Rune med Gixxer 1000. Minimesse Smia MC s. 31

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Re: Rune's ZX-9R blogg - Konsertbilder og tur til Grava

Post by Jeanette »

Rune_ZX9R wrote:Bare hyggelig. :D Neste gang jeg kommer innover skal jeg ha såpass god tid at du kan vise meg noen de veiene som dere bruker.
Høres ut som en idé! Er jo det som er dumt med at du har et godt stykke hjem fra Grava, men vi skal da alltids få til noe en dag :)
RuneS
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000

Re: Rune's ZX-9R blogg - Er i alpene

Post by RuneS »

Gorgeous wrote:Gooood tuuur! \:D/
Takk for det \:D/ Og turen var veldig bra.
Suzuki GSX-R 1000 K5
RuneS

Re: Rune's ZX-9R blogg - Turblogg med masse bilder.

Post by RuneS »

Da var jeg hjemme igjen etter en utrolig bra tur nedover i Europa. Mange opplevelser, og over 1000 bilder rikere. ;-)

Dag 1.

De reisende hadde felles avreise fra Gjøvik søndag 29/6. Ole Petter (Kawasaki Z-1000), Kristian (Kawasaki Z-750), Bjørnar (Kawasaki ZX-9R) og meg selv. Været var greit og vi var lettet over å slippe regndress på første etappe. Når vi endelig slapp ombord på ferga, opplevde vi en av de dårligste parkeringene for motorsykkel. Det var laget til feste for surrestropper, men den som har konstruert dette har ikke vært helt på "nett" tror jeg. 5 sykler i bredden, og så trangt at det nesten ikke var mulig å komme mellom syklene. Festene for stroppene var en øyebolt mellom hver rekke, så to sykler måtte dele på feste for stroppen. Og med sidevesker på de fleste syklene, ble det en del akrobatiske bevegelser. Så karakteren blir 1-

Image
Kaia i Oslo før avgang.

Ferga var Color Magic.
Image

Ombord var det ikke akkurat det helt store "utelivet" på tur nedover.

Dag 2.

Ankomsten til Kiel starta med en lang ventetid på ett varmt bildekk. Siden syklene var plassert langt bak på ett hevbart dekk, måtte vi vente til alle under hadde kjørt av. Dette ble etterhvert nesten uutholdelig i skinndress.

Når vi endelig kom av ble det en liten stopp på Polo. De selger motorsykkelutstyr, og litt nødvendige forsyninger ble innkjøpt.

Fra Kiel bar det ut på Autobahn, og vi fulgte stort sett A7 hele dagen. Bare avbrutt av tankinger. Første tanking var på Aalbek. Da hadde vi kjørt 200 Km fra Gjøvik. Dette var bare for å sjekke litt forbruk. Siden vi hadde to R sykler og to streefightere så var det litt spennende å se hvor langt vi kunne kjøre på en tank. Neste tanking ble på Hannover Wülferode, og dagens siste tanking ble på Grossenmoor. Totalt antall km ble 614, og en snittfart på 111,62 Km/t.

Vi stoppet for kvelden på Motel 24 i Mainfrankenpark. Dette ligger like utenfor Würzburg, og er en gedigen truckstop med Imax kino, stort, vanlig flerkinoanlegg, biljardsalong, bensinstasjon Ferrari og Maserati forhandler og kafeteria i amerikansk stil.

Her ble det middag på Boney's Diner.

Image
Tankstopp på ett Autobahn Raststätte.

Image
Bjørnar, Kristian og Ole Petter på Boney's Diner

Image
Syklene, slik de sto parkert utenfor motellet

Image
Kvelds stemning over Mainfrankenpark

Dag 3.

Vi våknet opp til nydelig vær, og etter frokost på hotellet, satte vi kursen ut på A7 igjen. Denne fulgte vi helt ned til Nesselwang, hvor den stopper. Derfra ble det litt småveger, før vi ankom til Füssen nederst i Tyskland. Her ligger bl.a. slottene Hohenschwangau og Neuschwanstein. Turister som vi var måtte vi jo se oss litt rundt, så vi parkerte syklene og tok beina fatt. Det ble ikke lange turen vi gikk i kjøredress i solsteika. Vi låste fast jakker, hjelmer og ryggskinner til syklene, men alikevel måtte vi gå i kjørestøvlene, og det ble varmt, fryktelig varmt. :smt010

Image
Schloss Neuschwanstein er ett majestetisk skue. Slotte ser gammelt ut, men er bygget midt på 1800 tallet av Ludvig II, Konge av bayern.

Her fikk jeg problemer med sykkelen når vi skulle kjøre videre. Den ville ikke starte. Etter litt frustrasjoner ble det til at vi startet den på trill. Fant ikke ut hva det var, men tenkte at hvis jeg kom meg til ett verksted i løpet av noen dager, så skulle det vel bli mulig å fikse det.

Fra Füssen kjørte vi inn i Østerrike på en veg som kalles Fernpass. Det er en transportetappe som tok oss forbi Zugspitze. Tysklands høyeste fjell. Nesten 3000 m.o.h. Fernpass er vel ikke akkurat det passet som jeg vil ofre mest plass her. Mere informasjon finnes her. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html

Vi passet på å holde oss utenfor østeriske autobahn for å slippe unna avgiften. Når vi kom til Innsbruck svingte vi inn på gamle Brennerstrasse. Den fulgte vi til Schönenberg im Stubaital. Her tok vi inn på Gasthof Hotel Handl. http://www.handl.info/at/guide/56110at, ... /home.html
Dette er en overnattingsplass jeg kan anbefale på det varmeste. Hyggelig betjening, god mat og garasjemulighet til syklene. Totalt ant. kjørte km dene dagen ble 423, og en snittfart på 85 Km/t.

Image
Utsikt over Stubaital.

På kvelden gikk vi en liten tur for å se på nærområdet, og vi fikk oppleve det værste uværet jeg har sett. Det startet med litt mørke skyer og regn, men antok snart uant styrke.

Image
Like før regnværet starter. Jeg hadde akkurat rukket å sette på linsedekslet da de første regndråpene kom.

Vi søkte tilflukt under taket over inngangspartiet til skolen. Herfra kunne vi ikke gjøre annet enn å se på.

Image
Regnvær.

Vi fikk oss en skikkelig vekker da lynet slo ned i lynavlederen på ett hus 50 meter unna der vi sto. Det smalt noe enormt.
Etter noen minutter med regn ble det plutselig liv i varslingsanlegget til sivilforsvaret. Da gikk det ut ekstremvær varsling. Vi forstod like etterpå hvorfor: Regnet gikk over til hagl så store som klinkekuler.

Image
Det ble hvitt på bakken.

Image
Hagl så store som klinkekuler.

Det som irriterte oss etterpå var at vi hadde søkt tilflukt på skolen. Hadde vi gått 100 meter lenger bort hadde vi kunnet sitte på en pub å se på uværet.
Når vi kom tilbake til hotellet spiste vi middag, og fikk servert en av de beste middagene på turen. Etter maten kom værten med "motorrad schnaps" til oss. Den var på husets regning.

Image
Kveldsutsikt mot alpene.

Dag 4.

Vi våknet nok engang opp til nydelig vær. Uværet fra kvelden før var borte. Akkurat som de på hotellet hadde sagt det skulle.

Image
Klare til avreise.

På veg opp gamle Brennerstrasse, ble vi plutselig forbikjørt av en politimann på motorsykkel. Han vinket oss til side. Vi hadde visstnok kjørt over en heltrukken sperrelinje litt lenger ned, så vi fikk bot alle fire. 35€ rett ut av vinduet.

Etter denne lille uforutsette hendelsen kjørte vi inn i Italia, og ned til Vipiteno. Her svingte vi inn på dagens første alpepass, Jaufenpass. Dette var en bra start på høydeoppholdet. 2099 m.o.h. med fine svingete veger. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html

Image
Jaufenpass.

Etter at dette passet var unnagjort kjørte vi lenger inn mellom fjellene mot Stilfser Joch, eller Stelviopasset.
Dette er det høyeste passet vi kjørte over på turen. Vegen opp dit er smal, og til tider med litt dårlig dekke.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... rjoch.html

Image
Veien opp til Stelviopasset.

Image
En pust i bakken ;-)

Image
Derfra kom vi.

Image
Bjørnar, Kristian, Ole Petter og Rune.

Vegen ned igjen var av mye bedre kvalitet en den vi kjørte opp, og med fine svinger. Jeg var glad for nedoverbakke siden jeg måtte ta sykkelen på trill.

Image
Fine svinger.

Image
Bjørnar med bra nedlegg gjennom svingen.

Vi avsluttet dagen med å ta inn på hotell Europa i Domaso ved Comosjøen. Da hadde vi kjørt 316 Km, og holdt en snittfart på 52 Km/t.

Image
Domaso.

På kvelden gikk vi bort til det som virket som sentrum, og satte oss ned på en liten utekafé. Mens vi satt der begynte det å tordne på andre siden av sjøen.

Image
Lyn over Comosjøen.

Dag 5.

Vi hadde egentlig beregnet en kjøretur uten sidevesker i dag, men fant ut at vi heller skulle ta en rolig dag ved Comosjøen. Vi benyttet oss av muligheten til å vaske syklene. Etterpå ble det litt bading i svømmebassenget, før vi kjørte til en naboby for å spise lunsj. Denne turen ble foretatt i shorts og skinnjakke. På kvelden spiste vi italiensk mat på Pizzeria'n som lå i nabobygget til hotellet.

Image
Morgen over Comosjøen.

Image
Nyvaskete sykler.

Image
Svømmebassenget på hotellet.

Dag 6.

Image
Rune, Bjørnar, Kristian og Ole Petter, klare for avreise fra Domaso.

Dette var dagen hvor flest alpepass skulle beseires. Vi startet dagen med Splügenpass. Det ligger mellom Italia og Sveits, og grensepasseringa er akkurat på det høyeste punktet på 2118 m.o.h. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html
Her var det grått og kaldt så vi måtte stoppe for å få på litt mer klær.

Image
Grensepasseringa.

Image
Bjørnar fant fram en vindtett jakke til å ha utenpå kjøredressen.

Når vi kom ned i dalen svingte vi av i retning byen Chur. Her er det bra veier med god standard. 2 mil før Chur svingte vi av mot Disentis. Denne veien fulgte vi til vi kom til Oberalppass. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... ppass.html
Dette passet førte oss til Andermatt. En liten fjellby som ligger som hjertet i område rundt St.Gotthardspasset. I Andermatt stoppet vi for å ta lunsj.

Image
Andermatt.

Fra Andermatt kjørte vi inn på Furkapasset. Dette er en fin strekning med mange fine partier. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... apass.html Etter Furkapasset kjørte vi opp Grimselpasset.
http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... lpass.html

Image
Utsikt fra Furkapass mot Grimselpass.

Etter at Grimselpass var tilbakelagt kjørte vi til Innertkirchen. Her tok vi av mot Sustenpass. http://www.alpentourer.com/alpine_passe ... npass.html Dette passet var en opplevelse. Fine, svingete veier på hele strekningen.

Image
Sustenpass.

Når vi kom ned fra Sustenpass kjørte vi langs Vierwaldstättersee, gjennom kantonen Schwys, og kom ned til Zürichsjøen. Her stoppet vi i en liten by som heter Horgen. Dette var for å kunne få brukt litt mer penger på en Polobutikk.

Overnattingen ble på hotell Formule 1 i Zürich. Dagens etappe ble på 405Km, og med en snittfart på 58,3 Km/t.

Dag 7.

Etter frokost på hotellet, kjørte vi ut av Zürich, og i retning Schaffhausen. Her stoppet vi ved Rheinfall. http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinfall

Image
Rheinfall.

Resten av dagen ble stort sett Autobahn kjøring, før vi endte opp i Moseldalen, i en liten by som heter Kattenes. Her tok vi inn på hotell Schönes Aussicht. Dagens kjørte km ble 513, og en snittfart på 97,91 Km/t.

Image
Utsikt fra Kattenes over mot Aalken.

Etter å ha spist middag på en liten restaurant kjørte vi opp til borgen på andre siden av Mosel. Her var det fin utsikt over de trebyene i denne svingen på Mosel.

Image
Utsikt mot Kattenes.

Image
På kvelden var det Wein und Heimatfest i sentrum. Her spillte ett bra coverband som het Double Dee.

Dag 8,9 og 10.

Etter frokost kjørte vi opp dalsiden og i retning Adenau. Dette ble en kort etappe. Her kjørte vi rundt for å finne en bra plass for overnatting. Vi fant ett hus som det sto Gastezimmer på. Dette var blink med tanke på overnatting 20€ pr. person per natt inkl. frokost. Rent og pent og med garasje til syklene. Skal absolutt bruke dette stedet senere.

Etter å ha fått pakket av syklene kjørte vi opp til Nürburgring. Her var det bl.a. stor Ducati fest denne helga, så det var mange fine Duc'er å se.

Ellers parkeringsplassen til Die Nordschleife verdt ett eller flere besøk. Her samles alle som skal kjøre på Ringen. Som regel er det ganske mage fine både biler og sykler der.

Image
Audi R8.

Det ble tid til å kjøre noen runder. Jeg kjørte to runder på søndag.

Image
Her er Kristian i godt driv ned mot Hatzenbach.

Image
Ole Petter og Bjørnar i kamp med en sveitsisk BMW M3.

Image
Det regnet litt på ettermiddagen både mandag og tirsdag, så jeg kjørte mine to siste runder på vått underlag.

Ellers fikk vi tid til å se litt på omgivelsene rundt Nürburgring. Vi var bl.a på borgbesøk i Nürburg.

Image
Nürburg.

Image
Utsikt fra Nürburg.

Image
Motorsyklister på Sightseeing.

Dag 11.

Vi kjørte fra Adenau på morgenen, og kom etterhvert inn på Autobahn. Her traff vi på noen lette regnbyger. Ole Petter og Kristian kjørte rett til Kiel, mens Bjørnar og jeg kjørte til Lübeck. En ganske begivenhetsløs transportetappe. I Lübeck overnattet vi på ett hotell som heter Das Hotelchen. Dagens etappe ble 562 Km, med en snittfart på 97,47 Km/t.

Dag 12.

Fra Lübeck kjørte vi mot en by som heter Plön. Den ligger ved en innsjø mellom Lübeck og Kiel. Vi ankom Kiel, og møtte Ole Petter og Kristian på Louis, som er en stor utstyrskjede på linje med Polo. Etter å ha besøkt Polo nok en gang kjørte vi til kaia og ventet på å kunne borde Color Magic nok en gang.

Image
Utenfor Polo.

Image
Kveldsstemning på båten.

Dag 13.

Image
Vel hjemme igjen. I Oslo sa vi farvel til Ole Petter som skulle kjøre vestover, men Kristia skulle til Stryn, så han fulgte brodern og meg oppover mot Gjøvik.

Turen ble en kjempesuksess, og alle var godt fornøyde. Skal legge ut kart over reiserute etterhvert.

Flere bilder ligger i galleriet på http://www.meningenmedlivet.net/ferie2008/index.html
Suzuki GSX-R 1000 K5
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Haha se her ja, verden er ikke større. Er kompis med Ole Petter og Kristin. Kjører med de her i Bergen!

Fytte grisen for en tur dere har hatt. SKal få full rapport av Kristian når han kommer til bergen igjen, tror han dro rett til stryn etter turen!

Skulle gitt mye for å vært med på den turen der!! :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RuneS

Post by RuneS »

LordShaft wrote:Haha se her ja, verden er ikke større. Er kompis med Ole Petter og Kristin. Kjører med de her i Bergen!

Fytte grisen for en tur dere har hatt. SKal få full rapport av Kristian når han kommer til bergen igjen, tror han dro rett til stryn etter turen!

Skulle gitt mye for å vært med på den turen der!! :D
Nei den er ikke så stor. Turen var kjempebra. Kristian dro rett til Stryn. Bare vent til du ser den nye hjelmen han kjøpte på turen. Den er fet.........
Suzuki GSX-R 1000 K5
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Det så ut som en super tur ja, skjønner godt at dere har kost dere :D Moro å se bilder fra de ulike stedene, fristelsen til å dra dit selv blir ikke akkurat mindre!
tshansen

Post by tshansen »

Rune_ZX9R wrote: Nei den er ikke så stor. Turen var kjempebra. Kristian dro rett til Stryn. Bare vent til du ser den nye hjelmen han kjøpte på turen. Den er fet.........
Faen har han gått til innkjøp av ny hjelm altså. Damn! Bare for at jeg har gått å snakket om å få meg ny nå så har vel han flesket til med den grisefete bare for å gni det litt ekstra inn ;-)

Må bare si at jeg misunner dere den turen voldsomt.

Ble det noe kneskrap på dere da? :lol:
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RuneS

Post by RuneS »

LordShaft wrote:
Rune_ZX9R wrote: Nei den er ikke så stor. Turen var kjempebra. Kristian dro rett til Stryn. Bare vent til du ser den nye hjelmen han kjøpte på turen. Den er fet.........
Faen har han gått til innkjøp av ny hjelm altså. Damn! Bare for at jeg har gått å snakket om å få meg ny nå så har vel han flesket til med den grisefete bare for å gni det litt ekstra inn ;-)

Må bare si at jeg misunner dere den turen voldsomt.

Ble det noe kneskrap på dere da? :lol:
Kneskrap ble det. Langs noen svinger i alpene.
Jeanette wrote:Det så ut som en super tur ja, skjønner godt at dere har kost dere :D Moro å se bilder fra de ulike stedene, fristelsen til å dra dit selv blir ikke akkurat mindre!
Tenkte meg at bildene ville friste. Neste år er det nye muligheter for tur vettu :D
AJ_Twin wrote:Hey!
Utrolig mange flott bilder!!
Ja, dette må ha vært en strålende tur tross noe blandet vær... Men slike ting er vel med på å gjøre turen enda mer minneverdig, vil jeg tro ;-)
Takk for det. Ble over 1000 bilder på turen, så noen måtte jo bli bra. Var stort sett heldige. Var vel bare tre ganger vi måtte benytte oss av regndressen, og det var på turen hjem igjen. Og du får så mange minner på en slik tur, at det tar litt tid å fordøye alle opplevelsene.
Suzuki GSX-R 1000 K5
bjor9r
MC: Gsxr 1000r 2008 svart og gull

Post by bjor9r »

Bra jobbet broder'n. God beskrivelse av turen vår. :)
Hilsen Bjørnar
tshansen

Post by tshansen »

Føler det er en ting som bare må kommenteres!

KA DET ER MED KRISTIAN å holde seg for nesen når han hopper i vannet hohoho :lol:
Instagram
YouTube
MyRoute-app
hansp
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km

Post by hansp »

Da vet jeg hvor neste års sommeferie skal gå-
Hans Petter
RuneS

Post by RuneS »

hansp wrote:Da vet jeg hvor neste års sommeferie skal gå-
Det er absolutt verdt å ta en tur den retningen. Angrer ikke. Fikk med det meste, og med bare ett par lange transportetapper. Synes det er greit å kjøre hver dag, så lenge avstandene ikke blir for store. Men 20 - 30 mil går greit på en slik alpetur.
Suzuki GSX-R 1000 K5
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Og jeg vet hvor jeg skal i oktober :twisted:
Er louis virkelig bare 1 km fra kiel-ferge-kaia? De to timene båten står i Kiel vet jeg hvor jeg skal tilbringe. \:D/
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
RuneS

Post by RuneS »

Deauville00 wrote:Og jeg vet hvor jeg skal i oktober :twisted:
Er louis virkelig bare 1 km fra kiel-ferge-kaia? De to timene båten står i Kiel vet jeg hvor jeg skal tilbringe. \:D/
Både Louis og Polo ligger nesten rett ved siden av hverandre. Er vel ikke stort mer enn ca 1 km dit. Perfekt sted å tilbring tiden i land på.
Suzuki GSX-R 1000 K5
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Kanonbra. Blir sikkert nye kjøreklær og hjelm til meg. Samt hjelm til madammen!
Herligt....
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply