Gixxerman wrote:Det kommer helt ann på strekningen. Vet om en strekke med 60-sone hvor det er null utkjørsler, altså ingen bebyggelse osv. Pleier å dra på litt der og går det gæli så er det meg det går utover.
En 60-sone er ikke lik overalt vettu. Tror folk får få øya vekk fra paragrafene og titte på det virkelige bildet utafor døra.
Det er andre enn deg, gixxer, som bestemmer hvor fort en kan kjøre på veiene. Og kjører du fortere enn det bryter du veitrafikkloven og kan straffes for det, så enkelt er det.
Jajo, jeg tar straffen og står for det, men når folk bastant påstår at det er galskap å kjøre for fort i hvilken som helst 60-sone føler jeg at de ser på verden hver dag med skylapper.
That's my point.
La oss ta for oss veien inn til tyrigrava f.eks. Hvor mange holder 60 der ? Hmm, ikke mange, og det er ikke bare RRRRR sykler gitt.
Gixxerman wrote:Jajo, jeg tar straffen og står for det, men når folk bastant påstår at det er galskap å kjøre for fort i hvilken som helst 60-sone føler jeg at de ser på verden hver dag med skylapper.
Det var ikke poenget mitt og jeg tror egentlig du vet det.. har ikke noe problem med å se at det er flere steder hvor en grense virker bare tullete.. men 210 kmt, uansett hvilken 60 sone det måtte være er rett og slett idioti og galskap (ikke på noen kul måte), og ikke kom å påstå at du har kontroll.. om du har lyst til å leke med livet ditt skal ejg ikek stoppe deg, men ikke lek med mitt..
4-felt motorvei med midtdeler uten av-påkjørsler med 60-grense, vanligvis 80-90 grense. Det er ikke alltid fartsgrensen står i forhold til veien, så gixxerman er da inne på noe her...
Det er ikke vanskelig å argumentere for at grensene kan virke kunstig lave i perioder. Og at det i deler av et strekk med f.eks 70 -sone kan være forsvarlig å kjøre fortere vet alle. Og da betyr det at mange tar kalkulerte risiki i forhold til eventuell bot. Men jeg mener likevel at hastigheter over 150 er uforsvarlige på samtlige norske veier. Så kan man selvfølgelig diskutere seg videre nedover eller la det være. Så lenge vi ikke har tidsavhengige fartsgrenser og kjappe soneskift etter veiens utvikling får man sånne smådiskusjoner. Fartsgrensen er satt som maksgrense, ikke minimumsgrense. Og bryter jeg den så kjører jeg med ulovlig hastighet. Så enkelt er det. Og så kan jeg jo prøve å få andre lover om jeg tror det er mulig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Kjører du 210 i en 60 sone er det et godt tegn på dvanvittig umodenhet, noe en peanøtt hjerne neppe forstår.. Slike folk burde aldri hatt lappen, hverken på bil, MC eller andre motoriserte kjøretøy.. hadde latt han til nød fått lov til å bruke en manuell gressklipper, selv da vil det være stor fare for at han skader seg selv og andre
Løvstakktunellen 2km rettstrekke under tak, midt på natten.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Kjitta8648 wrote:Løvstakktunellen 2km rettstrekke under tak, midt på natten.
Ahhhh, har hatt mine ungdomssynder i en annen av Bergens tuneller. Fløyfjellstunellen retning sentrum, før det kom bokser i den vel og merke. At der gikk bra er nok rein og skjær flaks. Var med bil riktignok......
- Miguel de Unamuno Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Nå ska ikke jeg si så mye å dette er ikke noe skryte greier, men jeg ha kjørt i laaaaangt over 3 dobbelte i en 50 sone å opp mot 4 dobbelte men som gixxer sa, så er det FULT muligt uten fare for noen andre en seg selv.
Å mange plasser har de 40 sone på flate fine strekninger uten stygge kryss som lett kunne vert 80 sone på. men vi blir undervurdert hele veien.
Kjører ganske tulling med sykkel men kjører etter forhold,altså veidekke,oversiktlighet, å sykkelens/min begrensning.
Med bil havner jeg i kategorien deres "idiot" "tuullin" +++ jeg gjør der som med sykkel kjører det jeg vet bilen klarer om forholdene tilsier det.
Så kall meg gjerne tosk å innkompentent tulling å alt det der for bryr meg ikke, jeg sikkker, eller jeg vet! at mye av den "tulle" kjøringen min har gjort meg til en flinkere sjafør, man kan ikke kjøre før man vet åssen et kjøretøy oppfører seg i høyere hastigheter å kjenner hva som kan skje å lære kjenne begrensningene til bilen/ sykkelen å seg selv, slikt læres ikke i 50kmt på tomgang!!
Bane kjøring er klart en stor lærdom også, har hatt mine runder der å med både bil å mc.
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!
Eg har sjøl hatt 100km/t i 50sona.
Dette gjennom Voss sentrum på veg til jobb kl 07:00.
Men då følger eg berre "trafikken" 3 - 4 andre bilar som og skal på jobb.
Dette er ikkje sånt som skjer ofte, men det HAR skjedd...
Normalt ligger "morgen rushen" i 60 - 70 gjennom sentrum, og politiet er ingen untak!
Fartsgrensene er de samme uansett hvilke forhold det er eller hvilket kjøretøy man har. Nettopp derfor velger jeg å se bort i fra hele greia. Men ikke missforstå meg, jeg kjører ikke 100 og helvete i 30-soner forbi skoler osv. Er noe som heter å avpasse farten etter forholdene. Så når man er ute å kjører en lørdagsnatt på fine og tørre svingete veier og er HELT ALENE, da mener jeg at det må være greit å kjøre litt over fartsgrensen. Det mente ikke UP, og derfor er jeg lappløs. Poenget mitt er at jeg tok en kalkulert rissiko og tapte. Jeg hadde gjort det samme igjen og kommer ikke til å kjøre noe annerledes når jeg får tilbake lappen. Men jeg håper at noen tar til vettet og gjør noe med fartsgrensene, for jeg synes ikke de er i nærheten av rimelige slik som de er nå. Hadde de vært litt mer troverdige så hadde jeg kanskje brydd meg om dem.