Page 3 of 5

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 24 Sep 2007 17:56
by Desmo-Dude
Gixxerman wrote:Håper kjørestillingen på Duc'en funker for meg på 184. Får vel finne noe kit så jeg får justert fothvilerne kanskje :) Du som kjører Duc kan vel kanskje svare meg på hvordan du opplever den. På 750'n jeg hadde følte jeg at jeg satt oppå sykkelen, har blitt litt bedre til den jeg har nå men ser av en eller annen grunn for meg at man får litt mer følelsen av å sitte i sykkelen på denne typen Duc. Ka du sei ? :-k
Jeg er 180 og har i hvertfall ingen problemer med plassen.Den har jo en relativt agressiv sittestilling,men kjørte 130 mil i ett strekk her i sommer uten de store problemene.Jeg har ikke så mange sykler å sammenlikne med,men har prøvd TLS,R6 og F4,og ingen av de hadde etter min mening noe å stille opp med med tanke på litt aktiv svingkjøring.Tenker da på følelsen av å ha kontroll over situasjonen.

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 25 Sep 2007 19:20
by Desmo
rerell wrote:Desmodromiskt på allt ja.

En korrigering förresten. 1098 har "Testastretta Evoluzione"-motor.

En korrigering till. Det är så klart inte samma motor i Desmosedici RR som i GP-hojarna, den heter bara detsamma.
Og den er en V4,ikke en L-twin. ;-)

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 25 Sep 2007 20:15
by rerell
Desmo wrote: Og den er en V4,ikke en L-twin. ;-)
Det är riktigt.

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 09:11
by stian
Gixxrmann, kjøp deg 996 etter '99, aller helt S, SP, SPS eller R ( i den rekkefølgen )
5eiks felg og termignoni anlegg.. Dyrt -> ja -> overpriset -> JA .. Men rå sykkel og fet lyd!

Skal være mulig og finne fra 90 000 og oppover til 150 - 160..

Husk og få med Haynes boka på kjøpet, og stikk innom og kjøp spesialverktøy med det samme ;)

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 09:55
by rerell
996SP? :-k

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 11:24
by Gixxerman
Får jo kanskje spørre her også selvom det er verkstedrelatert. Har hørt ufyselige historier om at det er mye mas og mange timer bare for en ventiljustering f.eks og at disse motorene spiser vippearmer til frokost. Jeg skrur helst minst mulig selv, så ehh ja. Ser for meg dyre verkstedutgifter :o
Ligger 4 Honda SP1/SP2 ute til salgs da, som jo blir valg nummer 2, men likevel inget dårlig valg.

Vanskelig det her :?

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 12:40
by rerell
Ja, vipparmar är ett problem på en del desmoquattromotorer, men långt ifrån alla. Det är inte så utbrett på 916, men på de lite nyare modellerna kan det bli kostsamt. Det ska vara ovanligt på testastrettamotorer (998/999). Jag har bytt 11 av 16 vipparmar på min (desmoquattro), och vet om andra som har bytt ännu fler, men det är ovanligt många. En vipparm kostar mellan 1200-1500 kr plus arbete. Dåliga vipparmar sliter på kammarna, vilket betyder att man kan behöva byta en eller fler av dem också. Dessa ligger väl på runt 2500 kr/st + arbete om jag inte minns fel. Ventilkontroll görs på varje service, var 10 kkm, normalt är det väl någon eller några som behöver justeras.

Var 20kkm är det en lite större service, som beroende på modell normalt kostar runt 7-10000 medans den "mindre" servicen ligger något lägre. Måste man byta ett lass med vipparmar kan man givetvis lägga på en del på dessa priser. Mina servicekostnader (ballpark) har varit ca 5-6000 på 10kkm, ca 16000 på 20kkm (vipparmar!) och ser ut att bli ca 10000 på 30kkm (står på service nu). Mellan servicarna byter jag olja själv, ca var 5 kkm eller i samband med vinterlagring.

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 13:47
by Gixxerman

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:24
by Endre
Linken funker ikke..

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:29
by ErlingSG
Bare jeg som får opp den om intern systemfeil ofte??

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:31
by Endre
Nooope.. :?

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:35
by 916
Problemet med vippearmer er størst på SP/SPS modellene. Min 916 runder straks 60000km og har aldri hatt slike problemer. Viktig å la motoren gå 1-2 min. før man kjører avgårde. Lange oljekanaler på disse motorene, så det tar tid før alt er smurt.
Sjekk av ventilklaringer er relativt enkelt, men justering krever litt arbeid. Spesielt lukke-klaringene. Her må kamaksel ut for å komme til å bytte shims. Min erfaring er at det tar lang tid før justering er nødvendig.
Igjen gjelder det å være forsiktig når motoren er kald.

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:43
by Gixxerman
Edit: Pokker at finn.no linkene ikke funker da. Funker hos meg men.

Jaja http://finn.no/finn/mc/used/result?sid= ... 639&pos=43

Scroll ned til den svarte 916 fra Lommedalen som har rullet 17.000km og koster 90 lapper.

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:53
by Endre
Beklager, en systemfeil har oppstått. En intern systemfeil har oppstått
Hmm.. No rart med finn omdagen..

Re: Litt Ducati hjelp for dummies

Posted: 26 Sep 2007 14:55
by Gixxerman
Vel, da får de som gidder gå inn selv på finn.no og finne en svart 916 fra Lommedalen som koster 90.000 og har gått 17.000km.

Ikke min feil at den udugelige siden er så udugelig :roll:

Image