Hvilken sykkel til laaangtur?
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
hm, jeg får litt blandet følelser her. Det er visst blandet meninger om dette temaet også. Legger merke til at dette med forbikjøringer kommer ann på den individuelle fører.
- Marius I
- Posts: 175
- Joined: 01 Aug 2007 17:12
- MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod. - Location: Oslo
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Det er det selvsagt. Kommer vel mest an på hva og hvordan man liker å kjøre.
Har selv en sykkel med 100 hk og det er mange som drar fra den, men den går allikevel mer enn bra nok på norske veier. Man kan selvfølgelig alltid ønske seg mer aks osv, men da snakker vi mer om lek og følelser enn om nødvendighet.
Har selv kjørt en Honda FT500(ca. 40hk) i noen år og den er ikke veldig sprek, men du kommer deg fint frem og forbikjøringer var aldri noe problem.
Bare husk at jo mindre motor man har, jo mindre ekstra vekt kan man ha med. Skal du på langtur med passasjer og bagasje vil du nok slite litt
Har selv en sykkel med 100 hk og det er mange som drar fra den, men den går allikevel mer enn bra nok på norske veier. Man kan selvfølgelig alltid ønske seg mer aks osv, men da snakker vi mer om lek og følelser enn om nødvendighet.
Har selv kjørt en Honda FT500(ca. 40hk) i noen år og den er ikke veldig sprek, men du kommer deg fint frem og forbikjøringer var aldri noe problem.
Bare husk at jo mindre motor man har, jo mindre ekstra vekt kan man ha med. Skal du på langtur med passasjer og bagasje vil du nok slite litt

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Litt overdrevent skreve, førr oftest e det no førern sjøl det står på da, og der e eg ikke så tøff når det kjem te stykket..Marius I wrote:Han skal jo ha en cruiser og ikke en R-syhttp://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=15&t=5039kkel. Da er 40 hester helt greit og man kan foreta trygge forbikjøringer i moderate hastigheter. Skal man opp i høyere hastigheter holder det selvsagt ikke.
Når du sliter med å holde følge med 1000R med din CBR snakker vi vel om litt mer inspirert kjøring. VELDIG inspirert på norske veier vil jeg påstå

#Suzuki GSXR 750, K6
- Marius I
- Posts: 175
- Joined: 01 Aug 2007 17:12
- MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod. - Location: Oslo
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Regnet med at du overdrev litt, ja
Sliter nok med å følge mange andre jeg og uansett sykkel.

Sliter nok med å følge mange andre jeg og uansett sykkel.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Du kan alltid bruke mer krefter enn du har. Men du kan kjøre greit forbi med 40 HK også. Jeg har da kjørt greit forbi med 15 hk også. Det må bare planlegges litt mer. Lettere med 98, selvfølgelig. Men 40 holder egentlig i Norge selv om man ikke er redd for å miste lappen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Ett 32 år og en del sykler har jeg funnet det jeg vil kalle den ultimate tursykkelen. (ETTER MIN SMAK)
*Lettkjørt :smt023
*Nok av krefter :smt023
*Langkjøringsegenskaper :smt023
*Fortreffelige kjøreegenskaper :smt023
*Vibrasjonsfri :smt023
*Ser ut som en motorsykkel
*Å kjøre denne sykkelen gjennom svingene er en sann fornøyelse. :smt023
*Lett å håndtere og er forutsigbar. (selv ved lav hastigehet, noe som overasket meg mest med tanke på størrelse og vekt) :smt023
*Aksellererer godt helt fra 1000RPM til rød-streken. :smt023

*Lettkjørt :smt023
*Nok av krefter :smt023
*Langkjøringsegenskaper :smt023
*Fortreffelige kjøreegenskaper :smt023
*Vibrasjonsfri :smt023
*Ser ut som en motorsykkel

*Å kjøre denne sykkelen gjennom svingene er en sann fornøyelse. :smt023
*Lett å håndtere og er forutsigbar. (selv ved lav hastigehet, noe som overasket meg mest med tanke på størrelse og vekt) :smt023
*Aksellererer godt helt fra 1000RPM til rød-streken. :smt023

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Kjøreegenskaper på slik farkost er vel fraværende tatt i betraktning av hva som finnes som faktisk har gode kjøreegenskaper 

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
For en gangs skyld er jeg HELT enig med Gixx. Alt er relativt, hva sammenligner du med?
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
På tross av sine 320kg er den faktisk lettkjørt. (dette sammenlignet med tursykler)Gixxerman wrote:Kjøreegenskaper på slik farkost er vel fraværende tatt i betraktning av hva som finnes som faktisk har gode kjøreegenskaper
De jeg har prøvd i "senere" tid er Gold Wing, GSF1200, XVZ1300, K1200GT og Road King.
Valkyrien er faktisk den eneste "tunge" sykkelen jeg har følt at jeg kan ha det litt gøy og leke med samtidig som den har det som skal til for landeveiskjøring.
youtube

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Sett deg på en R så kan du jo sammenlikne
Prøver ikke å lage noen stor krangel her altså, bare syntes det blir litt natt og dag om du skjønner 
Sammenlignet med andre store og tunge sykler blir noe annet såklart. Men da blir det gode kjøreegenskaper i forhold til


Sammenlignet med andre store og tunge sykler blir noe annet såklart. Men da blir det gode kjøreegenskaper i forhold til

Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Jeg har ingen problem med å forståGixxerman wrote:Sett deg på en R så kan du jo sammenliknePrøver ikke å lage noen stor krangel her altså, bare syntes det blir litt natt og dag om du skjønner
Sammenlignet med andre store og tunge sykler blir noe annet såklart. Men da blir det gode kjøreegenskaper i forhold til

Du så hva jeg sammenlignet med. Personlig så liker jeg det meste på to hjul, og er ikke fanatiker selv om jeg har en favoritt. Det ville vert kjedelig om alle hadde samme smak.

- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Nå må dere plastikk fantastique gutta slutte med å tenke svart/ hvitt hele tiden.
Det finnes MYE OG MERE ENN NOK kjøreglede for veldig mange ..i sykler som kanskje ikke har så mye hester eller nedbrekksvinkel ..
Skal man kjøre på bane eller lovlig/fornuftig på veien?
Skal man kjøre virkelig langt eller posere på pølsekiosken(eller tyrigrava) etter en kortere tur
Komfort på langtur er for meg bredt sete, oppreist sittestilling (med litt krumming i ryggen), tykke fothvilere eller fotbrett ,ergonomisk utformet styre. Og bagasjeplass.
Mange av cruiserene er nok for lave(og i tillegg senktet
) for rask svingekjøring.. men man trenger vel ikke alltid kjøre fortest mulig vel.. ikke hvis man skal på langtur i norge iallefall.
Finner like mye (eller mere) glede i å kjøre en hauggammel indian (funker riktignok bedre enn endel moderne cruisere i svinger) som på en ducati som kan brekkes langt ned (dog kun "trygt" på en bane, det ligger mye rart på veiene)...
det er ikke ytelsen som teller dersom "eventyret" er viktigere enn adrenalin rushet.
En ting er hester ..men dreiemoment er tingen for en komfortabel og avslappet reise i Norge. Hvis man ikke har en eksplosiv aksellerasjon, men masse dreiemoment , så må man bare bruke motoren på en annen måte. Fordelen med dreiemoment er at man ikke mister farten når man først har fått lokomotivet i fart...
Eller bli litt kreativ i forbikjøringene...eller bare stresse seg ned litt, og få med seg litt av landskapet:)
Hva vinner man dersom man skal kjøre så fort hele tiden ? en sau ?

Det finnes MYE OG MERE ENN NOK kjøreglede for veldig mange ..i sykler som kanskje ikke har så mye hester eller nedbrekksvinkel ..
Skal man kjøre på bane eller lovlig/fornuftig på veien?
Skal man kjøre virkelig langt eller posere på pølsekiosken(eller tyrigrava) etter en kortere tur

Komfort på langtur er for meg bredt sete, oppreist sittestilling (med litt krumming i ryggen), tykke fothvilere eller fotbrett ,ergonomisk utformet styre. Og bagasjeplass.
Mange av cruiserene er nok for lave(og i tillegg senktet

Finner like mye (eller mere) glede i å kjøre en hauggammel indian (funker riktignok bedre enn endel moderne cruisere i svinger) som på en ducati som kan brekkes langt ned (dog kun "trygt" på en bane, det ligger mye rart på veiene)...
det er ikke ytelsen som teller dersom "eventyret" er viktigere enn adrenalin rushet.
En ting er hester ..men dreiemoment er tingen for en komfortabel og avslappet reise i Norge. Hvis man ikke har en eksplosiv aksellerasjon, men masse dreiemoment , så må man bare bruke motoren på en annen måte. Fordelen med dreiemoment er at man ikke mister farten når man først har fått lokomotivet i fart...
Eller bli litt kreativ i forbikjøringene...eller bare stresse seg ned litt, og få med seg litt av landskapet:)
Hva vinner man dersom man skal kjøre så fort hele tiden ? en sau ?
-
- Posts: 2
- Joined: 18 Jan 2008 19:36
- MC: R1200GS
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Kjøp det du har lyst på, pakk for turen og kjør!
Jeg har vært tur retur Polen med passasjer på Intruder 1400 - gikk brillefint det.
Til Shetland, Orkenøyene og Skottland med FZR 1000 - noproblemo.
Til Estland, Latvia, Litauen og Polen med Vstrom 650 - som smurt. (Fartsbot i Estland
)
Til Italia med R1200GS - Uten havari!
En kompis fra Moskwa har kjørt Europa rundt sammen med kona på Hårnett 600 - alt går med litt planlegging!
Jeg har vært tur retur Polen med passasjer på Intruder 1400 - gikk brillefint det.
Til Shetland, Orkenøyene og Skottland med FZR 1000 - noproblemo.
Til Estland, Latvia, Litauen og Polen med Vstrom 650 - som smurt. (Fartsbot i Estland

Til Italia med R1200GS - Uten havari!
En kompis fra Moskwa har kjørt Europa rundt sammen med kona på Hårnett 600 - alt går med litt planlegging!
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: hvilet sykkel til laaangtur?
Tråden startet med spørsmål om langtursykkel. Og siden vi nå er kommet til en liten ordveksling mellom det jeg ser som ytterpunktene fant jeg det fristende å legge inn "mekkern"s gode svar.mekkern wrote:Velkommen til forumet!
hvis du skal på skikkelig langtur ville jeg satset på kubikk... mer moment er bra på langtur...hvis du liker nakne sykler så gir dette mye vindpresss..r sykler blir litt vel fremoverlente på skikkelig langtur...
Muligheten er jo en naken sykkel som du putter på et skikkelig bagasjesystem OG en klar vindskjærm som du kan montere på når du skal på de lange turene ...
Svaret over er jo også i samme stil.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Hvilken sykkel til laaangtur?
Hva som egner seg til langtur er veldig individuelt, men jeg tror ikke jeg ville kjørt noen av mine tidligere plastsykler på noen av turene mine. Den viktigste egenskapen jeg ser i en langturssykkel er at du kan kjøre i 80 mil uten å bli sliten på den, og som du får med alt du trenger uten å laste tungt på deg selv. Det skal være like behagelig å kjøre sykkelen som å sitte i go' sofaen hjemme. Følelsen med sykkelen skal sitte og du smiler fra start til mål, og ellers liker jeg sykler som ikke er så dyre(Burgman'en betalte jeg 29000,- for 24k km siden og har gjort alt syd for Trondheim med den), og som er billige i drift og praktiske. Jeg har pleid å ha flere sykler til ulike formål, slik at scooterene mine er brukt på tur, mens plastrakettene har blitt brukt til hodeløs gassing over Hurumlandet og slikt, selv om den siste interessen har dabbet av noe (Been there, done that). Siden dette er en tung MC-tråd: Jeg drømmer om en feit BMW 1200 GS, ideelt sett, men når den omtrent koster 10 gangern av den lille saken min, så forsvinner hele meningen. Man kan jo handle seg en fin bil for de pengene. Det blir nok med drømmene 
Ellers støtter jeg tanken om å moderere meningene\uttalelsene sine, og ikke være fordømmende i forhold til andres valg av sykkel. Spennende at vi velger ulikt, og det er en ting som er sikkert: ingen sitter med fasiten på hva som er den beste langturssykkelen, siden det nok finnes like mange meninger om dette som det finnes mc-interesserte innbyggere i Norge

Ellers støtter jeg tanken om å moderere meningene\uttalelsene sine, og ikke være fordømmende i forhold til andres valg av sykkel. Spennende at vi velger ulikt, og det er en ting som er sikkert: ingen sitter med fasiten på hva som er den beste langturssykkelen, siden det nok finnes like mange meninger om dette som det finnes mc-interesserte innbyggere i Norge

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE