Husker en dag i klasserommet når fyren vesidenav meg satt og koste seg med telefonen og sa "se nå". Også plutselig ser jeg at alle kvepper til og holder seg for øra. Inkludert fyren som spilte av lyden
Jeg og læreren satt der som de spørsmålstegnene
Etter det testa jeg meg selv med ett program som het NCH tone generator. Hører frekvenser helt opp til 12Khz
Winalot wrote:Ja, men hvis ikke øret ditt klarer å høre den frekvensen overhodet, nytter det ikke om du har den frekvensen høyt.....Slik som jeg har forstått det...
Er vel det samme som Kris sier, at hz er samme selv om db øker.. For det vi hører går jo på frekvensområder (som måles i hz), og hvor høyt det er har lite å si på om vi hører det eller ikke.. (Sålenge desibelnivå er hørtbart)
Man hører jo høyere frekvenser dårligere når man blir eldre, hvor høyt volumet er har i mange tilfeller mye å si på om vi hører det. Unge mennesker hører høyere frekvenser dårligere enn feks 1-åringer, og er lyden lav nok vil ei heller unge mennesker høre den.
Ja, det har du nok rett i ATWindsor. Men det iallefall jeg mente (vet ikke om dette nødvendigvis er den samme meningen som demons har), var at hvis ikke øret ditt har muligheten for å høre en gitt frekvens vil iallefall ikke det å skru opp volumet hjelpe deg. Hvis du forstår hva jeg mener
ps: Scotch, vet ikke om alle her forstår hva "løye" betyr