Glad for at politiet i norge ikke gjør slikt.....

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
rerell

Re: Glad for at politiet i norge ikke gjør slikt.....

Post by rerell »

Valen wrote:*kremt* Dem som holdt fartsgrensa og ikke drog den på hjulet greide å stoppe... :-k
Men det var inte dem polisen körde ut för att stoppa. Med det resonemanget kan man ju byta ut fotoapparaten i fotoboxarna mot en hagle - de som håller hastighetsgränsen har ju inget att frukta.
Valen

Post by Valen »

Joa, men jeg hadde aldri valgt å stoppa en mc på den måten. Kunne jo skada meg. Ikke er jeg sikker på at politiet stoppet der med vilje (for å ta den sykkelen vell og merke), og den farten kan vel ikke kalles forsvarlig under forholdene...
(tomrom..)
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Kan hende at motosykkelen akkselererte MENS politimannen (så uoppmerksomt) kjørte ut?
- Skyt her -
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

om du HØRER på videoen hører du at politiet akser ut og bråstopper...
1.3.1.2
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

En ting jeg lurer på!!

Hvis politiet følger etter noen som kjører for fort i "sivil" bil. Har de da lov å ligge i 150 kmt uten å kjøre blått???
Jeg lærte at eneste måten vi kan unnvike fra veitrafikk paragraf 3 eller hva det var!?

De gjør dette ofte for å "ta igjen" synderen uten å bli "lagt merke" til......dette hører ingen plass hjemme mener nå jeg!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Valen

Post by Valen »

LordShaft wrote:En ting jeg lurer på!!

Hvis politiet følger etter noen som kjører for fort i "sivil" bil. Har de da lov å ligge i 150 kmt uten å kjøre blått???
Jeg lærte at eneste måten vi kan unnvike fra veitrafikk paragraf 3 eller hva det var!?

De gjør dette ofte for å "ta igjen" synderen uten å bli "lagt merke" til......dette hører ingen plass hjemme mener nå jeg!
Ja, dem kan kjøre utrykkning uten blålys. Dette er når dem kan rissekere å avsløre seg og derfor skremme vekk mistenkte.

Ambulanse har jo tre grader av utrykknings oppdrag hvor kun en krever blålys og sirene (hele tiden vell og merke).
(tomrom..)
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

jeg ble tatt en gang av en sivil bil som tok meg igjen of fikk 4900 i bot og 2 prikker... så bilen min på video også :)
1.3.1.2
Weezer
MC: Monster S2R800 - 07

Post by Weezer »

Valen wrote: Ja, dem kan kjøre utrykkning uten blålys. Dette er når dem kan rissekere å avsløre seg og derfor skremme vekk mistenkte.
Jeg var med på en utrykningsdemo i politibil, og da sa de at dersom de skulle kjøre på rødt lys, mot kjøreretningen, eller ta snarveien til venstre gjennom ei rundkjøring var de pålagt å ha på blålys og sirene. Sånn jeg forstod det var det kun da de MÅTTE ha på blålys (og sirene).

Var forresten en veldig arti opplevelse. Lurer på jeg må ta et utrykningskurs 8)
A motorbike is an engine you can sit on
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Fører av utrykningskjøretøy kan aldri fravike paragraf 3 fordi den er grunnleggende for all trafikk.

Det skal varsles med blått blinkende lys med mindre det er "strenge tjenestelige behov" som tilsier noe annet. Det skal vel være noe spesielt dersom de ikke setter på lysene sine. Men alle sånne formuleringer åpner jo for tolkning. I kryss med trafikklys skal blålys brukes.

Sirene er kun noe utrykningskjøretøy bruker der det er nødvendig, ellers er det jo bare leven og spetakkel for folk som bor langs veien. At ambulansen skal kjøre med blålys og sirene på likt hele veien høres helt høl i huet ut for meg.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Mye synsing ute og går her.
Vegtrafikkloven sier følgende:

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

Unntakene for utrykningskjøretøy gjelder da altså muligheten til å fravike følgende paragrafer:

§ 4. Trafikkregler.

Kongen gir alminnelige regler for kjørende, ridende og gående trafikk.

Departementet kan gi særlige trafikkbestemmelser for en kommune eller del av en kommune. Departementet kan delegere sin myndighet til å gi slike bestemmelser til regionvegkontoret, kommunen eller lokal politimyndighet.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).

§ 5. Skiltregler m.m.

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Departementet gir regler om offentlige trafikkskilt, signaler og oppmerkinger, herunder om hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om oppsetting og oppmerking. Myndighet til å treffe vedtak om oppsetting og oppmerking kan også delegeres til kommuner.

Vedkommende myndighet har på privat og offentlig eiendom rett til å sette opp offentlig trafikkskilt, signal, utstyr for kontroll av trafikk og feste for slike innretninger og til å foreta oppmerking. For skade og ulempe voldt ved slike tiltak ytes erstatning fastsatt ved skjønn. For så vidt gjelder offentlig veg, dekkes utgifter ved tiltakene som vegutgifter etter reglene i veglova, men er et tiltak truffet av hensyn til noen bestemt persons interesse, kan han pålegges å erstatte utgiftene helt eller delvis etter regler gitt av departementet. For private vegers vedkommende kan departementet gi regler om hvem som skal bære utgiftene.

Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet. Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med offentlige. Dersom det uten tillatelse er satt opp skilt eller signal eller foretatt oppmerking, kan dette fjernes eller kreves fjernet av myndigheten.

Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49.

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.

Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.

Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.

Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 juli 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).

§ 7. Særlige forbud mot trafikk.

Kongen eller den han gir fullmakt kan forby bestemte grupper av kjøretøyer. Forbudet kan begrenses til å gjelde på eller utenfor visse veger og innenfor et bestemt tidsrom. Det kan på samme måte gjelde bestemte trafikantgrupper.

Det kan treffes midlertidig vedtak om forbud mot all trafikk eller om annen regulering av trafikk på veg dersom forhold på vegen eller i dens omgivelser, arbeid på vegen eller vegens tilstand tilsier det. Slikt vedtak treffes for riksveg og fylkesveg av regionvegkontoret og for kommunal veg av kommunen.

Vegdirektoratet kan bestemme at transport av visse typer farlig gods kun skal være tillatt på visse veger, til visse tider eller på andre særlige vilkår. Vegdirektoratet kan gi vegkontoret adgang til å gjøre unntak fra slik forskrift.

Endret ved lover 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 14 juni 2002 nr. 20 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 14 juni 2002 nr. 536), 21 juni 2002 nr. 39 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).

Tilføyes ved lov 15 juni 2001 nr. 86 (i kraft fra den tid Kongen bestemmer).

§ 8. Parkering.

Kongen kan gi forskrift om avgift for parkering av kjøretøy på veg åpen for alminnelig ferdsel og om forbud mot slik parkering uten at avgift blir betalt på forhånd. Kommunen kan gis myndighet til å innføre og håndheve slike ordninger.

Kongen kan gi forskrift om kommunens adgang til å reservere parkering etter behovsprøving i nærmere avgrenset område for personer bosatt i området, eller andre med særlig behov for slik parkering. Det samme gjelder adgang til å reservere enkelte parkeringsplasser for bestemte kjøretøy, kjøretøygrupper eller personer, eller gi disse adgang til å parkere utover eventuell maksimaltid på stedet.

Endret ved lover 21 juni 1968 nr. 5, 10 april 1981 nr. 8, 12 juni 1987 nr. 64, 4 juli 1991 nr. 49.

§ 9. Trafikkregulering.

Politiet kan regulere trafikken slik forholdene i hvert enkelt tilfelle krever det, og kan herunder fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7 og 8. Politiet kan også som ledd i trafikkregulering helt eller delvis sperre en vegstrekning for et kortere tidsrom.

Enhver plikter straks å rette seg etter de påbud og forbud om regulering av trafikken som politiet gir muntlig, eller ved tegn, skilt, signal eller på annen måte.

I tillegg sier trafikkreglene følgende:

§2.4 Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av
a) fører av utrykningskjøretøy,
b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,
c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.

Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.

Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.
Last edited by Banditbiker on 05 Jul 2007 14:11, edited 1 time in total.
rerell

Post by rerell »

Banditbiker wrote:Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.
Dvs inte som han här: :roll:
tshansen

Post by tshansen »

ja jeg kan tildels alle de § der, å det er ingen ting som tilsir at ambulanse "skal" kjøre med både sirene og blålys.

Det jeg er litt skeptisk til er hvordan politiet opperer med sivilbilene sine, det er langt ifra forsvarlig og "ikke lov" slik jeg har forstått det. Må ha meg en prat med en jeg kjenner i politiet skjønner jeg! :-k
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

LordShaft wrote:ja jeg kan tildels alle de § der, å det er ingen ting som tilsir at ambulanse "skal" kjøre med både sirene og blålys.

Det jeg er litt skeptisk til er hvordan politiet opperer med sivilbilene sine, det er langt ifra forsvarlig og "ikke lov" slik jeg har forstått det. Må ha meg en prat med en jeg kjenner i politiet skjønner jeg! :-k
Det er faktisk ikke noe krav i lovverket om at fører av utrykningskjøretøy skal varsle med hverken lyd eller lyssignal under utrykning. Lyd og lys benyttes for å om mulig få fri vei, ikke for å varsle/orientere alle andre rundt seg om at man faktisk er på utrykning.
Det er i midlertid et såkalt skjerpet aktsomhetskrav i vegtrafikkloven som gjelder under utrykningskjøring.
tshansen

Post by tshansen »

Jeg mener fast bestemt på at jeg lærte at du ikke kjører utrykning når du ikke benytter deg av minst lyssignal! Lyd er valgfritt.

Skal du bryte fartsgrensene må du kjøre med lys!!! dette er jeg nesten helt sikker på. Men jeg skal snakke med han som er innstruktør for utrykningskjøring på stasjonen, også skal jeg ta meg en prat med han jeg kjenner i politiet! Dette vil jeg komme til bunns i! Jeg føler nemelig at Politiet bryter litt regler her!

PS! En jeg jobber med ble tatt i fotoboks med brannbil og fikk ett helvete i etterkant for han ikke hadde hatt på blålysa! men pga dokumentasjon fra 110sentralen og litt fram og tilbake gikk det bra.

SÅ det må stå noe om at du skal kjøre med minst lys når du bryter visse § i veitrafikk loven
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

"2.4 Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette anses nødvendig, jf trafikkreglene paragraf 14 nr 3"

Dette står det i allefall i min teoribok under kapitellet som omhandler politiets instrukser under kategorien kjøring :-# :roll: Så er det alt dette med at fraviket skal være "nødvendig" og den biten der. Alt er opp til hvordan Politiet vurderer situasjonen.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
Post Reply