IF , selskapet fra Helvete.

Prat om tung MC.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Re: IF , selskapet fra Helvete.

Post by lassie »

Selvføgelig kan de kreve det. De har lik rett til å velge sine kunder som vi har til å velge hvem vi kjøper av.
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

lassie wrote:Selvføgelig kan de kreve det. De har lik rett til å velge sine kunder som vi har til å velge hvem vi kjøper av.
Trodde alle forsikringsselskap i følge lov er pliktet til å gi ansvarsforsikring til alle kjøretøy som er registrert for kjøring på vei. Greit nok at de kan luke ut uønskede kaskokunder, men snakker her om kun ansvarsforsikring... Har de rett til å stille kreve at man er totalkunde da? Syntes jeg er merkelig...
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Alternativet er at de sier ok, men gir deg en pris du ikke kan si ja til, det er jo det de gjør med høyrisikokunder, f.eks.
De er muligens forpliktet til å gi deg ansvarsforsikring hvis du ikke har en historie med forsikringssvindel el. men de er ikke forpliktet til å gi en akseptabel pris, vil jeg tro.
Image
Image
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

Lølle, jeg skjønner det... Men da får de heller gi en kjip pris. Blir feil om de skal KREVE at man er totalkunde bare fordi det passer dem. Derfor lurer jeg på om de hever seg over loven, eller om de virkelig har lov til å kreve dette... Får ringe til noen myndigheter på onsdag og høre.
FZR 1000 - 1993 - 130BHP - 107NM

Kjære Gud, la veien være tørr og la svingene komme.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Helt enig med deg.
La oss vite hva du finner ut.
Image
Image
Marius I
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.

Post by Marius I »

De er pålagt å gi et tilbud på ansvarsforsikring, men som Lølle skriver setter de en blodpris på de kundene de ikke vil ha. Eneste grunnen de har for å nekte er hvis du har uoppgjorte saker med dette eller andre forsikringsselskaper. Tror faktisk ikke at andre betalingsanmerkninger gjelder engang ettersom du kan betale på forskudd.
De fleste har jo uansett behov for både reise og hjemforsikring og kanskje en bil i tillegg og da er jo dette sjelden et problem.
Har du blitt nektet forsikring?
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Asfaltkongen wrote:
lassie wrote:Selvføgelig kan de kreve det. De har lik rett til å velge sine kunder som vi har til å velge hvem vi kjøper av.
Trodde alle forsikringsselskap i følge lov er pliktet til å gi ansvarsforsikring til alle kjøretøy som er registrert for kjøring på vei. Greit nok at de kan luke ut uønskede kaskokunder, men snakker her om kun ansvarsforsikring... Har de rett til å stille kreve at man er totalkunde da? Syntes jeg er merkelig...
De har faktisk ingen plikt til å forsikre kjøretøyet ditt i første omgang. De har en plikt om at de ikke får lov til å fjerne ansvarsforsikringen så lenge skilter ikke er levert inn eller du har skaffet forsikring i et annet selskap. Er du f.eks oppført som dårlig betaler, tatt for forsikringssvindel, eller et spesielt utsatt forsikringstager kan de si nei. Noen sier nei ved å gi en ufattelig pris, andre sier bare nei.

Du blander nok sammen det og allerede ha forsikring, med det å tegne nye forsikring uten å ha andre forsikringer der.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er jo uansett greit å ha reise og personforsikring, selvom det jo kunne vært greit å velge de et annet sted. Selve kjøretøyforsikringen blir jo billigere så det har sine positive og negative sider såklart.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Asfaltkongen wrote:
Jeg har fått blankt "NEI" fra flere forsikringsselskaper. Men vet ikke noe om hvorvidt det er lovlig eller ikke.
Robban
MC: Aprilia RS 250 2003 Nero Diablo

Kawasaki ZX-6R

Post by Robban »

Samme her, hos IF fikk jeg et klart og tydelig NEI. Så og si alle sykler er slike "spesielt dyre tilfeller" i boka deres tror jeg.
Post Reply