Pendling på 125 kubikk?

Prat om lett MC.
User avatar
thomanil
Posts: 33
Joined: 04 May 2008 09:34
MC: På drømmestadiet foreløpig...
Location: Oslo
Contact:

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by thomanil »

Takk for grundig svar, tHaWuLf.

Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.

Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?

Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Simen H »

Enhver lettvekter har høyt turtall ved 90 km/t. Uansett tror jeg du bør se etter en 4-takter og ikke 2- takter med hensyn til vedlikehold og driftkostnader. Min lille Rs125 bruker mere bensin en Avensisen til far (stasjonsvogn)
User avatar
Marte
Posts: 238
Joined: 25 Feb 2008 00:31
MC: MC-løs :(
Location: Mo i Rana

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Marte »

Lølle wrote:
Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Min så.. :-D
*se stygt på*
- Bare Marte -
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by maelling »

thomanil wrote:Takk for grundig svar, tHaWuLf.

Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.

Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?

Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Jeg har ikke noe turtallsviser på min scooter, men kan fint tenke meg at den ligger rundt 8000-10000 rpm, selv om du egentlig ikke hører så veldig mye motorlyd på motorveien (kun litt ventillyd og fin summing/brumming). Den liker seg faktisk best over 80 (i 60 er det nesten tomgangshastighet på motoren skulle man tro), og maler glad og fornøyd. Jeg har ligget på turtallsperra i flere timer i strekk, så høyt turtall er intet problem (har tross alt kjørt 25000 km og den har aldri gått bedre, og det "løsnet" for den først ved 15-20000 km eller noe sånt. Dagsetapper på 40-60 mil er helt kurant uten at det verker noe sted :) ). Du kan bare avskrive den problemstillingen når det kommer til scootere. Hvis du vil suge inn naturen på langtur, er det deiligere å ha en sykkel som ikke bråker så mye (målet er gjerne å oppleve naturen, ikke ha motorlyd som borrer inn i huet ditt hele tiden). :) Da hører du\legger merke til omgivelsene dine og vindstøy langt mer enn motorlyd :) Det finnes effektanlegg til scootere, men slikt synes jeg bare er tull. Det fjerner noe av gleden synes jeg i allefall på tur. Til pendling vil jeg atter en gang fremheve scootergleden. Du får fint plass til stresskofferten og annet under setet ;)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Baron von Waffel »

Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
Tungderoen krever borti dobbelt med fôr.
Image
Image
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by inunf »

Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by Baron von Waffel »

inunf wrote:
Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.
Det er 5. giret som følger turtellern. 4. giret går til 100 før rødmerkingen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
nsr-92
Posts: 15
Joined: 17 May 2008 15:54
MC: Har en Honda Nsr 125 R
-Uplombert forgasser
-Uplombert potte
-Snart Uplombert CDI =)

benket til 26 hk, men blir mer etterhvert.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by nsr-92 »

vil anbefale en litt tyngre sykkel som honda cb 500 e.l
du som er 30 år betaler ikke allverdens i forsikring heller...
eller en litt trimmet 125 :D min gjør 100 på 4.gir (av 6) og den er kunn litt trimmet =)
- Nsr 125 R. (26 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)
nsr-92
Posts: 15
Joined: 17 May 2008 15:54
MC: Har en Honda Nsr 125 R
-Uplombert forgasser
-Uplombert potte
-Snart Uplombert CDI =)

benket til 26 hk, men blir mer etterhvert.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Post by nsr-92 »

- Nsr 125 R. (26 hk)
- Motorisert Sparkesykkel (Trimmet til 3,5 hk)
Post Reply