
Ordet brukes f.eks også om fordriving av mennesker (interne flyktninger), eller bare forflytning.
At det brukes om volumet her har jeg ingen problemer med å tro på.
Listen sier vel mer, som feks:rerell wrote:Jag tror att du tror fel.Lølle wrote:Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro.
Displacement
4. Machinery, Automotive.
a. the volume of the space through which a piston travels during a single stroke in an engine, pump, or the like.
b. the total volume of the space traversed by all the pistons.
Det var ikke meningen å være uhøffelig med den landbrukspraten om jorder o.l...Lølle wrote:Jeg tror nok vi skal akseptere at et engelsk ord brukes i mange sammenhenger, som jeg sa også brukes som et av mange... om du synes det er på feil jorde, Cueaball, lever jeg like greit med din uvitenhet om skip som min om motor
Ordet brukes f.eks også om fordriving av mennesker (interne flyktninger), eller bare forflytning.
At det brukes om volumet her har jeg ingen problemer med å tro på.
Vi har da en god tone, for pokkerCueball wrote:Det var ikke meningen å være uhøffelig med den landbrukspraten om jorder o.l...![]()
Draft og sjømil er en fin tingRockeRolf wrote: Deplasement i nautisk sammenheng er mengden av fortrengt vann i metriske tonn. En tullete angivelse som kun brukes av Marinen i skipssammenheng. Ellers så brukes det om planende skrog og fortrengende skrog (deplasementsskrog) når gutta sitter i båthavna i prater om draft, kuffertsurringer, ytre gyser og annet tull.
.
Alt du sier er selvfølgelig riktig. Jeg trakk fram kompresjonsforholdet for å indikere at slaglengde ikke nødvendigvis er det samme som sylinderens lengde (rent fysisk). Jeg har dermed ikke påstått at kompresjonsforholdet har noe med "displacement" å gjøre. men det er fult mulig å benytte dette forholdet for å regnde seg fra oppgitt volum (slag x boring = displacement) til det fysiske volumet av sylinderen inkludert forbrenningskammer.RockeRolf wrote:Deplasement betyr, i alle betydninger av ordet, f o r t r e g n i n g. Ikke forflytning. Det er to forskjellige ting.
Deplasement i nautisk sammenheng er mengden av fortrengt vann i metriske tonn. En tullete angivelse som kun brukes av Marinen i skipssammenheng. Ellers så brukes det om planende skrog og fortrengende skrog (deplasementsskrog) når gutta sitter i båthavna i prater om draft, kuffertsurringer, ytre gyser og annet tull.
Og kompresjonsforholdet har ikke noe å gjøre med en sylinders deplasement. Deplasementet regnes nemlig i slag x boring. Kompresjonsforholdet kommer først med i beregningen når man begynner å regne m e d forbrenningskammeret. Dvs. utformingen og volumet av det "kammeret" du har over stempelkrona idet stempelet er på topp.
Litt rødvin her... skål!Cueball wrote:[Offtopic] Nå tror jeg jeg tar et glass whisky og forsøker meg på en displacement av den, vha sugeprinsippet[{offtopic]
Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.Cueball wrote:Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.
AtW
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
I prinsippet er jeg enig med deg da Dreiemoment og effekt er avhengige størrelserATWindsor wrote:Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.Cueball wrote:Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.
AtW
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
AtW
Eg og.Relax wrote:Quote:
...mens jeg liker å rusle på lavere turtall og vite at jeg kan bare rulle på og akselrere når som helst...og gire hvis jeg gidder, har lyst eller bare kommer på det
Som tidligere nevnt, så kan man godt har fordel av å ha en flatere effektkurve, om man har tenkt å bruke motoren over et større register, men det er formen på effektkurven som teller. Ikke om man har høyt dreimoment eller ikke. Du kan vel sikkert argumentere for svinghjul og annet, mens jeg kan argumentere for at det finnes MCer med trinnløse gir som i praksis gir høyere effekt iogmed at turtallet hele tiden er på effekttoppen. Men dette er bieffekter, hele essen er at 100 HK er 100 HK, uansett hvor mye av energien som er dreimoment eller turtall, fordi gir gjør om dreimoment til turtall og motsatt. Dermed er ikke en motor med høyt turtall dårligere til å trekke om alt annet holdes likt.Cueball wrote:I prinsippet er jeg enig med deg da Dreiemoment og effekt er avhengige størrelserATWindsor wrote:
Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.
AtW
Effekt = Dreiemoment [Nm] x Vinkelhastighet (Som er proporsjonal med turtall)
Effekt [Kw] = Dreiemoment [Nm] x 2pi x turtall[rpm] / (60 x 1000)
I praksis er det mer som spiller inn
I min påstand har jeg lagt følgende resonement til grunn:
En forbrenningsmotors makismale dreiemoment ligger alltid på et lavere turtall enn dens effekttopp (pr definisjon)
En traktormotor har sin effekttopp på ca 2200rpm og tilnærmet maks dreiemoment fra under 1000rpm maks dreiemoment er normalt rundt 1700rpm (poenget er at den er effektiv på svært lave turtall)
En tautrekningskonkurranse starter fra stillestående. Det trengs da også en clutch for å starte bevegelsen.
En clutch omdanner mer energi til varme des høyere turtall den må jobbe med (tap av effekt).
En MC-motor må jobbe på et svært høyt turtall for å avlevere samme effekt som traktormotoren.
I tillegg til dette er massefart av stor betydning. Med mindre MC-motor blir montert med et svært modda svinghjul...
Det er Godt mulig jeg er helt på bærtur her...?
Jeg har sovet litt på dette, og når jeg våknet opp i dag, var det ganske klart for meg at jeg har vært litt for påståelig.ATWindsor wrote:Som tidligere nevnt, så kan man godt har fordel av å ha en flatere effektkurve, om man har tenkt å bruke motoren over et større register, men det er formen på effektkurven som teller. Ikke om man har høyt dreimoment eller ikke. Du kan vel sikkert argumentere for svinghjul og annet, mens jeg kan argumentere for at det finnes MCer med trinnløse gir som i praksis gir høyere effekt iogmed at turtallet hele tiden er på effekttoppen. Men dette er bieffekter, hele essen er at 100 HK er 100 HK, uansett hvor mye av energien som er dreimoment eller turtall, fordi gir gjør om dreimoment til turtall og motsatt. Dermed er ikke en motor med høyt turtall dårligere til å trekke om alt annet holdes likt.Cueball wrote:I prinsippet er jeg enig med deg da Dreiemoment og effekt er avhengige størrelserATWindsor wrote:
Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.
AtW
Effekt = Dreiemoment [Nm] x Vinkelhastighet (Som er proporsjonal med turtall)
Effekt [Kw] = Dreiemoment [Nm] x 2pi x turtall[rpm] / (60 x 1000)
I praksis er det mer som spiller inn
I min påstand har jeg lagt følgende resonement til grunn:
En forbrenningsmotors makismale dreiemoment ligger alltid på et lavere turtall enn dens effekttopp (pr definisjon)
En traktormotor har sin effekttopp på ca 2200rpm og tilnærmet maks dreiemoment fra under 1000rpm maks dreiemoment er normalt rundt 1700rpm (poenget er at den er effektiv på svært lave turtall)
En tautrekningskonkurranse starter fra stillestående. Det trengs da også en clutch for å starte bevegelsen.
En clutch omdanner mer energi til varme des høyere turtall den må jobbe med (tap av effekt).
En MC-motor må jobbe på et svært høyt turtall for å avlevere samme effekt som traktormotoren.
I tillegg til dette er massefart av stor betydning. Med mindre MC-motor blir montert med et svært modda svinghjul...
Det er Godt mulig jeg er helt på bærtur her...?
AtW