Vedlikehold av kjede, hva skal jeg gjøre?
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Forskjell mellom kjedefett og kjedespray 

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sand
Tenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer 

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Har rensa det ofte også.... Måtte iallefall kjøpe meg nytt kjede nå, mitt er helt fucka... leddene sitter fast..Ragnhild61 wrote:Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sandTenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer
Seff har det blitt litt sand på det, men ikke mere enn normalt.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
olje å fett
man må jo ta hensyn til typen kjede man har. f.eks en O-ring kjede krever en mere tyntflytende olje en X-kjede. jeg kører med motul "factory line" å før jeg smører kjører jeg slik at jeg får litt lunk i kjeden for da virker kapilar kraften slik at oljen suges inn i leddene, å jeg lar gjærne sykkelen stå i en time etterpå for mindre søl fra overflødig olje som slenges rundt.
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Kan hende at du har rensa det for ofte, og med feil rensemetode. O- og X-ringkjeder trenger du egentlig ikke rense annet enn på utsiden av kjedet. Bruker du feks WD40, whitesprit eller lignende risikerer du faktisk at du ødelegger O-ringene. For rensing av kjede anbefales god gammeldags parafin.ChristR wrote:Har rensa det ofte også.... Måtte iallefall kjøpe meg nytt kjede nå, mitt er helt fucka... leddene sitter fast..Ragnhild61 wrote:Kanskje derfor. ChristR, har du smurt kjedet med sandTenkte kanskje at sanda hengte seg fast i fettet og derfor slet kjedet ditt mer
Seff har det blitt litt sand på det, men ikke mere enn normalt.
T'Weed
- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Seff! Har jo problemet med den "traktor-racer"-suppa som jeg fyller på bilen om vinteren. Den er det blandet parafin i,og den kan bli for tørr til innsprøytningssystemet. Det er jo endel komponenter i det som ikke får annen smøring enn fra dieselen. Da skvetter jeg på litt zweitaktöl!
Burde jo sett den selv,men som noen har nevnt i bloggen sin; Skriver fortere enn jeg tenker......
Burde jo sett den selv,men som noen har nevnt i bloggen sin; Skriver fortere enn jeg tenker......

"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

- Desmo
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
1-2 dl til hver 4. fylling. Fyller mellom 30 og 40 liter på vinteren om gangen........ Og en 60 liters tank rekker til 1000 km på langkjøring, og mellom 700 til 800 km på vanlig kjøring.Jalmar wrote:Hvis du har en moderne direkteinnsprutturbodiesel med katalysator, er det kanskje lurt å begrense bruken av to-taktsolje i dieselen.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo

-Pogo

smøring
HVOR OFTE....
trenger man egentlig å smøre ?
En verksstedseier sa jeg burde smøre kjedet en gang hver uke, andre sier for hver 500 km kjørt. Jeg kjører 100 km hver uke hele året, så skal jeg smøre hver femte uke da ? Har ikke lyst til å smøre kjedet istykker heller, husker altfor godt hvordan vi pusset istykker AG'ene i forcen. Kan fort bli for mye av det gode også.
Ble av Honda-forhandleren anbefalt Motul Chain Cleaner for å rense kjedet, vente 5 min og spraye på Motul Chain Lube som smøring. Rensinga funker dårlig, bruker ofte å vaske alt med Turtle Wax avfetting og oppvaskbørste, før jeg sprayer på Motulen. Noen med samme erfaring ?
trenger man egentlig å smøre ?
En verksstedseier sa jeg burde smøre kjedet en gang hver uke, andre sier for hver 500 km kjørt. Jeg kjører 100 km hver uke hele året, så skal jeg smøre hver femte uke da ? Har ikke lyst til å smøre kjedet istykker heller, husker altfor godt hvordan vi pusset istykker AG'ene i forcen. Kan fort bli for mye av det gode også.
Ble av Honda-forhandleren anbefalt Motul Chain Cleaner for å rense kjedet, vente 5 min og spraye på Motul Chain Lube som smøring. Rensinga funker dårlig, bruker ofte å vaske alt med Turtle Wax avfetting og oppvaskbørste, før jeg sprayer på Motulen. Noen med samme erfaring ?
Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
Man må ha øye for slikt. Man ser fort når kjedet begynner å bli tørt, da bør man smøre/spraye på mer. Da er det ikke lange tiden før det blir rust. Kommer også helt ann på hva man bruker, så som sagt, man må ha øye for det = følg med. Selv bruker jeg castrol chainwax og den varer veldig lenge faktisk, men litt mer gris. Bare å spraye på moderate mengder så ser det helt greit ut