Laser måling på MC

Prat om tung MC.
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Laser måling på MC

Post by Banditbiker »

Alas wrote:Men er det ikke ganske gode data på det at om en blir tatt i fartskontroll så tar det ikke lange tiden før en er tilbake i samme gamle farten igjen da?

Da hjelper det ikke med kamokledde politifolk i buskene, da må det synlig politi til, for det har folk repsekt for. Folk kjører aldri så pent og pyntelig som når det er en politibil i nærheten......
Det du skriver her er et vikitg poeng. I stedet for at politiet lå i ytterkant forrige onsdag og lurte med en sivil bil og skrev forelegg i forbindelse med den første 'store onsdagen' på Grava, kunne de heller ha stilt seg opp med en eller flere uniformerte biler på aktuell strekning og dempet hastigheten, altså jobbet forebyggende.
Men det hadde sikkert blitt oppfattet feil det også, for politiet har alltid mye viktigere ting de skulle ha prioritert enn det som kan ramme meg og deg som enkeltpersoner.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

FV wrote:Enig Alas, men føler du deg ikke litt tryggere etter at du har passèrt en politibil? Da er det jo laaaangt til neste.
Såklart, men det er jo litt her utfordringen ligger, mer synlig politi, ikke bare på veien, men i bymiljøet, på sjøen ++.

De økte bøtesatsene har jo ikke hjulpet det grann, noe som ble sagt på forhånd fra visse instanser mener jeg å huske, men det ble glatt overhørt. At det koster mer å kjøre for fort på en fire-felts motorvei enn det gjør å slå ned noen på byn gjør at folk mister tilliten til rettsvesenet da det gjør imot folks rettsoppfatning. Når prioriteringene til politiet er slik at det virker, jeg sier virker, som om at alt de gjør er å være ute og ta fartssyndere, mens den henlegger alt annet av kriminalitet så blir det bare feil. Og det er veldig synd, for politiet og for alle oss andre og igrunn.
FV

Post by FV »

Men politiet har desverre ikke kapasitet til dette. En politibetjent har vel ikke mer enn 300 000 i grunnlønn, om det i det hele tatt er så mye? Sikkert et veldig spennede yrke, men hva hjelper det når de tjener slikk og ingenting.
Banditbiker

Post by Banditbiker »

Jeg har vondt for å tro at politiets prioriteringer har noen sammenheng med avlønning. Politiets prioriteringer er i stor grad ikke politiets egne prioriteringer, de er politisk styrt.

Men jeg ser faren i at det på enhver arbeidsplass hvor det oppleves et missforhold mellom arbeidspress, ansvar og risiko sett opp mot avlønning kan utvikles holdninger som "Når arbeidsgiver later som han betaler meg, så kan jeg late som jeg arbeider"
FV

Post by FV »

Det jeg vil fram til er at det virker ikke som om politiet har noe balanse i hvor politiet bruker ressursene sine. Det er vel ikke noe hemmelighet at det er for få politifolk her i landet. De har for få folk til at de skal kunne ha fartskontroller, gå patrulje i byene i helgene og kunne dempe narkotikatrafikken i gatene. Flere vil det heller ikke bli om lønningene ligger 100 000 under hva du kan tjene med bare to år på yrkesfag.
FV

Post by FV »

- Nybegynnerlønna i politiet er på litt over 280.000 kroner. I snitt er grunnlønna til en politibetjent 320.000 kroner.
Banditbiker

Post by Banditbiker »

Skal man tro statistikken, så finnes det kun ett land i Europa som har dårligere politidekning pr capita enn Norge.
Ser man dette opp i mot at vi har en veldig lav befolkningstetthet i dette landet, så betyr det at ikke bare har vi få politifolk, men hver og en av dem skal dekke større geografiske områder enn kolleger i andre land også.
Last edited by Banditbiker on 21 Apr 2008 23:15, edited 1 time in total.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Men sånn ellers hvorfor snakker folk om grunnlønn, har ikke de fleste overtidsbetaling? Reell lønn og grunnlønn er jo to forskjellige ting.

Og er det ledige plasser på politihøyskolen?

For få politifolk har vi, det er jo klart, når det i enkelte kommuner må rykke ut politi fra nabokommunen hvis han er våken.....

Men vil bedre lønn gi oss flere politifolk? Vil høyere lønn gi oss flere oppklarte saker? Vil det gi oss mer synlig politi i gatene, jeg tror nemlig ikke det.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

FV wrote:Hvordan skal de få stoppet dem om de ikke har en måling og ta dem på? Vi har regler her i landet, og politiet kan ikke skille mellom dem som bryter loven "litt" og de som bryter den "mye". Et lovbrudd er et lovbrudd, og det bør slås ned på likt. Jeg kommer vel selv til å bli offer for dette moralvåset jeg kommer med her, men da har jeg nok fortjent det.
Kan du vise til den loven som sier at politiet ikke kan vurdere hvert enkelt lovbrudd?

Dersom den finnes antar jeg du er klar over at politiet ikke villet kunne bevege seg i Oslotrafikken uten kontinuerlig stanse "lovbrytere". Nøkkelord er: fartsgrenser, sperrelinjer, sving forbudt, blinklys...... Skal vi gjette på at de fikk kjøre i snitt 100m mellom hver gang de måtte ha stoppet en lovbryter for å unngå tjenesteforsømmelse?
Last edited by Babelfisken on 21 Apr 2008 23:33, edited 1 time in total.
Thomas
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250

Post by Thomas »

Det er bare vi som kan gjøre noe med alt som nevnes :roll:
Men på en annen side er det fint å ha noen å skylde på :-k
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
stoppitide
MC: Ducati Monster S2R 800

Post by stoppitide »

Jeg innser og aksepterer at loven åpner for å straffe meg hvis jeg fortjener det.
Det jeg IKKE PÅ NOEN MÅTE aksepterer er å bli moralsk fordømt/sidestilt med sjåføren i et vogntog, hvis han og jeg ligger 20 over grensen på samme sted.

Dette synet vil antagelig noen politifolk slutte seg til og justere sin tolkning/reaksjon etter, kanskje særlig UP. Måles det med laser er det vanskeligere for dem å utvise skjønn. Derav kommer mine (og andres?) blandede følelser for hvor rettferdig vi synes i er behandlet, trur eg...
Knerten
MC: Suzuki GSX-R 600 K8

Post by Knerten »

Alas wrote:
FV wrote:Enig Alas, men føler du deg ikke litt tryggere etter at du har passèrt en politibil? Da er det jo laaaangt til neste.
Såklart, men det er jo litt her utfordringen ligger, mer synlig politi, ikke bare på veien, men i bymiljøet, på sjøen ++.

De økte bøtesatsene har jo ikke hjulpet det grann, noe som ble sagt på forhånd fra visse instanser mener jeg å huske, men det ble glatt overhørt. At det koster mer å kjøre for fort på en fire-felts motorvei enn det gjør å slå ned noen på byn gjør at folk mister tilliten til rettsvesenet da det gjør imot folks rettsoppfatning. Når prioriteringene til politiet er slik at det virker, jeg sier virker, som om at alt de gjør er å være ute og ta fartssyndere, mens den henlegger alt annet av kriminalitet så blir det bare feil. Og det er veldig synd, for politiet og for alle oss andre og igrunn.
Helt enig med dette! Det burde jo være et visst samsvar mellom overtredelse og straff, det er det langt i fra her!
I`m not small, I`m funsize :)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Knerten wrote:
Alas wrote:
Helt enig med dette! Det burde jo være et visst samsvar mellom overtredelse og straff, det er det langt i fra her!
Det er nok blandingen av synlig/skjult som er det som forebygger best. Du får påminnelsen av de synlige samtidig som du vet at du ikke ser alle...
Det stemmer at det var protester mot økning i bøtesatsene, Trafikkøkonomisk institutt slo fast at det ikke ville ha en forebyggende virkning, men inntektene skulle opp, så det ble gjennomført. Politiet protesterte også til ingen nytte. Det var en del som var innom tanken på å nekte å skrive ut foreleggene, men det tror jeg ikke vi skal forvente av aksjonsform fra politiet. Det var et par bilister som ikke har godtatt forelegg etter nye satser fordi de mener de er ulovlige. Bøter skal nemlig ikke være en inntekt, men en strafferettslig reaksjon. Kanskje noen vet mer om saken.
Politiets prioriteringer er et relativt begrep. Delvis har de politiske retningslinjer for hva de skal prioritere, til dels også i detalj, og vi skal vel sette pris på at politiet styres av staten og ikke omvendt. Litt ris kan de godt ta, når de f.eks holder kontroller i en 50-sone som er vedtatt hevet til 60, bare ikke utført enda - og bøtelegger for overtredelser på 58 km/t. Jeg er veldig uening når de tar kontroller på steder som er lavrisiko, men høy frekvens av moderat overtredelse som gir høy inntekt. Likevel må vi tåle at det er kontroller på ellers lavere prioriterte områder - en gang i blandt - ellers er jo bestemmelsen død. Akkurat som tollkontroll på en flaske for mye. Selv om politiet ikke beholder et øre av inntektene sine (det er viktig detalj!), så har de et forventet nivå på utskriving. Man kan ha inntektskrav selv om man ikke beholder pengene selv ;-) Det var en uttalelse i media i fjor, tror jeg, som gikk på at man skulle intensivere kontrollene fordi man ikke var på det forventede nivået på utskrevne forelegg. Det river i sjela av slikt, de burde telle antall kontrollerte og være fra seg av ros, stolthet og smil hvis kontrollerte kjøretøyer ikke ble bøtelagt. Målet må jo være null i inntekt til staten i trafikkbøter? :-k Forhåpentligvis en som hadde en dårlig dag og mente at de hadde kontrollert for få. I sum skal vi være fornøyd med det politiet vi har. Selv om enkelte er "snutehatere" så lever de fleste av oss godt med Torvald. Jeg forbeholder meg forøvrig retten til radikalt å skifte mening etter første fartsbot. ;-)
Det var et lite innspill fra meg i lunsjen, nå skal jeg ha mat :-)
Jeg har på følelsen at jeg er i fare for å bli korrigert litt etterhvert, men det er i orden - enlighten me, please!
Image
Image
lintho
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod

Post by lintho »

Hvor "lett" er det å komme seg unna politiet om man blir målt feks i 80km\t i 60 sonen egentlig?
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

lintho wrote:Hvor "lett" er det å komme seg unna politiet om man blir målt feks i 80km\t i 60 sonen egentlig?
Les tråden fra toppen. Det er dét den handler om. :)
Image
Image
Post Reply