Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Goose

Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?

Post by Goose »

Jeg vil bare også komme med min menig i den tråden her, siden det er et aktuelt tema.

I fjor vinter tok jeg trafikaltgrunnkurs for å gjøre meg klar til Kl. A1 til bursdagen min som er i juni.
Jeg fikk ganske grei beskjed fra "sjefen" at moped var uaktuelt, av den enkle grunn at opplæringen er for dårlig og at hastigheten rett og slett er trafikkfarlig.
Så for mitt vedkommende var lett-mc eneste valget for meg, klart lappen ble veldig dyr og sykkel kostet også sine kroner.
Men, til gjengjeld har jeg en sykkel som har litt verdi når jeg skal selge din igjen, ganske langt på vei til Kl. A når jeg er 18 og ikke minst trafikkerfaringen.
Klart man får litt trafikkerfaring av å kjøre moped også, men det er begrenset når man må blir fordømt til "den hvite stripa" og motorveikjøring, forbikjøring, blindsoner osv... blir fremmedord.
Da har dere kanskje skjønnt hva jeg mener om den saken, kort oppsumert - La mopedene gå 60 (ikke plomber så mye at de dør helt i bakker) og ikke minst forbedre opplæringen.

En annen side av saken er jo det med sikkerhetsutstyr, tror nesten aldri jeg har sett en mopedist kjøre med noe annet enn hjelm (har kamerater på lett-mc også som gjøre det, så er ikke en fellesnevner for mopedister)
Mange "klager" jo litt på meg som alltid kjører med fullt utstyr (kanskje untatt bukse, men ryggskinne osv...) og mener det er helt teit for det er jo bare lett-mc, men som jeg prøver å si er at om jeg drar av i en sving i litt hastighet (trenger ikke være veldig fort heller) så ligger jeg tynt ann og jeg vil gjerne slippe å ha brannskader osv...
Samme er det jo med moped, skal ikke mere til enn litt grus i en sving og plutselig plukker man grus ut av hendene i mange timer etterpå.
Nei, bruk utstyr og kos deg med moped/lett/tung kjøringene i mange år fremover!
Kan også legge til en artikkel om bestevennen til en kompis - http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article149396.ece

Just my 5 cent
06´ Honda Varadero 125
(x) 08´ Suzuki Burgman 125
(x) 07´ Cagiva Raptor 125
(x) 07´ Derbi Senda SM 125
O_o

Post by O_o »

Sett at vi tar mopedlappen, forbedrer opplæringen mye, øker motorstørrelsen og farten. Da har vi jo lett mc!

Dersom du ser "mopedlappen + billappen" og "lett-lappen + billappen" så er det ikke så stor forskjell i pris heller. Men på lett må man jo betale ca 10 000 kroner i avgifter til staten (+ vanlige 25%, også av disse), det slipper man på moped.
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

fao vekk datta helvettes sjite tao vejen, da e trafikk farle å borløe å kåura!
Post Reply