Oljelekasje på Moto Guzzi Breva

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Re: Oljelekasje på Moto Guzzi Breva

Post by SoloTwin »

FV wrote: Jeg er 100% enig. Om man virkelig ånder og brenner for en type sykler, så tror jeg nok deletilgang er en bagatell. Skulle ønske jeg kunne hatt en slik lidenskap for ett kjøretøy.
:D

Jeg hadde nok blitt sur om jeg hadde opplevd å hatt sykkelen min stående ukesvis uten resultater, og sykkelen hadde hatt alvorligere feil så hadde jeg selvsagt blitt skuffet.
Men slik opplever ikke jeg det.
Delene har jeg fått kjapt (hittil, og det har mannen min og), samt at de tingene det har vært noe har jeg sett på som bagateller og er ikke viktig i mine øyne. Det som har vært viktig i mine øyne er at sykkelen er driftsikker (noe den har vært i over 40 000 km, og den går inn sin 5. sesong nå), den har gått som en klokke.
Jeg har riktignok hatt problemer med å starte den fire ganger til sammen, og fikses lett ved å banke nederst på motorblokka, fordi det er .... eller hva det nå kalles som KAN kile seg fast.
... spør ikke meg... :roll: :?
;)
Min sykkel er "brukt" på alumuniumsdelene så den trenger en omgang med ny farge der.
Aluminium korroderer så det er vanskelig for lakk å sitte.
Dette er et problem på flere sykler har jeg blitt vist.
Dette seg jeg ikke på som noe stort problem, men har vært åpen om disse probleme hele veien.
Setet ble tatt av bjørkesaft og fulgeskit.

Sykkelen er god som gull. Den er utrolig lett og morsom å kjøre, og det er det ikke bare meg som sier.
Les tester og dere finner mange "happy" mennesker som har prøvd denne lille morsomme sykkelen.
Og da er det ikke lenger bare meg som er entusiastisk ang Breva. :D

Vil du prøve? :D
;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Halle wrote:
Gixxerman wrote:
Lølle wrote:
Hvordan skal en førstegansgskjøper forventes å sjekke dette?
På samme måte som han/hun sjekker datoen på melka før han/hun kjøper den. Det er dette med å følge med her i verden når man er myndig.
At en ikke har sjekket på forhånd er ens egen skyld, kun fordi det er noe man skal sjekke som voksen, på lik måte som at renta går opp i ny og ne, og at det er kjekt å følge med på nyhetene til tider...
En ting er å forholde seg til nåtiden og orientere seg om den, noe helt annet er det å ha evne til å se inn i framtiden og vite hva som skjer. Det er det få forunt å kunne gjøre.
Jeg sjekker ikke engang fortiden jeg. Det har ikke noen praktisk betydning for meg likevel, men nå ser det ut til at jeg har vært heldigere enn andre her, hva angår verksted og forhandler av deler.
Men om Guzzi evt skulle hatt en frynsete fortid ville ikke den spilt noen rolle for meg nå likevel, da Aprilia var de som tok over den gangen.
Det er de faktiske forholdene som er nå som er av betydning. Og hadde jeg hørt så mye skrekkhistorier om forhandlere og Importør så hadde jeg nok tenkt meg litt om, men nå er jeg vant til å handle utradisjonelt og vi har alltid endt med å bli strålende fornøyd enten det gjelder mc eller bil, så jeg er vant til å "ta sjansen" og er klar over det også.
Hittil har jeg/vi aldri angret på noen av våre kjøp. :D
Image
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Fidel wrote:
boxer wolf wrote:Når de som selv har det også kun fremholder hvor fantastisk merket er (om enn kanskje på noe tynt grunnlag) men ikke nevner noe om disse tingene, er det ikke så mange flere steder å gå.
La meg se om jeg forstår deg riktig: En som har brukererfaring uttrykker seg altså på tynt grunnlag? Også om han eller hun er fornøyd og ikke har opplevd noen problemer verken med deler eller feil på sykkelen?
Etter å ha kjørt sykkelen i over 30 000 km, på snart fire sesonger?

Hva slags kriterier setter du BoxerWolf, for at man skal kunne uttrykke seg på et "godt nok" grunnlag?
:roll:

Kan jeg få si at jeg synes det er en pussig uttalelse? :roll:

(Vi er tre Guzzier i familien nå, over noen år, og vi har fremdeles et udelt godt inntrykk av Guzzi, i sin helhet.)
Kjenner ei annen dame som har kjørt sin 25 000 km nå, den er eldre enn min med sin -03 status, og hun nevnte ikke et ord om noe negativt om sin sykkel, men delte sin begeistring med meg. Nå skal hennes mann selge sin VFR til fordel for en Guzzi Sport. :D
Mon tro han hadde gjort det hvis inntrykket av Guzzien var dårlig?
Vi ble kjent med en venn i Danmark som sporendeks kjøpte en Guzzi etter å ha prøvd sykkelen min, og solgte sin Yamaha. Han er ihuga Guzzi-fan de luxe i dag et år etter, og møtte opp på Norsk Guzzi treff i våres og var kjempebegeistret.
Guzzister sier; Man selger ikke sin Guzzi, man kjøper dem. (Derfor måtte min mann importere sin Quota fra Tyskland. Den hadde tilhørt en dame (!!!) som også faktisk kjøpte seg en ny Guzzi; Breva. ;))

Nå sier ikke jeg at ALLE blir like entusiastiske for disse flotte syklene da... ;)
Og jeg sier ikke dette for at Ulvinnen skal føle seg værre stilt eller for å undergrave hennes opplevelse, problem eller erfaring på noen måte.
Men når vi ble nevnt i samme åndedrag som "problem" og jeg ble beskyldt for å holde tilbake informasjon jeg "burde vist" (kriterier satt av hvem? Mens andre blir "fritatt" fra å vite noe av samme person... :-s )
Jeg sier dette for å rettferdiggjøre de beskyldningene som kan se ut til å ha havnet på meg (og min mann; "dere") og på et noens holdninger som vi ikke deler eller kan stå til ansvar for.
Jeg ønsker bare å balansere innholdet i denne tråden her og om mulig å få et mere nyansert bilde av et merke de færreste kjenner til.

Synd at Ulvinnen skulle få oljeproblemer på sykkelen som forhandler ikke klarer å ordne.
Jeg håper du likevel vil få masse glede med sykkelen og at dere ikke skal slite for mye med slikt tull.

God bedring til Rødhette! ;)
Håper tingene ordner seg til det beste så fort som mulig og at dere skal bli heldigere enn dere hittil har vært, i fremtiden.

Hilsen Guzzi-eier på fjerde året. :)
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Fidel wrote:
boxer wolf wrote:Når de som selv har det også kun fremholder hvor fantastisk merket er (om enn kanskje på noe tynt grunnlag) men ikke nevner noe om disse tingene, er det ikke så mange flere steder å gå.
La meg se om jeg forstår deg riktig: En som har brukererfaring uttrykker seg altså på tynt grunnlag? Også om han eller hun er fornøyd og ikke har opplevd noen problemer verken med deler eller feil på sykkelen?
Du forstår meg ikke riktig. Brukererfaringen med den sykkelen er det sikkert ikke noe å si på, men graden av kjennskap til andre merker kan være varierende. Dette kan gi et tynt sammenligningsgrunnlag.

Det er med hensikt ikke navngitt noen personer, dette både fordi jeg ikke kjenner navnet på alle som er konsultert, og fordi det ikke er formålstjenlig å peke på enkeltpersoner.

Jeg ser også av innleggene over at du Fidel og Solo-Twin tydeligvis føler seg meget truffet, men det var Gixxerman sitt innlegg jeg imøtegikk.

Det at det har vært vanskelig med deletilgang og å få til kommunikasjon mellom Haro og forhandler har vi sett i løpet av det siste halve året. Derfor burde det at importøren går konkurs gi grunnlag for feiring, ikke det motsatte. Jeg er mye mer komfortabel med en situasjon hvor man kan forholde seg til en importør i Danmark som kan og vil gi service, og å vente på en mer seriøs importør i Norge. Situasjonen for Guzzi-eiere i Norge ble nok bedret gjennom konkursen hos Haro. Dette er jo løsningen på problemet, ikke starten på det.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Fidel
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Post by Fidel »

boxer wolf wrote:
Fidel wrote:
Du forstår meg ikke riktig. Brukererfaringen med den sykkelen er det sikkert ikke noe å si på, men graden av kjennskap til andre merker kan være varierende. Dette kan gi et tynt sammenligningsgrunnlag.

Det er med hensikt ikke navngitt noen personer, dette både fordi jeg ikke kjenner navnet på alle som er konsultert, og fordi det ikke er formålstjenlig å peke på enkeltpersoner.

Jeg ser også av innleggene over at du Fidel og Solo-Twin tydeligvis føler seg meget truffet, men det var Gixxerman sitt innlegg jeg imøtegikk.

Det at det har vært vanskelig med deletilgang og å få til kommunikasjon mellom Haro og forhandler har vi sett i løpet av det siste halve året. Derfor burde det at importøren går konkurs gi grunnlag for feiring, ikke det motsatte. Jeg er mye mer komfortabel med en situasjon hvor man kan forholde seg til en importør i Danmark som kan og vil gi service, og å vente på en mer seriøs importør i Norge. Situasjonen for Guzzi-eiere i Norge ble nok bedret gjennom konkursen hos Haro. Dette er jo løsningen på problemet, ikke starten på det.
Mmmm - nei, jeg for min føler meg slett ikke truffet. Jeg var bare overrasket over påstanden din.
Men jeg er enig i din oppsummering: Ting kan bare bli bedre etter dette.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

boxer wolf wrote:
Fidel wrote:
Det virker ganske naturlig å tro det all den tid det ikke er fremhevet her på forumet eller i privat regi, at andre Guzzi eiere har vært med i bildet så langt. Selv har man blitt nevnt og trukket frem i andre sammenhenger her på forumet hva gjelder Guzzi og Breva (og det er ikke det minste rart ;) - jeg kan selvsagt ha tatt feil, men...) men da uten referanser til andre Guzzi-eiere.
Det er også ganske naturlig å tro, når visse her sier "dere" og man vet dere er nære omgangsvenner.
Venner prater sammen om det-og-hint og dette problemet har sikkert vært tatt opp. Når det da kommer frem "dere" her i en slik sammenheng som her, vil det være ganske naturlig å tro at det er "oss" det er snakk om. Om ikke Fidel føler seg truffet av "dere" eller av uttalser som "Når de som selv har det også kun fremholder hvor fantastisk merket er" så gjør jeg det.
Rett for slett fordi det ikke ekstisterer så mange Guzzi eiere her inne (og det ikke ble klargjort hvor eierne det er snakk om befinner seg), fordi jeg eier en selv og mener at Brevaen er helt fantastisk og har reklamert godt for det og verdens-peneste-sykler, er her inne og leser innlegg, så tror jeg , ja, at jeg kan ha blitt "blandet inn" i denne saken her på forskjellige måter. Uten at jeg trenger å føle meg truffet av at jeg har "tynt grunnlag" noe jeg mener jeg ikke har.
En annen ting er at jeg godt kunne tenke meg å ha mer å si hva angår andre merker også, for jeg er hellig overbevist om at det bare vil bekrefte mitt valg enda sterkere.
Det har mine andre erfaringer (sykler) gjort. ;) Sier ikke nei takk til å få det bekreftet, gang på gang på gang. ;)

Selvsagt kan dere kjenne mange som eier Guzzi for hva jeg vet, men jeg synes likevel det er et merkelig utsagn at de uansett skal uttale seg på et tynt grunnlag, uavhengig om det er meg eller andre som faktisk er de som kjører syklene selv.
Jeg tror ikke det er mange i den gruppen som "bare" har kjørt Guzzi. Jeg tar utgangspunkt i at de selvsagt har erfaring fra andre merker også, uten at jeg selv vurderer hvor mye eller hvor relevant deres bakgrunn er for det.
Det er mange som har andre sykler i sitt sammenligningsgrunnlag, og det er reelle problemstillinger hva ang kjøreegenskaper etc som utgjør forskjellene.
Og hva er viktigere enn kjøreegenskapene ved en sykkel?
Når noen påstår at BMW har fantastiske kjøreegenskaper, så tror vi dem. Hvorfor? Fordi kjører dem selv og er fornøyd.
Når noen påstår at Guzzi har fantastiske kjøreegenskaper, så skal vi ikke tro dem, fordi de kjører dem selv?
Det er vel likegyldig om BMW-eieren har kjørt all verden med sykler fra før, eller om han har skjønt hva kjøreegenskaper er for noe.
Selv har jeg kjøreerfaring med Suzuki GSX 750, Suzuki GSXR 600 og Yamaha XVS 600 A.
Det jeg ikke selv har av erfaring, hører jeg på andres. Vi er rimelig gode til å forklare både kjøreegenskaper og opplevelser av syklene så vi har et ganske universelt "språk" og selv om opplevelsene kan være forskjellige så er vi i stand til å formidle våre opplevelser med likelydende ord.
Jeg har lest endel tester og vurderinger om sykkelen. Man finner fort ut at denne sykkelen må være en god morsom sykkel å kjøre, og de som tester dem har rimelig god erfaring fra andre sykler på forskjellige måter. Det er lett å se at de har latt seg begeistre av denne sykkelen, akkurat som jeg ble og fortsatt er hva ang Breva. Disse testene blir skrevet av folk som ikke har Guzzi selv, men som har kjørt x antall sykler og som har sine meninger om sykkelen på grunnlag av det. Er det dette du mener med IKKE-på tynt grunnlag?

Jeg mener man ikke skal se seg blindt på om andre faktisk eier sykkelen det snakkes om, og at det antas at eierne derfor har kjørt færre andre sykler, eller om man har kjørt mange men aldri eid noen selv. (Jeg HAR problemer med å forstå hva det er du skriver altså... :roll: )
Men la meg forsøke litt til...
Når det gjelder Breva er det nesten udelt positive opplevelser, enten det kommer av eiere eller bare testførere. Jeg vet ikke om dere kjenner til andre problemfylte Brevaer eller om Ulvinnen har vært ekstra uheldig, men de fleste har bare positive ting å si om den. Det er en uttalelse fra meg på det grunnlag av at jeg ikke kjenner til andre Brevaer som har problemer av noe art.

Uansett truffet eller ikke truffet synes jeg uttalelsen "tynt grunnlag" blir snedig. Det hadde ikke vært noen tema i det hele tatt dersom man hadde lest tester av denne sykkelen, og bare støttet seg til det (fordi man nesten utelukkende finner ros og godord om sykkelen).
Så temaet om tynt grunnlag burde ikke vært tatt med, da det er ikke er relavant (slik jeg klarer å forstå det) og det var et noe uheldig utspill fordi noen (jeg) følte det provoserende all den tid jeg kan assosiere meg med uttalsen som "eier" og som proklamerer med nettopp hvor fantastisk denne sykkelen er.
Siden jeg ikke har følt noen problemer så må jeg få lov til å utrope min begeistring, men har selvsagt også sympati med de som ikke får oppleve helheten like godt som meg, fordi jeg faktisk skulle ønske den var udelt, og jeg unner ingen problemer med sykkelen på noe slags vis, enten det er sykkelen, forhandlerverksted eller importør som har "skyld".

Nå har jeg skrevet langt og forsøkt å se dette fra flere vinkler men klarer ikke å mene noe annet enn at jeg ikke forstår argumentet ditt med at "eiere uttaler seg på tynt grunnlag". Hva med andre som har uttalt seg som har kriterier "godt nok"? Hva sier de om denne sykkelen?
Hvem skal man høre på og hva er kriteriene for å være i den "riktige" gruppen for hvem som har tyngde nok til å uttale seg?
Jeg bare lurer, fordi jeg er spent på hvilken gruppe jeg evt ville havnet i.
:-k

Jeg ser på andre fora at Aprilia eiere nærmest svarer med et "hurra"! :lol:
Jeg ser at noen (Guzzister og Aprilia eiere) har følt veldig på dette, men selv har jeg ikke merket noe av noen ting, enda.
Men jeg observerer og gleder meg på grunnlag av det, at det skal bli slutt på endel hodepiner og fortvilelse.
Får vi tro. ;)

(Forhandlernettverket er heller ikke like godt over alt, men da må vi ta DE for det, og ikke skylde på Guzzi som sådann. )
:)
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

SoloTwin wrote: (Jeg HAR problemer med å forstå hva det er du skriver altså... :roll: )
Ja!

Jeg har ingen problemer med å akseptere at man er meget fornøyd med den sykkelen man har valgt, enten man har prøvd/eid andre sykler eller ikke. Jeg har heller ingen problemer med å forstå at man mener sitt valg er det rette for seg, og jeg har heller ikke noe grunnlag for å argumentere for det motsatte.

Jeg har på ingen måte noe å utsette på uttalelsene om det fysiske produktet (selve sykkelen) fra hverken deg eller andre. Det jeg finner påfallende er at INGEN nevner noe om situasjonen med en vanskelig importør og et ikke helt oppegående forhandlernett. Enda det i etterkant viser seg at det er noe "alle" Guzzi-eiere kjenner godt til.

Jeg VET at Moto Guzzi Breva overhode ikke passer for meg. Det har ingen ting med teknisk kvalitet å gjøre, kun det faktum at jeg måler 196 på strømpelesten. Moto Guzzi Breva er ikke bygget for meg, men for personer som har litt nærmere kontakt med bakken i det daglige.

Jeg VET også at Moto Guzzi Breva passer utmerket for Ulvinnen. Hun rager ikke så høyt over bakken, og passer sykkelen størrelsesmessig helt utmerket. I tillegg er dette en meget lettkjørt sykkel, og virker bra på de fleste måter.

Problemet med sykkelen til Ulvinnen er en oljeslange som ikke har tålt varmen fra motoren. Det er to like slanger (en på hver side), men kun den ene har hatt problemet. I enhver produksjon er det variasjon i kvaliteten, og det ser ut som om den ene slangen har vært av en for dårlig kvalitet. Nå er jeg rimelig sikker på at Moto Guzzi selv ikke produserer gummislanger, men får dette fra en underleverandør, så det vil være underleverandøren som til syvende og sist er å laste.

I tillegg oppleves motoren som særdeles varm, om dette er unormalt vet jeg ikke, men forhandleren reagerer også på det. Kanskje er det fabrikkstandard, kanskje er det noe feil. Uansett ville dette sannsynligvis kunne vært enkelt avklart dersom det hadde eksistert en oppegående importør med en kompetent teknisk avdeling.

Problemet med slangene er løst og oljelekasjen er borte, men fremdeles er det en usikkerhet rundt hvor varm motoren egentlig skal bli.

Konklusjon:
- Jeg har ingen grunn til å hevde at Moto Guzzi ikke har god kvalitet. Feilen med oljeslangene kan være et engangstilfelle, og feil vil oppstå fra alle leverandører.
- Importøren er et tragisk, og heldigvis avsluttet, kapittel. Dersom det hadde vært en oppegående importør hadde saken vært løst i fjor høst.
- Ingen (heller ikke BMW eller Moto Guzzi eiere) bør være så fokusert på egen sykkels fortreffelighet, at man ikke også innrømmer svakheter i støtteaparatet rundt (dersom slike finnes).
Image
Si det du mener, og men det du sier.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Tilbake til problemet: Hvordan bruker du å kjøre? Står du mye stille med motoren i gang? Jeg vet at enkelte andre italienere heller ikke tåler kø- og bykjøring så godt. Kanskje det er derfor den går for varm? Har du plass til en ekstern oljekjøler?

Ang. Deletilgang og Haro:
Jeg har (som de fleste vet) en aprilia. Jeg visste ingenting om deletilgangen før jeg kjøpte. Etter et halvt år med deler som ikke var å få tak i og luringer på postordre fant jeg ut hvor jeg skulle kjøpe delene. Deler over disk i Norge gav jeg opp. For meg betyr manglende deletilgang svært lite. Merkeverksted har jeg liten tro på. Jeg skrur alt selv, alltid.

Jeg ser positivt på at Haro har gitt seg, men frykter at de begynner igjen. Uansett har det liten eller ingen betydning for meg.

Må si at BW har et godt poeng. I apriliamiljøet har vi ikke stukket under en stol at å kjøpe deler over disk i Norge ikke er noen god idé, og at det i tilfellet vil ta svært lang tid. Haro har ikke vært en god importør, vi vet det, og vi har funnet andre alternativer.
FV

Post by FV »

inunf wrote:
Ang. Deletilgang og Haro:
Jeg har (som de fleste vet) en aprilia. Jeg visste ingenting om deletilgangen før jeg kjøpte. Etter et halvt år med deler som ikke var å få tak i og luringer på postordre fant jeg ut hvor jeg skulle kjøpe delene. Deler over disk i Norge gav jeg opp. For meg betyr manglende deletilgang svært lite. Merkeverksted har jeg liten tro på. Jeg skrur alt selv, alltid.
Men når man har en sprellers ny sykkel med garanti, har man sjelden valget om å få tak i delene selv. I dagens samfunn er det faktisk ofte lettere, billigere og raskere å få tak i deler selv, men når det er en garantisak så blir det jo opp til forhandler/verksted.
Selvsagt kunne Ulvinnen sikkert fått tak i delene raskt via nett selv, men det blir jo en prinsippsak at forhandler skal gjøre opp for denne feilen.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Ja, selvsagt. Et problem som vi med eldre sykler ikke har. Kan ikke si annet enn at det er synd at flotte merker som aprilia og Guzzi skal slite med en slik importør.
FV

Post by FV »

inunf wrote:Ja, selvsagt. Et problem som vi med eldre sykler ikke har. Kan ikke si annet enn at det er synd at flotte merker som aprilia og Guzzi skal slite med en slik importør.
Men å er jo problemet løst...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Men tror jeg ville sjekket hvor høy oljetempraturen er under drift....noe over serlig over 100grader bør det ikke være...hvis en spytter på toppen og det koker vekk er det varmt men ikke kritisk...spretter det av er det kritisk.. [-X
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

mekkern wrote:Men tror jeg ville sjekket hvor høy oljetempraturen er under drift....noe over serlig over 100grader bør det ikke være...hvis en spytter på toppen og det koker vekk er det varmt men ikke kritisk...spretter det av er det kritisk.. [-X
Du er full av lure kjerringtriks :D Ser for meg en viss Ulvinne som kommer til å stå og spytte som en gal på sykkelen sin fremover, mens naboene klør seg i hodet ;P For høy oljetemp fører til en veldig tynn olje og at oljetrykket faller, noe som ikke er gunstig. Trykket kan da bli skummelt lavt på lavt turtall. Tydelig at det muligens burde vært en oljekjøler eller noe bedre kjølesystem på disse om de koker over. Men, får vel tro at garantien tar seg av dette, men om du må vente for lenge, er det bare å lage bråk overfor forhandler. Ellers er det vanlig også fra bilverden at italiensk sjeldent holder særlig lenge, i allefall ikke eldre saker. Men, italienerne kan dette med følelser og stil, noe ikke japanerne kan. Skal man ha driftssikre ting, går man for japansk. Orker man ikke en kjønnsløs japansk sykkel, handler man italiensk. Fornuften sier japansk, mens følelsene sier italiensk :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

er ikke alltid en har med seg infra temp måler....oljetempen er jo greit å få sjekket på verksted-de bør ha et instrument å montere og ta en liten tur i fks by/kø... :)
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Post by Lølle »

Gixxerman wrote:
Lølle wrote:
Hvordan skal en førstegansgskjøper forventes å sjekke dette?
På samme måte som han/hun sjekker datoen på melka før han/hun kjøper den. Det er dette med å følge med her i verden når man er myndig.
At en ikke har sjekket på forhånd er ens egen skyld, kun fordi det er noe man skal sjekke som voksen, på lik måte som at renta går opp i ny og ne, og at det er kjekt å følge med på nyhetene til tider...
Her er vi ved kjernen av mange avlivets utfordringer
Jeg må innrømme at jeg allerede som barn var liten gutt og har en mistanke at jeg heller ikke som melkekjøper ble født erfaren.
Jeg kjøpte antagelig det moren min ba meg om - tror ganske sikkert jeg fikk lapp også for hjelp.
Etterhvert som jeg fikk erfaring ble jeg dreven og visste litt om fettinnhold og datostempling og i dag går det helt fint alene.
Slik ble det også med mc, jeg fikk hjelp av en erfaren kompis (ikke mora mi, da hadde det neppe blitt mc) og gjorde mitt valg.
Det skal innrømmes at jeg ikke sjekket status for butikken slik du anbefaler. Jeg ante ikke at forestående konkurs var i nyhetene, heller ei deletilgang for kjøretøyer av enkeltnasjoners opprinnelse. Som de fleste Motorportforhandlere gikk de dukken i 06, men uten følger for meg.
Hvilke type butikker - ut over mc og melk - bør man sjekke?
Du har tydeligvis masse å lære oss om det å bli voksen, og det er raust av deg. Jeg lover å åpne neste brev om renteøkning også. Jeg hadde nesten glemt mitt første tilbud om boliglån i Bergen Bank - 19% rente.
Med andre ord; det var en nokså teit sammenlikning
:-D
Last edited by Lølle on 22 Jun 2008 20:54, edited 1 time in total.
Image
Image
Post Reply