hans utspill kommer ikke ut til "folket" eller myndighetene. Det har hans tidligere uttalelser gjort.
2. Han har fremdelens ikke forstått essensen i mc-problematikken, nemlig at sterke farger antagelig ikke hjelper en døyt. Det er hos bilistene vi må jobbe, nemlig med deres bevisshet. De ser oss uansett ikke, nettopp fordi vi IKKE utgjør noen trussel for deres ve og vel.
3. Han har ikke åpenlyst innrømmet at hans analyser stammer så langt tilbake som til 1982 og frem til 2002, uten å ta for seg de siste analysene fra 2004 som finnes.
4. ...??? Noen som har fler argumenter?
Se gjerne denne linken:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?p=53837#53837
(Oppfordringen)

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A

Ifølge denne sotre undersøkelsen (den største i sitt slag?)
http://maids.acembike.org/
"The data indicates that 74.8% of PTW crashes occurred at speeds below 50 km/h. Only 5.4% of impacts were at speeds of 100
km/h or higher."
Noe som gjør at jeg betviler nytten av en hastighetssperre, er ikke også lettMC mindre utsatt for ulykker enn mopped (som jo selges med fartssperre).
AtW
"The data indicates that 74.8% of PTW crashes occurred at speeds below 50 km/h. Only 5.4% of impacts were at speeds of 100
km/h or higher."
Noe som gjør at jeg betviler nytten av en hastighetssperre, er ikke også lettMC mindre utsatt for ulykker enn mopped (som jo selges med fartssperre).
AtW
Man trenger ikke være forsker for å skjønne at en motorsyklist har større sjanse for å skade seg i trafikken enn en bilist. Samme pokker hvor gode vi er til å kjøre eller hvor godt vi synes, så er vi mere sårbare.
Man trenger heller ikke være forsker for å skjønne at bilist har større sjanse for å skade seg i trafikken enn en togpassasjer. Skal man forby privatbiler av den grunn?? Makan...
Man trenger heller ikke være forsker for å skjønne at bilist har større sjanse for å skade seg i trafikken enn en togpassasjer. Skal man forby privatbiler av den grunn?? Makan...

Men det viser, om ikke annet, at det ikke hjelper veldig mye ihvertfall, Isåfal burde det veid opp.Eike_Oak wrote:Det har nok mer med talentløs opplæring å gjøre.ATWindsor wrote:Noe som gjør at jeg betviler nytten av en hastighetssperre, er ikke også lettMC mindre utsatt for ulykker enn mopped (som jo selges med fartssperre).
AtW
AtW
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Det finnes tre grader av løgn; Løgn. forbannet løgn og statistikk.Dominator wrote:Man trenger ikke være forsker for å skjønne at en motorsyklist har større sjanse for å skade seg i trafikken enn en bilist. Samme pokker hvor gode vi er til å kjøre eller hvor godt vi synes, så er vi mere sårbare.
Et eksempel;
Fra å være et av verdens tryggeste fly å være passasjer i, ble Concorde det aller farligste etter krasjet i Gonesse. Selvsagt var det et krasj for mye,men tross alt det eneste. Det var nok til å totalt ødelegge ulykkes-statistikken for Concorde.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

Statistikk er et meget kraftig verktøy om man kjenner dets begrensninger. Man må være klar over begresningene ved små kildedata, og også hvordan dataen er samlet inn. Man må også være veldig forsiktig med å plukke ut "forhåndsvalgte" grupper. Se feks den saken med folk som har fått kreft, og som var på en radar-båt, 7 av 11 hadde fått kreft, men forventningsverdien er vel 3 eller noe. Det er ikke noe problem å finne en gruppe på 11 med et fellestrekk der 7 har kreft, uten at det trenger å ha sammenheng med feestrekket. (jeg sier ike at det nødvendigvis ikke er noen sammenheng i radar-båt-tilfelle, men at man heller neppe kan konkludere med at det er en sammenheng utifra tallene).Desmo wrote:Det finnes tre grader av løgn; Løgn. forbannet løgn og statistikk.Dominator wrote:Man trenger ikke være forsker for å skjønne at en motorsyklist har større sjanse for å skade seg i trafikken enn en bilist. Samme pokker hvor gode vi er til å kjøre eller hvor godt vi synes, så er vi mere sårbare.
Et eksempel;
Fra å være et av verdens tryggeste fly å være passasjer i, ble Concorde det aller farligste etter krasjet i Gonesse. Selvsagt var det et krasj for mye,men tross alt det eneste. Det var nok til å totalt ødelegge ulykkes-statistikken for Concorde.
Flere vitenskaplige disipliner bruker nesten utelukkende statistikk som verktøy.
AtW
-
En annen ting er å skille de to typene ulykker; krasj og utforkjøring.
I en krasj spiller det som regel liten rolle om du har trimma sykkelen eller hva du har gjort, det er som oftest den ene som ikke ser den andre. (klart at lavere fart kunne gjort det mulig å styre unna, men på slike veier der det er fort gjort å bli påkjørt har man sjelden utbytte av trimmen uansett)
Utforkjøringer skjer som regel på grunn av for stor fart i sving (i forhold til egne ferdigheter og føre), da kan trim ha mye å si. F.eks. hvis du har for stor fart inn i en sving med en moped, det hadde (så godt som) aldri skjedd med en plombert moped...(<-dumt eksempel kanskje
) eller hvis du kommer i 200km\t med din nye GSX-R...
I en krasj spiller det som regel liten rolle om du har trimma sykkelen eller hva du har gjort, det er som oftest den ene som ikke ser den andre. (klart at lavere fart kunne gjort det mulig å styre unna, men på slike veier der det er fort gjort å bli påkjørt har man sjelden utbytte av trimmen uansett)
Utforkjøringer skjer som regel på grunn av for stor fart i sving (i forhold til egne ferdigheter og føre), da kan trim ha mye å si. F.eks. hvis du har for stor fart inn i en sving med en moped, det hadde (så godt som) aldri skjedd med en plombert moped...(<-dumt eksempel kanskje

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Desmo:
Bra innlegg!
ATWindsor og Dominator:
Forby, forby og forby.
Man kan ikke ha et samfunn hvor man skal forby alt.
Det er mye som er farlig, og mye SKAL forbys. Men det MÅ finnes en grense for denne "over-beskyttelsestrangen".
Vi er voksne mennesker og skal ikke behandles etter en "bedrevitende"-oppdragelse (Hmm...
???...), som om vi var barn og hvor andre påpeker seg å være våre foreldre som skal "passe" på oss og forby oss all verden, for å beskytte oss mot oss selv.
Slik kan det virke i mange tilfeller.
Jeg mener at dette må stoppe.
Fartsperrer er vel det værste som er. For hvor skal dette da stoppe? 50 soner på alle veier og maks 20 i tettbebygd strøk?
Ja, jeg overdriver litt nå, men en slik "forby"mentalitet er ikke alltid til det beste så lenge det bli oppfattet som overformynderi.
La voksne få være voksne, generelt sett!
Bra innlegg!

ATWindsor og Dominator:
Forby, forby og forby.
Det er mye som er farlig, og mye SKAL forbys. Men det MÅ finnes en grense for denne "over-beskyttelsestrangen".
Vi er voksne mennesker og skal ikke behandles etter en "bedrevitende"-oppdragelse (Hmm...

Slik kan det virke i mange tilfeller.
Jeg mener at dette må stoppe.
Fartsperrer er vel det værste som er. For hvor skal dette da stoppe? 50 soner på alle veier og maks 20 i tettbebygd strøk?
Ja, jeg overdriver litt nå, men en slik "forby"mentalitet er ikke alltid til det beste så lenge det bli oppfattet som overformynderi.
La voksne få være voksne, generelt sett!

Gruzzi, i tilfelle du har mistolket mitt siste innlegg vil jeg bare presisere at jeg selvfølgelig ikke er noen tilhenger av forbud.Gruzzi wrote:Desmo:
Bra innlegg!
ATWindsor og Dominator:
Forby, forby og forby.
Forskerens utgangspunkt er at MC er farligere enn bil og derfor må forbys. Dersom MC blir forbudt må man også forby biler fordi det er farligere enn å ta tog. Og begge deler er jo selvfølgelig helt meningsløst.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Ja.
??? Er mitt innlegg motsigende til det du sier?
Tror du misforsto meg.
Jeg henviser til de "store herrer" som evt måtte legge fler forbud mot "ditten og datten" for evt å gjøre verden tryggere for oss selv. Ikke at jeg trodde DU ville forby noe som helst.
Var bare en fortsettelse av noen tanker etter å ha lest innlegget ditt.
Jeg tenke videre på hva tanken om å forby kunne ende. Om de skal beskytte oss selv mot "alt". I DEN tankerekken, tror jeg ikke at de noen gang vil forby bilen. Ikke så lenge disse herrene selv er avhengig av dem.
??? Er mitt innlegg motsigende til det du sier?

Tror du misforsto meg.

Jeg henviser til de "store herrer" som evt måtte legge fler forbud mot "ditten og datten" for evt å gjøre verden tryggere for oss selv. Ikke at jeg trodde DU ville forby noe som helst.
Var bare en fortsettelse av noen tanker etter å ha lest innlegget ditt.

Jeg tenke videre på hva tanken om å forby kunne ende. Om de skal beskytte oss selv mot "alt". I DEN tankerekken, tror jeg ikke at de noen gang vil forby bilen. Ikke så lenge disse herrene selv er avhengig av dem.

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Trenger mer hjelp av deg her, ATWindsor.ATWindsor wrote:Ifølge denne sotre undersøkelsen (den største i sitt slag?)
km/h or higher."
AtW
(Er litt lat...)
Ser bare det du referer til. Hvor er selve underøkelsen lagt?
Og gidder du og oversette for meg?
Er sliten... OG lat!
(Også klarer jeg å holde litt lenger liv i denne tråden her. Er faktisk noen på forumet som jobber litt i det "skjulte" ang dette, så fint om vi fortsatt kan klarer å holde liv i tråden litt til.

-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Lurer på om Assumen mener at disse kjører på en måte som kan se ut som om de har promlle
http://www.nettavisen.no/innenriks/article644543.ece

http://www.nettavisen.no/innenriks/article644543.ece

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum