Knerten wrote:Alas wrote:FV wrote:Enig Alas, men føler du deg ikke litt tryggere etter at du har passèrt en politibil? Da er det jo laaaangt til neste.
Såklart, men det er jo litt her utfordringen ligger, mer synlig politi, ikke bare på veien, men i bymiljøet, på sjøen ++.
De økte bøtesatsene har jo ikke hjulpet det grann, noe som ble sagt på forhånd fra visse instanser mener jeg å huske, men det ble glatt overhørt. At det koster mer å kjøre for fort på en fire-felts motorvei enn det gjør å slå ned noen på byn gjør at folk mister tilliten til rettsvesenet da det gjør imot folks rettsoppfatning. Når prioriteringene til politiet er slik at det virker, jeg sier virker, som om at alt de gjør er å være ute og ta fartssyndere, mens den henlegger alt annet av kriminalitet så blir det bare feil. Og det er veldig synd, for politiet og for alle oss andre og igrunn.
Helt enig med dette! Det burde jo være et visst samsvar mellom overtredelse og straff, det er det langt i fra her!
Det er nok blandingen av synlig/skjult som er det som forebygger best. Du får påminnelsen av de synlige samtidig som du vet at du ikke ser alle...
Det stemmer at det var protester mot økning i bøtesatsene, Trafikkøkonomisk institutt slo fast at det ikke ville ha en forebyggende virkning, men inntektene skulle opp, så det ble gjennomført. Politiet protesterte også til ingen nytte. Det var en del som var innom tanken på å nekte å skrive ut foreleggene, men det tror jeg ikke vi skal forvente av aksjonsform fra politiet. Det var et par bilister som ikke har godtatt forelegg etter nye satser fordi de mener de er ulovlige. Bøter skal nemlig ikke være en inntekt, men en strafferettslig reaksjon. Kanskje noen vet mer om saken.
Politiets prioriteringer er et relativt begrep. Delvis har de politiske retningslinjer for hva de skal prioritere, til dels også i detalj, og vi skal vel sette pris på at politiet styres av staten og ikke omvendt. Litt ris kan de godt ta, når de f.eks holder kontroller i en 50-sone som er vedtatt hevet til 60, bare ikke utført enda - og bøtelegger for overtredelser på 58 km/t. Jeg er veldig uening når de tar kontroller på steder som er lavrisiko, men høy frekvens av moderat overtredelse som gir høy inntekt. Likevel må vi tåle at det er kontroller på ellers lavere prioriterte områder - en gang i blandt - ellers er jo bestemmelsen død. Akkurat som tollkontroll på en flaske for mye. Selv om politiet ikke beholder et øre av inntektene sine (det er viktig detalj!), så har de et forventet nivå på utskriving. Man kan ha inntektskrav selv om man ikke beholder pengene selv

Det var en uttalelse i media i fjor, tror jeg, som gikk på at man skulle intensivere kontrollene fordi man ikke var på det forventede nivået på utskrevne forelegg. Det river i sjela av slikt, de burde telle antall kontrollerte og være fra seg av ros, stolthet og smil hvis kontrollerte kjøretøyer ikke ble bøtelagt. Målet må jo være null i inntekt til staten i trafikkbøter?

Forhåpentligvis en som hadde en dårlig dag og mente at de hadde kontrollert for få. I sum skal vi være fornøyd med det politiet vi har. Selv om enkelte er "snutehatere" så lever de fleste av oss godt med Torvald. Jeg forbeholder meg forøvrig retten til radikalt å skifte mening etter første fartsbot.
Det var et lite innspill fra meg i lunsjen, nå skal jeg ha mat

Jeg har på følelsen at jeg er i fare for å bli korrigert litt etterhvert, men det er i orden - enlighten me, please!