Hva er nå kubikk?

Prat om tung MC.
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hva er nå kubikk?

Post by Lølle »

Jeg tror nok vi skal akseptere at et engelsk ord brukes i mange sammenhenger, som jeg sa også brukes som et av mange... om du synes det er på feil jorde, Cueaball, lever jeg like greit med din uvitenhet om skip som min om motor :-)
Ordet brukes f.eks også om fordriving av mennesker (interne flyktninger), eller bare forflytning.
At det brukes om volumet her har jeg ingen problemer med å tro på.
Image
Image
Lølle

Post by Lølle »

rerell wrote:
Lølle wrote:Displacement referer nok til størrelsen på bilen, ikke slagvolumet, vil jeg tro.
Jag tror att du tror fel. ;-)

Displacement
4. Machinery, Automotive.
a. the volume of the space through which a piston travels during a single stroke in an engine, pump, or the like.
b. the total volume of the space traversed by all the pistons.
Listen sier vel mer, som feks:
1. the act of displacing.
2. the state of being displaced or the amount or degree to which something is displaced.
3. Physics.
a. the displacing in space of one mass by another.
b. the weight or the volume of fluid displaced by a floating or submerged body. Cf. Archimedes' principle.
c. the linear or angular distance in a given direction between a body or point and a reference position.
d. the distance of an oscillating body from its central position or point of equilibrium at any given moment.
4. Mach., Auto.
a. the volume of the space through which a piston travels during a single stroke in an engine, pump, or the like.
b. the total volume of the space traversed by all the pistons.
5. Naut.the amount of water that a vessel displaces, expressed in displacement tons.
6. Geol.the offset of rocks caused by movement along a fault.
7. Psychoanal.the transfer of an emotion from its original focus to another object, person, or situation.
8. See electric displacement.
Uten at det avgjør hva som mentes med uttrykket ;-) Men gjerne for meg :-)
Image
Image
Cueball
MC: Honda VFR 800 VTEC

Post by Cueball »

Lølle wrote:Jeg tror nok vi skal akseptere at et engelsk ord brukes i mange sammenhenger, som jeg sa også brukes som et av mange... om du synes det er på feil jorde, Cueaball, lever jeg like greit med din uvitenhet om skip som min om motor :-)
Ordet brukes f.eks også om fordriving av mennesker (interne flyktninger), eller bare forflytning.
At det brukes om volumet her har jeg ingen problemer med å tro på.
Det var ikke meningen å være uhøffelig med den landbrukspraten om jorder o.l... :)
Jeg er selvfølgelig klar over at displacement brukes i flere sammenhenger. I tilfellet med motor er det nettop "fortrengning/fordrivning" som er kilde til bruken. En sylinder har jo som kjent et større Volum enn hva stempelet faktisk tryker sammen, men det er volumreduksjon fra stempel i bunn til stampel på topp som legges til grunn for oppgitt sylindervolum. Totalt sylindervolum finner du dersom du i tilegg kjenner komprsjonsforholdet.

PS: du har helt rett i at jeg er totalt uvitende når det gjelder skip (som den landkrabben jeg er) Jeg tviler dog på at du er tilsvarende når deg gjelder motorer... Jeg kan leve med det også...
-02 Honda VFR 800
rerell

Post by rerell »

Detta blir ungefär som att säga att uttrycket "storleken (størrelsen) har ingen betydelse", i en diskussion om sex refererar till storleken på fötterna.

Visst har ordet displacement fler betydelser, och kan referera till olika saker (i likhet med "storlek"), men i bil/mc-sammanhang, när folk säger "there is no replacement for displacement", som är ett vedertaget uttryck, så refererar man normalt till cylindervolym. Så ÄR det. :)

Jag visade enbart den relevanta delen av definitionen, eftersom jag antog att det skulle räcka för att förstå att det är den betydelsen som avses i detta sammanhang. Men är man inte bekant med uttrycket så förstår jag att det kanske borde visats på ett annat sätt. Fel av mig.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Deplasement betyr, i alle betydninger av ordet, f o r t r e g n i n g. Ikke forflytning. Det er to forskjellige ting.

Deplasement i nautisk sammenheng er mengden av fortrengt vann i metriske tonn. En tullete angivelse som kun brukes av Marinen i skipssammenheng. Ellers så brukes det om planende skrog og fortrengende skrog (deplasementsskrog) når gutta sitter i båthavna i prater om draft, kuffertsurringer, ytre gyser og annet tull.

Og kompresjonsforholdet har ikke noe å gjøre med en sylinders deplasement. Deplasementet regnes nemlig i slag x boring. Kompresjonsforholdet kommer først med i beregningen når man begynner å regne m e d forbrenningskammeret. Dvs. utformingen og volumet av det "kammeret" du har over stempelkrona idet stempelet er på topp.
Lølle

Post by Lølle »

Cueball wrote:Det var ikke meningen å være uhøffelig med den landbrukspraten om jorder o.l... :)
Vi har da en god tone, for pokker :-)
Image
Image
Lølle

Post by Lølle »

RockeRolf wrote: Deplasement i nautisk sammenheng er mengden av fortrengt vann i metriske tonn. En tullete angivelse som kun brukes av Marinen i skipssammenheng. Ellers så brukes det om planende skrog og fortrengende skrog (deplasementsskrog) når gutta sitter i båthavna i prater om draft, kuffertsurringer, ytre gyser og annet tull.
.
Draft og sjømil er en fin ting :-) (iike mange vet at en sjømil og nautisk mil ikke er det samme)
Tonnasje måles i mange varianter som du sikkert vet. Deplasement er en av dem og nok ikke bare brukt i KNM.
Men skitt au :-) Back to mc spør du meg 8)
Image
Image
Cueball

Post by Cueball »

RockeRolf wrote:Deplasement betyr, i alle betydninger av ordet, f o r t r e g n i n g. Ikke forflytning. Det er to forskjellige ting.

Deplasement i nautisk sammenheng er mengden av fortrengt vann i metriske tonn. En tullete angivelse som kun brukes av Marinen i skipssammenheng. Ellers så brukes det om planende skrog og fortrengende skrog (deplasementsskrog) når gutta sitter i båthavna i prater om draft, kuffertsurringer, ytre gyser og annet tull.

Og kompresjonsforholdet har ikke noe å gjøre med en sylinders deplasement. Deplasementet regnes nemlig i slag x boring. Kompresjonsforholdet kommer først med i beregningen når man begynner å regne m e d forbrenningskammeret. Dvs. utformingen og volumet av det "kammeret" du har over stempelkrona idet stempelet er på topp.
Alt du sier er selvfølgelig riktig. Jeg trakk fram kompresjonsforholdet for å indikere at slaglengde ikke nødvendigvis er det samme som sylinderens lengde (rent fysisk). Jeg har dermed ikke påstått at kompresjonsforholdet har noe med "displacement" å gjøre. men det er fult mulig å benytte dette forholdet for å regnde seg fra oppgitt volum (slag x boring = displacement) til det fysiske volumet av sylinderen inkludert forbrenningskammer.

[Offtopic] Nå tror jeg jeg tar et glass whisky og forsøker meg på en displacement av den, vha sugeprinsippet :) [{offtopic]
-02 Honda VFR 800
Lølle

Post by Lølle »

Cueball wrote:[Offtopic] Nå tror jeg jeg tar et glass whisky og forsøker meg på en displacement av den, vha sugeprinsippet :) [{offtopic]
Litt rødvin her... skål! :-)
Image
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Cueball wrote:
Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.

AtW
Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.

AtW
Cueball

Post by Cueball »

ATWindsor wrote:
Cueball wrote:
Strengt tatt kan du jo vinne en tautrekkingskonkurranse da om du smeller inn en MC-motor i en annen traktor og girer den riktig for jobben dog. Traktorer er jo kontruert og giret vesentlig annerledes enn en MC, men det går jo ikke så mye på motoren, 100 HK er 100 HK, stort slagvolum eller ikke.

AtW
Det er nok dreiemomentet til den traktormotoren som vil være avgjørende i en tautrekkekonkurranse..
Effekt er energi pr tid, i en tautrekkingskonkurranse med traktorer (som har stor masse) er dermed effekt mindre viktig, og det vil være vanskelig å kompensere for den enorme forskjellen in Nm...
Nei det er det ikke, energi per tid er alt som avgjør hvor god en motor er til å trekke, under forutsetningen av at du har gir. Det er nettopp det gir gjør, du kan når som helst veksle inn turtall for å få mer dreimoment etter giret. Og ved ett gitt turtall, så er maks dreimoment etter giret kun gitt av hvor mye effekt man har til rådighet, dreimoment ut av motoren er i utgangspunktet irrelevant. Det er ikke vansklig å kompensere i det hele tatt, man bare sørger for gir med en annen utveksling.

AtW
I prinsippet er jeg enig med deg da Dreiemoment og effekt er avhengige størrelser

Effekt = Dreiemoment [Nm] x Vinkelhastighet (Som er proporsjonal med turtall)
Effekt [Kw] = Dreiemoment [Nm] x 2pi x turtall[rpm] / (60 x 1000)

I praksis er det mer som spiller inn
I min påstand har jeg lagt følgende resonement til grunn:

En forbrenningsmotors makismale dreiemoment ligger alltid på et lavere turtall enn dens effekttopp (pr definisjon)
En traktormotor har sin effekttopp på ca 2200rpm og tilnærmet maks dreiemoment fra under 1000rpm maks dreiemoment er normalt rundt 1700rpm (poenget er at den er effektiv på svært lave turtall)

En tautrekningskonkurranse starter fra stillestående. Det trengs da også en clutch for å starte bevegelsen.
En clutch omdanner mer energi til varme des høyere turtall den må jobbe med (tap av effekt).
En MC-motor må jobbe på et svært høyt turtall for å avlevere samme effekt som traktormotoren.
I tillegg til dette er massefart av stor betydning. Med mindre MC-motor blir montert med et svært modda svinghjul...

Det er Godt mulig jeg er helt på bærtur her...?
-02 Honda VFR 800
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Relax wrote:Quote:

...mens jeg liker å rusle på lavere turtall og vite at jeg kan bare rulle på og akselrere når som helst...og gire hvis jeg gidder, har lyst eller bare kommer på det ;-)
Eg og. :D

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Cueball wrote:
ATWindsor wrote:

AtW
I prinsippet er jeg enig med deg da Dreiemoment og effekt er avhengige størrelser

En forbrenningsmotors makismale dreiemoment ligger alltid på et lavere turtall enn dens effekttopp (pr definisjon)
En traktormotor har sin effekttopp på ca 2200rpm og tilnærmet maks dreiemoment fra under 1000rpm maks dreiemoment er normalt rundt 1700rpm (poenget er at den er effektiv på svært lave turtall)

En tautrekningskonkurranse starter fra stillestående. Det trengs da også en clutch for å starte bevegelsen.
En clutch omdanner mer energi til varme des høyere turtall den må jobbe med (tap av effekt).
En MC-motor må jobbe på et svært høyt turtall for å avlevere samme effekt som traktormotoren.
I tillegg til dette er massefart av stor betydning. Med mindre MC-motor blir montert med et svært modda svinghjul...

Som tidligere nevnt, så kan man godt har fordel av å ha en flatere effektkurve, om man har tenkt å bruke motoren over et større register, men det er formen på effektkurven som teller. Ikke om man har høyt dreimoment eller ikke. Du kan vel sikkert argumentere for svinghjul og annet, mens jeg kan argumentere for at det finnes MCer med trinnløse gir som i praksis gir høyere effekt iogmed at turtallet hele tiden er på effekttoppen. Men dette er bieffekter, hele essen er at 100 HK er 100 HK, uansett hvor mye av energien som er dreimoment eller turtall, fordi gir gjør om dreimoment til turtall og motsatt. Dermed er ikke en motor med høyt turtall dårligere til å trekke om alt annet holdes likt.

AtW
Cueball

Post by Cueball »

ATWindsor wrote:
Cueball wrote:
ATWindsor wrote:

AtW

Som tidligere nevnt, så kan man godt har fordel av å ha en flatere effektkurve, om man har tenkt å bruke motoren over et større register, men det er formen på effektkurven som teller. Ikke om man har høyt dreimoment eller ikke. Du kan vel sikkert argumentere for svinghjul og annet, mens jeg kan argumentere for at det finnes MCer med trinnløse gir som i praksis gir høyere effekt iogmed at turtallet hele tiden er på effekttoppen. Men dette er bieffekter, hele essen er at 100 HK er 100 HK, uansett hvor mye av energien som er dreimoment eller turtall, fordi gir gjør om dreimoment til turtall og motsatt. Dermed er ikke en motor med høyt turtall dårligere til å trekke om alt annet holdes likt.

AtW
Jeg har sovet litt på dette, og når jeg våknet opp i dag, var det ganske klart for meg at jeg har vært litt for påståelig.
Det er helt greit å kompensere for massefart
Clutchen kan få akkurat samme jobb på MC motor som på Traktormotor dersom en plasserer den på et punkt i drivlinjen der vinkalhastigheten (omdreiningstallet) er likt. (i følge formelen er jo også dreiemomentet likt her).

Dersom en forutsetter at en klarer å holde begge motorer på toppen av sin effektkurve, og antar at tap i transmisjonen er likt vil
ATW ha helt rett...

Men det var jo morro å diskutere litt... ;-)
-02 Honda VFR 800
Relax

Post by Relax »

Så for å korte alt ned og holde det sykkel relatert........selv om traktor er kult ;-) ......så er min mening at om man kjører mye single, liker det sporty så er kanskje en "lettere" mindre sykkel tingen,,mer morsom i svingene kanskje ;-) ,,,,men om man kjører mye 2 på / touring/ cruising osv så kan det være mer avslappende med mer kubikk...
Post Reply