Diskusjon: Alkohol avler vold ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

LordShaft wrote: 70% av hjernen din består av fettceller
Ellers lurer jeg på hvor du får denne påstanden fra? Er det glia-celler du mener?

AtW
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

LordShaft wrote: Det er gjort masse studier rundt dette. å det er ingen tvil om at folk som har røyket hasj har tatt større skade enn en som har drukket tilsvarende alkohol!
Det siste der er også min erfaring. Folk som har røykt litt for mye og ofte, virker aldeles løsemiddelskadd i forhold til dem som heller tok seg en øl eller tre mens de andre røykte. Nå snakker jeg om forholdsvis unge mennesker, gamle alkiser stiller i en annen klasse ;)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Den Røde Fare wrote:
LordShaft wrote: Det er gjort masse studier rundt dette. å det er ingen tvil om at folk som har røyket hasj har tatt større skade enn en som har drukket tilsvarende alkohol!
Det siste der er også min erfaring. Folk som har røykt litt for mye og ofte, virker aldeles løsemiddelskadd i forhold til dem som heller tok seg en øl eller tre mens de andre røykte. Nå snakker jeg om forholdsvis unge mennesker, gamle alkiser stiller i en annen klasse ;)
Vel, forskningens "erfaring" er at langtidseffektene av avhengighet av hasj er langt mindre enn av avhengighet av alkoho. (Dvs nå virker det som du sammenlikner avhengig av den ene gruppen, med folk som tar seg en øl en gang i blant). Kronisk avhengighet av alkohol fører jo også ofte til ganske så massive hjerneskader.

AtW
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

For å omformulere da-å drikke to øl etter jobb hver dag over en periode på et par år, virker for meg som er mindre skadelig enn å fyre seg en feit en eller to etter jobb over samme periode....

Jeg har truffet mange som har drukket mye alkohol i sitt liv. Og en del som har røykt LITT for mye hasj. De førstnevnte virker helt normale- de sistnevnte noget lange i lunten (eller surrete, som man sier på godt norsk)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Pollti

Post by Pollti »

Har en gammel skolekamerat som har knarket seg til hjerneskade. Det han måtte ha røyket er nok en bagatall mot hva han sprøytet inn i kroppen. Narko,uansett form, er helt klart ikke noe bra.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg har flere GODE venner. her snakker vi fler enn jeg kan telle på ei hånd som har tatt seg en blås i stede for drikke på fest!

Å ikke en av de er helt tilregnlig i dag! de er sløv, det går usannsynlig treigt med de! spør de om ett avansert regnestykke eller de får ei tenkeoppgave på jobb. blir de bare stående å stirre tomt ut i lufta!

En som røyket regelmessig ett par år! da snakker vi en eller to nesten hver helg!
Og jeg som drakk meg drita, hvertfall en dag hver helg i ett år! Han har vært inn å ut av psykriatrien! han har slete noe sinnsykt.......en periode trodde han at han var homo...litt etter fant han ut at han var kristen og begynte på bibelskole! han er helt tullerusk i hodet!
Å se på meg! hvis vi trekker fra all ironien som vil følge etter dette! Men jeg er helt fin! jeg sliter ikke med psyken, jeg har heller ingen problemer med å tenke klart, regne ut vannskelige oppgaver osv! jeg drakk jo mer sprit enn han røyka hasj!

Jeg har også jobbet nattavakt på ungdomspsykriatrien. Der er mye mørketall for hasjrøykerne. å skal DU komme å fortelle meg at hasj er omtrent like farlig som alkohol? hvilke erfaringer har du rundt emnet?

Baserer du dine uttalelser på hva en forsker har sagt eller ikke sagt? hva du kan finne på nettet av info om dette?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ATWindsor

Post by ATWindsor »

LordShaft wrote:Jeg har flere GODE venner. her snakker vi fler enn jeg kan telle på ei hånd som har tatt seg en blås i stede for drikke på fest!

Å ikke en av de er helt tilregnlig i dag! de er sløv, det går usannsynlig treigt med de! spør de om ett avansert regnestykke eller de får ei tenkeoppgave på jobb. blir de bare stående å stirre tomt ut i lufta!

En som røyket regelmessig ett par år! da snakker vi en eller to nesten hver helg!
Og jeg som drakk meg drita, hvertfall en dag hver helg i ett år! Han har vært inn å ut av psykriatrien! han har slete noe sinnsykt.......en periode trodde han at han var homo...litt etter fant han ut at han var kristen og begynte på bibelskole! han er helt tullerusk i hodet!
Å se på meg! hvis vi trekker fra all ironien som vil følge etter dette! Men jeg er helt fin! jeg sliter ikke med psyken, jeg har heller ingen problemer med å tenke klart, regne ut vannskelige oppgaver osv! jeg drakk jo mer sprit enn han røyka hasj!

Jeg har også jobbet nattavakt på ungdomspsykriatrien. Der er mye mørketall for hasjrøykerne. å skal DU komme å fortelle meg at hasj er omtrent like farlig som alkohol? hvilke erfaringer har du rundt emnet?

Baserer du dine uttalelser på hva en forsker har sagt eller ikke sagt? hva du kan finne på nettet av info om dette?
Du burde vite godt at "jeg drikker, jeg har ikke psykiske problemer, en jeg kjenner røyker, og han har det" ikke er noe godt argument. Det er ikke noe problem å finne eksempler på at en som drikker er "tullerusk i hodet" og en som røyker ikke er det heller, man må jo se på større grupper.

Og hva består disse "mørketallene" i? Når man forsker på folk som har misbrukt hasj eller alkohol i lengre tid, hvordan påvirker disse "mørketallene" hva slags skader man oppdager at folk for?

Jeg baserer meg på det en slik diskusjon burde basere seg på, nemlig forskning gjort av biopsykologer og andre typer fagpersonell, istedet for subjektiv synsing, uten kjent årsak/virknings-forhold.

AtW
Keihin

Post by Keihin »

ATWindsor wrote:Jeg baserer meg på det en slik diskusjon burde basere seg på, nemlig forskning gjort av biopsykologer og andre typer fagpersonell, istedet for subjektiv synsing, uten kjent årsak/virknings-forhold.

AtW
Inntil du klarer å spa opp noen referanser så stiller vi alle i samme kategori; synsere ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jaja, jeg drekker meg heller snydens noen ganger i måneden enn å "ta en blås" som det heter på fint.

... men nå var vel denne diskusjonen en gang om: alkohol avler vold :roll:
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Gixxerman wrote: ... men nå var vel denne diskusjonen en gang om: alkohol avler vold :roll:
Sant nok, og jeg har aldri sett en som har vært i hasjrus hisse seg på samme måten som en i alkoholrus.

Alkohol er jo et farlig stoff som ikke engang hadde vært solgt hadde det ikke vært for det at det er tradisjon for det. Ei heller tobakk. Men det er jo en annen sak.

At mye vold skjer i fylla er ikke til å komme fra, og mange voldsofre er jo ikke edru de heller. At det er mye dritt i drosjekøer er sant. Jeg vet, har kjørt dorsje på helg-nattestid ved siden av studiene. Og folk som er fulle, er dumme, uberegnelige og alt det der. Det skal svært lite til å forandre humøret til en besuset person. Det gjelder begge veier. Å stenge utesteder er jo en tullete ide. Diffrensierte åpningstider er en god ide. De hadde det her i Stavanger for noen år siden. Drosjekøene var mindre og etter de signalene vi fikk fra ordensmakta, så var det også roligere i byn på nattestid. Nå, så stenger alle stedene klokken 3 og da skal alle hjem. Køene begynner å danne seg sånn i 2-tiden og varer til 5. Ofte står man et sted mellom 30-45 minutt i kø, det er lenge.

Men det nytter ikke å diffrensiere åpningstidene, man må hindre at folk går fra ett sted som stenger til et sted som er åpent. Hvordan? Det vet jeg ikke, men man kan regulere det med aldersgrenser......

Mener nå jeg da.

Mvh Alas
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Jeg tror helt klart beste måten er å la utesteda holde oppe lengre! folk begynner som oftest å gå lei i 3 tida! hadde de hatt muligheten til å holde åpent til 5 så hadde vi sluppet all køa pluss at alle samles utenfor ved ett gitt tidspunkt!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Keihin wrote:
ATWindsor wrote:Jeg baserer meg på det en slik diskusjon burde basere seg på, nemlig forskning gjort av biopsykologer og andre typer fagpersonell, istedet for subjektiv synsing, uten kjent årsak/virknings-forhold.

AtW
Inntil du klarer å spa opp noen referanser så stiller vi alle i samme kategori; synsere ;)
Jeg er veldig travel i dag og i morra, fint om du minner meg på det fredag, så skal jeg grave fram noen referanser.

AtW
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

LordShaft wrote:Jeg tror helt klart beste måten er å la utesteda holde oppe lengre! folk begynner som oftest å gå lei i 3 tida! hadde de hatt muligheten til å holde åpent til 5 så hadde vi sluppet all køa pluss at alle samles utenfor ved ett gitt tidspunkt!
Det er ikke sikkert. Folk kunne også bare begynt å gå seinere ut, blitt fullere hjemme, hvor det er billigere, og vi har samme problemet med at hele massen med folk skal hjem på samme tid. En stor andel av folk idag er ikke på utestedene mer enn 2-3 timer uansett.

Men jeg ser poengeet ditt. At vi nordmenn ikke kan tenke og ikke vet vårt eget beste er jo opplest og vedtatt. Og noen ganger stemmer det jo og.

Mvh Alas
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selv er jeg ferdig med disko-tia hvor man flyr rundt som gale ute på dansegulvet. Heller en bar i rolige former, helst med live musikk, men det aller beste er hjemme alene fest, eller bare fest som det kalles nå om dagen. Var jo slik de aller fleste av oss startet, altså drikke i et hus/leilighet kontra byen. Nå som man ikke er 14år lengre så klarer man vel også til en viss grad å begrense søl og ødeleggelser til et minimum. Joa, litt søl og slikt må man regne med, men man kan jo gjøre det billigst mulig. Kjøpe inn plastbegere f.eks som folk kan drikke av og "knuse" som de vil osv.
Jepp, ja til flere vanlige fester :)
Post Reply