Forsikring på R sykkel for de yngre

Prat om tung MC.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Re: Forsikring på R sykkel for de yngre

Post by Alas »

superbaben wrote:Nå snakka jeg om LAVE turtall. Dvs under 2000 omdreininger. Og for all del...ikke noe vondt om SV. Fin sykkel det. Og grom lyd og bunndrag. Jeg bare svarte tilbake ang hvem sykkel som var enklest å kjøre bra m:) Skjønner ikke hvorfor folk tror r-sykler er så vanskelige å kjøre. Den svinger jo av seg selv nesten:)
Men da er vi jo enige da ;-)

Har kjørt en R-sykkel i mitt liv og fant da ut at jeg ikke er moden for det enda. Eller at evnene på langt nær står i stil til hornene som kom fram. Men den var ikke noe problem å kjøre, på mange måter lettere enn SV'en å kjøre var den. Dog synes jeg SV'en er mer tilgivelig mtp hvilket gir en ligger i ut av svinger da den har greit med kraft relativt langt nede i registeret. En ting er nå sikkert, det blir nok gjerne en R-sak om noen år, når forsikring blir levelig. (Og vips var jeg nesten on-topic igjen ;-) )
superbaben
MC: Gate: GSX-R 750 (K7) og RG250
Bane: GSX-R 600 (K6)
Cross: RMZ 450
http://plasticmc.com

Post by superbaben »

Alas wrote:
superbaben wrote:Nå snakka jeg om LAVE turtall. Dvs under 2000 omdreininger. Og for all del...ikke noe vondt om SV. Fin sykkel det. Og grom lyd og bunndrag. Jeg bare svarte tilbake ang hvem sykkel som var enklest å kjøre bra m:) Skjønner ikke hvorfor folk tror r-sykler er så vanskelige å kjøre. Den svinger jo av seg selv nesten:)
Men da er vi jo enige da ;-)

Har kjørt en R-sykkel i mitt liv og fant da ut at jeg ikke er moden for det enda. Eller at evnene på langt nær står i stil til hornene som kom fram. Men den var ikke noe problem å kjøre, på mange måter lettere enn SV'en å kjøre var den. Dog synes jeg SV'en er mer tilgivelig mtp hvilket gir en ligger i ut av svinger da den har greit med kraft relativt langt nede i registeret. En ting er nå sikkert, det blir nok gjerne en R-sak om noen år, når forsikring blir levelig. (Og vips var jeg nesten on-topic igjen ;-) )
Hehe! Ja, da er vi enige:) Nice sykkel den SV'en da... Klart man skal være litt "voksen" for å kjøre trygt på en R-sykkel når man er fersk...men det gjelder de fleste andre sykler også. Faktisk kan man drepe seg på en moped også. De fleste ulykker er vel folk som kommer for stor fart inn i en sving og stivner...og det kan man gjøre uansett hvem sykkel man velger. Men de mest dumdristige er vel av typen som kjører R-sykkel...men det er ikke sykkelen sin feil:)
I "stallen" nå:
Suzuki GSX-R 750 K7 (gatesykkel)
Suzuki RG 250 (gatesykkel)
Suzuki GSX-R 600 K6 (banesykkel)
Suzuki RMZ 450
Pocketbike
Skidoo Formula MX 470 (Snøscooter)
VW Passat 2,5 TDI 4 motion
(+et par traktorer:)

http://www.plasticmc.com
gullik
MC: suzuki gsxr 600=)

Post by gullik »

jeg kjøpte meg r-sykkel som førstesykkel,jeg liker igrunn nakne sykler bedre,men kan desverre ikke fordra sv`n.så grunnen min var jo at det var det beste kjøpet jeg fant. på alle måter.forsikringen var heller ikke skyhøy som mange her klager over,jeg fikk først ett tilbud på 24000 i året,dette som 18 åring med 30% bonus(suzuki gsx-r 600).dette slo jeg meg til ro med forde jeg hadde regnet med høy forsikring.etter en stund nevnte kjørelæreren min at jeg burde høre med andre selskap,det hadde han nettop spart 2000kr på.så jeg stakk innom terra og fikk ett tilbud på 12000,deretter ringte jeg tilbake til det første selskapet(gjensidige) og da gikk de ned til 11000kr altså NED 13000. og 11000 syns jeg er en grei pris å betale,for så mye morro.for meg har det ingenting med baller og "kulhet" og gjøre,kjørte tross alt hyosung i fjor,nei det har med den deilige følesen en sykkel gir meg. :) rett og slett.
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

[quote="Zagzagz"]
Jeg prøvde meg med å høre på prisen på en CBR-F og det senket ikke prisen så mye som jeg hadde håpet på./quote]

What? Da har du ikke spurt nok.. Jeg sjekket forsikringer på zx-6r, GSX-R og CBR-F med omtrent samme årsmodeller (+/- 1 år) og priser (+/- 5 000) i høst, og CBR-F lå på 8-9 000 mens de andre opp mot 20 000. Dette var da 98-99-modeller til mellom 50-60 000. Prosentvis var det omtrent 50% hos de fleste, med pappa som "eier".
I tillegg ser CBR-F ut som (og går som) en R-sykkel, men pga mangel på R (og muligens statistikk, selv om jeg tror R-en har mye mer å si) er forsikringene akseptable.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Flydude wrote:
Zagzagz wrote: Jeg prøvde meg med å høre på prisen på en CBR-F og det senket ikke prisen så mye som jeg hadde håpet på./quote]

What? Da har du ikke spurt nok.. Jeg sjekket forsikringer på zx-6r, GSX-R og CBR-F med omtrent samme årsmodeller (+/- 1 år) og priser (+/- 5 000) i høst, og CBR-F lå på 8-9 000 mens de andre opp mot 20 000. Dette var da 98-99-modeller til mellom 50-60 000. Prosentvis var det omtrent 50% hos de fleste, med pappa som "eier".
I tillegg ser CBR-F ut som (og går som) en R-sykkel, men pga mangel på R (og muligens statistikk, selv om jeg tror R-en har mye mer å si) er forsikringene akseptable.
Jeg spurte også på forsikring på cbr-f, men det utgjorde ikke noen særlig prisforskjell..
I`m not small, I`m funsize :)
Magnalf
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)

Post by Magnalf »

gullik wrote:...for meg har det ingenting med baller og "kulhet" og gjøre,kjørte tross alt hyosung i fjor,nei det har med den deilige følesen en sykkel gir meg. :) rett og slett.
Word :)

Ang. CBR-F, nyere modeller er dyre å forsikre. Jeg betalte ikke noe særlig mindre på min F i forholt til bladen, det var en 02 modell. Men så var det en FS da, veit ikke om det hadde noe å si på "statistikken" dems
Road Rider c" ,)
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

gullik wrote: da gikk de ned til 11000kr altså NED 13000. og 11000 syns jeg er en grei pris å betale,for så mye morro.
Dette bærer preg av vilkårlighet, når de vips kan sende prisen ned til under det halve. Da kan det ikke være noen veldig nær kobling mellom ulykkesstatistikk og prisene. Hadde det vært en veldig streng kobling der, ville prisene ikke kunne forhandles så mye rundt, og prisene mellom selskapene burde være mer like. Prisene når man ringer rundt med samme "input" gir jo 100% variasjoner i alle retninger, og da mister man tilliten til selskapene. Det har vel med konkurransesituasjonen å gjøre, mer enn statistikk tror jeg. Så lenge folk TROR at det å kjøre R-sykkel er forbundet med fare og at prisene er berettiget, vil man også kanskje ta til takke med høyere priser. Man må rive ned illusjonen om at prisene skal være høye(ut over det som faktisk lar seg begrunne i skadestatistikk), slik at folk vil krangle mer. Jeg tror de er der for å melke R-syklistene, og det viktigste vi kan gjøre som det også blir sagt er å ringe rundt og reforhandle avtalene våre. Det burde nesten vært en plikt for alle mc-eiere, siden det kommer oss alle til gode :)

Vi skulle fått igang en kampanje her, slik at ALLE som en fra nå av på dette forumet ringer sitt forsikringsselskap, og alle andre selskap, og tyner ut det beste tilbudet :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

I fjor kjørte jo NMCU en sak på at forsikringspremiene for MC ikke på noen som helst måte sto i stil til utbetalingene. Det eneste pressmiddelet vi som motorsyklister har er jo å bytte selskap når prisen er for dårlig. Og ikke glem at nå kan man bytte selskap når som helst, ikke bare ved hovedforfall! =D>
gullik

Post by gullik »

haha,jeg blir bare mer og mer oppgitt,nå i dag tenkte jeg og ringe å høre om ett tilbud på en s4.det er en aen sak,samtidigt spurte jeg gjensidige om tilbudet jeg hjadde fått på sykkel for en stund siden fortsatt lå inne,det gjorde det ikke,så jeg spurte en gang til da kom sluttsummen på fine 30000kr i året for full kasko,altså så har de tre tilbudene mine fra gjensidige gått slik...1.24000...2.11000...3.30000. ringte til terra og de hadde heller ikke lagret tilbudet,(noe begge hadde sagt skulle bli gjort) der fikk jeg ett tilbud på 14000. hehe snart bare gi opp.
Marius I
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.

Post by Marius I »

Var det samme når jeg hørte rundt. Sprikte mellom 23000 og 7300. Valgte selvfølgelig 7300, men da regningen kom var den på over 10000. Kranglet endel om dette og endte på 8300. Det kjipe var at nest billigste skulle ha 11500 så det var ikke så lett å true med å skifte selskap :(
Petterjacobsen
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.

Post by Petterjacobsen »

Hva med å sende en "samlesøknad"? Ha en forespørsel her på forumet om hvem som kunne være interessert i å bytte selskap. Så tar vi kontakt med flere selskap og spør på pris for alle (individuelle priser så klart, men kanskje kvantumsrabatt).

Et selskap er muligens litt interessert i å gi fine priser hvis de plutselig får 30-40 stk som vil tegne forsikring hos dem.
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
gullik

Post by gullik »

jeg er med:)
xadox
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)

Post by xadox »

pruta ned fra 15400 til 13700 igår :)
1.3.1.2
Bergen_biker
MC: GSXR 1000 k6
X. GSXR 600

Post by Bergen_biker »

Betalte 13.000 for delkasko da jeg var 18 på en GSXR 600 0g betaler 16.000 i full kasko på GSXR 1000 nå.
Stiv pris men fy flate det er verd hver eneste krone. R sykkel eller ikke til en nybegynner tror jeg er et personlig valg.
Jeg er nesten 2meter høy og sitter ikke akkurat veldig "comfy" På en R men det er så gøy at det er verd å ha litt vondt i beina når man kommer hjem. Jeg kjørte 14.000km sist sessong er 23år og blir enda uglesett når jeg stiller på torget i Bergen. " det er noe man også må tåle når man er ung og kjører R.. Bli uglesett av de Flinke Voksende Fornuftige sofakrok racerene" Sånn er det bare og jeg ser på ingen måte for meg at det forandrer seg. \:D/
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Du føler nok det er verdt det fordi du er vant til en så høy premie, og har sett eksempler på at det kan være enda dyrere enn det. Hadde de fleste forsikringer vært på rundt 8-9k for deg med dine betingelser, hadde du nok ikke valgt det selskapet som tilbød deg en premie på 16k. Nå har du full kasko, og da er det kanskje ikke så ille. Forsikringsselskapene har gjort en fordømt god jobb i å få 15-20k+ prisnivå til å virke fornuftig (mens jeg aldri hadde følt det hadde vært verdt det i det hele tatt, slik at hva man føler er verdt en slik premie er ganske individuelt. Hadde premien vært tilsvarende for en 911 turbo, hadde jeg vært tilbøyelig til å si det var verdt det), mens jeg skal banne på at skadestatistikken ikke tilsier en premie på mer enn kanskje 10k. Hadde premien vært noe mer fornuftig, hadde jeg kanskje kjørt en flunkende ny R-sykkel i dag. Premiene er høye nok til at jeg ikke gidder(selv med del-kasko som jeg alltid har hatt), siden jeg vet det går rett i kassa på selskapene, ihvertfall den delen av premien som ligger over det statistikken skulle tilsi. Men, så lenge folk føler det er verdt hver eneste krone, så kan de tjene godt og selge unna. Forsikringspremien burde ligget på rundt 5k. Personlig er det mye større sannsynlighet for at jeg drar av og kolliderer på scooteren jeg har nå enn R1'en. En R-sykkel har man respekt for og kjører pent, og det har man ikke for en kjapp liten scooter man kjører gris med :)

Jeg henger meg på en eventuell forsikringskampanje :) Nå er premien min hyggelig fra før av med min lille loppe og 1800kr i året da :lol: Dere R-folk burde ihvertfall få igang noe sånt :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply