
endret pga opphav til meningsløs kverulering
Tja, ytelsen for tilsvarende motorstørrelse er vel 10-doblet ihvertfall siden stempelmotorens spede begynnelse.pelsen wrote:Å hevde at en stempelmotor er mer fancy enn en annen er vel å ta i litt.
Antall ventiler og hvordan de styres er litt forskjellig, mens virkemåten til en ottomotor har vært uendret i over hundre år.
Innpakningen er forskjellig, men innvendig finner vi veiv, råde, stempler og ventiler.
En twin med bra moment på lavt turtall er et godt utgangspunkt for kjøreglede
En fiskehjerne har samme prinsipp som en mennesekhjerne, en kalkulator samme prinsipp som en superdatamaskin. Jeg holder på mitt, dagens motorer er mer fancy enn de gamle, selv om prinsippet er det samme.Jalmar wrote:Men effektøkningen vi har sett gjennom tidene kan jo til en viss grad tilskrives bedre drivstoff og bedre smøreoljer i tillegg til konstruktørenes bedre og bedre forståelse av konseptet, som igjen har gitt bedre balansering f.eks. og bedre motorstyring. osv osv. Prinsippet er jo likt.
Her overforenkler du, du får det til å høres ut som smøring er det eneste som har skaffet en forbedring i motryttelsen siden 1916. Hva med for 15 år siden, når smøring var ca like god som i dag, mener du motorytelsen ikke er endret siden da? Se på formel 1, det er flere hundre hestekrefter i forskjell etter bare noen år med samme regler.Jalmar wrote:De tingene du nevner er bare finpuss av den samme grunnkonstruksjonen. Overlading har vært brukt på otto-motorer i uminnelige tider, fire ventiler pr. sylinder dukket vel opp på en Peugeot-motor i ca. 1916, og at dagens motorer tåler mer kan for det meste tilskrives bedre smøremidler. Bedre smøremidler muliggjorde også høyere turtall. Høyere turtall ga muligheten til mer effekt utav mindre slagvolum noe som igjen ga lettere vekt. Men fortsatt samme konstruksjon.
Nesten all ingeniørmessig framgang i verden er forbedring av ting som er prøvd før. Lager du et produkt finner du ekstremt sjeldent ut noe nytt fysisk fenomen, man bare perfeksjonerer utnyttelsen av det man allerede vet. Ville du si en superdatamaskin er like fancy som en lommeklakulator?Desmo wrote:Det ENESTE nye som har skjedd med motorer er at ELEKTRONIKKEN har gjort sitt inntog. Ellers er det bare forbedringer av ting som er prøvd før.
Men grunnsprinsippet mellom flyene er det samme. Men jeg er forsåvidt enig i at diskusjonen ikke fører oss noe framover, vi får bare nøye oss med at vi ser ting på forskjellige måter, hvor ingen av de er mer riktig eller gale enn den andre.Jalmar wrote:Det gikk en serie på Discovery for en tid tilbake der de fokuserte på motorkonstruksjoner innen motorsporten. Både Hondas utviklingssjef for formel 1 motorer og BMWs ingeniører i M-Sport ga det meste av æren for dagens motorers ytelse til oljeselskapene.![]()
Når det gjelder ditt argument med propellfly, er det vel egentlig nok å se på et bilde av brødrene Wrights fly og et bilde av et nytt propellfly. Skal ikke så mye til for å se forskjeller i konstruksjonen. Men det er Desmo's område.![]()
Men det er som Pelsen skriver over her, det blir bare meningsløs kverulering. No Name får ikke mere Buell inn i garasjen av den grunn. Selv liker jeg digre v-twinn motorer om de er aldri så gamle. Gjerne med støtstenger også.