Kjøring i tunneller

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
mhane
Posts: 4
Joined: 22 Apr 2007 15:04
Location: Molde/Ã…lesund

Post by mhane »

Denne tunellhistorien har jeg også hørt, men da i forbindelse med høy fart og møte av vogntog inne i tunellen. Etter et vogntog er det jo gjerne et lite vakum eller turbulens av noe slag. Jeg vet ikke om det stemmer men historien sier da at man kan havne i taket...
Mvh Magne
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Re: Kjøring i tunneller

Post by adoniz »

Adlertag wrote:Greit, jeg hørte nettop noen historier fra Tyskland om at hvis du kjører for fort inn i en tunnel, og da snakker vi 180 km/t +++, så vil du og sykkelen bli sugd opp mot taket, og restene dine må spyles av taket. Grunnen er visst forskjell i luftrykk ute og inne i tunnellen. Stemmer dette ?
Bare tull vil jeg tro.. har selv entret tuneller i hastigheter langt over dette.. Men da kan jeg selvf ikke si om det kjørte et vogntog inn/ut akkurat når jeg entret..
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

Det høres helt vilt ut. Du får ta kontakt med folkene i Mythbusters og be dem finne det ut for deg
A motorbike is an engine you can sit on
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Om det er slik at tuneller opphever tyngdekraften, ville vi alle lært om dette på skolen og det ville vært godt dokumentert.

Anyone ??
:lol:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

RH racing wrote:I teori ville en eldre F1 bil klart dette, men ikke i praksis.. da måtte det vært av den gamle "hondan??" den med den store vifta under bilen.. eneste med nol marktrykk til å egentlig klare dette.. i teorien vil ikke nyere F1 biler klare dette lengre pga annet vinge reglemant...
Har du noe kilder på dette? De klokker godt over 3G sidelengs i høyhastighetssvinger, har vansklig for å tro dette er mulig med en samlet kreft mot bakken som tilsvarer under 2G, og da står marktrykket for 1 G, og man kan dermed kjøre opp ned.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Even with the limitations on aerodynamics, at 160 km/h, aerodynamically generated downforce is equal to the weight of the car and the often repeated claim that Formula One cars create enough downforce to 'drive on the ceiling' remains true in principle, although it has never been put to the test.

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_1

Sier Wikipedia.
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Post by Attila »

Det er null problem å få en bil eller sykkel til å kjøre "på taket".
En flyvinge profil opp-ned på et kjøretøy er nok.
Størrelsen og kurven på profilen er avhengig av hastigheten kjøretøyet skulle kjørt i.
Jeg foretrekker å kjøre på veien i tunnelen, mye skyldes alle skiltene, armaturene og ikke minst viftene som er i veien.

Men et vanlig kjøretøy har ikke noe grunn til å suges opp mot taket, hvis ikke det er en tunnel med mindre gravitasjon i....... :wink:
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply