Hvordan kjører du som bilist?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Hvordan kjører du som bilist?

- Jeg holder alltid god avstand til forankjørende, spesielt MC
51
11%
- Jeg blinker alltid før jeg starter feltskifte på flerfelts motorvei og andre er i nærheten.
63
14%
- Jeg kikker alltid i speil og dødsone før jeg foretar feltskifte.
76
17%
- Jeg foretar kun feltskifte når det er god avstand til kjøretøy både foran og bak i feltet jeg skal inn i.
38
8%
- Jeg hjelper alltid til når andre skal flette inn på flerfelts motorvei.
62
14%
- Jeg blinker alltid før jeg kjører inn i en rundkjøring, når jeg skal til høyre eller venstre og det er trafikanter som kan ha nytte av det.
41
9%
- Jeg kikker i speilet minst hvert minutt når jeg kjører på landevei/motorvei.
44
10%
- Jeg snakker ikke i håndholdt mobiltelefon mens jeg kjører bil.
23
5%
- Jeg bremser alltid tydelig ned når jeg skal vike for andre, slik at de lett kan tolke meg og trygt kjøre ut på veien.
60
13%

Total votes: 458

Keihin

Re: Hvordan kjører du som bilist?

Post by Keihin »

"Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring." Sitat fra http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=S ... edRelatert

Søker man på rundkjøring i lovdata, finner man bare skiltet som angir rundkjøring. Ingenting om oppførsel eller tegngiving. Jeg har også hørt snakk om spesialregler for disse "små" rundkjøringene, men nå ble jeg usikker; Er ikke de skiltet som rundkjøring? I Så fall er de i praksis vanlige kryss, og vanlig påbud om blink til venstre vil jo gjelde.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
cpeders
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.

Post by cpeders »

Rundkjøringer er jeg alltid litt varsom med på MC. Senest for en uke siden la jeg meg på venstre siden av en kjerring i varebil. Hun blinket jo til venstre inn i rundkjøringen og plasserte seg fint inn mot midtstripa, men fant tydligvis ut at hun ville rett frem istedenfor. Så hun sluttet å blinke, og suste rett frem. Støkk litt da ja.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Flydude
MC: Honda CBR 600F

Post by Flydude »

Har ikke noe å vise til på nettet, men i førerkortboka som finnes her hjemme, står det svart på hvitt. Det husker jeg jeg dobbeltsjekket i en annen diskusjon en gang.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Det tror jeg kun gjelder i den boka... :-#
Eksosrypa
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)

Post by Eksosrypa »

Kan ikke skryte på meg at jeg kjører MC, men at jeg har tatt tilbake bilen etter en dum skrekk kan jeg skryte av. Ser jeg gjør det bar her ja. Og det er klart man ser ting når man sitter på med en MC og en lastebil sånn når det passer som gjør en mer obs i trafikken. Men tror mange trenger en slik tankevekker som denne undersøkelsen her var faktisk. :D
Eksosrypa
rekorden

Post by rekorden »

AJ_Twin wrote:Dvs. at det ikke er nødvendig å sette på blinklys når det ikke er andre trafikanter i nærheten!
Det er ikke nødvendig, men selv så vil jeg påstå at det er en god vane å bruke blinklyset, selv om en er alene.
Da blir det lettere å huske på når en ikke er alene lenger.
Er på samme måte som med bilbelte. En tar det på uansett hvor langt en skal, selv på korte turer.

Det skader ikke å bruke blinklyset, uansett hvor ensom en er på vegen.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

Keihin wrote:
esstrom wrote:Man blinker da vel ikke til venstre før man skal inn i rundkjøringen?? visst man skal til venstre? ser jo helt tullete ut, skjønner visst man skal til høyre.
Og forskjellen er? Ved møtende trafikk på en trafikkert vei der de fleste kjører rett frem er dette spesielt lurt. Har du aldri oppdaget å ta til venstre i en rundkjøring og nesten fått en i fleisen fordi "alle de andre kjører jo rett fram"?

Sitat kjørelærer: "Er det forbudt; nei, Kan det misforstås; nei". Alt trenger ikke være påbudt...
Dette med rundkjøringer og bruk av blinklys er ett av mine favoritt-tema.
Stor var derfor gleden da jeg var innom Biltilsynet for å fikse omregistrering på pRrreciousss, og jeg fant en søt liten brosjyre - produsert av Statens Vegvesen - med meget lettfattelige skisser av hvordan man plasserer seg og når man blinker.

Der står det også å lese at når man skal til venstre gjennom en rundkjøring, kan man GJERNE markere dette ved å blinke til venstre, før rundkjøringen.
Inni selve rundkjøringen vil det se ut som man har tenkt å skifte felt innover mot midten, men før rundkjøringen kan flere andre trafikanter ha god nytte av å se at du har tenkt deg mot venstre.

Så det så!

Ellers merker jeg tydelig at nå når MC-entusiasmen flammet opp i meg igjen, ble jeg en bedre og tryggere bilist. Jeg tar mer hensyn, jeg tenker mer igjennom situasjonene, føler meg mer oppmerksom, osv. Snodig, men fint. :-)
- Rookie on pRrreciousss -
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

tok da oppkjøring på nytt nå i vinter.. fikk beskjed av kjørelæreren at jeg skulle se på rundkjøringen som et kryss.. skal man rundt og til venstre så bør man blinke.. men er ingen lov som sier du skal.. er heller ingen lov som sier du skal blinke ut av rundkjøring, men dette er feil ved evt oppkjøring eller om du blir tatt av snuten.. men du SKAL legge deg ytterst føre du går ut av rundkjøringen...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Keihin

Post by Keihin »

RH racing wrote:er heller ingen lov som sier du skal blinke ut av rundkjøring, men dette er feil ved evt oppkjøring eller om du blir tatt av snuten..
Så du mener "snuten" tar deg for ting de ikke har lovhjemmel på?

Ut av en rundkjøring er pr. def. feltskifte. I praksis det samme som å svinge til høyre i et kryss. Krever så absolutt tegngiving ihht. vegtrafikkloven. Se pkt. 2:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#14
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Eksosrypa
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)

Post by Eksosrypa »

Dette med blinklys og rundkjøringer har blitt mye diskutert i Fr.stad for en stund siden. var vel før jeg flytta hit og bitte litt etterpå. Vet at spør du en kjøreskole så får du et svar og en annen et anna svar. Biltilsynet er like dan. Kommer an på hvem du treffer. Ganske frustrerende når de ikke kan gi klare svar. Men det skader jo aldri å bruke blinklys. Og skjønner ikke den bak hva en mener med en gang har en jo hans/hennes fulle oppmerksomhet og det er jo enda noe.
Eksosrypa
Prookie
MC: Yahama XJ 600 Diversion - Første sesong overstått...

Post by Prookie »

RH racing wrote:tok da oppkjøring på nytt nå i vinter.. fikk beskjed av kjørelæreren at jeg skulle se på rundkjøringen som et kryss.. skal man rundt og til venstre så bør man blinke.. men er ingen lov som sier du skal.. er heller ingen lov som sier du skal blinke ut av rundkjøring, men dette er feil ved evt oppkjøring eller om du blir tatt av snuten.. men du SKAL legge deg ytterst føre du går ut av rundkjøringen...
Ser man det. En kjørelærer som altså instruerer om å se på rundkjøringen som et kryss. Og anbefaler å blinke.
Du nevner ikke om han har anbefalt deg å bare blinke FØR rundkjøringen, eller helt igjennom den.

Jeg liker å lese denne nettpraten her: http://tux1.aftenposten.no/nettprat/brekke080205/
Jeg får også den snille mannen min til å scanne den brosjyra jeg fant hos Biltilsynet, og så legger jeg det ut her. :-)

Nesten fristende å ha egen tråd om rundkjøringer ...
- Rookie on pRrreciousss -
Post Reply