Ser det godt i MotoGP.Gixxerman wrote:Om det ikke har noen praktiske fordeler lenger, hvorfor skrike så høyt om dem daVaremerket til gsxr er å kjøre fra desmodromiske ventiler
Funker det óg hehe

Vekt? Gassturbinmotorer er vel både mindre og lettere enn "vanlige" motrorer med samme effekt om jeg ikke husker feil.bandit wrote:Jeg har tenkt på dette mange ganger. Er jo helt vanvittig hvor fort de fire taktene blir unnagjort allerede ved 1000rpm egentlig..!![]()
Turbiner er vel og bra det, men bortsett fra Batmobile hører vel dette helst hjemme under vingene fly, grunnet vekt og ikke minst produksjons- og driftskostnader..
ja, jeg vet hva du mener, og er ikke overrasket over at du ikke har fått relevante svar. Det er ikke mange som kan noe om dette utenom maskiningeniører.speedy gonzales 2 wrote:Masse god lesing her, men tror ikjke dere helt forstår meg.
Ser det er noen her som snakker om maks turtall osv, det er IKKJE det eg mener..
Skal prøve å forklare det litt nermere..
Ombord i båten eg jobber har vi en slow speed b&w og der er det kritiske turtallet 95 omdr mens maks er 175..
Og akkurat rundt 95 så har den så store svinginger at det er skadelig.
Er da fare for akselbrudd pga tretthet i materialene.
Skjønner dere hva eg mener? Ellers kan eg forklare det igjen
Takk for svarpelsen wrote:ja, jeg vet hva du mener, og er ikke overrasket over at du ikke har fått relevante svar. Det er ikke mange som kan noe om dette utenom maskiningeniører.speedy gonzales 2 wrote:Masse god lesing her, men tror ikjke dere helt forstår meg.
Ser det er noen her som snakker om maks turtall osv, det er IKKJE det eg mener..
Skal prøve å forklare det litt nermere..
Ombord i båten eg jobber har vi en slow speed b&w og der er det kritiske turtallet 95 omdr mens maks er 175..
Og akkurat rundt 95 så har den så store svinginger at det er skadelig.
Er da fare for akselbrudd pga tretthet i materialene.
Skjønner dere hva eg mener? Ellers kan eg forklare det igjen
en kort forklaring er at en aksel roterer om sitt geometriske senter under kritisk turtall, ved kritisk turtall går den i egensvigninger og havarerer raskt. Over kritisk turtall roterer den om tungdepunktet.
Et enkelt eksempel er en vaskemaskin. Den har et lavt kritisk turtall som man tydelig merker når maskinen prøver å hoppe rundt på gulvet. Når den kommer opp i overkritisk snurrer den fint igjen.
små motorer av type bil og mc går underkritisk.
det er ikke helt tilfeldig at jeg kan litt diverse teknisk: er utdannet sivilingeniør maskin og jobber innenfor olje og gass.speedy gonzales 2 wrote: Takk for svar
Men hva jobber du med da siden du visste dette?
Jasså du:)pelsen wrote:det er ikke helt tilfeldig at jeg kan litt diverse teknisk: er utdannet sivilingeniør maskin og jobber innenfor olje og gass.speedy gonzales 2 wrote: Takk for svar
Men hva jobber du med da siden du visste dette?
Jeg husker ikke hvordan man beregner kritisk turtall, men i likhet med mye annet holder det å vite hva det er og at ikke driftsturtallet ligger i nærheten av kritisk.