Ikke passere meg på høyre side!

Prat om tung MC.
Babelfisken

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by Babelfisken »

Bizcocho wrote:
Babelfisken wrote:Du tillegger andre holdninger de ikke har og du bruker begreper som tilsier at alt du beskriver den andre gjorde er er fult lovlig og riktig. Først og fremmst snakker du konsekvent om å passere på høyre side. Detter er akkurat det begrepet som brukes om, akkurat, lovlig passering på høyre side. Foruten kollektivfelt og liknende untak gjør man det lovlig når trafikken i venstre felt går langsommt. Dette var da også mitt utgangspunkt ettersom du snakker om Storo og og passeringer.
Jeg har aldri påstått at det er lovelig å passere på min høyre side når det er ett felt
Nei det har du ikke, det skal være sikkert. Du lever jo i den villfarelsen at man aldri skal gjøre det. Ikke at jeg tror noe på det. Hva gjør du om du ender opp i et lyskryss der en venlig bilist har satt av litt ekstra plass både på siden og foran og det står en moped foran, som nærmest har parkert forhjulet på gulstripa med god plass bak og på høyre side? Forstår jeg ditt prinsippsytteri rett skal man altså i gangfart ikke stille seg opp på høyre side av denne når det er der det er god plass, men legge seg peent bak og bli liggende bak intill det er plass på venstre side. I den prosessen iriterer du antagelig på deg 3 fire bilister som blir sperret pga din store sykkel og en liten moped. Da er risken overhengende at du får biler med iriterte førere strykende forbideg på begge sider. Jommen sa jeg trafikksikerhet.
Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener, så jeg gidder ikke prøve å forklare mere.
Nei det er godt mulig jeg ikke skjønner hva du mener, men hitil har du ikke gjort annet enn å sette fra deg kofferter og ikke gidde forklare. Er det bare meg eller er det en ikke så rent liten dose arroganse tilstede?
Og sniker jeg forbi køen, sniker jeg aldri heller forbi de andre MCene som også har sniket seg fremst (om de står fremst vel og merke). Jeg vet hvor dritt det er å få sykkelen i bakken og måtte være burist i stedet, men passer meg gjerne akkurat som du vil - men skulle syklene havne i hverandre så stå gjerne til ansvar for dine handlinger!
Unskyld utrykket men hva faen har de to tingene med hverandre å gjøre? Du er selv ansvarlig for deg selv og ditt kjøretøy i trafikken og skvetter du så inni gamperæva når en sykkel triller opp på siden av deg med mer en en meters mellomrom at du velter tror jeg ikke du oppnår mye sympati ved å skylde på han "grisekjører'n" som kom opp på høyre side av deg.
Igjen så insinuerer du at det å "snike" forbi en annen sykkel er ensbetydende med pressing og hensynsløs kjøring. Jeg kan love deg at det kan gjøres helt lovlig og veldig hensynsfullt.

Vi sniker oss forbi bilistene med en hovedunskyldning: Vi sinker dem ikke!
- vi buker ledig plass
- vi aksellerer fortere
- vi glir ut mellom filene når det er plass
- og på flerfilsveier og i lyskryss passerer vi bilister til høyre og venstre ang mass.
Hvorfor skal dette gjelde eksklusivt for biler?
Hvorfor er det slik at så lenge det er biler så kan vi snike og ja til og med passere på høyre side, men så fort vi f.eks tar igjen to MC-sinker i kollektivfeltet er det pokker meg til og med ufint å signalisere at vi vil forbi. Nei, da skal vi pent føye oss inn i rekkene og legge oss bakerst og ikke snike. Ironien er jo rødglødende.

Man kan vel være litt Gentleman selv om man har horn i panna?? Gixxerman hadde en bra kommentar:
Gixxerman wrote:Folk får lære seg vanlig sikksakkmønster og å vise hensyn til andre tohjulte venner spesielt. Jeg driter i om det er goldwing eller hva, jeg viser hensyn.
Og det er vel nettopp noe av det jeg mener med at det ikke er noe som heter din eller min, vi må samarbide i trafikken for at det skal fungere best mulig, og jeg tviler på at rigide prinsipper er det som er den beste løsningen.
Visst kan man vise hensyn. Helt enig. Men hva er egentlig hensynsfullt?
Babelfisken

Re: Ikke passere meg på høyre side!

Post by Babelfisken »

HDmann wrote:Det hadde vært interessant å se en tegning av situasjonen. Da hadde det vært vesentlig enklere å avgjøre hvem (om noen) som gjorde feil.

Har også en kommentar til Gixxerman vedrørende kjøring i kollektivfeltet (se innlimt innlegg). Sikksakkmønster er ene og alene for at syklene skal kunne høre med mindre avstand mellom hver sykkel. Dette bør være et avtalt kjøremønster som følger en rekke regler, såkalt gruppekjøring. Ut over det har sikksakkmønster ingen hensikt fordi man må holde tilstrekkelig avstand til forankjørende. La oss si at jeg kjører fremst mot midten av veien. Bak meg kjører det en annen godt ut på høyresiden. Så kommer du, og du legger deg mot venstre. Da kjører vi sikksakk. Hvordan i all verden skal du kunne vite hvordan denne karen i midten (eller jeg for den del) oppfatter det hele? Han har kanskje bare lagt seg godt ut til høyre fordi han syntes det var greit. Han har kanskje ingen som helst formening om sikksakk, gruppekjøring osv. Jeg vil definitivt ikke kjøre sikksakk med noen som helst sted med mindre det er avtalt på forhånd. Jeg slipper selvfølgelig andre forbi i kollektivfeltet (uten at de skal behøve å skifte fil) og viser smidighet. Står det derimot noe i trafikkreglene om dette, legger jeg meg langflat. Inntil så eventuelt skjer, trør jeg ikke innlede den slags samarbeid med totalt ukjente motorsyklister.
Men hvilket alternativ har du til sikksakk? Ja med mindre alle er i forskellig hastighet men det er skjelden mulig i rushen.
Min erfaring er at i 9 av 10 tilfeller ender man opp i sikk sakk uansett ganske enkelt fordi den posisjonen der du har best utsikt og best avstand til andre er akkurat på motsatt fside av feltet av den nærmeste. Men det er nå bare min erfaring. Dessuten har jeg inntrykk av at ganske mange signaliserer hvem de er og hva de kan ganske fort og at en tilfeldig oppsamling av sykler fort kan bli til en ganske effektiv gruppe som kjører i sikk sakk. Men igjen, der er nå bare hvordan jeg føler det.
Bizcocho
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm

Post by Bizcocho »

Babelfisken wrote:Men hva er egentlig hensynsfullt?
Kanskje det var noe av hensikten med threaden? Kom gjerne med forslag, alle har vel sine prinsipper de følger?
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
tjo

Re: Ikke passere meg på høyre side! (DL9318/Storo)

Post by tjo »

Bizcocho wrote:
tjo wrote:Min praksis: Hvis en MC er plassert slik at det ser ut som om han skal til venstre eller rett fram - og jeg skal rett fram eller til høyre, legger jeg meg nesten opp på siden. Når det er klar bane ser jeg an om han kjører dit jeg tror før jeg evt. kjører forbi. Og for ordens skyld: Hvis vi begge skal rett fram kjører jeg ikke forbi på høyre side.
Når du puttet inn ordet 'nesten' og 'ikke', så er jeg fullstendig enig! Case closed ;)
Er så greit når vi er enige. :)

Hensynsfullt nok?
Bizcocho

Post by Bizcocho »

tjo wrote:Er så greit når vi er enige. :)

Hensynsfullt nok?
:smt023
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

La heller være å kjør forbi meg på venstre side sier nå jeg. Sto i venstre felt i et lyskryss inne i byen i trondheim å venta på grønt, lå godt til høyre i venstrefeltet, siden jeg ikke hadde planer om å svinge til venstre, og da det blir grønt kommer det susende to r-sykkler forbi meg på venstre side i venstre felt, hadde jeg hatt kjetting hadde jeg kommet til å kastet den etter de, forbanna idioter, jeg kunne lett ha ombestemt meg og plutselig startet sving til venstre, og selv om man da skal sjekke blindsone, er det ikke så hyggelig å får en motosykkel i skallen når man snur på hue.

Dette gjelder såklart da i situasjoner der det skjer i samme bredde i feltet. Jeg skjønner godt at man kan være to stk motorsykkler i samme bredde, feks i rushtid der trafikken går sakte, og så lenge det ikke kommer som noen overraskelse på den som var der først, om en ikke kjører hensysmessig bryter man trafikkloven, og jeg vil se den personen som ikke leser opp noen salmer inni hjelmen når en idiot kommer susende forbi i samme felt.
Bizcocho

Post by Bizcocho »

Lidahl wrote:hadde jeg hatt kjetting hadde jeg kommet til å kastet den etter de, forbanna idioter
Så så, jeg forstår din frustrasjon ;)
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
tjo

Post by tjo »

Lidahl wrote:La heller være å kjør forbi meg på venstre side sier nå jeg.
Ikke passere på høyre og ikke passere på venstre... :-k
Lidahl
MC: Yamaha Drag Star XVS 650 Standard '98

Post by Lidahl »

tjo wrote:
Lidahl wrote:La heller være å kjør forbi meg på venstre side sier nå jeg.
Ikke passere på høyre og ikke passere på venstre... :-k
I ett og samme kjørefelt ja, forskjell på å passere og å skremme vettet av folk med idiotiske forbikjøringer slik som det der.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Lidahl wrote:La heller være å kjør forbi meg på venstre side sier nå jeg. Sto i venstre felt i et lyskryss inne i byen i trondheim å venta på grønt, lå godt til høyre i venstrefeltet, siden jeg ikke hadde planer om å svinge til venstre, og da det blir grønt kommer det susende to r-sykkler forbi meg på venstre side i venstre felt, hadde jeg hatt kjetting hadde jeg kommet til å kastet den etter de, forbanna idioter, jeg kunne lett ha ombestemt meg og plutselig startet sving til venstre, og selv om man da skal sjekke blindsone, er det ikke så hyggelig å får en motosykkel i skallen når man snur på hue.

Dette gjelder såklart da i situasjoner der det skjer i samme bredde i feltet. Jeg skjønner godt at man kan være to stk motorsykkler i samme bredde, feks i rushtid der trafikken går sakte, og så lenge det ikke kommer som noen overraskelse på den som var der først, om en ikke kjører hensysmessig bryter man trafikkloven, og jeg vil se den personen som ikke leser opp noen salmer inni hjelmen når en idiot kommer susende forbi i samme felt.
De hadde nok sett at du ikke brukte blinklys. Og alle med R-sykler stoler ubetinget på at da skal du ikke svinge.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Baron von Waffel wrote: De hadde nok sett at du ikke brukte blinklys. Og alle med R-sykler stoler ubetinget på at da skal du ikke svinge.
:lol: =D>
tjo

Post by tjo »

Lidahl wrote:I ett og samme kjørefelt ja, forskjell på å passere og å skremme vettet av folk med idiotiske forbikjøringer slik som det der.
Det er kanskje det som er kjernen her - at man blir skremt - og da blir man også irritert...
Kan være greit med litt selvkritikk også - speilene er også til å bruke. ;-)
(Snakker av egen erfaring her.)
Baron von Waffel wrote:Og alle med R-sykler stoler ubetinget på at da skal du ikke svinge.
[-X
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Baron von Waffel wrote: De hadde nok sett at du ikke brukte blinklys. Og alle med R-sykler stoler ubetinget på at da skal du ikke svinge.
Motorsyklister av alle trafikanter burde ihvertfall skjønne viktigheten av blinklys og speilbruk, kanskje det er det de satser på?

AtW
Post Reply