Page 3 of 3

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 18:16
by thomanil
Takk for grundig svar, tHaWuLf.

Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.

Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?

Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 18:21
by Simen H
Enhver lettvekter har høyt turtall ved 90 km/t. Uansett tror jeg du bør se etter en 4-takter og ikke 2- takter med hensyn til vedlikehold og driftkostnader. Min lille Rs125 bruker mere bensin en Avensisen til far (stasjonsvogn)

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 18:30
by Marte
Lølle wrote:
Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Min så.. :-D
*se stygt på*

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 18:33
by maelling
thomanil wrote:Takk for grundig svar, tHaWuLf.

Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.

Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?

Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Jeg har ikke noe turtallsviser på min scooter, men kan fint tenke meg at den ligger rundt 8000-10000 rpm, selv om du egentlig ikke hører så veldig mye motorlyd på motorveien (kun litt ventillyd og fin summing/brumming). Den liker seg faktisk best over 80 (i 60 er det nesten tomgangshastighet på motoren skulle man tro), og maler glad og fornøyd. Jeg har ligget på turtallsperra i flere timer i strekk, så høyt turtall er intet problem (har tross alt kjørt 25000 km og den har aldri gått bedre, og det "løsnet" for den først ved 15-20000 km eller noe sånt. Dagsetapper på 40-60 mil er helt kurant uten at det verker noe sted :) ). Du kan bare avskrive den problemstillingen når det kommer til scootere. Hvis du vil suge inn naturen på langtur, er det deiligere å ha en sykkel som ikke bråker så mye (målet er gjerne å oppleve naturen, ikke ha motorlyd som borrer inn i huet ditt hele tiden). :) Da hører du\legger merke til omgivelsene dine og vindstøy langt mer enn motorlyd :) Det finnes effektanlegg til scootere, men slikt synes jeg bare er tull. Det fjerner noe av gleden synes jeg i allefall på tur. Til pendling vil jeg atter en gang fremheve scootergleden. Du får fint plass til stresskofferten og annet under setet ;)

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 19:33
by Baron von Waffel
Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 19:58
by Lølle
Baron von Waffel wrote:Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
Tungderoen krever borti dobbelt med fôr.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 20:20
by inunf
Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 06 May 2008 20:57
by Baron von Waffel
inunf wrote:
Marte wrote:
inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.
Det er 5. giret som følger turtellern. 4. giret går til 100 før rødmerkingen.

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 18 May 2008 11:00
by nsr-92
vil anbefale en litt tyngre sykkel som honda cb 500 e.l
du som er 30 år betaler ikke allverdens i forsikring heller...
eller en litt trimmet 125 :D min gjør 100 på 4.gir (av 6) og den er kunn litt trimmet =)

Re: Pendling på 125 kubikk?

Posted: 18 May 2008 11:17
by nsr-92