Da var jeg hjemme igjen etter en utrolig bra tur nedover i Europa. Mange opplevelser, og over 1000 bilder rikere.
Dag 1.
De reisende hadde felles avreise fra Gjøvik søndag 29/6. Ole Petter (Kawasaki Z-1000), Kristian (Kawasaki Z-750), Bjørnar (Kawasaki ZX-9R) og meg selv. Været var greit og vi var lettet over å slippe regndress på første etappe. Når vi endelig slapp ombord på ferga, opplevde vi en av de dårligste parkeringene for motorsykkel. Det var laget til feste for surrestropper, men den som har konstruert dette har ikke vært helt på "nett" tror jeg. 5 sykler i bredden, og så trangt at det nesten ikke var mulig å komme mellom syklene. Festene for stroppene var en øyebolt mellom hver rekke, så to sykler måtte dele på feste for stroppen. Og med sidevesker på de fleste syklene, ble det en del akrobatiske bevegelser. Så karakteren blir 1-

Kaia i Oslo før avgang.
Ferga var Color Magic.
Ombord var det ikke akkurat det helt store "utelivet" på tur nedover.
Dag 2.
Ankomsten til Kiel starta med en lang ventetid på ett varmt bildekk. Siden syklene var plassert langt bak på ett hevbart dekk, måtte vi vente til alle under hadde kjørt av. Dette ble etterhvert nesten uutholdelig i skinndress.
Når vi endelig kom av ble det en liten stopp på Polo. De selger motorsykkelutstyr, og litt nødvendige forsyninger ble innkjøpt.
Fra Kiel bar det ut på Autobahn, og vi fulgte stort sett A7 hele dagen. Bare avbrutt av tankinger. Første tanking var på Aalbek. Da hadde vi kjørt 200 Km fra Gjøvik. Dette var bare for å sjekke litt forbruk. Siden vi hadde to R sykler og to streefightere så var det litt spennende å se hvor langt vi kunne kjøre på en tank. Neste tanking ble på Hannover Wülferode, og dagens siste tanking ble på Grossenmoor. Totalt antall km ble 614, og en snittfart på 111,62 Km/t.
Vi stoppet for kvelden på Motel 24 i Mainfrankenpark. Dette ligger like utenfor Würzburg, og er en gedigen truckstop med Imax kino, stort, vanlig flerkinoanlegg, biljardsalong, bensinstasjon Ferrari og Maserati forhandler og kafeteria i amerikansk stil.
Her ble det middag på Boney's Diner.

Tankstopp på ett Autobahn Raststätte.

Bjørnar, Kristian og Ole Petter på Boney's Diner

Syklene, slik de sto parkert utenfor motellet

Kvelds stemning over Mainfrankenpark
Dag 3.
Vi våknet opp til nydelig vær, og etter frokost på hotellet, satte vi kursen ut på A7 igjen. Denne fulgte vi helt ned til Nesselwang, hvor den stopper. Derfra ble det litt småveger, før vi ankom til Füssen nederst i Tyskland. Her ligger bl.a. slottene Hohenschwangau og Neuschwanstein. Turister som vi var måtte vi jo se oss litt rundt, så vi parkerte syklene og tok beina fatt. Det ble ikke lange turen vi gikk i kjøredress i solsteika. Vi låste fast jakker, hjelmer og ryggskinner til syklene, men alikevel måtte vi gå i kjørestøvlene, og det ble varmt, fryktelig varmt.

Schloss Neuschwanstein er ett majestetisk skue. Slotte ser gammelt ut, men er bygget midt på 1800 tallet av Ludvig II, Konge av bayern.
Her fikk jeg problemer med sykkelen når vi skulle kjøre videre. Den ville ikke starte. Etter litt frustrasjoner ble det til at vi startet den på trill. Fant ikke ut hva det var, men tenkte at hvis jeg kom meg til ett verksted i løpet av noen dager, så skulle det vel bli mulig å fikse det.
Fra Füssen kjørte vi inn i Østerrike på en veg som kalles Fernpass. Det er en transportetappe som tok oss forbi Zugspitze. Tysklands høyeste fjell. Nesten 3000 m.o.h. Fernpass er vel ikke akkurat det passet som jeg vil ofre mest plass her. Mere informasjon finnes her.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html
Vi passet på å holde oss utenfor østeriske autobahn for å slippe unna avgiften. Når vi kom til Innsbruck svingte vi inn på gamle Brennerstrasse. Den fulgte vi til Schönenberg im Stubaital. Her tok vi inn på Gasthof Hotel Handl.
http://www.handl.info/at/guide/56110at, ... /home.html
Dette er en overnattingsplass jeg kan anbefale på det varmeste. Hyggelig betjening, god mat og garasjemulighet til syklene. Totalt ant. kjørte km dene dagen ble 423, og en snittfart på 85 Km/t.

Utsikt over Stubaital.
På kvelden gikk vi en liten tur for å se på nærområdet, og vi fikk oppleve det værste uværet jeg har sett. Det startet med litt mørke skyer og regn, men antok snart uant styrke.

Like før regnværet starter. Jeg hadde akkurat rukket å sette på linsedekslet da de første regndråpene kom.
Vi søkte tilflukt under taket over inngangspartiet til skolen. Herfra kunne vi ikke gjøre annet enn å se på.

Regnvær.
Vi fikk oss en skikkelig vekker da lynet slo ned i lynavlederen på ett hus 50 meter unna der vi sto. Det smalt noe enormt.
Etter noen minutter med regn ble det plutselig liv i varslingsanlegget til sivilforsvaret. Da gikk det ut ekstremvær varsling. Vi forstod like etterpå hvorfor: Regnet gikk over til hagl så store som klinkekuler.

Det ble hvitt på bakken.

Hagl så store som klinkekuler.
Det som irriterte oss etterpå var at vi hadde søkt tilflukt på skolen. Hadde vi gått 100 meter lenger bort hadde vi kunnet sitte på en pub å se på uværet.
Når vi kom tilbake til hotellet spiste vi middag, og fikk servert en av de beste middagene på turen. Etter maten kom værten med "motorrad schnaps" til oss. Den var på husets regning.

Kveldsutsikt mot alpene.
Dag 4.
Vi våknet nok engang opp til nydelig vær. Uværet fra kvelden før var borte. Akkurat som de på hotellet hadde sagt det skulle.

Klare til avreise.
På veg opp gamle Brennerstrasse, ble vi plutselig forbikjørt av en politimann på motorsykkel. Han vinket oss til side. Vi hadde visstnok kjørt over en heltrukken sperrelinje litt lenger ned, så vi fikk bot alle fire. 35€ rett ut av vinduet.
Etter denne lille uforutsette hendelsen kjørte vi inn i Italia, og ned til Vipiteno. Her svingte vi inn på dagens første alpepass, Jaufenpass. Dette var en bra start på høydeoppholdet. 2099 m.o.h. med fine svingete veger.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html

Jaufenpass.
Etter at dette passet var unnagjort kjørte vi lenger inn mellom fjellene mot Stilfser Joch, eller Stelviopasset.
Dette er det høyeste passet vi kjørte over på turen. Vegen opp dit er smal, og til tider med litt dårlig dekke.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... rjoch.html

Veien opp til Stelviopasset.

En pust i bakken

Derfra kom vi.

Bjørnar, Kristian, Ole Petter og Rune.
Vegen ned igjen var av mye bedre kvalitet en den vi kjørte opp, og med fine svinger. Jeg var glad for nedoverbakke siden jeg måtte ta sykkelen på trill.

Fine svinger.

Bjørnar med bra nedlegg gjennom svingen.
Vi avsluttet dagen med å ta inn på hotell Europa i Domaso ved Comosjøen. Da hadde vi kjørt 316 Km, og holdt en snittfart på 52 Km/t.

Domaso.
På kvelden gikk vi bort til det som virket som sentrum, og satte oss ned på en liten utekafé. Mens vi satt der begynte det å tordne på andre siden av sjøen.

Lyn over Comosjøen.
Dag 5.
Vi hadde egentlig beregnet en kjøretur uten sidevesker i dag, men fant ut at vi heller skulle ta en rolig dag ved Comosjøen. Vi benyttet oss av muligheten til å vaske syklene. Etterpå ble det litt bading i svømmebassenget, før vi kjørte til en naboby for å spise lunsj. Denne turen ble foretatt i shorts og skinnjakke. På kvelden spiste vi italiensk mat på Pizzeria'n som lå i nabobygget til hotellet.

Morgen over Comosjøen.

Nyvaskete sykler.

Svømmebassenget på hotellet.
Dag 6.

Rune, Bjørnar, Kristian og Ole Petter, klare for avreise fra Domaso.
Dette var dagen hvor flest alpepass skulle beseires. Vi startet dagen med Splügenpass. Det ligger mellom Italia og Sveits, og grensepasseringa er akkurat på det høyeste punktet på 2118 m.o.h.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html
Her var det grått og kaldt så vi måtte stoppe for å få på litt mer klær.

Grensepasseringa.

Bjørnar fant fram en vindtett jakke til å ha utenpå kjøredressen.
Når vi kom ned i dalen svingte vi av i retning byen Chur. Her er det bra veier med god standard. 2 mil før Chur svingte vi av mot Disentis. Denne veien fulgte vi til vi kom til Oberalppass.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... ppass.html
Dette passet førte oss til Andermatt. En liten fjellby som ligger som hjertet i område rundt St.Gotthardspasset. I Andermatt stoppet vi for å ta lunsj.

Andermatt.
Fra Andermatt kjørte vi inn på Furkapasset. Dette er en fin strekning med mange fine partier.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... apass.html Etter Furkapasset kjørte vi opp Grimselpasset.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... lpass.html

Utsikt fra Furkapass mot Grimselpass.
Etter at Grimselpass var tilbakelagt kjørte vi til Innertkirchen. Her tok vi av mot Sustenpass.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html Dette passet var en opplevelse. Fine, svingete veier på hele strekningen.

Sustenpass.
Når vi kom ned fra Sustenpass kjørte vi langs Vierwaldstättersee, gjennom kantonen Schwys, og kom ned til Zürichsjøen. Her stoppet vi i en liten by som heter Horgen. Dette var for å kunne få brukt litt mer penger på en Polobutikk.
Overnattingen ble på hotell Formule 1 i Zürich. Dagens etappe ble på 405Km, og med en snittfart på 58,3 Km/t.
Dag 7.
Etter frokost på hotellet, kjørte vi ut av Zürich, og i retning Schaffhausen. Her stoppet vi ved Rheinfall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinfall

Rheinfall.
Resten av dagen ble stort sett Autobahn kjøring, før vi endte opp i Moseldalen, i en liten by som heter Kattenes. Her tok vi inn på hotell Schönes Aussicht. Dagens kjørte km ble 513, og en snittfart på 97,91 Km/t.

Utsikt fra Kattenes over mot Aalken.
Etter å ha spist middag på en liten restaurant kjørte vi opp til borgen på andre siden av Mosel. Her var det fin utsikt over de trebyene i denne svingen på Mosel.

Utsikt mot Kattenes.

På kvelden var det Wein und Heimatfest i sentrum. Her spillte ett bra coverband som het Double Dee.
Dag 8,9 og 10.
Etter frokost kjørte vi opp dalsiden og i retning Adenau. Dette ble en kort etappe. Her kjørte vi rundt for å finne en bra plass for overnatting. Vi fant ett hus som det sto Gastezimmer på. Dette var blink med tanke på overnatting 20€ pr. person per natt inkl. frokost. Rent og pent og med garasje til syklene. Skal absolutt bruke dette stedet senere.
Etter å ha fått pakket av syklene kjørte vi opp til Nürburgring. Her var det bl.a. stor Ducati fest denne helga, så det var mange fine Duc'er å se.
Ellers parkeringsplassen til Die Nordschleife verdt ett eller flere besøk. Her samles alle som skal kjøre på Ringen. Som regel er det ganske mage fine både biler og sykler der.

Audi R8.
Det ble tid til å kjøre noen runder. Jeg kjørte to runder på søndag.

Her er Kristian i godt driv ned mot Hatzenbach.

Ole Petter og Bjørnar i kamp med en sveitsisk BMW M3.

Det regnet litt på ettermiddagen både mandag og tirsdag, så jeg kjørte mine to siste runder på vått underlag.
Ellers fikk vi tid til å se litt på omgivelsene rundt Nürburgring. Vi var bl.a på borgbesøk i Nürburg.

Nürburg.

Utsikt fra Nürburg.

Motorsyklister på Sightseeing.
Dag 11.
Vi kjørte fra Adenau på morgenen, og kom etterhvert inn på Autobahn. Her traff vi på noen lette regnbyger. Ole Petter og Kristian kjørte rett til Kiel, mens Bjørnar og jeg kjørte til Lübeck. En ganske begivenhetsløs transportetappe. I Lübeck overnattet vi på ett hotell som heter Das Hotelchen. Dagens etappe ble 562 Km, med en snittfart på 97,47 Km/t.
Dag 12.
Fra Lübeck kjørte vi mot en by som heter Plön. Den ligger ved en innsjø mellom Lübeck og Kiel. Vi ankom Kiel, og møtte Ole Petter og Kristian på Louis, som er en stor utstyrskjede på linje med Polo. Etter å ha besøkt Polo nok en gang kjørte vi til kaia og ventet på å kunne borde Color Magic nok en gang.

Utenfor Polo.

Kveldsstemning på båten.
Dag 13.

Vel hjemme igjen. I Oslo sa vi farvel til Ole Petter som skulle kjøre vestover, men Kristia skulle til Stryn, så han fulgte brodern og meg oppover mot Gjøvik.
Turen ble en kjempesuksess, og alle var godt fornøyde. Skal legge ut kart over reiserute etterhvert.
Flere bilder ligger i galleriet på
http://www.meningenmedlivet.net/ferie2008/index.html