Page 3 of 3
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 18:16
by thomanil
Takk for grundig svar, tHaWuLf.
Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.
Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?
Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 18:21
by Simen H
Enhver lettvekter har høyt turtall ved 90 km/t. Uansett tror jeg du bør se etter en 4-takter og ikke 2- takter med hensyn til vedlikehold og driftkostnader. Min lille Rs125 bruker mere bensin en Avensisen til far (stasjonsvogn)
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 18:30
by Marte
Lølle wrote:Marte wrote:inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Min så..

*se stygt på*
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 18:33
by maelling
thomanil wrote:Takk for grundig svar, tHaWuLf.
Jeg må innrømme at jeg ikke engang har vurdert "doninger med fotbrett" generelt, men bør kanskje ta med det i regnestykket også. Du prater jo den løsningen opp i skyene, hehe.
Nå kan det jo høres ut som 125cc-sykler generelt ikke nødvendigvis er helt bak mål selv til jobbpendling - det kommer primært an på om den konkrete modellen takler 90km/h over lengre strekninger uten at turtallet er i taket - forstår jeg rett da?
Uansett, når den tid kommer får jeg vel bare prøvekjøre en del alternativer og ta en tenkerunde: "ganske ny lett mc" vs "litt eldre tung mc"..
Jeg har ikke noe turtallsviser på min scooter, men kan fint tenke meg at den ligger rundt 8000-10000 rpm, selv om du egentlig ikke hører så veldig mye motorlyd på motorveien (kun litt ventillyd og fin summing/brumming). Den liker seg faktisk best over 80 (i 60 er det nesten tomgangshastighet på motoren skulle man tro), og maler glad og fornøyd. Jeg har ligget på turtallsperra i flere timer i strekk, så høyt turtall er intet problem (har tross alt kjørt 25000 km og den har aldri gått bedre, og det "løsnet" for den først ved 15-20000 km eller noe sånt. Dagsetapper på 40-60 mil er helt kurant uten at det verker noe sted

). Du kan bare avskrive den problemstillingen når det kommer til scootere. Hvis du vil suge inn naturen på langtur, er det deiligere å ha en sykkel som ikke bråker så mye (målet er gjerne å oppleve naturen, ikke ha motorlyd som borrer inn i huet ditt hele tiden).

Da hører du\legger merke til omgivelsene dine og vindstøy langt mer enn motorlyd

Det finnes effektanlegg til scootere, men slikt synes jeg bare er tull. Det fjerner noe av gleden synes jeg i allefall på tur. Til pendling vil jeg atter en gang fremheve scootergleden. Du får fint plass til stresskofferten og annet under setet

Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 19:33
by Baron von Waffel
Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 19:58
by Lølle
Baron von Waffel wrote:Når det gjelder forbruket har jeg lyst til å nevne at veslederoen min har gjort 3 mil pr. liter bensin, uansett om jeg har kjørt motorvei eller bykjøring. Til sammenligning vil en tung sykkel ligge adskillig høyere.
Tungderoen krever borti dobbelt med fôr.
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 20:20
by inunf
Marte wrote:inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 06 May 2008 20:57
by Baron von Waffel
inunf wrote:Marte wrote:inunf wrote:Om jeg husker riktig fra mine kjøretimer på Varadero 125 så fulgte speedometeret og turtelleren hverandre ganske bra i 6. gir, slik at 80 km/t blir 8 000 rpm og 100 km/t blir 10 000 rpm. Rødstreken var vel på 12 000 rpm. Er ikke særlig behagelig å ligge å tyne sykkelen på 10 000 rpm over lengre tid. Hvor bra det er for motoren kan vel også diskuteres.
Men nå har jo ikke varadero 6 gir. Det er litt dumt :/
Nå er det tross alt 4 å siden jeg kjørte den sykkelen, kan ikke huske alt heller.
Det er 5. giret som følger turtellern. 4. giret går til 100 før rødmerkingen.
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 18 May 2008 11:00
by nsr-92
vil anbefale en litt tyngre sykkel som honda cb 500 e.l
du som er 30 år betaler ikke allverdens i forsikring heller...
eller en litt trimmet 125

min gjør 100 på 4.gir (av 6) og den er kunn litt trimmet =)
Re: Pendling på 125 kubikk?
Posted: 18 May 2008 11:17
by nsr-92