Jeg begynner å bli skikkelig sugen på en tur i skogen nå

For 160.000 får du en brukt av den eneste sykkel som fullt ut tilfredstiller dine ønsker: En BMW R1150GS.Beetle wrote: Det jeg har behov for er en sykkel som kan ta meg ut på eventyr , samtidig som kona kan være med på en lengre tur med oppakning.
Sykkelen må være behagelig for oss begge og jeg vil gjerne ta en avstikker på en grusvei over en fjellovergeng om muligheten byr seg.
Den trenger ikke være noen racer men bør ha dreiemoment nok til å dra oss uten at det blir slitsomt.
Budsjettet er ca 140000,- og da kunne jeg tenke meg ekstrautstyr som sidebager, toppboks , høy vindskjerm og veltebøyle/klosser.
Det du sier har jeg absolutt respekt for og jeg vet at din erfaring er stor.TageSK wrote:For 160.000 får du en brukt av den eneste sykkel som fullt ut tilfredstiller dine ønsker: En BMW R1150GS.Beetle wrote: Det jeg har behov for er en sykkel som kan ta meg ut på eventyr , samtidig som kona kan være med på en lengre tur med oppakning.
Sykkelen må være behagelig for oss begge og jeg vil gjerne ta en avstikker på en grusvei over en fjellovergeng om muligheten byr seg.
Den trenger ikke være noen racer men bør ha dreiemoment nok til å dra oss uten at det blir slitsomt.
Budsjettet er ca 140000,- og da kunne jeg tenke meg ekstrautstyr som sidebager, toppboks , høy vindskjerm og veltebøyle/klosser.
Dersom Hustruen din også skal være med på tur, du skal ha med deg alt Hustruen sier hun skal ha med seg, du gjerne vil ha noe som er meget enkelt å vedlikehold, da er en ku med store mugger det du trenger.
Men det er klart: Skal det være nytt, da blir det andre boller.
[TaSK]
Beetle wrote: Jeg har lest en del av dine turer med Bamsefar![]()
Beetle wrote:Jeg tenker mer og mer på brukt ,det gjør jeg , men jeg er ikke så flink med brukte ting og hva jeg skal se etter.
Er livredd for å kjøpe katta i sekken , men er det noe spessielt jeg burde sett etter på brukte GS?
Mener å ha lest på endel av dem som er tilsalgs på finn.no at de har hatt garantireparajoner av gearkasser o.l.
Takk for god info , når du sier 2003 eller tidligere , mener du da 2003-2004 eller 2002-2003?TageSK wrote:Beetle wrote: Jeg har lest en del av dine turer med Bamsefar![]()
![]()
Takk!
Beetle wrote:Jeg tenker mer og mer på brukt ,det gjør jeg , men jeg er ikke så flink med brukte ting og hva jeg skal se etter.
Er livredd for å kjøpe katta i sekken , men er det noe spessielt jeg burde sett etter på brukte GS?
Mener å ha lest på endel av dem som er tilsalgs på finn.no at de har hatt garantireparajoner av gearkasser o.l.
Finn.no vet jeg fint lite om, men jeg tror nok i sin alminnelighet at å kjøpe en brukt BMW R1150GS er en av de tryggeste brukt-kjøpene man kan gjøre. Alt "henger" på utsiden så skader kan ikke repareres uten å reparere det som er skadet (ikke noe plast som kan poleres og skjule dårlig vedlikehold her i gården).
Videre, den veier mye mer enn den burde, fordi det meste om bord er dimensjonert for et langt, langt, langt liv.
Jeg har også to Transalp. Fine sykler, og de veier en passasjer mindre en Bamsefar. Men Bamsefar har deiset i asfalten ved flere anledningeruten at det har skadet annet enn den måpende eierens selvtillit. Og rygg. Med sidevesker fulle av Hustruens greier er det en utfordring å få ham på bena igjen! Da en Transalp veltet i oppkjørselen måtte jeg flekke ut 110 euro i en plast-greie.
Når sant skal sies: På veiene her i Toscana, når Hustruen ikke er med, da kjører jeg (minst) like fort på en Transalp som på en GS. Rettstrekkene hvor slagvolumet (rå kraft) er viktigere enn det å svinge fort, de finnes det lite av. Men sett på Hustruen (som har forlatt vektklassen "lett brevvekt"), min 52-liters GIVI med greier, og sidevesker med hennes greier, ja da er det bare dreiemoment som teller. 100Nm er mye viktigere enn noe annet.
Men tilbake til "katta i sekken". Kjøper du en 1150GS uten servo (men med ABS! - det vil si tidlig 2003 eller tidligere), da skal det mye til at du greier å kjøpe katta i sekken.
Når du har din GS hjemme, da surfer du over til JVB og bestiller hans DVD. Den har ALT du trenger for å vedlikeholde sykkelen selv.
[TaSK]
La oss ta det viktigste først: 12GS har en mer moderne teknisk design, har høyere ytelse, bruker mindre drivstoff, mer moderne ABS, og er (synes jeg å erindre) en halv passasjer lettere (mindre tungBeetle wrote:
Takk for god info , når du sier 2003 eller tidligere , mener du da 2003-2004 eller 2002-2003?
Og vet du hvordan 1200GS er i forhold til 1150GS , hvis vi snakker om svakheter?
Jeg ser jo at man kan få 1200GS brukt for rundt 150000,- også.
Takk igjen for interessant informasjon , en nyere 1200GS blir nok for dyr visst jeg ikke kommer over noen penger.TageSK wrote:La oss ta det viktigste først: 12GS har en mer moderne teknisk design, har høyere ytelse, bruker mindre drivstoff, mer moderne ABS, og er (synes jeg å erindre) en halv passasjer lettere (mindre tungBeetle wrote:
Takk for god info , når du sier 2003 eller tidligere , mener du da 2003-2004 eller 2002-2003?
Og vet du hvordan 1200GS er i forhold til 1150GS , hvis vi snakker om svakheter?
Jeg ser jo at man kan få 1200GS brukt for rundt 150000,- også.). En bedre motorsykkel, med andre ord.
Men, det er også en ny design. Det synes å være enighet om at det er først i 2008 at alle barnesykdommene synes å være utryddet. De føste årene kom den med integral-servobremser. Flotte greier, men det har også vært mye problemer med dem (det finnes ikke vacuum tilgjengelig (boxer, ikke sant) så systemet er utstyrt med en servopumpe som det har vært problemer med), det har vært (pre 2008) tungvint (for å si det mildt) å skifte olje i bakdrevet, og du kan jo Google på begrepet "EWS failure" og se selv.
På slutten, frem til midten av 2003 da BMW introduserte servo-bremsene på 1150GS, var det et 10-år gammelt design som var gjennomprøvet til det kjedsommelige. Som alle andre mekaniske ting kan du få feil, men på 1150GS er fremdeles slik at du kan reparere ting. På 12GS er det, for eksempel, ikke tradisjonellt ledningssystem med haugevis med reléer; alt er datastyrt. Flott, men om det feiler reduseres sykkelen til noe like bevegelig som et anker.
Og, for at det er sagt: Om alt går som det skal så skal jeg kjøre en 12GS i Norge en uke i august, og jeg gleder meg stort.
Men det handler om penger, gjør det ikke? I valget mellom en 2004/5/6 12GS som skraper deg for penger, eller en 1999/2000/1/2 1150GS som lar deg ha penger igjen til et fantastiak par kofferter fra Vern (jeg venter på mine, og gleder meg), til tåkelys, 1000-metere fra Hella, nytt sete fra TT, nye Tourance dekk, dempere fra Wilbers - i dette valget ville jeg gått for en 1150GS.
Men, altså, i 2003 introduserte BMW servobremser på 1150GS. Det har vært en kilde til uendelige bekymringer. Når det virker forstår du ikke hvordan man kan leve uten. Og det virker nesten alltid. Men er du den som må ut med 20.000 for en ny pumpe, da føler du deg som gatas suger.
Det beste er alltid å være rik. Er du ikke det, da må du finne kompromisser. Du må veie din vilje og evne til å reparere ting som måtte gå istykker opp mot håpet om at en nyere sykkel har mindre feil. Løft opp verktøykassen din: Veier den mindre enn 20 kg så har du kanskje ikke fullt sett av både Torx, Allen (hex?) og kopper som passer de to momentnøklene dine. Og har du ikke glede av å skaffe deg det, da bør du kanskje kjøpe en sykkel derefter.
Ikke noe galt om Hondas nye Transalp, men la min hustru snakke med din når vi møtes efter noen timer på tur. Da tror jeg hun får deg på andre tanker(men på den andre siden, om den gamle sykkelen du kjøpte stopper, da får hun vann på mølla).
Livet er ikke lett![]()
[TaSK]
Takker for erfaringene dine Ragnhild , det blir nok uansett en BMW nå , men jeg må bare bestemme meg for hvilken og hvor mye penger jeg skal satseRagnhild wrote:Snakka med en danske som hadde kjøpt seg en av årets BMW800GS. Traff ham i Kristiansand, og da hdde han og en kompis på Triumph vært på Nordkapp og på Vestlandet. Og han var kjempefornøyd. Nå kjørte jo han solo, så han kunne ikke si noe om passasjerbekvemeligheter.
Ørkendyret mitt, en BMW R1200GS Adventure, har nå trilla 32.000 km siden 1. juni i fjor. Og han har ikke hatt andre verkstedsopphold enn nødvendig service hver 10K km. ABS, CAN-bus (elektronisk el-system) og ellers anna standardutstyr har funka uten noe krøll.
Husker ikke i farta om -07 12GS'n hadde tappeskrue for kardangolja, men -07 Adventure-utgaven har.
Nå er jo jeg noe lengre enn deg, så jeg sliter litt med tilpassing av kjørestillinga. Senking av fothvilere og heving av styret er noe jeg må vurdere på alle sykler, også på ørkendyret. Vindskjermen på standard-GS'n er for liten/lav for meg, selv Ørkendyret sliter med det, så nå har han fått en ekstra spoiler fra Touratech. (Bilder i Rollator-bloggen http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... 64#p201564).
Har kjørt ørkendyret på det meste av underlag og forhold som man kan forvente å bruke en motorsykkel til. Alt fra motorvei med hastigheter som ikke godtaes av norsk UP, til skogsstier hvor krypkjøring og gjørmebad mer er regelen enn unntaket. Og han takler alt. Og passasjerer sier at han er trygg å sitte på med.
Men prisen er jo litt over det du har, 240K må du nok regne for en ny, hvis du får en i år. Utrolig hvor populære de beistene er![]()
Metzeler Tourance som var nevnt over her, er gode allrounddekk for både langtur på asfalt og gruskjøring. Har hatt ham på utslitte originaldekk (Pirelli tror jeg han hadde på fra fabrikken) på grus sammen med Allroadklubben og det gikk det og.
Men for all del, 800GS er en bra sykkel, og lettere enn ørkendyrets 265 kg, noe som absolutt bør telle når man skal ha med passasjer på lengre turer.
Prøvde Varaderoen før det ble BMW, og vi ble ikke venner. Klarte ikke å venne meg til V2-ens oppførsel. Alt for mye motorbrems, men det var pulver i massevis. Sånn er 12GSA-en ikke like kjapp i avtrekket, men det er da kraft nok i de hundre hestene til mitt bruk. Trenger ikke den aks-en.
Edit, La inn link og litt om Varadero'n
Ja , forhandleren i Bergen hevder det kommer en Adventure utgave til neste år (2009 mod)Ragnhild wrote:Nesten synd den 800 GS'n ikke leveres i Adventureutgave.
Står en på Strandveien Fritid, og det er jo en sneisen sykkel