Takk for grundig svar, tHaWuLf.
Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.
Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?
Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Pendling på 125 kubikk?
Re: Pendling på 125 kubikk?
Enhver lettvekter har høyt turtall ved 90 km/t. Uansett tror jeg du bør se etter en 4-takter og ikke 2- takter med hensyn til vedlikehold og driftkostnader. Min lille Rs125 bruker mere bensin en Avensisen til far (stasjonsvogn)
Re: Pendling på 125 kubikk?
*se stygt på*Lølle wrote:Min så..Marte wrote:Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
- Bare Marte -
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Pendling på 125 kubikk?
Jeg har ikke noe turtallsviser på min scooter, men kan fint tenke meg at den ligger rundt 8000-10000 rpm, selv om du egentlig ikke hører så veldig mye motorlyd på motorveien (kun litt ventillyd og fin summing/brumming). Den liker seg faktisk best over 80 (i 60 er det nesten tomgangshastighet på motoren skulle man tro), og maler glad og fornøyd. Jeg har ligget på turtallsperra i flere timer i strekk, så høyt turtall er intet problem (har tross alt kjørt 25000 km og den har aldri gått bedre, og det "løsnet" for den først ved 15-20000 km eller noe sånt. Dagsetapper på 40-60 mil er helt kurant uten at det verker noe stedthomanil wrote:Takk for grundig svar, tHaWuLf.
Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.
Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?
Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..




Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Pendling på 125 kubikk?
Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Re: Pendling på 125 kubikk?
Tungderoen krever borti dobbelt med fôr.Baron von Waffel wrote:Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.


Re: Pendling på 125 kubikk?
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.Marte wrote:Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Pendling på 125 kubikk?
Det er 5. giret som følger turtellern. 4. giret går til 100 før rødmerkingen.inunf wrote:Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.Marte wrote:Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
-
- Posts: 15
- Joined: 17 May 2008 15:54
- MC: Har en Honda Nsr 125 R
-Uplombert forgasser
-Uplombert potte
-Snart Uplombert CDI =)
benket til 26 hk, men blir mer etterhvert.
Re: Pendling på 125 kubikk?
vil anbefale en litt tyngre sykkel som honda cb 500 e.l
du som er 30 år betaler ikke allverdens i forsikring heller...
eller en litt trimmet 125
min gjør 100 på 4.gir (av 6) og den er kunn litt trimmet =)
du som er 30 år betaler ikke allverdens i forsikring heller...
eller en litt trimmet 125

- Nsr 125 R. (26 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)
-
- Posts: 15
- Joined: 17 May 2008 15:54
- MC: Har en Honda Nsr 125 R
-Uplombert forgasser
-Uplombert potte
-Snart Uplombert CDI =)
benket til 26 hk, men blir mer etterhvert.
Re: Pendling på 125 kubikk?
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... =1&tot=919
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=3
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=4
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=4 (ANBEFALES)
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=7
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 19&page=17
bare noen kjappe funn =)
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=3
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=4
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=4 (ANBEFALES)
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 919&page=7
http://finn.no/finn/mc/object?finnkode= ... 19&page=17
bare noen kjappe funn =)
- Nsr 125 R. (26 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)