Page 3 of 4
Posted: 27 Mar 2007 06:37
by Baron von Waffel
Fint om dere unnlater å sitere tekst på andre fora, og heller bruker lenker. Dere kan ellers risikere å pådra MC-forumet store utgifter grunnet brudd på copyright-reglene.
Posted: 27 Mar 2007 09:02
by Thunder
Er du enig med det som står i den URL'en, er du også enig i det Eike_Oak har tatt seg bry i forklare de siste dagene.
Posted: 27 Mar 2007 09:32
by brap
Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.
Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.
Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).
ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.
Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
2. Et riktig utformet eksosanlegg er bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
Posted: 27 Mar 2007 10:41
by VaraStreet
brap wrote:Jeg synes dere gjør en bra jobb med å snakke forbi hverandre her.
Problemet er bruken av "fri" og "motstand". Motstand er ikke bra, men et riktig utformet eksosanlegg vil ha mer motstand enn ikke noe eksosanlegg (fri eksos), så det er en vanlig misforståelse.
Som Eike skriver, så er det vakumet som oppstår i etterdønningene av hver puls i pulstoget som er viktig. For å utnytte dette trenger man et rør som har riktig lengde og riktig form i forhold til de turtall hvor man ønsker scavenging, altså at vakumet som oppstår på synkede flanke i pulstoget i eksosen suger frisk blanding i perioden med overlapp (der hvor både innsug- og eksosventil er åpne samtidig).
ps. en 2-takter skal heller ikke ha "motstand", men den skal ha et ekspansjonskammer som er formet slik at en returnerende eksospuls ankommer eksosventilen i det den åpner, og dermed dytter uforbrent blanding tilbake i kammeret ved de turtall hvor man har mest nytte av dette.
Kort oppsummering:
1. Motstand er ikke bra.
2. Et riktig utformet eksosanlegg er bra.
3. Selv om et riktig eksosanlegg gir mer motstand enn ingen eksosanlegg så kommer ikke de fordelaktige effektene av motstanden, men av scavenging (4t) eller refleksjon (2t).
Så, begge har i grunnen rett

Posted: 27 Mar 2007 10:48
by Thunder
Ja, vi sier det sånn
Denne debatten har holdt på lenge nok nå.
Per Ståle skulle vært her litt tidligere for å få avsluttet den

Posted: 27 Mar 2007 11:34
by Baron von Waffel
Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.
Posted: 27 Mar 2007 12:18
by Pollti
Med uttrykket scavenging hva mener du da ? Jeg forbinder dette med trykket under stempelet.
Posted: 27 Mar 2007 12:35
by VaraStreet
Baron von Waffel wrote:Og bare for å gjøre det litt vanskeligere, om man har mer enn 1 sylinder er det viktig for optimale resultater at alle sylindre har akkurat like lange eksosrør med like stor motstand.
Stemmer det.
Posted: 27 Mar 2007 18:37
by Eike_Oak
Gjettet egentlig at det kom til å ende slik, tviler på at verken jeg eller vara ville gitt oss, uansett hva.
Posted: 27 Mar 2007 18:46
by Thunder
Hehe, stabeist.

Posted: 27 Mar 2007 18:53
by Eike_Oak
2takter wrote:Hehe, stabeist.

Gjett om kjæresten er glad for det?
Neida, er ikke sånn til vanlig, bare på Forum og MSN

Posted: 27 Mar 2007 19:38
by VaraStreet
Eike_Oak wrote:Gjettet egentlig at det kom til å ende slik, tviler på at verken jeg eller vara ville gitt oss, uansett hva.
Viktig å stå på sitt

Posted: 31 Mar 2007 11:29
by melder
Pille wrote:2takter wrote:Dette er altså en fattig 125, 4 takter, skal blande meg ut.
varadero er 4 takt ja, men samtdig kan jeg si meg enig med deg at den vil ha lite effektøking ved fri eksos, liiiiite

Alle Motorer trenger potta til akkurat den sykkelen og alle motorer trenger motsstand!
Posted: 31 Mar 2007 12:02
by Francesco
jeg tok av enderøret i går. og det bråka fært.. hørtes ut som en lav kubikks harley..

Posted: 22 Apr 2007 16:18
by Robert125cc
Jeg har tatt av potta (hele pakka) på en atv jeg hadde for 1 år siden!
1 Sylindra Honda 150cc 4-takt
Effektøkning var det ikke!
eneste som skjedde var att den hørte ut som en traktor med sjukt overdrevet turtall!
og att den gikk dårligere, fuska og stoppa på tomgang
å jeg regner med att det er det samma med Varaderoen din
