Polititabbe

Prat om tung MC.
Kosh

Post by Kosh »

Desmo wrote:Men pass deg,det kan komme et tog.
Jeg har vært med i diskusjonsfora lenge nok til å gjenkjenne de fleste retoriske virkemidler, og du er verken spesielt godt til å bruke dem, eller skjule at du bruker dem. Først sier du nokså direkte at du har god oppdragelse, mens jeg ikke har det, og nå prøver du å late som du kan "ta" meg når jeg påpeker at du sier det.

Man skal selvsagt alltid være høflig og korrekt når man snakker med folk, og jeg tviler på at du finner mange som vil si jeg er uhøflig, selv om jeg kan gå litt vel kraftig ut i diskusjoner av og til. Uansett skal ikke grad av høflighet ha noe å si for om man blir straffet eller ikke. "Prislisten" for brudd på trafikkreglene er der nettopp for å fjerne trynefaktoren i straffeutmålingen. Om man har brutt en regel eller ikke er sjelden en diskusjonssak, siden de fleste reglene er veldig klare.
V4 fun
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Søren også,ferska...........
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Lykkeliten

Post by Lykkeliten »

jojo, noen er riktig så heldige og treffer på den rette politimann.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105739
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Veeeeldig irriterenes å lese det siste.. Sku f.... bare mangle at han fikk erstatning selv om han sikkert gjorde situasjonen litt verre enn det det var i det øyeblikket
Griffin

Post by Griffin »

speedy gonzales 2 wrote:Veeeeldig irriterenes å lese det siste.. Sku f.... bare mangle at han fikk erstatning selv om han sikkert gjorde situasjonen litt verre enn det det var i det øyeblikket
Så har vi det med at det i mange tilfeller er mer salgbart lesestoff om de bare har med den forulempedes versjon av det som skjedde...

Bør ha med betjenten in question sin versjon også, så finner vi sannheten noen steder mellom der...

Dessuten...greit nok at det å skade seg ved pågripelse ikke bør skje...men arbeidsufør av en kneskade når en er lege?
Var han kirurg som trenger å stå hele tiden?
Virker på meg som at han var en slik allmennpraktiserende bare...og da burde han kunne arbeidet selv om beina hadde blitt amputert...

For andre dødelige så må vi fortsette å arbeide så lenge det er mulighet for dette...

Nå skal ikke jeg dømme denne legen hjemmom, men poenget er at synes ikke det foreligger nok research fra VG sin side til at jeg helt og holdent holder med denne legen i hans sak...Det er jo bare legens ord mot...tja...ingens... og advokaten hans da...
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Godt poeng! En sak har fler sider!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Syns nå likevel at det er rart at polititjenestemenn behandler en eldre mann, uansett yrke på en slik måte at han skader kneet. En kneskade som er såpass alvorlig at vedkommende finner at han heller vil pensjonere seg enn å fortsette i jobben, er ikke noe å spøke med. Hvis det er så at han fremdeles bruker krykker pga. av skaden vil jeg nok tro at også en jobb som almenpraktiserende lege vil bli komplisert. F.eks tilsyn med pasienter på sykehjem, sykebesøk osv. i tillegg til de stadige smertene som også er følge av en slik skade.
VG kunne gjerne kommet med bedre bakgrunnsinfo/research om polititjenestemennenes versjon. Men det er fremdeles rart at de klarer å skade mannen såpass, og heller ikke følger bedre opp når han faktisk viser at han har skadet kneet. Også den legen som ble tilkalt for å ta blodprøven burde ha reagert på at mannens kne var skadd så alvorlig.
For meg ser det ut som enda et stykke ubetenkt politiarbeid av polititjenestemenn som har arbeidet med hue under armen, og som har vist at de også har fordommer om hvordan folk skal behandles.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Som ergoterapeut antar jeg at du har vært en del av det offisielle helsenorge på ett eller annet tidspunkt, og derfor også er klar over hvilke regler som gjelder for taushetsplikt.
I likhet med helsevensenet er vel også politiet ofte i den situasjon at de ikke har mulighet til å prosedere en sak i pressen slik som "motparten" har mulighet til. Vinklingen av saker blir derfor rimelig ensidig og ikke uten en betydelig slagside.
Politiet skal prosedere sine saker via påtalemyndigheten for en domstol, der og ingen andre steder. Desverre i mange saker er pressen kun opptatt av forhåndsprosederingen, og domspremissene i en endelig dom er ofte ikke så interessante.

Hva som har skjedd/ikke skjedd i denne saken har jeg nada peiling på, og det er forsåvidt ikke saken her heller.
En sak har minst to sider, og det er viktig å ha det for øyet, og ikke minst det at pressen ofte har en en skjult agenda ut i fra både komersielle og politiske motiv.
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Ja, er fullt klar over at en slik sak blir ensidig fremstilt, bl.a fordi som du sier at politiet har taushetsplikt, og at pressen har en annen agenda enn den å støtte den "lille mann".
Men, det som er rart i denne saken er at en så enkel sak som det å ta en promilleprøve skal føre til at en eldre mann skal bli delvis ufør pga. en skade han har pådratt seg under kontakt med politiet.
Han kan ha hatt et svakt kne fra tidligere, det kan være en forklaring på at en tilsynelatende bagatell blir alvorlig.
Men, det er ikke poenget. Det jeg vil fram til er at polititjenestemennene må ha oppført seg utrolig klønete når en mann som før pågripelsen gikk på sine to ben, etter pågripelsen må bruke krykker for å forlate politiets varetekt.
Og som du påpeker, at jeg som Ergoterapeut har kjennskap til Lov om taushetsplikt, men jeg har også kjennskap til anatomi og rehabilitering etter skader, bl.a kneskader. Og det jeg kan om disse tingene sier meg at alt ikke har foregått etter boka under pågripelse og videre oppfølging. Og jeg tar som før nevnt høyde for at legen det her er snakk om kan ha hatt en skade/svakhet i kneet som kan ha blitt forverret mens han var i politiets varetekt. Det må nødvendigvis ikke bare være politiets behandling som har gjort kneet så dårlig at han må bruke krykker.
Og slike historier vil jeg ikke ha, jeg vil ha et politi jeg kan stole på at de gjør jobben sin, uten at folk blir skadet, hverken psykisk eller fysisk mens de er i politiets varetekt.
Går ut fra at polititjenestemennene i dette tilfellet opplevde en situasjon hvor de og legen snakket forbi hverandre og at de ikke klarte å bryte den situasjonen for å få en dialog hvor begge parter forsto hverandre. Men som det har vært påpekt før her på forumet, og også i et innlegg fra politiet i Adressa her før helga, politiet har ordre om å avbryte en biljakt hvis det er fare for liv. Denne føre var regelen burde vært brukt i denne saken også. Det å arrestere en lege på vakt, som skal gjøre jobben sin er langt forbi det jeg anser som godt politiarbeid. Det viser liten erfaring og raske slutninger.
Image
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

For noen år siden var jeg på et lederkurs hvor det var en fantastisk og ikke minst erfaringsrik mann som var kursholder.

Han åpnet kurset med å si "Jeg kommer nok til å provosere dere en del under veis, men dersom vi blir uenige under veis, er det sikkert dere som har rett , og jeg som tar feil".

Det ble et jævla morsomt kurs, og ingen visste egentlig hvem som hadde rett og hvem som hadde feil når kurset var over.

Det betyr kanskje at rett og feil ikke er sort/hvitt. Det å erkjenne det er kanskje den viktigste lærdommen man kan trekke.

:-)
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Banditbiker wrote:Det betyr kanskje at rett og feil ikke er sort/hvitt. Det å erkjenne det er kanskje den viktigste lærdommen man kan trekke.

:-)
Tiltredes
Image
Kosh

Post by Kosh »

Ragnhild61 wrote:Men, det er ikke poenget. Det jeg vil fram til er at polititjenestemennene må ha oppført seg utrolig klønete når en mann som før pågripelsen gikk på sine to ben, etter pågripelsen må bruke krykker for å forlate politiets varetekt.
Det kan jeg saktens være enig i, og jeg er ikke akkurat den som har størst tillitt til at politiet er spesielt gode til å oppføre seg korrekt, men i dette tilfellet tror jeg rett og slett politimannen har blitt temmelig frustrert, og at det har gått utover legen. Det er jo tydelig at uansett hva politimannen har prøvd å få legen til å gjøre, så har han gjort noe annet. Hadde jeg vært politi og blitt utsatt for en slik fyr hadde jeg antakelig lurt på om han var dopet selv.
V4 fun
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Vel, leger er noe for seg selv, de trenger ikke dop for å oppføre seg litt mer enn vi vanlige dødelige :)
Men det betyr ikke at polititjenestemenn ikke skal oppføre seg ordentlig og gjøre jobben sin korrekt, selv om leger slipper unna med mye spesiell oppførsel.
Image
Griffin

Post by Griffin »

Kanskje, bare kanskje...var legen noget vrang og motsatte seg betjentens forsøk på minnelig ordning på det hele og han slo kneet som en direkte følge av dette...

Han (doktorn) går ikke rett til media med historien om at han skada kneet fordi han motsatte seg pågripelse og var rett og slett vrang... Det er nok godt mulig han har pynta på historien til fordel for seg selv...
og legger jeg litt pynting opp i regnestykket, så ser jeg et ganske så mulig hendelsesforløp at han rett og slett motsatte seg blåsing og pågripelse...

Altså...han stoppa ikke... signaliserte bakfra, kjørte så forbi med blålys og kjørte inn til siden... Jeg hadde stoppa på den...ikke han... Han kjørte videre han... "jaja...der fikk han stoppa skybert også" liksom?

Betjenten fulgte ham til der han skulle og tok kontakt med legen der. Greit, men ikke her fikk han til svar hvorpå legen bare gikk...selv etter at betjenten tar tak i fyren... (på dette tidspunktet hadde jeg blitt irritert også som betjent...hvis jeg hadde vært det)

Vel inne på kontoret begynner legen å gripe etter måleapparatet...en person som har vært vanskelig i de to tidligere møtene...muligens ruset...
Tja...kanskje på tide at legen hører etter, men NEEEI da...

Og når de da bestemmer seg for å pågripe ham så skader han seg... for alt vi vet, så prøvde han å bare vri seg unna dette også som han hadde gjort tidligere...

Tankene mine rundt denne saken heller mer mot: Hvorfor kan ikke kisen fortsatt sitte på kontoret sitt og lytte på lunger og hjerte, skrive ut resepter og se på litt sår når han har skada kneet...???
Var vel en passende anledning til å førtidspensjonere seg tror jeg han tenkte.... :roll:

Dette er mine tanker om saken...mulig det ikke stemmer, men ut ifra det fyren selv forteller, så virker det som om han er mer skyld i dette selv enn det betjenten er...
Lykkeliten

Post by Lykkeliten »

Enig med deg Griffin, en sak har alltid to sider og i dette tilfellet får vi bare den enes versjon. De aller fleste er uskyldige, selv de som sitter i fengsel har ikke gjort noe galt. Selv om en gjør en tabbe så prøver en å vri seg unna ansvaret (se bare på politikerne våre) og skylde på andre samt å "pynte" litt på sannheten. Vi mennesker er nok slik innrettet at vi "alltid" prøver å vri ting til vår fordel :wink:

Denne legen har nok vært på besøk på en annen planet når denne betjenten forsøkte å få hans oppmerksomhet :shock: Men det får så være, men politiet skal jo være trent til å "takle" vriompeiser og andre artige folk. Klart det kan gå hardt for seg når Stein Lillevolden og CO motsetter seg arrestasjon osv, men ut i fra bildet av denne "vriompeisen", så skulle en vel ikke tro at det var nødvendig å bruke så mye makt/styrke for å få tak i det en trengte.
Tør ikke spekulere i legens motiver for å uføretrygde seg pga kneskade, men enig i at det virker noe lettvint.
Jeg vet det ikke er lett, men det kan være lurt å telle flere ganger til ti før en eksploderer. Så forresten et artig klipp fra USA (selvfølgelig) der en betjent til slutt bruker "strømpistol" på ei kjerring som ikke vil avslutte tlf samtalen og gå ut av bilen når politiet ber om det - utrolig dumt gjort av henne :lol:
Post Reply