Nei jeg har ikke hentet inn sykler, nettopp pga av det ble for dyrt. Var på jakt etter en TL1000R hvilket var vanskelig å skaffe her på hjemmebane, og jeg fant en del over grensa. Greie priser var det, men så kom kalkulatoren inn i spillet, og det ble uaktuelt.
http://www.tyskland.org
Du er vel en optimist, Fidel. Jeg er en realist. Saken med optimister er at det funker dårlig i praksis...
Import fra Sverige. Lønner seg?
-
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
Re: Import fra Sverige. Lønner seg?
Gixxerman wrote:Nei jeg har ikke hentet inn sykler, nettopp pga av det ble for dyrt. Var på jakt etter en TL1000R hvilket var vanskelig å skaffe her på hjemmebane, og jeg fant en del over grensa. Greie priser var det, men så kom kalkulatoren inn i spillet, og det ble uaktuelt.
http://www.tyskland.org
Du er vel en optimist, Fidel. Jeg er en realist. Saken med optimister er at det funker dårlig i praksis...
Først: Takk for forsøket på å forklare. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal svare til dette. Det ble brått satt et nytt saklighetsnivå, og jeg tror jeg avstår fra å begi meg ut i en diskusjon der nede. Men takk likevel.
Eller bare Tollvesenets kalkulator for innførsel av kjøretøy.Gixxerman wrote: ... http://www.tyskland.org ...
Fant en - 01 TL1000R på finn.no til Nkr. 90000,-
Fant en - 99 TL1000R på blocket.se til Skr. 47.000,- (2 år eldre!!)
I et raskt regneeksempel på Tollvesenets side ble det 49.000,- norske kroner i engangsavgift og mva.
I flg. DNB's valutakalkulator blir Skr. 47.000,- til Nkr. 41.000,- . Altså totalt Nkr. 90.000,- !!
Og da tilkommer sikkert noen gebyrer, betaling for skilt, visning mm.
Ingen lønnsomhet å spore i akkurat dette regnestykket i hvertfall.
Understreker at dette er bare et tilfeldig eksempel så jeg kan ikke garantere for riktigheten.
lønnsomheten varierer. min CBR kommer på det samme som i norge når jeg er ferdig med absolutt alle avgifter...
Det är nog svårt att vara helt kategorisk när det gäller om det lönar sig att importera eller inte. Blir ungefär som att spekulera i om det lönar sig att köpa mc i Bergen kontra Stavanger. Ibland lönar det sig, ibland inte.
Jag betalde troligen MINST lika mycket för min hoj när jag tog in den från Tyskland i vintras, som jag skulle gjort i Norge, om det hade funnits någon i Norge att köpa. På lördag hämtar jag en annan hoj, där är det en besparing på 10-15.000 kr jämfört med ett sämre exemplar som blev såld i Norge för kort tid sedan. Så, det varierar nog ja.
Jag betalde troligen MINST lika mycket för min hoj när jag tog in den från Tyskland i vintras, som jag skulle gjort i Norge, om det hade funnits någon i Norge att köpa. På lördag hämtar jag en annan hoj, där är det en besparing på 10-15.000 kr jämfört med ett sämre exemplar som blev såld i Norge för kort tid sedan. Så, det varierar nog ja.
-
- MC: 1993 Kawasaki ZZR 1100 D1
For alle som tenker på import av sykkel vil eg tipse om ei anna moglegheit som ikkje mange tenker over tydeligvis. Over fjorden her er det eit land som heiter Storbritania. Her er utvalget like bra som tyskland, men prisane langt lågare.
På dei syklane eg har undersøkt (og kjøpt) har prisen i mange tilfeller vore ned på halvparten av tysk pris. På ein midt på 90-tallet ZZR 1100 kom ein i dei fleste tilfella 15-20000,- billigare unda enn med å importere frå tyskland (Ferdig med avgifter og transport).
Som eit eksempel fekk eg sendt over ein -99 VFR 800 i strøken stand og med ca 25000km på tellaren. Denne kom vel på litt i underkant av 60000,- ferdig med norske skilt. Dei eg har sett anonsert her i landet har lagt mykje høgre enn det og med mykje høgre km-stand.
Helsing ein som for tida bur i Japan i ein by med det meget treffande navnet Kawasaki
På dei syklane eg har undersøkt (og kjøpt) har prisen i mange tilfeller vore ned på halvparten av tysk pris. På ein midt på 90-tallet ZZR 1100 kom ein i dei fleste tilfella 15-20000,- billigare unda enn med å importere frå tyskland (Ferdig med avgifter og transport).
Som eit eksempel fekk eg sendt over ein -99 VFR 800 i strøken stand og med ca 25000km på tellaren. Denne kom vel på litt i underkant av 60000,- ferdig med norske skilt. Dei eg har sett anonsert her i landet har lagt mykje høgre enn det og med mykje høgre km-stand.
Helsing ein som for tida bur i Japan i ein by med det meget treffande navnet Kawasaki

Jeg forstår ikke alle dere som sier at det ikke lønner seg.
Når man bruker alternativ beregning for import: http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO
Så klarer jeg nesten ikke å finne et tilfelle hvor det ikke vil lønne seg å importere, nå snakker jeg da om brukt import.
Jeg ser at mange av forhandlerene i Tyskland er villig til å frakte motorsykkelen til Danmark for en billig penge. Det jeg lurer på er om de i Danmark har de samme reglene med tanke på skilter og slikt som i Tyskland ? Eller er det lettere enn i Tyskland, hvor det er en del ting som må ordnes før man kan ta den ut av landet.
mvh Lykke
Når man bruker alternativ beregning for import: http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO
Så klarer jeg nesten ikke å finne et tilfelle hvor det ikke vil lønne seg å importere, nå snakker jeg da om brukt import.
Jeg ser at mange av forhandlerene i Tyskland er villig til å frakte motorsykkelen til Danmark for en billig penge. Det jeg lurer på er om de i Danmark har de samme reglene med tanke på skilter og slikt som i Tyskland ? Eller er det lettere enn i Tyskland, hvor det er en del ting som må ordnes før man kan ta den ut av landet.
mvh Lykke