Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Ikke bruk SHell kjedefett sier jeg bare... Huff.. Ødela hele kjedet mitt på 3000km...
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

ChristR wrote:Ikke bruk SHell kjedefett sier jeg bare... Huff.. Ødela hele kjedet mitt på 3000km...
Hva? Kjøpte nettopp Shell kjedespray hos AMD i Oslo. De anbefalte denne på det varmeste. Selv en kunde som sto ved disken anbefalte den. Kan det være andre grunner til at kjedet ditt ble ødelagt?
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Forskjell mellom kjedefett og kjedespray :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Kjedefett er mye tykkere.. henger dermed lengre på, men desverre så henger dritt seg bedre fast.
Olje er mer tyntflytende, må olje oftere.. fordelen er at dritt og lort ikke henger så lett fast
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sand :wink: Tenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Ragnhild61 wrote:Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sand :wink: Tenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer :?:
Har rensa det ofte også.... Måtte iallefall kjøpe meg nytt kjede nå, mitt er helt fucka... leddene sitter fast..

Seff har det blitt litt sand på det, men ikke mere enn normalt.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

olje å fett

Post by vega »

man må jo ta hensyn til typen kjede man har. f.eks en O-ring kjede krever en mere tyntflytende olje en X-kjede. jeg kører med motul "factory line" å før jeg smører kjører jeg slik at jeg får litt lunk i kjeden for da virker kapilar kraften slik at oljen suges inn i leddene, å jeg lar gjærne sykkelen stå i en time etterpå for mindre søl fra overflødig olje som slenges rundt.
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

ChristR wrote:
Ragnhild61 wrote:Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sand :wink: Tenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer :?:
Har rensa det ofte også.... Måtte iallefall kjøpe meg nytt kjede nå, mitt er helt fucka... leddene sitter fast..

Seff har det blitt litt sand på det, men ikke mere enn normalt.
Kan hende at du har rensa det for ofte, og med feil rensemetode. O- og X-ringkjeder trenger du egentlig ikke rense annet enn på utsiden av kjedet. Bruker du feks WD40, whitesprit eller lignende risikerer du faktisk at du ødelegger O-ringene. For rensing av kjede anbefales god gammeldags parafin.

T'Weed
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Parafin? Okay! Det skal jeg huske på.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Bruk diesel. Den er feitere enn parafin, og ødelegger ikke o-ringer. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Seff! Har jo problemet med den "traktor-racer"-suppa som jeg fyller på bilen om vinteren. Den er det blandet parafin i,og den kan bli for tørr til innsprøytningssystemet. Det er jo endel komponenter i det som ikke får annen smøring enn fra dieselen. Da skvetter jeg på litt zweitaktöl!
Burde jo sett den selv,men som noen har nevnt i bloggen sin; Skriver fortere enn jeg tenker...... :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis du har en moderne direkteinnsprutturbodiesel med katalysator, er det kanskje lurt å begrense bruken av to-taktsolje i dieselen. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote:Hvis du har en moderne direkteinnsprutturbodiesel med katalysator, er det kanskje lurt å begrense bruken av to-taktsolje i dieselen. :wink:
1-2 dl til hver 4. fylling. Fyller mellom 30 og 40 liter på vinteren om gangen........ Og en 60 liters tank rekker til 1000 km på langkjøring, og mellom 700 til 800 km på vanlig kjøring.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Adlertag
Posts: 140
Joined: 07 Dec 2006 20:05
MC: Honda Transalp 600
Location: Tønsberg

smøring

Post by Adlertag »

HVOR OFTE....
trenger man egentlig å smøre ?
En verksstedseier sa jeg burde smøre kjedet en gang hver uke, andre sier for hver 500 km kjørt. Jeg kjører 100 km hver uke hele året, så skal jeg smøre hver femte uke da ? Har ikke lyst til å smøre kjedet istykker heller, husker altfor godt hvordan vi pusset istykker AG'ene i forcen. Kan fort bli for mye av det gode også.

Ble av Honda-forhandleren anbefalt Motul Chain Cleaner for å rense kjedet, vente 5 min og spraye på Motul Chain Lube som smøring. Rensinga funker dårlig, bruker ofte å vaske alt med Turtle Wax avfetting og oppvaskbørste, før jeg sprayer på Motulen. Noen med samme erfaring ?
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Man må ha øye for slikt. Man ser fort når kjedet begynner å bli tørt, da bør man smøre/spraye på mer. Da er det ikke lange tiden før det blir rust. Kommer også helt ann på hva man bruker, så som sagt, man må ha øye for det = følg med. Selv bruker jeg castrol chainwax og den varer veldig lenge faktisk, men litt mer gris. Bare å spraye på moderate mengder så ser det helt greit ut :)
Post Reply